مجسمه مادر سربلند از  تالار خیام دانشگاه ولی عصر (عج ) رفسنجان بیرون آمد

  • شناسه خبر: 183579
 مجسمه مادر سربلند از  تالار خیام دانشگاه ولی عصر (عج ) رفسنجان بیرون آمد

چندی پیش  نشست نقد و خوانش مجسمه مادر ساخته مهدی سپهری در تالار خیام دانشگاه ولی عصر عج (عج)  و با حضور هنرمند سازنده اثر برگزار شد.

خانه » رفسنجان »  مجسمه مادر سربلند از  تالار خیام دانشگاه ولی عصر (عج ) رفسنجان بیرون آمد

به گزارش خانه خشتی؛ چندی پیش  نشست نقد و خوانش مجسمه مادر ساخته مهدی سپهری در تالار خیام دانشگاه ولی عصر عج (عج)  و با حضور هنرمند سازنده اثر برگزار شد. گفتنیست مجسمه مادر یک اثر هنری محسوب می شود. در نتیجه این  قابلیت را  پیدا می کند که راجع به آن بحث و گفتگو کرد. دو مساله این اثر هنری را  با اهمیت کرده است، یک مساله این است که مجسمه بر اساس فرهنگ بومی ایرانی اسلامی  ساخته شده است و مساله دیگر که اهمیت این اثر را بیشتر کرده این است  که هنرمند متولد و ساکن رفسنجان است. با این پیش زمینه که این  نشست را می توان اولین نشست گفتگو محور در رفسنجان نامید، که یک اثر هنری (مجسمه مادر) باعث برگزاری آن می شود. در نتیجه باید آسیب شناسی شود، تا نشست های بعدی بدون اشکال و حرفه ای تر برگزار شوند و راه باز شده بسته نشود.

در این نشست، گفتگوی نقد محور که با حضور مجری و چهار کارشناس انجام شد. منتقدان در چهار زمینه به نقد مجسمه  پرداختند که عبارتند  از ۱. هنر برای ارجاع به واقعیت ۲. تحلیل از منظر دین و ذهن شناسی ۳. تصویر زن در آثار هنر شهری امروز ۴. چگونگی خوانش و نگاه به اثر هنری.

گفتگوها چالشی بود و کارشناس ها به سوال از یکدیگر روی آوردند البته صحبت های  منتقدان در قالب این عنوان ها ی ذکر شده چندان نگنجید.

در این نشست شاهد گفتگوی اشخاص منتقد با دیدگاه های متفاوت بودیم اما نقطه ی ضعف این نشست این بود که منتقدان  از پرداختن به  خود اثر هنری، چرایی آن و هنرمند سازنده اثر دور شدند و بی تجربگی مجری که نقشی مهم در هدایت و به ثمر رساندن گفتگوها داشت باعث شد، نتوانند بحث را جمع کنند و نتیجه اینکه مجسمه خوب است، چرا؟ و بد است، چرا؟ حاصل نشد.

مشکل حاشیه آفرین دیگر این بود که آداب جلسه نقد نیز نه از طرف برخی منتقدان که در جایگاه کارشناس نشسته بودند و نه بعضی از  حاضران در این جلسه رعایت نشده بود، اینکه یک اثر هنری فضایی را برای گفتگو به وجود آورده است، مساله مهمی است اما نباید از این فضای به وجود آمده سوء استفاده کرد، فقط کافیست یک نفر چه از منتقدان و چه از مخاطبان حاضر در جلسه مرتکب خطایی شود حاشیه ای می سازد که اصل  و متن را کمرنگ می کند و این به نفع نشست های گفتگو محور نیست چرا که خروجی این نوع نشست ها موجب پیشرفت می شود.

در این جلسه  تعدادی از  مسئولان هم حضور داشتند. از مهمان ها هم درخواست شد که با طرح سوال یا اظهار نظر وارد بحث شوند. از بین مهمان ها  مجید محیط هنرمند موسیقی، علی رحیمی نقاش، عمادالدین خاندانی نقاش و همچنین هرندی فرماندار، مختاری شهردار، ابوالهادی نویسنده و مدیر روابط عمومی مس نیز وارد گفتگو شدند.

از نقاط ضعف دیگر این جلسه می توان گفت که هم از طرف منتقدان هم مهمان هایی که  به آن ها میکروفون داده شد و وارد بحث شدند از مبحث مجسمه مادر خارج شدند و در نهایت ما نه آنچنان که باید مجسمه مادر را و نه هنرمند سازنده اش را ندیدیم اگر چه که این نشست در محل دانشگاه انجام شد اما دانشگاه در برگزاری آن نقشی نداشت این انتظار از دانشگاه بومی می رود که متوجه ضرورت این نوع نشست ها باشد و بانی برگزاری این نوع نشست ها شود تا بر اعتبار آن افزوده شود.

گفتگوی دیدگاه های مختلف و نوع نگاه شان به مجسمه مادر می تواند ادامه پیدا کند، چرا که مجسمه مادر مقتدر و محکم ایستاده است. البته عواملی چون  جانمایی و نور پردازی نامناسب  باعث شده است که این اثر هنری آنطور که شایسته است، دیده نشود که به دلیل حضور شهردار در این جلسه می توان امید وار بود که این مشکلات نیز رفع و مجسمه دیده شود.

از آنجایی که نشست نقد محور در زمینه پرداختن به اثری هنری تا به حال سابقه نداشته است ایراداتی وجود داشت که از اهمیت این نشست نمی کاهد و راهگشای نشست های دیگر در زمینه های مختلف از جمله هنر خواهد بود.

در این جلسه هنرمند سازنده ی اثر، در کنار مهمان ها نشست و فقط شنونده صحبت منتقدان بود.

در پایان نظر مهدی سپهری سازنده مجسمه مادر را راجع به این نشست پرسیدیم.

آقای سپهری جلسه چطور بود؟

این اولین جلسه بود  و قبول دارم که کاستی هایی داشت. یک مقدار کم تجربگی یک مقدار هم صحبت های حاشیه ای سررشته  کلام را از دست منتقدان گرفت.

منتقدانی که باید کلام را از یک نقطه شروع  و به یک نقطه دیگر ختم می کردند و لیکن با تمام کاستی ها اتفاق خوبی بود. همین تعداد اندک از افرادی که  آمدند، خوشحال شدم که در شهر ما افرادی هستند که دلسوز هستند که این صحبت ها را بشنوند این اشخاصی که زمان گذاشتند و به دانشگاه آمدند، در جلسه نشستند و گوش دادند و بعضی وارد بحث شدند من را امیدوار کرد.

آقای رحیمی (نقاش) در جلسه نقد بلند می شوند و راحت حرفش را می زند. این افراد دارند نشان می دهند که دلسوز شهرشان هستند. البته بنده انتظار داشتم هنرمندان تجسمی بیشتر در جلسه حضور داشته باشند. چرا که اطلاع رسانی شده بود.

شریک کردن مهمان ها در بحث را چطور ارزیابی کردید؟

خوب است و دوست داشتم مخاطبان هم در بحث وارد بشوند ما افرادی را در شهر داریم که پتانسیل منتقد بودن را دارند و منتقدان کمک خوبی برای ارتقا کیفی هنر در شهر هستند و تشکر می کنم از آقای هرندی فرماندار شهرستان  به خاطر عملی کردن وعده ای که برای برگزاری جلسه نقد داده بودند و دوستانی که این جلسه را برگزار کردند همچنین از اشخاصی که به جلسه آمدند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها:
تالار خیام دانشگاه ولی عصر رفسنجان مجسمه مادر نشست نقد و بررسی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان