گفتگوی خانه خشتی با بانوی هماهنگ کننده اهدای عضو در بیمارستان رفسنجان؛

وقتی سختی کار با زندگی بخشیدن آسان می شود

  • شناسه خبر: 185154
وقتی سختی کار با زندگی بخشیدن آسان می شود

مسئول هماهنگ کننده اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: صحبت کردن و رضایت گرفتن از چند خانواده بیمار مرگ مغزی برای زندگی بخشیدن به چند بیمار دیگر، انگیزه ای می شود که سختی های کار به چشم نیاید.

خانه » آخرین اخبار » وقتی سختی کار با زندگی بخشیدن آسان می شود

به گزارش خانه خشتی؛ اهدای عضو یکی از ارزشمندترین اعمال یک انسان و اوج بخشش یک فرد است، فردی که تصمیم می گیرد یکی از اعضای عزیرانش که مرگ مغزی شده به بیمار دیگر ببخشد. ۳۱ اردیبهشت ماه هر سال « روز ملی اهدای عضو » نامگذاری شده است به همین منظور با زهرا عظیمی مسئول هماهنگ کننده اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی گفتگویی انجام دادیم.

زهرا عظیمی پرستار آی سی یو قلب به عنوان هماهنگ کننده اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و رضایت گیر خانواده های اهدا کننده، فعالیت دارد.
از سال ۹۶ وارد  تیم اهدای عضو شده با دکتر پاکزاد فوق تخصص بیهوشی که مسئول واحد عضو و پزشک این تیم است به عنوان هماهنگ کننده و رضایت گیر این تیم فعالیت دارد.
وی در گفتگویی با خانه خشتی، بیان کرد: ما به این باور رسیدیم که نباید هیچ ارگان سالمی به زیر خاک رود در صورتیکه یک تعداد افراد، نیازمند پیوند هستند. در بیمارستان شهرستان افرادی زیادی هستند که با دستگاه دیالیز، دیالیز می شوند و نمی توانیم این را تحمل کنیم که بیمار مغزی در آی سی یو باشد ( در صورتی که بیمار از نظر پزشکی فوت شده محسوب می شود) و اعضای سالم بیمار زیر خاک برود و به بیمار دیگری اهدا نشود  با این هدف بود که واحد اهدای عضو در رفسنجان شکل گرفت.

 تا کنون ۳۸ مورد اهدای عضو در رفسنجان انجام شده است

عظیمی تصریح کرد: واحد اهدای عضو در رفسنجان از سال ۸۸ شروع به فعالیت کرد و اولین اهدا کننده پسربچه ۱۰ ساله بود. تا به امروز ۳۸ اهدای عضو در شهرستان انجام شده است.از سال ۸۸ تا ۹۶، ۱۸ اهدای عضو و از سال ۹۶ تا به امروز ۲۰ اهدای عضو داشتیم.
وی افزود: از سال ۹۶، هشت قلب ، ۳۴ کلیه و ۱۹ کبد از ۲۰ اهدا کننده در رفسنجان اهدا شده است. بیشتر اهدا کنندگان از افراد جوانی بودند که در اثر سانحه تصادف، مرگ مغزی شدند و بعضی از این تعداد که قلب سالمی داشتند، قلب این عزیزان مرگ مغزی، به اهدا کنندگان رسیده است. ضمن اینکه قبل از اهدا عضو، مرگ مغزی این افراد توسط پزشکان تایید می شود.
مسئول هماهنگ کننده اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در خصوص نحوه اخذ کارت اهدای عضو، توضیح داد: برای گرفتن کارت اهدای عضو هر کسی می تواند با فرستادن کد ملی به شماره ۳۴۳۲ وارد سامانه اهدای عضو شود.
عظیمی گفت: در سال گذشته ۳۶۰ کارت اهدای عضو دریافت کردند که ۱۰۰ نفر از پرسنل دانشگاه علوم پزشکی و ۲۶۰ نفر از طریق فرهنگسازی در این امر مقدس شرکت کردند.
هماهنگ کننده اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با بیان اینکه کارت اهدای عضو نشان رضایت قلبی طرف است، عنوان کرد: آمار دقیقی در مورد تعداد دریافت کنندگان کارت اهدای عضو در رفسنجان نیست چون ممکن است خود فرد ثبت نام کرده باشد. در سال ۹۶ با برگزاری یک غرفه در سطح شهر در یک روز قریب به ۷۰۰ نفر نام نویسی و کارت اهدای عضو دریافت کردند.
وی بیان کرد: در روابط عمومی بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) خانم سلطانی و آقای مقدم سنگ تمام گذاشتند و با هر اهدای عضویی در بیمارستان اطلاع رسانی عمومی کردند ضمن اینکه زدن بنرها در سطح شهر خودش نوعی فرهنگسازی است.
عظیمی اضافه کرد: ائمه جماعات، ادارات، فرمانداری و… می توانند نقش مهمی در فرهنگسازی اهدای عضو مهم داشته باشند که کم و بیش این کار انجام شده ولی آن جوری که توقع داشتیم نبوده است. تقدیر از خانواده اهدا کننده عضو نشان دهنده اهمیت دادن به این موضوع است.

انجام ۹ اهدای عضو در سال گذشته در رفسنجان

وی گفت: سال گذشته ۹ اهدای عضو در شهرستان صورت گرفته و ۱۲ مرگ مغزی داشتیم که یک نفر از بیماران مرگ مغزی کرونا مثبت و دو مورد آنها هم از اتباع بیگانه بودند که این سه مورد نتوانستند اعضای خود را اهدا کنند.


وی با اشاره به اینکه رفسنجان در سال ۹۹ در کشور رتبه دوم اهدای عضو را کسب کرده است، ابراز داشت: در کل کشور ۲۷ هزار نفر در لیست پیوند هستند. هر دو ساعتی یک نیازمند به عضو از دنیا می رود این نشان دهنده آمار بالاست.
عظیمی اضافه کرد: از آنجاییکه رفسنجان مرکز پیوند ندارد و باید با کرمان ارتباط بگیریم و گروه خونی و اطلاعات بیمار مرگ مغزی به استان ارسال می شود و استان در خصوص اینکه گیرنده ای برای این مورد وجود دارد به ما اطلاع می دهد اگر در استان وجود ندارد با شیراز تماس می گیریم و شیراز از جاهایی است که همیشه گیرنده دارد.
هماهنگ کننده اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ سه اهدای عضو داشتیم که به کرمان فرستاده شده است و اولویت اول ما کرمان است.
وی گفت: در پیوند قلب با وزارت خانه تماس گرفته می شود آنها طبق لیست، فردی که اورژانسی است و اطلاعاتش با فرد مرگ مغزی مطابقت دارد را جهت گیرنده عضو معرفی می کنند.

همراه خانواده های اهداکننده، دردمند هستیم

عظیمی از وضعیت شغلیش می گوید: همراه خانواده های اهدا کننده، دردمند هستیم. وقتی می بینیم مادری جوانش را از دست داده و روی تحت بیمارستان است هنوز به این باور نرسیده که بچه اش فوت شده است این برایمان سخت که بگوییم بیایید اعضای بدن فرزندش را اهدا کند، اگر خودمان را جای آنها بگذاریم واقعا نمی دانیم رضایت می دهیم یا نه! خیلی سخت است با این خانواده ها صحبت کنیم. از آنجاییکه ما می دانیم با این کارمان از زیر خاک رفتن اعضای بدن مرگ مغزی، جلوگیری می کنیم و ۴ نفر به زندگی دوباره بر می گردند همین انگیزه نیرویی می شود برای ما که ادامه دهیم و سختی هایی که در زمینه وجود دارد به چشم ما نیاید.
وی بیان کرد: بهترین پرستار در بخش آی سی یو ۱و ۲ این مرکز در قسمت نگهداری و پرستار ی عزیزان مرگ مغزی هستند. هدفمان این است که ارگان سالمی را به اهدا برسانیم و همیشه ثابت شده که رفسنجان بهترین و سالمترین ارگان های مرگ مغزی را به گیرنده ها اهدا کرده است. مرکز پیوند قلب وزرات خانه بهداشت هم یک مرتبه بابت سالم بودن عضو سالم تقدیر کردند.
عظیمی با بیان اینکه پرسنل آی سی یو با ما همکاری ویژه دارند و یکی از رکن های اساسی تیم اهدا کننده عضو هستند، گفت: رفسنجان در دوران جنگ زبانزد است و عنوان فاتحان اروند را به خود اختصاص داده است و مردم این شهر همان مردم دوران دفاع مقدس هستند که پیش قدم می شوند اگر در خصوص اهدای عضو فرهنگسازی شود، تاثیر مثبتی دارد.
هماهنگ کننده اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بیان کرد: مرگ مغزی با کما فرق دارد و اولین کار در رضایت گیری توجیه کردن این موضوع است.

وی ابراز داشت: با همکاری بیمارستان و دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری قطعه ۱۰ آرامستان شهرستان به نام آوران اهدای عضو اختصاص یافته که ۶ نفر از اهدا کنندگان در آنجا دفن هستند و این در نوع خودش فرهنگسازی است. توقع داشتیم بوستانی به نام ناآوران اهدای عضو در شهر احداث می شد و همچنین نامگذاری خیابان به نام یک اهدا کننده نشان از اهمیت به موضوع اهدای عضو دارد.
عظیمی گفت: قرار گرفتن در این شغل بر زندگی خانوادگی ام تاثیر گذاشته است و سعی کردم تماس ها و پیگیرهایی که می کردم در منزل کمتر انجام دهم ضمن اینکه خانواده خودم همه کارت اهدای عضو دارند.
وی در پایان صحبت هایش تاکید کرد: از مسئولان می خواهیم در فرهنگسازی اهدای عضو همکاری کنند. کمترین توقع ما این بود در هر اداره یک بنر در مورد روز ملی اهدای عضو نصب شود. هر چند آمار اهدای عضو در رفسنجان بالاست و مردم رفسنجان خواهان اهدای عضو هستند اگر در این زمینه فرهنگسازی شود تاثیر مثبتی خواهد داشت.

گفت و گو از منیژه نوروزی

عکس از رقیه غیاثی

انتهای پیام/

 

برچسب ها:
بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) رفسنجان روز اهدای عضو زهرا عظیمی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان