خانه خشتی رفسنجان میزبان محفل گرامیداشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی + تصاویر

  • شناسه خبر: 185147
خانه خشتی رفسنجان میزبان محفل گرامیداشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی + تصاویر

آیین بزرگداشت روز موزه و میراث فرهنگی شب گذشته در خانه تاریخی حاج آقا علی رفسنجان برگزار شد.

خانه » اجتماعی » خانه خشتی رفسنجان میزبان محفل گرامیداشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی + تصاویر

به گزارش خانه خشتی، آیین بزرگداشت روز موزه و میراث فرهنگی شب گذشته در خانه تاریخی حاج آقا علی رفسنجان با حضور مسئولان و به همت اداره میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد.

حسن حسینی رئیس میراث فرهنگی و گردشگری رفسنجان در این مراسم بر لزوم توجه به آثار تاریخی و میراث فرهنگی تاکید و گفت: شهرستان رفسنجان یکی از نقاط تاریخی کشور و استان است و از دیرباز آثاریخی داشته است.

وی افزود: خنامان یکی از مراکز تمدنی استان کرمان است که اولین حفاری های باستان در این منطقه انجام شده و تعدادی اشیای تاریخی به نام خنامان رفسنجان نگهداری می شود.

حسینی بیان کرد: بسیاری از آثار تاریخی که قدمت آنها به پیش از اسلام برمیگردد در این خطه تاریخی دیده شده و در حال حاضر شهرستان رفسنجان دارای ۳۰۰ اثر تاریخی دارای ارزش، ۶۲ بنا به ثبت ملی رسیده و ۵ میراث ناملموس و دو میراث طبیعی است.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری رفسنجان خاطر نشان کرد: این بناهای فرهنگی باید مبنای پژوهش های ما باشد، این داشته ها را باید قدر دانست و به آیندگان برسانیم.

مجید فصیحی‌هرندی فرماندار رفسنجان نیز اظهار کرد: امروز شاهد تبلور پیشنیه تاریخی شهرستان در مجموعه حاج آقا علی هستیم که یکی از شاخص‌ترین بناها و میراث فرهنگی کشور است.

وی افزود: پیشینه یک ملت را در میراث ملموس و ناملوس آن می توان دید، آثار ملموس آثاری مانند خانه حاج آقا علی و دهها مکان تاریخی دیگر در شهرستان رفسنجان است و آثار ناملموس مانند آئین های مذهبی که از گذشتگان به ما ارث رسیده است.

هرندی بیان کرد: در رفسنجان این میراث به واسطه فاصله ای که ما از این آئین های گذشته خود گرفته ایم آسیب دیده است، از جمله بازیهای محلی که در گوشه و کنار رفسنجان انجام می شده و الان به فراموشی سپرده شده است. این بازیها نشان از فرهنگ، عواطف انسانی، ارتباطات بسیار خوب بین افراد و همراهی و مجاهدت در کارهای تیمی است.

فرماندار رفسنجان خاطر نشان کرد: یکی از میراث های ناملموس مهم رفسنجان، همکاری مردم در کار کشاورزی است که یک همکاری خوب و مومنانه است و نتیجه آن کاشت بزرگترین جنگل دست کاشت جهان در این شهرستان است و این نشان دهنده روحیه بلند مردم این سرزمین است.

فرماندار رفسنجان با اشاره به تاریخچه مجموعه خانه حاج آقا علی رفسنجان به عنوان بزرگترین بنای خانه خشتی جهان بیان کرد: یکی از مسائل دیگری که در رفسنجان باید به آن توجه کرد مسئولیت اجتماعی که افراد از گذشته برای مردم قائل بودند،  به نحوی که در اکثر روستاها زیرساختهای حمام، مسجد و مدرسه فراهم شده حتی در روستای نوش آباد رفسنجان در زمان قدیم پروررشگاه وجود داشته است.

وی به انعقاد تفاهم‌نامه ای میان مجتمع مس سرچشمه و اوقاف رفسنجان برای مدیریت مجموعه خانه حاج آقا علی اشاره کرد و گفت: این خانه در طول سالها دستخوش تغییرات مدیریتی شده است، امروز به پیشنهاد مجتمع مس کار کارشناسی آن آغاز شده و امیدواریم به گونه ای باشد تا هر دو طرف تعامل خوبی با هم داشته باشند؛ نحوه واگذاری این مجموعه وقفی باید به گونه ای باشد که هم ارزش بنا حفظ شود هم موارد وقفی آن رعایت شود.

فرماندار رفسنجان گفت: ارزشمندی آثار تاریخی به روحی است که در اینها دمیده شده، برای حفظ میراث فرهنگی در سراسر دنیا تلاش می شود متاسفانه در کشور ما در دورانی که ما وارد مدرنیسم شدیم هویت فرهنگی خود را فراموش کردیم وگرنه امروز معمار ایرانی هم می تواند مبتنی بر علم و هنر معماری کندو جلوه هایی از باور و دانش ایرانی را ارائه دهد.

 

عکس از محمد مهدی حسینی

انتهای پیام/

 

برچسب ها:
خانه حاج آقا علی خانه خشتی رفسنجان روز جهانی موزه و میراث فرهنگی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان