خانه خشتی گزارش می دهد؛

نقشی که اتباع از کودکان کار در رفسنجان به تصویر کشیدند

  • شناسه خبر: 185541
نقشی که اتباع از کودکان کار در رفسنجان به تصویر کشیدند

رئیس اداره بهزیستی رفسنجان می گوید در رفسنجان کودک کار ایرانی نداریم، همگی از تبعه افغانستان و خانواده دار هستند.

خانه » اجتماعی » نقشی که اتباع از کودکان کار در رفسنجان به تصویر کشیدند

عباس بلندی به مناسبت روز مبارزه با کار کودکان در گفتگو با خانه خشتی اظهار کرد: پدیده های اجتماعی پدیده های هستند که یک مرتبه بوجود نمی آیند و عوامل اجتماعی، فردی، خانوادگی، شخصیتی و… دست به دست هم می دهند و  آسیب اجتماعی را بوجود می آورند.

رئیس اداره بهزیستی رفسنجان به موضوع کودکان خیابانی اشاره کرد و گفت: از قرن ۱۸ با انقلاب صنعتی، روز به روز جوامع صنعتی تر شدند و پدیده و آسیب های اجتماعی رشد و تغییرات ویژه ی خاص خودش را پیدا کرد.

وی ادامه داد: قبلا جوامع سنتی بودند و خیلی از پدیده هایی را که امروز می بینیم قبلا نبوده است. لذا از قرن ۱۸ عوامل مختلفی از جمله؛ مهاجرت، حاشیه نشینی، فقر، اختلافات طبقاتی، تغییر فرهنگ ها، تضارب فرهنگ ها و عوامل مهم دیگری مانند پایین آمدن احساس مسئوولیت اجتماعی در جوامع باعث شد با پدیده کودکان کار خیابانی روبرو باشیم.

رئیس اداره بهزیستی رفسنجان گفت: کودک خیابانی کودکی است که سنی پایین تر ۱۸ سال دارد و  قسمتی از وقت خود را در خیابان سپری می کند و هنوز با خانواده خود در ارتباط است و در خیابان به تکدی گری و دست فروشی و… می پردازد.

وی با بیان اینکه در شهرستان رفسنجان کودکی  نداریم که تمام وقت خود را در خیابان سپری کنند، گفت: اگر مواردی باشد که با خانواده ارتباط نداشته باشند با اورژانس اجتماعی هماهنگ می شود و برای نگهداری به مرکز بهزیستی تحویل داده می شوند.

بلندی گفت: وظیفه بهزیستی این است که کودکان خیابانی که بی سرپرست هستند و خانواده ای ندارند یا اینکه خانوادهایشان آنها را نمی پذیرید، در جهت شناسایی خانواده هایشان اقدام و در صورت نداشتن خانواده آنها را در مراکز بهزیستی نگهداری نماید.

وی بیان کرد: کودکان خیابانی به دو دسته تقسیم می شوند؛ یکی کودکان خیابانی و دوم اینکه کودکانی که مکان دارند اما به دلایلی مانند متشنج بودن خانواده، معیشت خانواده و… وارد خیابان می شوند.

رئیس اداره بهزیستی رفسنجان با اشاره به کودکان کار، گفت: طبق ماده ۷۹ قانون کار؛ کار برای کودکان زیر سنین  ۱۵ سال ممنوع است و اگر کسی کودک زیر سنین ۱۵ سال بکار گیری کند جرم محسوب می شود و سنین ۱۵تا ۱۸ را کارگر نوجوان می نامند و حتی در این سنین هم اگر کسی کودکی را بکارگیری می کند نباید کار سخت و آزار دهنده بدهد و متناسب با شرایط کودک باشد.

وی با بیان اینکه کودکان خیابانی در شهرستان رفسنجان بیشتر افاغنه هستند، گفت: در آیین نامه ای که سال ۸۴ آمده است دستگاه های مانند شهرداری و…  در بحث سامان دهی کودکان کار همکاری کنند. بر اساس آیین نامه، مرکز کودکان خیابانی در استان ها و شهرستان های بالا ۲۰۰ هزار نفر قابل اجراست.

بلندی عنوان کرد: اخیرا در رفسنجان کارگروهی با همکاری دستگاه‌های مختلف اعم از شهرداری، نیروی انتظامی، بهزیستی،  دادگستری، هلال احمر، آموزش و پرورش ، اداره کار، صدا و سیما و….جهت حمایت از کودکان و خانواده هایشان تشکیل شد.

وی خاطرنشان کرد: رفسنجان جزو شهرستان های است که مهاجرین افاغنه زیادی دارد و اکثریت کودکان کار اتباع بیگانه وخانواده دار هستند که با کمک نیروی انتظامی و شهرداری جمع آوری می شوند و به خانواده هایشان تحویل داده می شود و و از آنها تعهد هم گرفته می شود.

رئیس بهزیستی رفسنجان بیان کرد: کاری که بهزیستی انجام میدهد جذب، روانشناسی و مدد کاری است و وظیفه ی جمع آوری کارتن خواب ها و متکدیان و…بر عهده ی شهرداری و نیروی انتظامی است.

وی عنوان کرد: مشکلی که در شهرستان رفسنجان وجود دارد این است که اکثریت افاغنه هستند و کار را مشکل کرده است. نیاز است امور اتباع بیگانه بیشتر در این قضیه ورود پیدا کند و از خانواده ها تعهد بگیرد و آن هایی که کارت اقامت ندارند و کودک آزاری را هم انجام می دهند را طرد کنند.

رئیس بهزیستی رفسنجان با اشاره به اینکه پدیده و آسیب های اجتماعی را دولت به تنهایی نمی تواند حل کند، گفت: کودکان خیابانی در تمام دنیا و جوامع پیشرفته و جهان سوم وجود دارد. پدیده های اجتماعی و آسیب های اجتماعی فقط با دستورالعمل و… حل نمی شود بلکه همکاری کل جامعه، متخصصین و خیران و… را نیاز دارد.

وی به بحث فرهنگسازی اشاره کرد و گفت: باید فرهنگ جامعه را اصلاح کنیم  و به سمت و سویی برود که ما اگر میخواهیم به کودکان کارکمک کنیم باید از طریق موسسات خیریه باشد و کودکان را به سمت این خیریه ها هدایت کنیم.

وی افزود: برای کودکان خیابانی راحت ترین کار این است که در خیابان ها در آمد زایی کنند اما در واقع کمک کردن به آنها اگر اصولی نباشد ظلم به بچه هاست چون عملا داریم با اعتماد به نفس و عزت نفس بچه ها بازی می شود. اما اگر جامعه به این آگاهی برسد که با آنها در خیابان کمک نکند پدیده کودکان کار جمع آوری می شود.

بلندی بیان کرد: اگر کمک ها در خیابان ادامه داشته باشند متکدیان فردای ما، کودکان کار امروز خواهند بود و عملا تکدی پروری را پرورش می دهیم  و این خیلی مهم است کمک کنیم که به این بچه ها که در حقشان ظلم نشود این عزم همگانی را می طلبد.

رئیس اداره بهزیستی رفسنجان با اشاره به اینکه طبق بررسی های انجام شده تا این لحظه کودک کار خیابانی ایرانی نداشتیم و همه از اتباع بیگانه بودند، گفت: برای مبارزه با پدیده کودکان خیابانی باید احساس مسئولیت اجتماعی را در جامعه افزایش دهیم. فرق نمیکند که افغانی باشند یا ایرانی  و راحت از این مسئله عبور نکنیم  و اگر کسی را می شناسیم که کودکان خود را برای کار می فرستند به موسسه های خیریه معرفی کنیم.

وی غلبه احساس بر منطق ازدیگر راهکار مبازره با پدیده کودکان خیابانی عنوان کرد و افزود: تکدی پروری انجام ندهیم، برخورد مناسب با کودکان داشته باشیم و مواظب باشیم که عزت نفس بچه ها را پائین نیاوریم و شخصیت آن ها را ضد اجتماعی نکنیم.

بلندی گفت: اعتقاد من بر این است که به کودکان کمک های معنوی داشته باشیم تا مادی. ولی اگر کودکی باشد که واقعا بی سر پناه باشد وظیفه ی بهزیستی است که کودک را وارد مراکز شبانه روزی کند.

وی بیان کرد: کودکانی که وارد مراکز ما می شوند تمام خدمات از جمله، خدمات معیشتی، تحصیلات و… برخوردار می شوند و این حمایت ها تا سن ۱۸ سالگی و حتی تا بعد از فارغ التحصیلی دانشگاه ادامه دارد و همچنین اگر به نتیجه برسیم که کودکی وارد خیابان شده است به دلیل معلولیت پدر خانواده است، تحت پوشش قرار می گیرد.

گفتگو از فاطمه فیروزآبادی

انتهای پیام/

برچسب ها:
تبعه افغان رفسنجان عباس بلندی کودکان خیابان کودکان کار
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان