تاملی بر شاخصه های کاندیدای ریاست جمهوری در کلام رهبر معظم انقلاب

  • شناسه خبر: 18621
تاملی بر شاخصه های کاندیدای ریاست جمهوری در کلام رهبر معظم انقلاب

به گزارش خانه خشتی به نقل از بولتن نیوز، بیش از ۳۰ کاندیدا و کلی حرف و حدیث دیگر کار شورای نگهبان را برای تایید صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری کمی سخت کرده که یکی از کارهای این شورای ۱۲ نفره در این روزها روی بازنگری بر آیین‌نامه‌های داخلی و فرآیند احراز صلاحیت کاندیداها متمرکز شده است. […]

خانه » آخرین اخبار » تاملی بر شاخصه های کاندیدای ریاست جمهوری در کلام رهبر معظم انقلاب

به گزارش خانه خشتی به نقل از بولتن نیوز، بیش از ۳۰ کاندیدا و کلی حرف و حدیث دیگر کار شورای نگهبان را برای تایید صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری کمی سخت کرده که یکی از کارهای این شورای ۱۲ نفره در این روزها روی بازنگری بر آیین‌نامه‌های داخلی و فرآیند احراز صلاحیت کاندیداها متمرکز شده است. حالا بعد از آنکه گفته شد آیین‌نامه داخلی این شورا مورد بازنگری‌هایی قرار گرفت، خبر رسیده که احتمالا روند احراز صلاحیت نامزدهای ریاست‌جمهوری در این دوره نیز با تغییراتی همراه خواهد بود؛ شورای نگهبان قصد دارد تا برای اثبات مدیر و مدبر بودن کاندیداها، برنامه‌های آنها را مورد بررسی قرار دهد.

عباسعلی کدخدایی بعد از اعلام این خبر گفته که هنوز این سازوکار در شورای نگهبان قطعی نشده اما سخنگوی شورای نگهبان در توضیح تصمیم جدید این شورا گفته است: «مثلا رجل مذهبی بودن صرفا به منزله اعمال تکالیف دینی است یا اینکه دین در زندگی اجتماعی افراد هم بروز داشته باشد؟ ممکن است کسی مثل بنده هم فرد شریفی باشد و تکالیف شرعی‌اش را هم انجام دهد اما رجل مذهبی نباشد یا اصلا هیچ تجربه مدیریتیای نداشته یا یک مدرس خوب است، چگونه باید ببینیم که مدیر و مدبر است یا نه؟ یک راهش این است که ببینیم برنامهای دارد یا نه؟ اگر دیگر اعضای شورای نگهبان موافق باشند، ممکن است که از نامزدها بخواهیم که برنامههایشان را هم جزو مدارکشان ارائه دهند و حتی در گفتوگویی با نامزدها با حضور متخصصین امر، برنامهها و توانمندی علمی آنها را محک بزنیم.» وی در پاسخ به اینکه چرا چنین آییننامهای تا پیش از این تدوین نشده بود، اظهار کرد: «تاکنون اعضای شورای نگهبان بر اساس نظرات شخصی‌شان درباره نامزدها تصمیم‌گیری میکردند اما الان خواستهایم که سازوکاری برای تشخیص تواناییهای نامزدها در نظر بگیریم.» آنطور که از سخنان کدخدایی مشخص می‌شود «کسانی که از عهده تجزیه و تحلیل مسائل سیاسی برآیند و طرف مشورت تصمیم‌گیران اجرایی کشور قرار میگیرند رجل سیاسی هستند و تشخیص ما برای احراز آن براساس سوابق نامزدها خواهد بود.

پیش از این نیز مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران به مناسبت هفته کارگر تاکید فرموده اند :‹‹ نامزد انتخابات اولاً باید به خدا و به این انقلاب و به قانون اساسى و به این مردم ایمان و اعتقاد داشته باشد، ثانیاً داراى روحیه‌ى مقاوم باشد. این ملت اهداف بلندى دارد، کارهاى بزرگى دارد، تسلیم نیست، کسى نمیتواند با این ملت با زبان زور حرف بزند. کسانى که در رأس قوه‌ى اجرائى قرار میگیرند، باید کسانى باشند که در مقابل فشارهاى دشمنان مقاوم باشند. زود نترسند، زود از میدان خارج نشوند این یکى از شرطهاى لازم است .

ثالثاًانسانهاى با تدبیرى باشند،با حکمت باشند.

ما در سیاست خارجى گفتیم «عزت و حکمت و مصلحت» در اداره‌ى کشور هم همین جور است، در مسائل داخلى هم همین جور است، در اقتصاد هم همین جور است.

باید با برنامه،با حکمت،با تدبیر،با نگاه بلندمدت و همه‌جانبه،با یک هندسه‌ى صحیح کارها را مشاهده کنند،نگاه کنند، وارد میدان شوند.

نگاهی به بیانات رهبر معظم انقلاب در رابطه با کاندیدایی که در حد و قواره تصدی ریاست جمهوری ایران باشد نشان دهنده آن است که کاندیدای اصلح کسی است که دارای تدبیر و اندیشه و حکمت لازم برای تصدی پست ریاست جمهوری باشد و بتواند عزت را برابر مصلحت کشور برای مردم و حکومت جمهوری اسلامی به ارمغان آورد که البته این مهم امکان پذیر نمی شود مگر با داشتن برنامه و نگاه بلند مدت و همه جانبه و یک هندسه صحیح کاری. به واقع سخنان مقام معظم رهبری به سادگی مشخص کرده است که کاندیدایی که تصمیم به نام نویسی گرفته است قبل از قدم گذاشتن به این عرصه باید برنامه های خود را ارائه کرده و در معرض نقد عموم قرار دهد. برنامه هایی که از پیش تنظیم شده است و بر اساس قواعد اقتصاد و توان سرزمینی ایران طرح ریزی و مهندسی شده است و کانیدا باید در زمان نام نویسی با قدرت این برنامه ها را به اطلاع عموم رسانده و نقطه شروع و پایان را به روشنی و با توجه به داده های موجود ترسیم و تفهیم نماید. اینکه شخصی بیاید و بگوید من سرزمینهای جدا شده از ایران را که در دوران پادشاهی کوروش کبیر متعلق به ایران بود را به کشور باز می گردانم! و یا اینکه نرخ بیکاری را به صفر می رسانم و به هر ایرانی ۱۰ هزار متر زمین می دهم تا خانه بسازد و باغ و باغات برای خود راه اندازی کند و یا اینکه در این چهار سال به هر نفر ماهیانه دو میلیون تومان می دهم !، نه برنامه است و نه شدنی.! اینها همان شعارهایی هستند که نه پشتوانه علمی دارند و نه عاقبت بخیری برای فردی که با این شعارها قرار است رئیس جمهور آینده شود. رئیس جمهور آینده باید برنامه بدهد تا مشخص کند در سال اول، دوم، سوم و چهرام ریاست جمهوری و بر اسا توانمندیهای اقتصادی کشور چه کارهایی انجام خواهد داد؛ به طور مثال: نرخ تورم ، نرخ بیکاری، نرخ رشد اقتصادی، تحقق برنامه چهارم توسعه اقتصادی، امید به زندگی، افزایش درآمد خانوار، تولیدات صنعتی، کشاورز، خدمات، گردشگری و … با چه تغییری روبرو خواهد شد و در بخش بین المللی چگونه اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران و آنچه نظر مقام معظم رهبری است را با برنامه مدون به پیش خواهد برد. اینها بخش کوچکی است از آنچه که مقام معظم رهبری برای سر بلندی ایران اسلامی از کاندیداها ریاست جمهوری مطالبه کردند. حال باید پرسید که آیا هیچ یک از افرادی که تا کنون خود را مطرح کرده اند توان لازم برای خواسته های فوق را دارند. یا اینکه به نظر ایشان برنامه کاغذ پاره ایست که همین چند شب آتی از دوستان و آشنایان می خواهند که برایشان بنویسند تا کم نیاورند و بتوانند برای رفع تکلیف به شورای نگهبان ارائه کنند.

در نهایت اینکه شورای نگهبان بعد از بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با شاخص های یک رئیس جمهور اصلح به این نتیجه رسیدند که محورهای بیانات رهبری را مورد توجه قرا داده و ذره بین قوی تری برای تشخیص توانمندی های کاندیدهای این دوره از ریاست جمهوری به کار ببرند جای بسی خوشحالی دارد و امیدواریم از افرادی مثل هاشمی و خاتمی هم بخواهند تا علاوه بر برنامه برای آینده، عملکرد خود را در سالهای تصدی گری ریاست جمهوری و در بخشهای مهم اقتصاد که بخشی از آنها در فوق برشمردیم ارائه فرمایند.

برچسب ها:
تاملی بر شاخصه های کاندیدای ریاست جمهوری در کلام رهبر معظم انقلاب
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان