نماینده مجلس: حدود ۵۰ درصد آب کرمان نشتی دارد

  • شناسه خبر: 186677
نماینده مجلس: حدود ۵۰ درصد آب کرمان نشتی دارد

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: در شهرها و روستاهای این استان از ۳۰ تا ۵۰ درصد نشت آب به علت فرسودگی شبکه داریم که طی قرارداد بلند مدت با بخش خصوصی می‌توانیم این مشکل را رفع کنیم.

خانه » آخرین اخبار » نماینده مجلس: حدود ۵۰ درصد آب کرمان نشتی دارد

به گزارش خانه خشتی به نقل از ایرنا؛ محمدرضا پورابراهیمی در آیین افتتاح طرح اضطراری آبرسانی کرمان افزود: یکی از دلایل اصلی کم آبی کرمان سیستم شبکه آبرسانی بوده که آمار نشت آب کرمان نگران کننده است.

وی ادامه داد: به میزان ارزش ازبین رفتن آب، این پروژه را طی قراردادی به پیمانکار بخش خصوصی بدهیم که آن را بفروشد در مقابل شبکه آبرسانی کرمان را نوسازی کند.

وی اظهار داشت: این کار توسط صنایع برای تامین آب صنعت از فاضلاب نیز تجربه شده که امیدواریم این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

پورابراهیمی تاکید کرد: ظرفیت مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اقتصادی را پای کار آوردیم و در این زمینه ۲ هزار میلیارد تومان فاینانس بانکی انجام دادیم که اگر نبود کار انتقال آب خلیج فارس نیز پیش نمی رفت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت مصرف آب شرب، کشاورزی و صنعت استان کرمان گفت: متوسط مصرف بخش کشاورزی استان پنج درصد از میانگین کشور بالاتر است. اصلاح الگوی کشت باوجود شرایط فعلی یک ضرورت است و نمی توانیم با این وضع استمرار یابیم لذا باید اقدامی مهم در بخش کشاورزی در دستور کار قرار دهیم.

پورابراهیمی یادآور شد: سالانه ۶ میلیارد مترمکعب آب در استان کرمان برداشت می‌شود که ۹۵ درصد آن در کشاورزی می‌باشد در حالی که میانگین کشور ۹۰ درصد است و مصارف صنعت و شرب نسبت به استحصال و بازگردانی آب آن ناچیز است.

وی بیان داشت: اقدامات سال های اخیر به علت رویکرد غیرتخصصی کشاورزی بوده و تولیدات ما، بدون صرفه اقتصادی بیشترین مصرف آب را دارد.

این نماینده مجلس از استاندار و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان درخواست کرد که نگاهی ویژه به این بخش در برنامه هفتم توسعه داشته باشند و اظهارداشت: اینها الزامات ما است که الزام داریم به تغییر زیرا ادامه وضع موجود اتفاقات ناگواری را برای استان رقم می‌زند.

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تغییر در سهم مصرف کشاورزی استان از منابع آبی را در دستور کار خود قرار دهد و نکته دیگر انتقال از خلیج فارس است که کاری بزرگ محسوب می‌شود زیرا ۶ سال در دستور کار قرار داشت و سال گذشته افتتاح شد.

وی خاطرنشان کرد: دسترسی به آب خایج فارس از مسیر انتقال سرچشمه و مسیر کرمان – یزد امکان‌پذیر شده و در این زمینه نشست هایی با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان، صنایع و وزارت نیرو داشتیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: استاندار کرمان نیز پای کار آمد و کاری کرد که مسیر انتقال خلیج فارس را با قاطعیت و مجدانه در دستور قرار دهیم که ظرف یک ماه آینده طی توافقات صورت گرفته عملیاتی می شود.

پورابراهیمی با اشاره به کمبود آب شرب کرمان و قطعی آب گفت: وضعیت را درک می کنیم، در دفتر خودمان در میدان ولیعصر کرمان آب شرب نداریم اما در کنار مسئولان قرار داریم که با مدیریت صحیح این روزهای دشوار را پشت سر بگذاریم.

پروژه اضطراری آبرسانی شهر کرمان در قالب بهره برداری از هفت حلقه چاه آب آشامیدنی با دبی ۲۰۰ لیتر در ثانیه امشب افتتاح شد؛ این طرح با اعتبار ۴۲۰ میلیارد ریال طی چهار ماه و با ۶ هزار و ۸۰۰ متر خط انتقال به سرانجام رسیده است.

انتهای پیام/

برچسب ها:
آب کرمان پور ابراهیمی کمبود آب شرب نشتی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان