گفتگوی خانه خشتی با مدیر حوزه علمیه ریحانه النبی رفسنجان؛

برای معرفی مراکز علمی تربیتی تلاش نکردیم/ ویژگی های و امتیازات حوزه علمیه ریحانه النبی در رفسنجان

  • شناسه خبر: 183860
برای معرفی مراکز علمی تربیتی تلاش نکردیم/ ویژگی های و امتیازات حوزه علمیه ریحانه النبی در رفسنجان

خواهران طلبه امروز یک واقعیت است و جامعه به شدت نیاز به بانوان طلبه دارد؛ آموزش زندگی با توجه به مسائل دینی نیاز جامعه امروز است.

خانه » علم و فن آوری » برای معرفی مراکز علمی تربیتی تلاش نکردیم/ ویژگی های و امتیازات حوزه علمیه ریحانه النبی در رفسنجان

به گزارش خانه خشتی، وقتی اسم طلبه را می شنویم خیلی از ما به یاد عبا، قبا و عمامه می افتیم که لباس برادران طلبه است، در حالیکه امروزه بانوان مشتاق با حضور در حوزه های علمیه جهت تحصیل در علوم حوزوی، طلبه نامیده می شوند. خواهران طلبه امروز یک واقعیت است و جامعه به شدت نیاز به بانوان طلبه دارد؛ آموزش زندگی با توجه به مسائل دینی نیاز جامعه امروز است.
همزمان با ثبت نام حوزه های علمیه خواهران برای پذیرش طلبه با مرضیه ملایی مدیر محترم حوزه ریحانه النبی گفتگو کردیم.

نظر حضرتعالی در رابطه با استقبال از حوزه های علمیه خواهران چه می باشد؟

اعتقاد شخصی بنده این است دلیل اصلی کاهش متقاضیان ورودی به حوزه علمیه خواهران در کنار مسئله کاهش جمعیت این است که بنده و امثال بنده به عنوان متصدیان امور حوزوی تلاش شایسته و در خور شأنی برای معرفی و شناساندن این مراکز علمی تربیتی در جهات مختلف به مردم انجام نداده ایم و لذا به تبع آن نباید توقع داشته باشیم افراد بدون شناخت و آگاهی مسیر طلبگی را برای ادامه تحصیل و تهذیب خودشان انتخاب کنند.

ضمن تشکر از شما که این فضای گفتگو را برای بنده و همکارانم در سایر مدارس علمیه فراهم نمودید بنده با استعانت از خداوند متعال و با توسل به حضرت ولی عصر حج الله تعالی فرجه الشریف سعی می کنم در حد بضاعت خودم به معرفی این جایگاه علمی تهذیبی بپردازم و بیشتر سعی می کنم به سوالاتی که اکثر مراجعه کنندگان در طول ۱۲ سال خدمت از بنده یا همکارانم داشته اند بپردازم تا به امید خدا پاسخ به این سوالات بتواند بسیاری از ابهامات موجود در این راستا را از بین ببرد و چراغ راهی باشد برای علاقمندان به تحصیل در حوزه های علمیه خواهران .

اولین نقطه ابهام و سوالی که مکرر با آن روبرو هستیم این است که : نحوه تحصیل در حوزه علمیه به چه صورت است وامکان تحصیل تا چه مقطعی در حوزه هابرای خواهران فراهم است؟

حوزه های علمیه خواهران در سراسر کشور با فراهم ساختن تمهیدات و زیر ساخت های لازم امکان ادامه تحصیل را برای فارغ التحصیلان و دانش آموزان مقطع دیپلم و حتی علاقمندان با مدارک تحصیلی بالاتر را فراهم نموده است. که محدودیت سنی برای داوطلبان دیپلم داشتن حداکثر ۴۰ سال(متولیدن سال ۵۹ به بعد) می باشد.
خواهران طلبه می توانند ادامه تحصیل را تا بالاترین سطوح علمی در سطح ۲(کارشناسی)، سطح ۳( کارشناسی ارشد)، سطح ۴ (دکترا)، و سطح ۵(فوق دکترا) در حوزه علمیه خواهران را داشته باشند. و بعد از فارغ التحصیلی از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران مدرک متناسب با سطح گذرانده شده به فرد اعطاء می شود. البته فعلا مقطع سطح ۵ درخود استان قم و مقطع سطح ۴ دراکثر مراکز استانها از جمله استا ن کرمان در دو رشته تفسیر تطبیقی و فقه و اصول برگزار می شود.

آیا مدرک حوزوی مانند مدارک سایر موسسات آموزش عالی دارای اعتبار است؟ و آیا همه حوزه های علمیه خواهران می توانند به فارغ التحصیلان خود مدرک اعطاء کنند؟

نکته اصلی در حوزه ها بحث علم آموزی همراه با تهذیب نفس است نه مدرک و مدرک گرایی ،منتها مدرک فارغ التحصیلان حوزوی درکلیه حوزه های علمیه سراسر کشور ازطرف مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران قم صادر خواهد شد .
در رابطه با اینکه آیا مدرک حوزوی اعتبار دارد یاخیر؟ عرض کنم به دنبال غنا و عمق دروسی که برای طلاب خواهر ارائه می شود مدرک تحصیلی اعطایی به فارغ التحصیلان در مقایسه با مدارک سایر مراکز آموزش عالی ازاعتباربالایی برخوردار می باشد به صورتی که یک طلبه می تواند بعد از گذراندن سطوحی از حوزه جهت ادامه بقیه تحصیلات خود می تواند وارد سایرمراکز آموزش عالی در کلیه رشته های نظری شود ولی برعکس امکان نخواهد داشت به طور مثال اگر فارغ التحصیلان در هر مقطعی کارشناسی و … و حتی با داشتن مدرک دکترای دانشگاه جهت تحصیل درحوزه نمی توانند ادامه تحصیلات کلاسیک خود را در حوزه داشته باشند و باید از صفر شروع کنند و فقط تعدادی از واحدهای گذرانده شده برای آنها تطبیق داده می‌شود.و این خود بیانگر جایگاه و اعتبار و غنای حوزه و حتی مدارک حوزوزی میباشد.

میزان شهریه پرداختی و هزینه تحصیل برای طلاب به چه میزان است؟

یکی از نقاط مثبت و ممتاز حوزه وحتی تفاوتی که بین حوزه خواهران و سایر مراکز علمی وجود دارد. این است که با توجه به اینکه برای تامین هزینه های حوزه های علمیه در ساختار بودجه ای کشورمعمولا تعریف درستی وجود ندارد و هزینه های این مراکز غالبا به صورت مردمی و هیئت امنایی پرداخت می شود اما تحصیل در حوزه علمیه خواهران کاملا رایگان می باشد و هیچ گونه هزینه ای را برای طلبه ها به همراه نخواهد داشت.

آیا برای فارغ التحصیلان حوزوی هم بازار کار وجود دارد؟

سوال خوبی است که ما هم مکرر در مراجعات خود با آن مواجه هستیم و یکی از دغدغه‌های داوطلبین و خانواده ها ی عزیز آنها همین مسئله آینده شغلی و ابهامات پیرامون آن میباشد . بزرگواران به این مسئله عنایت داشته باشند امکان ورود به مناصب و شغل های اجتماعی برای فارغ التحصیلان رشته های نظری آموزش عالی با فارغ التحصیلان علوم حوزوی یکسان می باشد و بین آنها تفاوتی وجود ندارد. فارغ التحصیلان حوزه با توجه به سطوح مختلفی که می گذرانند. در ارگانها و نهادهای مختلف فرهنگی تربیتی مثل: آموزش و پرورش، دانشگاه وخود حوزه ها و سایر مراکز علمی می توانند جذب و مشغول به خدمت شوند. و مهترین دست آورد معنوی تحصیل در حوزه که مبتنی برآموزه های دینی و برگرفته از آیات قرآن و روایت معصومین علیهم السلام می باشد که تکمله این مبانی در کنار دروس اخلاقی و تربیتی از امتیازات خاص تحصیل در حوزه می باشد و ثمره و نمود آن در کانون گرم خانواده، تربیت فرزندان و درهمراهی و همدلی طلاب خواهر با همسران خود ملموس و قابل مشاهده خواهد بود.


ویژگی های و امتیازات حوزه علمیه ریحانه النبی سلام الله شهرستان رفسنجان ؟

حوزه علمیه ریحانه النبی شهرستان رفسنجان دارای ویژگی های منحصر به فردی است که باعث رشد این مجموعه علمی تربیتی در مدت زمان بسیار کمی شده است که من به صورت خلاصه به گوشه ای از آنها می پردازم :
ترکیب هیئت امنا: در حوزه ریحانه النبی سلام الله علیها متشکل از افراد مؤمن؛دلسوز؛ و متعهد؛ پشتیبان هم از لحاظ مادی و هم از لحاظ معنوی می باشد. که تا سال ۹۸ ریاست آن بر عهده امام جمعه وقت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای رمضانی پور بود و بعد از انتصاب حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای عسکری به امامت جمعه رفسنجان ریاست این هیئت به ایشان واگذار شد و ثمره تلاش‌های خالصانه این بزرگواران در سال جاری این هیئت امنا توانست با کسب رتبه اول دراستان کرمان ، و با کسب رتبه ۳۹ در بین قریب به ۵۰۰ مدرسه علمیه در سطح کشور به عنوان هیئت امنای نمونه مطرح شود .
یکی از امتیازات ویژه وخاص این حوزه علمیه داشتن خوابگاه مجهز و بروز در این مجموعه است تا همانگونه که طلاب ساکن در رفسنجان بدون دغدغه می توانند به تحصیل بپردازند، طلاب با مسافت های طولانی از اطراف رفسنجان و حتی شهرهای همجوار که در نزدیکی محل سکونت آنهاحوزه خواهران وجود ندارد نیز بتوانند با استقرار در خوابگاه هم از معنویت فضا بهره مند شوند و هم دغدغه ای برای رفت و آمد نداشته باشند.
وجود مهد کودک و پیش دبستانی با مربیان کارآزموده که همه از فارغ التحصیلان خود این حوزه مقدسه است، توانسته دغدغه طلاب مادر، در راستای تربیت فرزندان خود رابه حداقل برساند.

از دیگر مزایای این مدرسه علمیه حضور اساتید اخلاق و مطرح کشوری به عنوان استاد اخلاق در طول سال در این مجموعه است که این امر در راستای بهره مندی بیشتر طلاب و همکاران از جلسات درس و بحث این اساتید می باشد .
نکته پایانی و مهمی که درباره این حوزه علمیه فارغ از هر گونه تعصب خاصی لازم است به آن اشاره کنم وجود صمیمیت، وحدت و یکپارچگی بین اساتید ،کادر و طلاب در این مجموعه است و نهایت تلاش بنده در جذب و گزینش همکاران داشتن شاخصه هایی چون تقوا و تدین، توانمندی، جوان بودن ، دلسوزی، تخصص و تعهد واخلاق مداری بوده است. تا بتوانیم با ایجاد فضایی دوستانه وصمیمی به هدف تربیتی خود هر چه بیشتر و بهتر جامه عمل بپوشانیم .

اینها تنها گوشه ای از زیباییهای ظاهری و معنوی تحصیل در حوزه های علمیه است. آدرس حوزه را خدمت علاقمندانی که تمایل دارند مدرسه علمیه ریحانه النبی را به عنوان محل تحصیل و تهذیب خود انتخاب کنند تقدیم می کنیم:
مصلای امام خامنه ای مدظله العالی، الله آباد، میدان شهید ابولی کوچه بسیج ۲۶
همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با واحد آموزش حوزه و همکاران محترم بنده در معاونت آموزش تماس بگیرید:(۳۴۲۹۷۰۶۸-۳۴۲۹۷۱۶۸-۰۹۱۳۸۹۱۱۵۸۳)

    

انتهای پیام/

برچسب ها:
حوزه علمیه ریحانه النبی رفسنجان حوزه های علمیه
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان