موزه پسته رفسنجان افتتاح شد/ تصاویر

  • شناسه خبر: 181384
موزه پسته رفسنجان افتتاح شد/ تصاویر

 

موزه پسته کشور با حضور مسئولان شهرستان و استان در رفسنجان افتتاح و از کتاب “سکه خندان” رونمایی شد.

خانه » آخرین اخبار » موزه پسته رفسنجان افتتاح شد/ تصاویر

به گزارش خانه خشتی؛ ارسلان قاسمی در آئین افتتاح موزه پسته در محل شرکت تعاونی پسته رفسنجان با تبریک روز میلاد با سعادت حضرت زینب(س) و روز پرستار اظهار کرد: رفسنجان  از قدیم مهد تولید پسته بوده و می تواند پایتخت پسته جهان شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاونی ایران تصریح کرد: بحث کشاورزی پسته تحقق عینی سیاست های اقتصاد مقاومتی است سیاست های اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است و اقتصاد  مقاومتی هم یعنی تولید در داخل و نگاه به بیرون، پس تولیدات کشاورزی و صادرات آن ها نیز یک شاخصه اقتصاد مقاومتی است.

وی بیان کرد: امسال تا کنون بیش از یک میلیارد دلار پسته از ایران به کشورهای خارج صادر شد و این یعنی یک میلیارد دلار ارزآوری توسط پسته کاران و کشاورزان ایرانی صورت گرفته است.

قاسمی از دست اندرکاران شرکت تعاونی پسته رفسنجان قدردانی کرد و گفت: این شرکت در بازارسازی خارجی بسیار تأثیرگذار بود وامیدواریم اینگونه تعاونی ها را در بحث های مختلف در کشور داشته باشیم و به خودکفایی برسیم و از بیگانگان بی نیاز شویم.

شرکت تعاونی پسته رفسنجان موفق ترین تعاونی کشور محسوب می شود

فرماندار رفسنجان هم در این آئین با اشاره به اینکه در آستانه سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی هستیم بیان کرد: جبهه جنگ و نبرد علیه باطل توسط این شخصیت بارز مقاومت اداره می شد و از رفسنجان هم بیش از یک هزار نفر شهید در این راستا تقدیم شده است.

مجید فصیحی هرندی ادامه داد: کمک هایی که به جبهه جنگ می شد بخشی از آن توسط مردم رفسنجان و از ناحیه شرکت تعاونی و محصول پسته رفسنجان صورت می گرفت و ارسال می شد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت تعاونی پسته رفسنجان بابیش از ۷۰ هزار عضو بزرگترین و موفق ترین تعاونی کشور محسوب می شود  با اینکه این شرکت با مکلاتی همچون تحریم ها مواجه شد امّا هرگز دست از تلاش بر نداشت و برای کشاورزان گام های موثری بر داشت.

فرماندار رفسنجان گفت: امسال رفسنجانی ها ۶۰ هزار تن محصول پسته را برداشت کرده اند و سال آینده هم محصول خوبی برداشت خواهند کرد.

وی از دست اندرکاران این شرکت تعاونی پسته رفسنجان خواست که به بحث شرکت های دانش بنیان اهمیت دهند؛ مرکز شتاب دهنده که در حوزه کشاورزی است در رفسنجان راه اندازی شده است و باید حمایت شود.

معاون اقتصادی استانداری کرمان هم د راین آئین کتاب ” سکه خندان ” را از ارزشمندترین برگ های زرین در تاریخ کشاورزی پسته دانست و بیان کرد: انجمن اقتصاد کشاورزی ایران از نویسنده این کتاب که حاصل نیم قرن تلاش تعاونی تولیدکنندگان پسته در قالب کتابی گردآوری شده است قدردانی می کند که سهمی در تاریخ کشاوری ایران داشته است.

حسین مهرابی ادامه داد: نویسنده به دور از عارضه های سیاسی و به صورت موشکافانه برای سامان دهی مسئله مهم کشاورزی ( محصول پسته ) آن را تألیف کرده است و این مظهر فاخر کشاورزی ( کتاب سکه خندان ) را در راستای بهره مندی سایر نهادهای خصوصی کشور ایجاد کرده که جای تقدیر دارد.

شرکت تعاونی پسته رفسنجان زمینه صادرات این محصول را فراهم کرد

محسن‌ هاشمیان هم بیان کرد: برای اولین‌ بار موزه پسته کشور در رفسنجان‌ افتتاح شد که نیاز بود.

مدیر عامل شرکت تعاونی پسته رفسنجان با اشاره به اینکه برای به دست آوردن‌ پسته زحمات  فراوانی انجام می شود تا پسته تولید شود و به دست مصرف کننده برسد؛ افزود: کتاب ” سکه خندان” در همین‌ راستا تألیف شده و در تألیف آن بیش از دو سال و نیم‌ تلاش شد.

مؤلف این‌ کتاب ادامه داد: آنچه مربوط به پسته و شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته است در این کتاب گردآوری شده و این کتاب در کشور منحصر به فرد و شامل بخش های مختلفی است؛ بعد از کودتای ۲۸ مرداد تا قبل از انقلاب و بعد از آن‌ تا کنون آنچه برای پسته اتفاق افتاده در این‌ کتاب بیان کردم‌ و معتقدم‌ آنچه انسان روایت می کند باید ماندگار و به نسل های آینده منتقل شود.

هاشمیان گفت: این شرکت تعاونی در سال ۱۳۴۷ به وجود آمد و بیش از ۵۰ سال قدمت دارد و با وجود تحریم‌ ها و مشکلات هنوز در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه این‌ شرکت تعاونی دارای بیش از ۷۵ هزار عضو؛ پشتوانه مهم کشاورزان است؛ خاطرنشان کرد: قبلاً کمک هایی از ناحیه این‌ شرکت به سهامداران آن، کشاورزانِ عضو، جبهه و … می شد و در سال ۵۷ که مصرف پسته در اروپا ۳۰۰ کیلوگم‌ بود از ایران ۶۸ هزار تن پسته صادر شد.

هاشمیان  ادامه داد: شرکت تعاونی پسته رفسنجان توانست مصرف پسته ایران را از زیر ۵ درصد به بیش از ۹۶ درصد در سطح بین‌ المللی و جهانی برساند و با راه اندازی کارخانجات‌ متعدد و هزاران نمایشگاه پسته در سطح داخلی و خارجی‌ این محصول ارزشمندغذایی‌ تولید شده ایران را در سبد تنقلات‌ بشریت‌ جای دهد.

وی افزود: تلاش این شرکت تعاونی پسته رفسنجان بود که پسته ایران‌ را به عنوان پرمصرف‌ ترین‌ محصول جهان معرفی کرد به طوری که بیش از ۹۰ کشور جهان از محصول پسته ایران‌ و رفسنجان‌ استفاده می کنند.

در این مراسم از کتاب “سکه خندان” حکایت نیم قرن تلاش و استقامت که در شرکت تعاونی تولید کنندگان پسته رفسنجان از سال ۱۳۴۷ تا کنون ادامه دارد؛ رونمایی شد.

عکس از فاطمه سادات حسینی

انتهای پیام/

برچسب ها:
رونمایی شرکت تعاونی پسته کتاب " سکه خندان" موزه پسته
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان