گفتگوی خانه خشتی با یک روانشناس به بهانه روز روان شناسی؛

کرونا اضطراب در خانواده ها را افزایش داد

  • شناسه خبر: 184703
کرونا اضطراب در خانواده ها را افزایش داد

روانشناس رفسنجانی معتقد است کرونا اضطراب در خانواده ها را افزایش داده است از این روز برای کاهش اضطراب، خانواده ها باید دورهم بنشینند و برای هم خاطره تعریف کنند. قصه گویی و هفته ای یک شب کتاب خوانی داشته باشند.

خانه » آخرین اخبار » کرونا اضطراب در خانواده ها را افزایش داد

به گزارش خانه خشتی؛ نهم اردیبهشت روز جهانی روانشناسی است. روانشناسانی که در روان درمانی و سایر اشکال درمان روانشناختی تخصص دارند، افراد حرفه ای هستند که بسیار آموزش دیده هستند و در حوزه های رفتار انسان، ارزیابی سلامت روان، تشخیص و درمان و تغییر رفتار مهارت دارند.

روانشناسان با بیماران کار می کنند تا احساسات و نگرش هایشان را تغییر دهند و به آنها کمک کنند تا سالمتر شوند و الگوهای رفتاری موثرتری داشته باشند.

به مناسبت روز جهانی روانشناسی با فاطمه مقدم فوق لیسانس روانشناسی تربیتی که اهل رفسنجان است، به گفتگو نشستیم؛

او که شش سال است که کار مشاوره را به صورت رسمی انجام می دهد، بیست سال است در مدارس رفسنجان در زمینه مشاور تحصیلی و مشاور در امور تربیتی دانش آموزان فعالیت دارد و هم اکنون هم در مرکز مشاوره جوانه مشغول به کار است.

از نظر اجتماعی و مشاوره اولین کاندیدای نمایندگی مجلس در شهرستان رفسنجان بوده و چند دوره هم در کاندیدای شورای شهر شرکت کرده است.

مقدم در گفتگو با خانه خشتی اظهار کرد: از زمان شیوع کرونا به عنوان مدافعان سلامت تحت نظر معاونت بهداشتی یک گروهی شکل گرفت که به مردم از نظر روانی و در خصوص راه های غلبه بر استرس ناشی از کرونا مشاوره تلفنی می دادیم.

او با اشاره به اینکه در ناحیه مقاوت بسیج و بسیج دانش آموزی هم فعالیت دارم، افزود: از زمان شیوع کرونا در سال گذشته تحت عنوان یک گروه ۱۶ نفره در خیریه کوثر برای مدافعان سلامت کیت محافظتی دوخت می کردیم در ادامه هم دوخت ماسک را انجام می دادیم.

مقدم در خصوص جایگاه روانشناسی در رفسنجان گفت: الان نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است و راضی هستیم که مردم به این فرهنگ و آگاهی رسیدند که روحشان به درمان نیاز دارد و یاد گرفتند که برای درمان روحشان به یک متخصص مراجعه کنند.

این روانشناس رفسنجانی در ایام کرونایی توصیه های روانشناسی به مردم داشت و بیان کرد: چیزی که الان مردم را درگیر کرده افکار منفی ناشی از کرونا است، در نتیجه‌ی خانواده ها یک زندگی جزیره ای دارند و هرکس دنبال کار خودش است و هیچ تعاملی باهم ندارند و این امر باعث می‌شود که شدت اضطراب در خانواده ها زیاد شود توصیه من این است که همیشه خانواده ها دورهم بشینند و خاطرات برای هم تعریف کنند. قصه گویی داشته باشند. هفته ای یک شب کتاب خوانی داشته باشند.

او افزود: از نظر من گرم کردن محیط خانه در درجه ی اول به عهده ی مادر خانه است و باید یک برنامه ریزی برای اعضای خانواده داشته باشد.

مقدم در خصوص رسالت روانشناسی گفت: روانشناس خوب باید آن چه را که در دانشگاه به صورت آکادمیک یادگرفته است پیاده کند و مهارت های ارتباطی را بلد باشد. زبان بدن را بلد باشد. یک روانشناس خوب وقتی که مراجعه رو می‌بیند باید در همان حالت اول بتواند بفهمد مشکل مراجعه کننده چیست.علم روانشناسی یعنی علم برسی رفتار و ذهن است.

او در خصوص سختی های شغلش سخن به میان آورد و گفت: سختی ازاین جهت است که یک روانشناس خوب حداقل بیشتر از ۵ مراجعه کننده نمی تواند ببینید. برای اینکه هرکدوم یک مشکلاتی دارند.

مقدم عنوان کرد: در درجه ی اول یک روانشناس خوب باید هوش فعال داشته باشد. شنونده خوبی باشد و همچنین باید خودش همیشه یک مشاور داشته باشد.

او در ادامه از تقبل سرپرستی یک دختر بچه حرف به میان می آورد و می گوید: سه تا دختر دارم ولی یک دختر دیگه هم دارم که به سرپرستی قبول کردم و قریب به ۴ سال است هزینه زندگیش را عهده دار شدم. ۱۲ سال سن دارد و پدر و مادرش ازهم جدا هستند و نزد مادرش زندگی می کند.

مقدم بیان کرد: به عنوان مشاوره ی رایگان زیر نظر کانون فاطمه زهرا (س) و کمیته امداد امام خمینی و در حوزه‌ها و پایگاه های بسیج دانش‌آموزی و غیر دانش آموزی فعالیت دارم و در زمینه آموزش های فرزند پروری، مهارت های ارتباطی مهارت های همسرداری، روش های افزایش اعتماد به نفس راه کار های عزت نفس و..مشاوره می دهم.

او که رئیس اندیشکده بانوان در حوزه ی فاطمه زهرا و در ناحیه ی بسیج سرمربی حلقه های صالحین هم فعالیت دارد، ادامه داد: من اگر وزیر آموزش و پرورش بودم حتما درس روان‌شناسی را از دوره ی راهنمایی  جزو مواد درسی قرار می دادم  تا بچه ها بتوانند مهارت های زندگی را از نوجوانی یاد بگیرند تا در جوانی با مشکل روبرو نشوند.

گفت و گو از بهرخ امیری

انتهای پیام/

برچسب ها:
رفسنجان روانشناس گفت و گو
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان