گپ و گفت خانه خشتی با مدیران روابط عمومی ادارات رفسنجان؛

هنر روابط عمومی ها در یک سازمان از فرهنگ سازی تا مشاوری امین

  • شناسه خبر: 184973
هنر روابط عمومی ها در یک سازمان از فرهنگ سازی تا مشاوری امین

تمامی فعالان جامعه در بخش های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و… جویای روابط عمومی هایی هستند که آنان را در طراحی روش های معقول و تعیین خط مشی های مرتبط با آینده یاری دهند

خانه » آخرین اخبار » هنر روابط عمومی ها در یک سازمان از فرهنگ سازی تا مشاوری امین

به گزارش خانه خشتی، نقش روابط عمومی و حیطه فعالیت آن بر هیچکس پوشیده نیست، تمامی فعالان جامعه در بخش های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و… جویای روابط عمومی هایی هستند که آنان را در طراحی روش های معقول و تعیین خط مشی های مرتبط با آینده یاری دهند.  به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی ها با چند تن از مدیران روابط عمومی های رفسنجان گفتگویی انجام دادیم و در خصوص و نقش و اهمیت روابط عمومی از آنها پرسیدیم:

رضا امینی مقدم  سابقه ۱۵ سال فعالیت در روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان را در کارنامه خود دارد و در حال حاضر هم در سمت مدیر روابط‌عمومی و رسانه باشگاه صنعت مس رفسنجان مشغول به فعالیت است.

وی در خصوص  نقش و اهمیت روابط عمومی ها، گفت: روابط عمومی یک سازمان، تعیین کننده جایگاه سازمان در بین جامعه هست. روابط عمومی می تواند موجب پویایی و بالندگی یک سازمان باشد و یا بر عکس.

امینی تصریح کرذ: خوشبختانه نگاه مردم و مسئولان نیز نسبت به روابط عمومی تغییر کرده و دیگر نگاه سنتی به آن نیست بلکه به اهمیت بالای روابط‌عمومی پی برده شده است.

وی افزود: یکی از وظایف روابط عمومی جلب اعتماد عمومی است بنابراین باشگاه صنعت مس رفسنجان نیز  تلاش می‌کند تا به این مهم دست پیدا کند که خوشبختانه می‌توان گفت در این راه موفق بوده و نتیجه آن اعتماد، چیزی جز افتخار مردم به ورزش شهر نیست و این ارتباط یعنی اعتماد عمومی و افتخار عمومی یک ارتباط دو سویه است.

مدیر روابط عمومی باشگاه مس رفسنجان بیان کرد: شعار امسال که توسط مقام معظم رهبری(مدظله) تبیین شده نشان از دغدغه معیشت و اقتصاد مردم را دارد بنابراین شعار ماهیت اقتصادی دارد و باید گفت امروزه ورزش دیگر یک تفریح و یا سرگرمی نیست بلکه تبدیل به یک صنعت شده است و ورزش را می‌توان یکی از پارامترهای توسعه به حساب آورد.

وی ادامه داد: امروز متاسفانه در زیرساخت‌های ورزشی که خود عاملی برای ایجاد اشتغال، جذب سرمایه در حوزه گردشگری و توریست هست دچار مشکل هستیم و این فرصت را باید غنیمت شمرد و با حمایت مسئولین و مردم از این فرصت برای توسعه شهرستان استفاده کرد چرا که ورزش در کنار صنعت و کشاورزی ضلع سوم پیشرفت شهرستان است.

محمد بازمانده که مدرک کارشناسی روابط عمومی دارد از سال ۸۹ تا ۹۸ در روابط عمومی های شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران – منطقه جنوب شرق، دانشگاه علوم پزشکی و مجتمع مس سرچشمه فعالیت داشته و از سال ۹۸ تا کنون هم سمت مدیر روابط عمومی فرمانداری را عهده دار است.

وی با تاکید بر اینکه روابط عمومی هنر دیدن و نادیدن هاست، گفت: روابط عمومی سخنگوی اداره و مدیر آن بهترین و راحت ترین ارتباط با رییس اداره را دارد و چشم بینای آن دستگاه است و هر گونه برنامه ریزی و سیاست گذاری که در دستگاه ها انجام می شود روابط عمومی ها در آن نقش بسزایی دارند.

بازمانده افزود: روابط عمومی با دو نوع ارتباط درون سازمانی و برون سازمانی سرو کار دارد که در ارتباط درون سازمانی ارتباط با کارمندان و فعالیت هایی دیگر و در برون سازمان ارتباط با مردم است.

وی به نقش مهم روابط عمومی در برون سازمان تاکید کرد و گفت: روابط عمومی قوانین و مقرراتی که داخل اداره است را باید اطلاع رسانی کند.

مدیر روابط عمومی فرمانداری رفسنجان بیان کرد: روابط عمومی فرمانداری به عنوان یک سازمان هماهنگ کننده است، بسیاری از جلسات مهم شهرستان و همچنین برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس و… با محوریت فرمانداری صورت می گیرد.

وی با اشاره نقش روابط عمومی در تحقق شعار سال، گفت: روابط عمومی ها با اطلاع رسانی و ارتباط به موقع در این زمینه می توانند نقش مهمی داشته باشند اگر کارخانه ای محصولی تولید می کنند روابط عمومی می تواند در معرفی آن محصول یا برگزاری نشست خبری با رییس کارخانه ها برای ارائه عملکرد، ساخت تیزرها و بنرها، انتشار مطالب در فضای مجازی، هم افزایی و همفکری در بحث حمایت از تولید نقش مهمی داشته باشد.

زهره سامره رئیس روابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان با سابقه فعالیت ۲۲ ساله در مجموعه علوم پزشکی، دو سال در سمت روابط عمومی معاونت بهداشتی و دو سال نیز به عنوان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشغول بکار هستند.
وی در گفتگو با خانه خشتی بیان کرد: کسی که می‌خواهد وارد حیطه کاری روابط عمومی شود باید علاقه خاصی داشته باشد و اگر کسی بدون علاقه وارد این مجموعه شود قطعاً موفق نخواهد بود، روابط عمومی را باید آیینه تمام نما و چشم و گوش سازمان دانست که پل ارتباطی بین مردم و سازمان برقرار می‌کند.

سامره با اشاره به اینکه اگر روابط عمومی بتواند یک کار حرفه ای ارائه دهد با استفاده از روش های مهارتی می تواند موفقیت آن سازمان را تضمین کند تصریح کرد: روابط عمومی می تواند در عقاید و نگرش مردم چه در درون مجموعه و چه خارج از آن مجموعه باشد تاثیر گذار باشد و روابط مستحکمی را ایجاب می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: روابط عمومی را می توان مثل دیده بان در نظر بگیریم که با آن می‌توان کاستی ها را برطرف کرد و روابط عمومی موفق روابطی است که بتواند از شیوه های نوین امروزی که در پیشبرد اهداف و تقویت برنامه های سازمان است، استفاده کند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بیان کرد: با توجه به شعار سال باید تولید را محور کار خود قرار دهیم و در همین راستا سعی داریم که استادیوم رادیویی راه اندازی کنیم که یک رابط بین مردم و مسئولان باشیم که حرف مردم را به مسئولان و حرف مسئولان را به مردم برسانیم و بهبودی سطح سلامت جامعه را ارتقاء دهیم.

علی محمد صادقی پور از سال ۹۸ مسئولیت اداره روابط عمومی دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان  را بر عهده گرفته است.

وی قبل از اینکه در دانشگاه ولی عصر (عج) مشغول به کار شود در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت مرکز جنوب شرق در قسمت روابط عمومی کار می کرده است که وارد دانشگاه شده و در آزمایشگاه فیزیک این دانشگاه مشغول به کار می شود که همزمان امور روابط عمومی دانشگاه را هم انجام می‌داده است به واسطه عملکرد موفق در روابط عمومی، مسئول روابط عمومی کنفرانس های ریاضی و شیمی آلی ایران را بر عهده دار شد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه ولی عصر رفسنجان با اشاره به نقش و اهمیت روابط عمومی ها، گفت: امکان دارد یک مجموعه عملکرد بسیار خوبی داشته باشد اما اگر روابط عمومی فعالی نداشته باشد این عملکرد در جامعه نمود پیدا نمی‌کند. پس یکی از وظایف روابط عمومی انعکاس دستاوردهای آن مجموعه است. همینطور برعکس این رابطه هم بسیار مهم است یعنی اینکه یک مجموعه بتواند عملکرد خود را بر اساس نیازهای جامعه انجام دهد و این رابطه بین جامعه و آن مجموعه را روابط عمومی برقرار می کند  پس روابط عمومی میتواند نقش زیادی در عملکرد یک مجموعه داشته باشد.

وی در خصوص نقش دانشگاه در تحقق شعار سال، تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها گفت: دانشگاه ولی عصر (عج) یک مرکز رشد دارد که اگر در این مرکز خوب کار بشود می تواند نقش زیادی در تولید داشته باشد.

صادقی بیان کرد: زمانی که بنده وارد روابط عمومی دانشگاه شدم، چون خودم قبلاً در آزمایشگاه مشغول به کار بودم نقش کارهای پژوهشی و شرکت های دانش‌بنیان در تولید و اشتغال زایی را خیلی خوب می دانستم و از همان روز اول برای معرفی این شرکت ها در موقعیت های مختلف کارهایی را انجام دادم و این کار طبق یک برنامه منظم ادامه دارد تا مردم بهتر با این شرکت ها آشنا شوند و شاید از بین خود مردم کسانی پیدا شوند که بتوانند همان نقش پشتیبانی را در راه تولید این شرکت ها بازی کنند. شاید این کمترین کاری باشد که روابط عمومی دانشگاه بتواند در راه شعار سال انجام دهد.

ساجده دهقانی ۳۲ساله؛ متولد کرمان است در ابتدای سال ۸۶ در سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری مشهد مقدس شروع بکار کرد. درسال۸۸ به شهرداری رفسنجان منتقل و درمردادماه ۹۷ به سمت مدیرروابط عمومی منصوب؛ که‌ ماحصل آن اخذ مجوزنشریه داخلی شهرداری، راه اندازی سامانه هوشمند ۱۳۷ و کسب رتبه نخست شهرخلاق ایران در ترویج کتابخوانی با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رفسنجان تاکنون است.

وی همچنین مدیریت فرهنگسرای رسانه شهرداری، برگزاری طولانی ترین پرفورمنس در کشور به مناسبت شب یلدا، دبیر دومین جشنواره کشوری از چشم دختران ببینیم واولین نمایشگاه دستاوردها و دستپخت های دختران دراستان و حضور در بیش از ۵۰جشنواره، همایش، نمایشگاه و مراسمات ملی و مذهبی بعنوان مدیر اجرایی برعهده داشته است.

دهقانی در گفتگو با خانه خشتی در خصوص نقش و اهمیت روابط عمومی ها، گفت: روابط عمومی در دنیای امروزی به عنوان یکی از کارآمدترین و در عین حال منسجم ترین تشکیلات سازمانی تأثیرگذار بر فرایند پیچیده فرهنگ سازی محسوب می شود. اطلاع رسانی، تبلیغ ، آموزش و فضاسازی از جمله شیوه های رایجی هستند که مجموعه روابط عمومی، با بهره مندی مؤثر از آن، می تواند در جریان فرهنگ سازی و تغییر الگوی رفتاری در بین جامعه هدف سهیم باشد.

مدیر روابط عمومی شهرداری رفسنجان بیان کرد: نامگذاری سال ۱۴۰۰ به نام  «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» ، هدف فرهنگی بزرگی است که تحقق آن در گرو مشارکت همه بخش ها و ارکان تأثیرگذار جامعه از جمله فعالان عرصه ارتباطات و روابط عمومی است.

وی افزود: در این راستا هوشمندسازی سامانه ۱۳۷ و اخذ مجوز نشریه داخلی شهرداری جهت آگاهی رساندن شهروندان از خدمات شهرداری قدمی بزرگ در جهت تحقق این شعار است و همچنین  آگاه کردن شهروندان از شعار سال با نصب بنر و فضای مجازی گام دیگر روابط عمومی در تحقق شعار سال بودهاست.

دهقانی گفت: با موافقت مهندس مختاری شهردار محترم جهت رفاه حال شهروندان راه اندازی میز خدمت الکترونیک دربرنامه اجرایی روابط عمومی قرارگرفته  که با توکل برخدا بتوانیم قدمی دیگر برای همشهریان گرامی برداریم.

روباط عمومی بهزیستی محمدی

حسین محمدی ۳ سال است که به عنوان مدیر روابط عمومی بهزیستی مشغول به فعالیت است و یک سال است که سمت روابط عمومی حوزه ی مقاومت بسیج حضرت رسول (ص) را عهده دار است.

وی در گفتگو با خانه خشتی در خصوص نقش و جایگاه روابط عمومی ها، گفت: روابط عمومی به عنوان مشاوری امین برای مدیر دستگاه مورد نظر خود هستند که جایگاه مهمی در تصمیم گیری های ان دستگاه برای فرایند های خود دارد.

محمدی با بیان اینکه روابط عمومی می تواند با پیدا کردن نقاط ضعف و قوت اداره از فرصت ها برای تعالی اداره استفاده کند، افزود: کسانی که آگاهی کمتری نسبت به روابط عمومی دارند باید آگاه شوند و نهاد ها و سازمان های سطح شهرستان وعمکردشان را بشناسند و روابط عمومی را امین خودشان بدانند تا بتوانند نقش بزرگی را ایفا کنند.

وی با تاکید بر اینکه روابط عمومی نبض یک سازمان هستند، عنوان کرد: روابط عمومی نقش بسزایی در تمام زمینه ها دارد و نباید به چند جلسه و انتشار چند عکس محدود شود.

مدیر روابط عمومی بهزیستی رفسنجان عنوان کرد:  هدف از روابط عمومی سازمان بهزیستی صرفا کمک به نیازمندان ختم نمی‌شود بلکه ما فراتر از این می دانیم که موظف هستیم کارهای تخصصی تر انجام دهیم، کارهایی اعم از مشاوره دادن به جوانان قبل از ازدواج و حتی حمایت هایی از زمان تولد تا بعد از مرگ وجود دارد.

محمدی خاطرنشان کرد: بهزیستی بیشتر در زمینه اشتغال زایی اقداماتی انجام می دهد که بتوانند افراد را جذب و تحت پوشش خود قرار دهند و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری بتوانیم خانواده های نیازمندان را خودکفا کنیم و در این زمینه هم اقداماتی صورت گرفته اعم از وام اشتغال زایی به جوانان که بتوانند با مهارت های خودشان شغل ایجاد و درآمدزایی کنند.

 

علی بازماندگان کارشناس ارشد مدیریت دولتی است. هم اکنون  به عنوان مسئول روابط عمومی و کارشناس تعاون در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان رفسنجان مشغول است.

او در خصوص  نقش روابط عمومی در ادارات، بیان کرد: درباره نقش روابط عمومی نظرات و دیدگاه های متفاوتی وجود دارد از منظر من روابط عمومی بیش از آنکه علم باشد هنر است، هنری که از علم بهره می برد. روابط عمومی اداره دولتی، پیشانی و معرف یک سازمان است و دارای نقش بسیار مؤثری در بهبود عملکرد آن اداره و ایجاد تعامل درون سازمانی و برون سازمانی است.

بازماندگان افزود: هنر روابط عمومی پیشبرد اهداف سازمان و جلب اعتماد مخاطبان درون و برون سازمانی است که در این مسیر مدیر روابط عمومی در وهله نخست متعهد است به عنوان یک شهروند در ابتدا به کشور و مردمش توجه و در جهت راحتی و پیشرفت آنها گام بر دارد و پس از آن به حفاظت از حریم سازمان خود تا جایی که به ضرر کشور و مردم نباشد خواهد پرداخت.

مدیر روابط عمومی اداره کار رفسنجان عنوان کرد: با توجه به اینکه ما مجری قوانین دولتی هستیم در خصوص شرح وظایف روابط عمومی ها ؛هیات وزیران آیین نامه ای وضع کرده است و باید روابط عمومی ادارت دولتی به اسناد بالادستی و اهداف کلان سازمان و اداره متبوعه نگاه ویژه ای داشته باشد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص نقش روابط عمومی ها، گفت: ایشان می فرمایند ” فکر این که برادران یک بخش مشابه در ارگان های کشور را مثل روابط عمومی گرد هم آورند فکر خوبی است. این نشان از این دارد که روابط عمومی می تواند سطح تعاملات را بالا ببرد و صرفاً در حد یک اطلاع رسان نیست.

بازماندگان در خصوص اینکه چه اقداماتی روابط عمومی در تحقق شعار سال، تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها می تواند انجام دهد، تصریح کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ادارات زیرمجموعه آن از جمله اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان رفسنجان به دلیل ماهیت تسهیلگری در زمینه سه امر مهم تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به تبعیت از برنامه های وزارتی  در راستای تحقق دغدغه های مهم مقام معظم رهبری هر ساله پس از اعلام شعار سال، برنامه ریزی هایی در تحقق شعار سال انجام داده که توجه به مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی، حمایت از اشتغال های پایدار از طریق ایجاد و توسعه تعاونی های کارآمد و دانش بنیان، ترویج فرهنگ کار شایسته و حمایت از کارآفرینان، نهادینه کردن فرهنگ‌ مصرف کالاهای داخلی، کیفی‌سازی تولیدات ملی و همچنین تکیه بر دانش و فناوری بومی از جمله آنهاست.

وی افزود: همچنین حل مشکلات بنگاههای اقتصادی مشکل‌دار، حفظ فرصتهای شغلی و صیانت از نیروهای کار و کمک به توسعه اشتغال نیروهای جدید با استفاده از آموزشهای مهارتی در بنگاه ها از مهمترین اولویتها در سال جدید بوده است. پرداخت تسهیلات ارزان به کارآفرینان و کارفرمایان، فراگیری آموزشهای مهارتی و مهارت آموزی نیروهای کار را از الزامات اساسی برای تحقق شعار سال است.

 

مرجان بوستانی مدت ۱۷ سال در اداره منابع طبیعی مشغول به کار است و قریب به ۳ سال است درپست روابط عمومی این اداره فعالیت می کند.

وی در گفتگو با خانه خشتی در خصوص نقش روابط عمومی یک سازمان، گفت: در حیطه کاری این اداره همچون سایر ادارات روابط عمومی نقش بسیار زیادی وجود دارد که این موضوع مورد توجه رئیس اداره نیز است. اقدامات اداره پس از اینکه رسانه ای می شود اثربخشی آنها چند برابرشده بخصوص پیام های هشداردهنده با موضوع تخریب و تصرف اراضی ملی، آتش سوزی جنگل ها و مراتع در فضای مجازی عامل بازدارنده مهمی تلقی می شود و روابط عمومی سعی می کند ازاین ظرفیت که با حداقل صرف وقت و هزینه تاثیر زیادی برروی مخاطبین می گذارد استفاده کند.

وی بیان کرد: اداره منابع طبیعی که بیشتربه عنوان یک نهاد حاکمیتی محسوب می شود، ضمن حفاظت از انفال درپاسخگویی به استعلامات امور زمین نقش مهمی دارد که دراین زمینه درسال ۹۹ و درسال جاری واحد ممیزی اراضی این اداره با انجام عملیات کاداستر اراضی ملی و اجرای مقررات ماده ۵۶ قانون حفاظت و بهره برداری  به عنوان شهرستان پیشرو درسطح استان باعملکرد بسیارمطلوب در این بخش پاسخگویی به استعلامات واصله ازسایر ادارات را در حداقل زمان انجام می دهد به نحوی که مدت زمان به پاسخگویی به استعلامات ازچند روز به چند دقیقه کاهش پیدا نموده که این زیر ساخت موجب تسریع در انجام طرحهای تولیدی، خدماتی و سرمایه گذاری می گردد.

مصطفی الله یاری مسئول روابط عمومی مدیریت آموزش و پرورش رفسنجان دارای مدرک کارشناسی علوم تربیتی  ۸ سال سابقه کار دارد و قریب به سه سال است که در حوزه روابط عمومی فعالیت می کند.

وی در خصوص نقش و اهمیت روابط عمومی ها گفت: به‌طور کلی روابط عمومی واسطه‌ای است میان یک سازمان، نهاد یا ارگان با عموم ‌مردم و جامعه هدف آن سازمان. این واسطه، علاوه بر انتقال اخبار مربوطه، تلاش می‌کند تا موانع و مشکلات را با دقت و ریزبینی بیشتر بررسی کرده و مسیر رسیدن به آرمان‌ها و اهداف را هموارتر نماید.

الله یاری بیان کرد: در جامعه بزرگ فرهنگی و آموزش و پرورش، این مهم به سبب گستردگی جامعه هدف که متشکل از کارمندان اداری، کادر اجرایی و آموزشی مدارس، دانش‌آموزان و والدین است از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و نیازمند دقت و هوشیاری است. در صورتی که روابط عمومی وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد، تعامل سازمان و جامعه هدف نیز منسجم‌تر و در نتیجه بازدهی فعالیت‌های اعضا، مفیدتر خواهد بود.

وی ادامه داد: در ایام پر تنش و پر فراز و نشیب مبارزه با ویروس کرونا، یکی از مهم‌ترین وظایف ما در روابط عمومی، کنترل افکار عمومی و روشن‌گری در رابطه با تغییرات ناگهانی روند آموزشی بود. ابهاماتی که در خصوص چگونگی برگزاری کلاس‌ها و امتحانات، به‌خصوص امتحانات حضوری در ذهن دانش‌آموزان و والدین وجود داشت سبب موجی از نگرانی و پرسش شده بود که تلاش کردیم تا با پوشش خبری نشست‌های متعدد مدیر و معاونان، چه در رسانه‌های محلی و چه در بستر فضای مجازی از این نگرانی‌ها کاسته و امید و آرامش را به اذهان عمومی منتقل نماییم.

مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش رفسنجان عنوان کرد: در  خصوص شعار سال که به فرموده مقام معظم رهبری، تولید؛ پشتیبانی‌هاو مانع‌زدایی‌هاست، تلاش کردیم تا با پررنگ کردن خلاقیت‌ها و نوآوری‌های دبیران و سایر همکاران، آنها را تشویق و به سمت و سوی ابتکار بیشتر در زمینه آموزش مجازی و پرکردن خلأ آموزش حضوری سوق دهیم.

وی افزود: همچنین، بازدیدهای مکرر و دقیق از مدارس و نظارت بر روند کار معلمان و مدیران، تلاشی بود درجهت بررسی دقیق‌ترموانع و مشکلات‌. بازتاب این مشکلات توسط روابط عمومی سبب شد تا موجی از کمک‌های مومنانه وخیرخواهانه توسط مردم و خیران ایجاد شود. پویش‌هایی نظیر نذر هوشمند، طرح آجر به آجر و… که تا به امروز نیز ادامه دارد.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها:
رفسنجان روابط عمومی ها روز ارتباطات
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان