تعزیه خوانان از سنت دیرینه تعزیه در دره در رفسنجان می گویند

  • شناسه خبر: 188028
تعزیه خوانان از سنت دیرینه تعزیه در دره در رفسنجان می گویند

قدمت تعزیه خوانی در روستای تاریخی دره در به ۲۰۰سال قبل و زمان صفویه بر میگردد.

خانه » اجتماعی » تعزیه خوانان از سنت دیرینه تعزیه در دره در رفسنجان می گویند

به گزارش خانه خشتی، دره در روستایی خوش آب و هوا در ۴۲ کیلومتری از شهر رفسنجان با جاذبه های خود هر گردشگری را محو تماشای خود می کند.

مردم روستا میهمان نواز هستند و از گردشگرانی که به روستایشان می آیند به بهترین شکل پذیرایی می کنند.

دره در بقاع متبرکه سه امامزاده را در خود جای داده است که نام دو تن از این زیارتگاه ها شاهزاده عبدالله (ع) و شاهزاده علی اصغر (ع) است.

ماه های محرم و صفر در دره در با آیین ای عزاداری خاص این منطقه همراه است، هرساله با شروع محرم تا روز دهم در دو نقطه از این روستا مراسم تعزیه خوانی اجرا میشود.
علی جعفری، محمود یزدانپناه و محمد یزدانپناه از با سابقه ترین تعزیه خوانان روستا هستند که خبرنگار ما با آنها به گفتگو نشسته است.

علی جعفری مسئول هیئت فدائیان ابولفضل  و مسئول گروه تعزیه خوانی کشاورز است، تعزیه خوانی را از پدر و پدربزرگش به ارث برده و در کودکی نیز نقش های طفلان مسلم و دیگر کودکان تعزیه عاشورا را بر عهده داشته و از ۹سالگی شروع به تعزیه خوانی کرده است.

جعفری می گوید: تعزیه خوانی را در خارج به اسم نمایش سنتی ایرانی میشناسند من نظرم این هست که این کار نباید به هم بخورد و باید تعزیه به همان روش سنتی قدیمی اجرا شود، نباید این سنت قدیمی را به هم بریزیم .

به گفته این تعزیه خوان قدمت تعزیه خوانی در روستای تاریخی دره در به ۲۰۰سال قبل و زمان صفویه بر میگردد.

جعفری تاکید می کند که سنت تعزیه خوانی نباید تغییر کند و بهتر است به شکل قدیم خوانده شود.

وی از کرونا و شرایط سختی که برای مردم ایجاد کرده سخن می گوید: سعی میکنیم آیین تعزیه را با رعایت هرچه بهتر پروتکل ها برگزار کنیم.

جعفری می گوید: تعزیه نسل به نسل در این روستا ادامه پیدا کرده است از بانیان اصلی این روستا و این مراسم زیبا مرحوم حاج علی اکبر جعفری بودن که بعد ایشان پسرشان مرحوم حاج محمود جعفری عهده دار این کار مذهبی شدند و تا  آخرین لحظات عمرشان  دراین راه قدم برداشتند. مرحوم حاج محمود جعفری عباسیه و حسینیه و امکانات رفاهی اطراف این مجموعه مبارک را توسعه دادند و ساختند و هر ساله علاوه بر برپایی جلسات تعزیه و عزاداری دره در تعزیه خوانهای برجسته کشور را هم دعوت میکردند و بعد از ایشان هم پسرانشان عهده دار این کار شدند نگاهشان همیشه ادامه دارد.

علی جعفری از اسامی تعزیه خوانان روستای دره در یاد می کند: علی یزدانپناه؛محمد باقر یزدانپناه؛محمد یزدانپناه؛علی جعفری؛حسین جعفری؛سید مهدی حسینی؛مسلم عباسی ؛ مسلم علی اکبری؛ محمد غلام رضایی؛ معین سلیمی ؛حسین خیر اندیش؛ حسین خدادای؛امیر حسین غلام رضایی؛ابولفضل یزدانپناه؛یا سین جعفری؛مسعود عباسیان.

علی یزدانپناه از پیرغلامان اباعبدالله الحسین و تعزیه خوان با سابقه روستای دره در همچنان در سن ۷۵ سالگی تعزیه را رها نکرده و به عشق سالار شهیدان در این عرصه حاضر است.

وی می گوید: من همیشه در نقش موافق و ار یاران امام حسین علیه السلام در تعزیه خوانی حضور پیدا می کنم. از حدود ۲۵ سالگی خادم مسجد و عباسیه هستم.

یزدانپناه معتقد است کسی که میخواهد تعزیه بخواند اگر بهترین صوت و صدا را داشته باشد ولی تقوا نداشته باشد فایده ای نداره.

او می گوید: از نظر من اولین تقوا نماز اول وقت است، این بچه هایی که داخل گروه تعزیه هستند همه شان با تقوا هستند.

محمد یزدانپناه نیز که یکی از با سابقه ترین تعزیه خوانان روستای دره در است ۲۸ سال است که تعزیه خوانی می کند.

وی به تعزیه خوانان جوان توصیه می کند که تعزیه را به همان شکل سنتی و قدیمی بخوانند.

گفتگو از محمد مهدی حسینی

انتهای پیام/

برچسب ها:
تعزیه دره در روستای دره در رفسنجان کرونا
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان