روایت یکی از آن 23 نفر؛

از خاطرات سخت دوران جنگ تا مانور تبلیغاتی نیروهای صدام

  • شناسه خبر: 188725
از خاطرات سخت دوران جنگ تا مانور تبلیغاتی نیروهای صدام

محمد باباخانی یکی از آن ۲۳ نوجوان ایرانی است که در چنگال حزب بعث به اسارت درآمده است و خاطرات تلخ و شیرین هشت سال و نیم اسارتش، امروز راه روشنی است برای ما…

خانه » از خاطرات سخت دوران جنگ تا مانور تبلیغاتی نیروهای صدام

به گزارش خانه خشتی، در کشور ایران مردانی غیور داریم که برای دفاع از وطن هر وجب از خاک را خون و شهید داده است، در واقع دفاع مقدس احیا کننده خودباوری مردمی بود و آنان بار دیگر با اعتماد به نفس، تار و پود اسارت وابستگی را گسستند تا برای عزّت و عظمت دینشان، جامعه ای خود شکوفا داشته باشند به همین دلیل هفته دفاع مقدس بهانه ای شد تا به سراغ محمد بابا خانی که یکی از آن ۲۳ نفر است برویم.

وی یکی از اسرای رزمنده دفاع مقدس است که به گفته ی ایشان از سن ۱۴ سالگی به اسارت در می آید و ۸ سال و نیم در زندان بغداد بود.

محمد باباخانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: اولین خبر شروع جنگ را از طریق رسانه ها مثل تلویزیون و رادیو شنیدم هر چند ما با سن و سال پائین درک درستی از جبهه و جنگ نداشتیم و کسانی که در جبهه برای دفاع از وطن حضور پیدا کرده بودند مخصوصا هم سن و سالی های خود که در این راه شهید شدند، باعث تشویق و انگیزه ای شد که در جبهه جنگ حضور پیدا کنم.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۶۱ که ۱۴ سال سن داشتم از طریق یگان بسیج و سپاه به جبهه اعزام شدم.

باباخانی افزود: کمتر از یکماه در منطقه اهواز بودیم که در قالب تیپ ثارالله که خط شکن بود مجهز شده بودیم که به عنوان نیروی جایگزین در منطقه بیت المقدس حضور داشته باشیم وقتی که داخل خط رفته بودیم ساعت ۸و نیم صبح اسیر می شویم و به زندان بغداد انتقال می یابیم.

وی با بیان اینکه تلخ ترین خاطره ای که از جنگ  دارد، آن زمانی است که در محاصره بوده اند با چشم های خود می دیدند که اکثر همرزم انشان در خون خودشان می غلطند و شهید می شوند، بیان کرد: تنها کاری که می توانستیم انجام دهیم زخمی ها را  پانسمان کنیم.

باباخانی با اشاره به اینکه عراق در عملیات خرمشهر شکست خورده بود و دیگر برگ برنده ای برای مردمانش نداشت، عنوان کرد: اسرایی که سن آن ها کم بود، تعدادی را جدا کردند؛ هدف رژیم بعثی این بود که جلوی دوربین بگویند ایران ما را به زور به جبهه جنگ آورده است، درست است که سن ما برای حضور در جبهه جنگ ایجاب نمی کرد اما متوجه شدیم که کار رژیم بعثی جنبه ی تبلیغاتی دارد و قصد سوء استفاده از ما را دارند، وقتی که حرف آن ها را نپذیرفتیم ما را شکنجه می دادند.

وی افزود: هشت سال و نیم اسیر بودم و  زمانی که به میهن برگشتم  ۲۳ سال سن داشتم.

وی گفت: قبل از آزادی، صلیب سرخ لیستی که چندین کشور ضمانت کرده بود که در آرامش و آسایش کامل ما را  قرار خواهد داد را روبه روی ما قرار داد، اما آن را قبول نکردیم.

باباخانی با بیان اینکه نسل های آینده و همچنین نسل فعلی، بزرگان را الگو و سرمشق خود قرار دهند، اظهار کرد: جوانان امروزی اولین چیزی که مد نظر قرار می دهند گفتار و کردار و حتی رفتار است زیرا جوانان بیشتر اینکه کتاب را بخوانند یا رسانه ها را ببینند، رفتار و کردار رزمنده های دفاع مقدس را می بینند که گویای شخصیت طرف مقابل است و اگر فقط کلیشه ای و… باشد، قطعا تاثیر گذار نخواهد بود.

وی ادامه داد: امیدواریم که نسل های آینده بتوانند با تاثیر و الگو گرفتن از همین روزها و روزگاری که برای ما رزمندگان گذشت، یادشان باشد که ایران را در هیچ لحظه ای تنها نگذارند بلکه وطن برای همه است و برای هر وجب از خاک از شرق تا غرب خون داده شده است.

باباخانی در صحبت های پایانی گفت: جوانان بیشتر باید بر خودشان تکیه کنند اگر چنین باشد قطعا موفق خواهند بود.

گفت و گو از فاطمه فیروزآبادی

انتهای پیام/

برچسب ها:
23 نفر اسرا باباخانی دفاع مقدس رزمندگان رژیم بعثی رفسنجان وطن
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان