تیغ سود بانکی بر گلوی تولید؛

باز هم بدهی بانکی ترمز تولید را کشید/ خارج شدن واحد تولیدی مرغ گوشتی شهرستان انار از چرخه تولید

  • شناسه خبر: 184716
باز هم بدهی بانکی ترمز تولید را کشید/ خارج شدن واحد تولیدی مرغ گوشتی شهرستان انار از چرخه تولید

در این اوضاع اسفناک کمبود تولید گوشت مرغ، شرکت تعاونی مرغ گوشتی رضوان با ظرفیت تولید ۵۰ هزار قطعه مرغ گوشتی و اشتغال ۴۰ نفر کارگر به دلیل مانع تراشی های بانک کشاورزی هم اکنون راکد مانده و در حال تخریب است.

خانه » اسلاید شو » باز هم بدهی بانکی ترمز تولید را کشید/ خارج شدن واحد تولیدی مرغ گوشتی شهرستان انار از چرخه تولید

به گزارش خانه خشتی؛ از شهرستان رفسنجان که به سمت شهرستان انار حرکت می کنیم نرسیده به روستای بیاض در چند متری دور از جاده اصلی به تعداد زیادی درختان سرو با قدمت ۴۰ ساله بر می خوریم که در حال خشک شدن هستند،  اما نه به واسطه کم بارشی  و کمبود آب بلکه به دلیل بی مهری و نهادی همچون بانک کشاورزی .

پس از آن به ساختمانی بر می خوریم که زمانی شرکت تعاونی مرغ گوشتی بوده که در این منطقه دورافتاده جوانان زیادی را مشغول بکار کرده بود ساختمانی که از دیدن تصاویر گذشته متوجه شدیم همانند یک باغ ویلایی بسیار سرسبز بوده است.

درختان قطوری که در محیط بیرون درب ورودی به دلیل خشک شدن بریده شدند

البته ناگفته نماند که چاه آب نیز از همان ابتدای تاسیس یعنی در سال ۵۸ جهت آبیاری درختان و آبدهی مرغ ها حفر شده بود اما بعدا توسط بانک کشاورزی پلمپ شد و خشکی درختان نتیجه این عمل است.

ساختمانی که زمانی از صدای هیاهوی پرندگان و کارگران پر بود و رفت و آمد در آن زیاد، اما امروز اثری از هیچکدام نبود و ساختمان، سالن های مرغداری، استخر آب، انبار دان، اتاق  های کارگران و کشتارگاه ها همگی فرسوده و در حال ریزش بودند.درختان سرو روی محوطه که به دلیل آب نخوردن در حال خشک شدن هستند.

وقتی وارد یکی از سالن های مرغداری شدیم، در و دیوار آنجا  انگار که گلایه های زیادی برای گفتن داشتند، در وسط سالن ظروف آب و دان مرغ ها آویزان شده بودند و کف سیمانی سالن در حال فرسایش بود، در قسمت هایی روی زمین براده های زنگ خورده آهنی بود که از سقف ریخته بود.

سیم های برقی که به دلیل نبود نگهبان و یا شخص حاضر در آنجا دزدیده شده بودند، درب های سالن ها و فن های تهویه هوا همگی زنگ خورده بود و سقف های شیروانی به دلیل وزش باد و باران در حال تخریب بودند، دیوار های انبار دان و کشتارگاه همگی ترک خورده بودند.

در جلوی درب ورودی درختان سرو زیبایی بود که با تنه های استوار همچنان قد علم کرده اما متاسفانه از پایین در حال خشک شدن بودند درختان اناری که همگی به دلیل خشک شدن بریده شده  اما دوباره از پاجوش سبز شده بودند و می خواستند بگویند ما هرگز نمی میریم حتی اگر آبیاری نشویم.

در انتهای ساختمان مرغداری یک موتور برق عظیم ۱۰۰ کیلو وات که از سال ۵۸ در آنجا گذاشته شده بود که هرگاه برق ساختمان به دلایلی قطع می شد برای نجات جان مرغ ها به طور اضطراری روشن می شد و در این ایام تنها یک بار از این دستگاه استفاده شده بود، که آن هم در حال مستهلک شدن بود.

حجت رحیمی فرزند مرحوم رمضان رحیمی مدیرعامل سابق و پایه گذار این مرغداری عظیم می گوید: در سال ۵۸ شرکت تعاونی مرغ گوشتی رضوان با مدیرعاملی مرحوم پدرم با هدف تامین نیاز مرغ گوشتی منطقه بیاض از توابع شهرستان انار در زمینی به مساحت ۵۰ هزار مترمربع و دارای ۳ سالن به منظور تولید جمعا ۵۰ هزار قطعه مرغ گوشتی و کارخانه ای دانه ساز تاسیس و راه اندازی گردید و از سال ۷۶  از لحاظ قانونی به ثبت رسید.

در دوران دفاع مقدس با شرایط سخت چندین نوبت تولید کننده برتر کشور شناخته شد

وی گفت: در دوران دفاع مقدس با توجه به شرایط سخت آن روزها چندین نوبت به عنوان تولید کننده برتر کشور شناخته شدند که مستندات آن نیز موجود است از آن سالها مکاتبات متفاوتی با ادارات متولی جهت همکاری و مساعدت صورت گرفت.

رحیمی عنوان کرد: برای توسعه این شرکت تعاونی مدیرعامل هزینه های گزافی متحمل شد تا توانست سوله وچندین خط تولید با دستگاه های به روز تهیه کند که امروز به صورت بالفعل و بالقوه در محل وجود دارند.

عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی مرغ گوشتی رضوان در ادامه افزود: مدیرعامل این شرکت برای ادامه فعالیت در سال ۷۶ اقدام به دریافت تسهیلاتی از بانک کشاورزی می کند که نتیجتا ما حصل وام های دریافت شده در سال ۹۵ به ۹۰ میلیون تومان می رسد.

رحیمی با بیان اینکه متاسفانه رمضان رحیمی در همان سال در گیر و دار کارهای اداری در اثر سانحه تصادف به رحمت خدا می رود، بیان کرد:  در سال ۹۵ دولت مصوب کرد وام هایی که زیر ۱۰ میلیون تومان باشد شامل بخشودگی اصل و سود می شود که مستندات آن نیز موجود است.

وی گفت: با مراجعه به بانک کشاورزی شعبه انار اعلام کرد که با توجه به اینکه مدیرعامل این شرکت فوت نموده در حال حاضر از حالت شرکت تعاونی خارج شده است و ما این درخواست را از ورثه نمی پذیریم.

عضو هیئت مدیره خاطرنشان کرد: اگر بانک کشاورزی در همان سال با درخواست ما موافقت می کرد ۲۰ میلیون از ۹۰ میلیون تومان شامل معافیت می شد.

در سال ۹۳، ۹۰ میلیون وام با تمامی سود و تعلیقات به ۳۶۰ میلیون تومان اعلام شد

رحیمی خاطرنشان کرد: اما طبق مستندات موجود در سال ۹۳ شرکت تعاونی با بانک جلسه ای برگزار نمود مبنی بر اینکه بانک درخواست کرده بود برای پرداخت تسهیلات باید سند شرکت تعاونی در رهن گذاشته شود،اما متاسفانه بانک نه تنها معافیتی در نظر نگرفت که حتی این وام ۹۰ میلیون تومانی را با تمامی سود و تعلیقات ۳۶۰ میلیون تومان اعلام کرد و این باعث شد  تا بانک سند شرکت تعاونی را با همین مبلغ  از ورثه دریافت کند.

وی افزود: تا اینکه در سال ۹۷، باز پی گیری های زیادی انجام شد مبنی بر اینکه اگر  ۲۰ میلیون شامل بخشودگی قرار گیرد ۷۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد، اما متاسفانه بانک با این درخواست هم موافقت نکرد و در پاسخ بیان کرد این مسئله مربوط به واحد حقوقی می شود.

عضو هیئت مدیره ادامه داد: متاسفانه واحد حقوقی سریعا روی ۳۶۰ میلیون تومان اجرائیه صادر کرد.

بانک کشاورزی همکاری نمی کند/ بانک سند رهنی را به تملک خود درآورد

رحیمی خاطرنشان کرد: حال باید گفت؛ بانک حتی فراتر از این امر عمل کرد این ۳۶۰ میلیون تومان را در قرارداد که ۶ درصد خسارت وجه التزام سود همان مبلغ و ۱۲ درصد سود مجدد یعنی سود روی سود،  بانک سند رهنی را به اجرا گذاشت و متاسفانه ما دیگر نتوانستیم کاری انجام دهیم با این همه مجددا از بانک درخواست کردیم که سند رهنی را به اندازه طلب خود وصول کند که این تاخیر و تعدیل یکجا متوقف شود که شرکت متحمل سود دیگر نشود تا بتوانیم خسارت را مطالبه کنیم.

وی اذعان کرد: سپس طی نامه ای از سوی فرماندار شهرستان مبنی بر بازدید نماینده مجلس شورای اسلامی از مجموعه شرکت تعاونی از ریاست بانک کشاورزی استان درخواست کردیم که کلیه تسهیلات اعطایی تا سال ۹۵ و همچنین نرخ سود و جریمه های متعلقه، معافیت های سود و جریمه های مرتبط با هر یک از تسهیلات این واحد تولیدی را به فرمانداری اعلام کند واین خواسته به حق و طبق قانون بود.

عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی مرغ گوشتی رضوان تصریح کرد:  از آن طرف هم سود ها، تعلیقات و جریمه ها سبب شد تا مبلغ ۳۶۰ میلیون به ۷۰۰میلیون تومان رسید و  کارشناس واحد تولیدی که با این همه امکانات با این همه وسعت که تنها برق سه فاز این واحد ۸۰ میلیون تومان قیمت داشته است بدون ارزشگذاری یک میلیارد و یکصد تومان قیمتگذاری کردند که با اعتراضی که انجام شد به یک میلیارد و ۷۰۰ تومان افزایش یافت.

رحیمی بیان کرد: ریاست بانک کشاورزی نیز در پاسخ به درخواست فرمانداری این طور نوشت که این تسهیلات برای رفاه واحد تولیدی در نظر گرفته شده بود که متاسفانه  به دلیل عدم پرداخت اصل و سود وام مجبور شدیم تا سند رهنی را به نام بانک انتقال دهیم.

وی عنوان  کرد: از ریاست بانک درخواست کردیم که در قبال پرداخت ۳۶۰ میلیون تومان و هزینه اجرای ثبت؛ سودها،تعلیقات را لحاظ نکنید و ملک را به صاحبان سهام برگردانید.

حدود یکسال و نیم است که واحد تولیدی به تملک بانک درآمده است

عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی مرغ گوشتی رضوان افزود: حدود یکسال و نیم است که این واحد تولیدی به تملک بانک در آمده و هیچ همکاری صورت نمی گیرد و سرکشی هم صورت نگرفته و منجر شده تا ملک تخریب شود.

رحیمی اذعان کرد: مجددا پی گیرهایی از طرف صاحبان سهام و رئیس هیئت مدیره صورت گرفته مبنی بر اینکه شما طلب خود دریافت کرده و اجاز نداده اید که هیچگونه فعالیتی در این شرکت صورت پذیرد پس اجازه دهید نسبت به تمدید مجوز شرکت که جدای از طلب شما است اقدام کنیم که بانک به جهاد کشاورزی نامه زده که از این به بعد مالک این واحد تولیدی بانک کشاورزی است.

وی ابراز کرد: حدود یک سال و نیم هست که حتی اجازه تمدید مجوز را هم  به ما ندادند و این ملک بلاتکلیف رها شده است و این در حالی است که در سالی که حضرت آقا می فرماید: «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» نه تنها عملا کسی این کار را انجام نمی دهد که چوب لای چرخ تولید هم می گذارند.

عملا سنگ اندازی تعدادی از عاملین سبب شد شرکت تعاونی از رده تولید خارج شود

عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی مرغ گوشتی رضوان گفت: عملا سنگ اندازی های تعدادی از عاملین باعث شده تا در این دوره این شرکتی که می توانست در جهت تامین گوشت مرغ استان مفید باشد از رده خارج شود.

آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه  بر لزوم فعال سازی واحدهای تولیدی و کارخانه‌های تحت تملک بانک‌ها و بازگشت آن‌ها به چرخه تولید تأکید کرده و می گوید: مقام معظم رهبری تصریح فرمودند از زمانی که بانک‌ها یک کارگاه یا کارخانه را تملیک می‌کنند، باید با استفاده از همه امکانات خود به تقویت توان تولید کشور کمک کنند.

رئیس قوه قضاییه بر همین اساس خطاب به مدیران عامل بانک‌ها متذکر شد که موظفند در این شرایط که دشمن تلاش می‌کند با تهدید و تحریم و ایجاد محدودیت چرخه تولید کشور را متوقف کند، اجازه ندهند دشمن به هدف خود برسد و باید با همه توان و ظرفیت از نظام تولید حمایت نموده و سیاست گذاری صحیح برای هدایت منابع بانک‌ها به سوی تولید و رونق اقتصاد ملی را در دستور کار خود قرار دهند.

آیت الله رئیسی از راکد کردن املاک، منابع و سرمایه بانک‌ها برای دستیابی به سود بیشتر بر اساس تورم نیز انتقاد و تأکید می کند: بانک‌ها باید از طریق سرمایه گذاری و تخصیص امکانات خود به بخش تولید سودشان را افزایش دهند نه از راه‌های نادرستی، چون راکد کردن منابع.

در این راستا همچنین ناگفته نماند که رئیس هیئت مدیره شرکت نامه ای برای دفتر آیت الله رئیسی ارسال کردند که متاسفانه تاکنون پاسخی دریافت نشده است.

براساس این گزارش باید گفت در این اوضاع اسفناک کمبود گوشت مرغ یک چنین واحد تولیدی با امکانات به روز که می تواند روزانه ۵۰ هزار قطعه مرغ گوشتی تولید و نزدیک به ۳۰ الی ۴۰ نفر و شاید بیشتر از جوانان را مشغول بکار کند هم اکنون راکد مانده و در حال تخریب است.

و نهادی همچون بانک کشاورزی هم اکنون مانعی بر سر راه این واحد تولیدی قرار گرفته و هیچگونه مساعدتی انجام نمی دهد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها:
بدهی بانکی تولید رفسنجان واحد تولیدی مرغ گوشتی شهرستان انار
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان