کشت منحصر به فرد نهال در دانشگاه آزاد رفسنجان به روش کشت بافت + تصاویر

  • شناسه خبر: 182565
کشت منحصر به فرد نهال در دانشگاه آزاد رفسنجان به روش کشت بافت + تصاویر

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد رفسنجان گفت: کشت نهال‌ به روش کشت بافت در دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان در کشور کاملا منحصر به فرد است.

خانه » اجتماعی » کشت منحصر به فرد نهال در دانشگاه آزاد رفسنجان به روش کشت بافت + تصاویر

به گزارش خانه خشتی؛ نشست خبری رئیس و معاونان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان به منظور بیان دستاوردهای این واحد دانشگاهی برگزار شد.

فرشته کامیاب عضو هیأت علمی علوم باغبانی و مدیر مرکز کشت بافت دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان با بیان اینکه آزمایشگاه کشت بافت یک هزار متر مربع مساحت دارد، اظهار کرد: گلخانه سازگاری ۴۰۰ متر مربع و گلخانه رشد در حال حاضر ۲۰۰ مترمربع آماده است که تا ۵ هزار مترمربع قابل توسعه است.

وی ادامه داد: کشت بافت روشی هایتک، که خصوصیت این بافت این است که دارای اصالت و سلامت است و می توان ژنتیک برتر را انتخاب کرد تا در زمان خیلی کوتاه میلیون‌ها نهال اصلاح‌شده تکثیر کرد؛ سلول از گیاه اصلی گرفته می شود و در محیط های مخصوص و مناسب رشد و بعد از اینکه جوانه زد به «گلخانه سازگاری» انتقال پیدا می کند و بعد در باغ و گلخانه کشت می شود.

کامیاب خاطرنشان کرد: در این مرکز فقط دانشجویان کار می کنند، دانشجویان بورسیه می شوند و کار و مهارت یاد می گیرند و با مهارت‌ آموزی وارد بازار کار می شوند.

وی افزود: بیشترین کشت نهال‌ به روش کشت بافت در کشورهای هلند و آمریکا از طریق کشت بافت صورت می گیرد و این روش کشت در دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان در کشور کاملا منحصر به فرد است.

مدیر مرکز کشت بافت دانشگاه آزاد رفسنجان عنوان کرد: اولین نهالی که با روش کشت بافت تولید شد، نهال گلابی بود که حدود ۲۰ هزار از این نهال کشت شده و مقداری از آن به گلخانه رشد منتقل شده که آماده فروش است.

وی اظهار کرد: نهال‌های زینتی به مانند گل رُز و محمدی به گلخانه سازگاری منتقل شده و اسفندماه آماده فروش هستند و در خصوص پسته پایه های پسته برتر از فروردین‌ماه فروش خواهیم داشت و رقم پسته بومی بر روی آن مطالعات صورت گرفته که به زودی به مرحله تولید خواهد رسید و بر روی پایه خرما هم تحقیقات صورت گرفته اما تا به نتیجه برسد، حداقل سه سال طول می کشد.

عکس و خبر از منیژه نوروزی

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها:
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان رفسنجان کشت بافت کشت نهال نشست خبری
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان