تلاطم بازار پسته با بخشنامه‌های خلق الساعه؛

تعهد ارزی، چماقی بر سر صادرکنندگان پسته/ سودجویان فضای مجازی مانع از عرضه پسته به تاجران می‌شوند

  • شناسه خبر: 179850
تعهد ارزی، چماقی بر سر صادرکنندگان پسته/ سودجویان فضای مجازی مانع از عرضه پسته به تاجران می‌شوند

با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و وضعیت نابه‌سامان بازار جهانی پسته، کارشناسان اقتصادی معتقدند قانون پیمان سپاری ارزی موجب شده است تجار متضرر شوند و صادرکنندگان رغبتی برای صادرات نداشته باشند و محصول پسته در انبارها بماند.

خانه » اقتصادی » تعهد ارزی، چماقی بر سر صادرکنندگان پسته/ سودجویان فضای مجازی مانع از عرضه پسته به تاجران می‌شوند

به گزارش خانه خشتی، پسته یکی از محصولات عمده کشاورزی شهرستان رفسنجان است و بخش عمده باغ‌های این محصول در مناطق نوق، کشکوئیه و کبوترخان را تشکیل و جلوه‌ای زیبا به این مناطق داده‌ است.

امسال ۶۰ هزار تن محصول پسته از ۸۶ هزار هکتار باغ پسته در رفسنجان برداشت می شود، پیش بینی در ابتدای سال جاری بیش از این بود امّا به دلیل بروز گرمازدگی در مرداد ماه که بالای ۳۷ درجه بود باعث شد ۵۰ درصد محصول از بین برود.

از طرفی عدم اختصاص ارز دولتی برای واردات سم و کود نیز موجب شده قیمت این نهاده‌ها نیز نسبت به سال گذشته با جهش قابل توجه ای همراه شود، این در حالیست که پسته به عنوان یکی از محصولات ارزآور غیر نفتی در کشور طی سالهای اخیر با چالش‌های جدی از جمله ممانعت از صادرات، سرمازدگی و کاهش ۹۰ درصدی تولید، نوسانات نرخ ارز و تحریم‌ها مواجه بوده است.

و اما این روزها که در فصل برداشت محصول پسته قرار داریم قانون پیمان سپاری ارزی همچون چماقی بر سر صادرکنندگان و تولیدکنندگان پسته فرود می آید و تبلیغات عده ای سودجو در فضای مجازی و ترغیب کشاورزان به نفروختن محصولات خود آتش بیار معرکه پسته امسال شده است.

ارزنیمایی بازار پسته و خرما را آشفته می کند/ لزوم برخورد اتاق بازرگانی با تاجرنماها

احمد خانی رئیس خانه کشاورز رفسنجان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: همانطور که انتظار می رفت به دلیل گرمای مرداد امسال ۳۰ درصد پسته پوک، تقریبا ۱۵ درصد آن رو آبی شده است و این نشان می دهد که در واقع ۴۰ تا ۴۵ درصد صادرات امسال را از دست دادیم.

وی با اشاره به کیفیت خوب پسته رفسنجان، توضیح داد: وضعیت بازار پسته خوب پیش می رفت تا اینکه رئیس بانک مرکزی نطقی مبنی بر افزایش نرخ دلار تا ۲۳ هزار تومان را داشت که این موضوع بازار را به هم ریخت و کشاورزان را دچار مشکل کرد.

رئیس خانه کشاورز عنوان کرد: تمام دنیا به بخش کشاورزی سوبسید می دهند اما دولت ما از کشاورز سوبسید می گیرد، قرار بود ارز نیمایی شناور باشد، در زمان تحریم ها تنها بخشی که کشور را نجات داد کشاورزی بود، کشاورزی روی پای خود ایستاد؛ اما دولت نسبت به این بخش بی مهری می کند.

وی با بیان اینکه کشاورزی را باید تقویت کرد نه اینکه هر روز سنگی بر مسیر راه آن قرار دهند؛ گفت: از دولت درخواست می کنیم ارز نیمایی را بردارد، ارز نیمایی بر محصولاتی همچون پسته و خرما آسیب می زند.

خانی بیان کرد: برخی تاجرنماها پسته را زیر قیمت بازار صادر می کنند و بازار را به هم می ریزند اتاق بازرگانی و گمرک می تواند در این خصوص مقابله کند.

دولت هر روز یک بخش نامه ندهد یک روز دلار نیمایی یک روز دلار آزاد

محسن حیدری پور مدیرعامل شرکت جهان خشکبار خاورمیانه صادرکننده پسته در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: صادرکننده ها چند دسته هستند، یک گروه هستند که پسته را تمیز شده صادر می کنند گروه دیگری که حتی پوست پسته را هم می خرند و به آن اضافه می کنند البته این دسته صادرکننده ها در رفسنجان کم هستند گروه دیگر به عنوان صادرکننده؛ پسته را برای شخص دیگری در تهران یا در شهرهای دیگر می خرند و درصد کمیسیون می گیرند.

وی افزود: تنها مشکلی که چند سالی است برای کشاورزان پیش آمده و آنها از صادرکننده ها احساس نارضایتی می کنند این است که پسته را خارج از کشور ارزان می فروشند.

حیدری گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی در سراسر دنیا؛ اوضاع مصرف بازار جهانی نامناسب است و مصرف مواد غذایی غیر ضرورری کاهش یافته به دنبال آن مصرف پسته هم در سراسر دنیا ۵۰ درصد کاهش داشته است زیرا پسته یکی از کالاهای غیرضروری است.

وی ادامه داد: در ایران مصرف پسته ۸۰ درصد کاهش داشته ولی تولید آن افزایش پیدا کرده است؛ امسال ۱۵۰ هزار تن تولید پسته داشتیم و ۵۰ هزار تن هم از پارسال موجود است؛ در آمریکا قریب ۶۰۰ هزار تن و ترکیه ۲۰۰ هزار تن پسته که در مجموع یک میلیون تن تولید پسته دنیا است اما با نگاه خوشبینانه مصرف پسته امسال دنیا ۵۰۰ هزار تن خواهد بود یعنی ۵۰۰ هزار تن پسته مازاد داریم.

حیدری عنوان کرد: قیمت جهانی پسته در سالهای گذشته به کیلویی ۱۰ تا ۱۱ دلار هم می رسید؛ سال گذشته ۸ دلار و امسال تا کیلویی ۵ دلار هم کاهش قیمت داشتیم؛ کشاورز باید بداند وقتی وقتی تولید بالا رود و مصرف کاهش یابد قیمت کاهش می یابد و اگر ما بخواهیم به قیمت بالا پسته را بفروشیم بازار جهانی اقبالی به پسته ایران ندارد و پسته آمریکا را به بهای کمتر می خرد.

وی ضمن گلایه از برخی کشاورزان پسته کار، گفت: یک عده کشاورز هستند پسته را تمیز نمی کنندو به همان صورت می فروشند و این کار برای صادرکننده ها مشکل ایجاد می کند و روند صادرات کند می شود. اگر پسته را تمیز شده بخریم شاید بتوانیم هفته ای دو کانتینر صادر کنیم اگر تمیز نشده باشد هفته ای یک دستگاه کانتینتر محصول پسته صادر می شود.

دولت دست از سر پسته بردارد

حیدری پور با اشاره به اینکه کل صادرات غیرنفتی کشور ۵۰ میلیارد دلار و از این رقم حدود ۵ درصد متعلق به خشکبار است تصریح کرد: سهم پسته از این رقم ۸۰۰ تا یک میلیون دلار است، متاسفانه دلار آزاد سی هزار تومان و دلار صادراتی نیمایی زیر ۲۶ هزارتومان است و هر روز یک بخش نامه در این خصوص صادر می شود، بخش نامه نیمایی تا یک هفته پیش با قیمت دلار آزاد یکی بود و الان یکباره بخش نامه شده که قیمت نیمایی ۴ هزار تومان کمتر است.

وی افزود: قیمت پسته وابسته به دلار است، امسال نسبت به سال گذشته افزایش ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت پسته را داریم، اگر ۵ سال پیش بود اوضاع اقتصادی دنیا خوب بود، امروز قیمت پسته بالا رفته و از آن طرف مصرف در دنیا پایین آمده، کارخانه ها بسته بندی می کنند اما فروش نمی رود.

باج گیری دولت از صادر کنندگان در قضیه ارز نیمایی

حجت‌الاسلام حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار نیز با بیان اینکه برگشت ارز صادرات به صندوق ارز نیمایی توجیه عقلانی و منطقی ندارد، این تصمیم دولت را یک نوع باج‌گیری دولتی و مالیات اجباری بر صادرات و تولید دانست و گفت: قوانین بانک مرکزی ثبات و ماندگاری ندارد و این موضوع سبب هرج و مرج در بازار صادرات و بی اعتمادی به قوانین صادرات شده است.

وی افزود: بخشنامه های جدید روند کار صادرات را قفل می کند، با وجود مشکلاتی که گریبان اقتصاد را گرفته بانک مرکزی باید موقعیت تولیدکننده و صادرکننده را درک و رعایت کند.

سودجویان فضای مجازی مانع از عرضه پسته به تاجران می شوند

حسین رضایی رئیس انجمن پسته ایران نیز تعهد ارزی و پیمان سپاری ارزی بانک مرکزی را از جمله چالش های صادرات پسته دانست و گفت: این طرح موجب بی رغبتی تجار و صادرکنندگان خوشنام و به نام پسته شده است.

وی افزود: ارز پسته در این مدت ۴۰ ساله همیشه به کشور بازگشته است، قانون پیمان سپاری ارزی موجب می‌شود صادر کننده متضرر شود و پسته ما هم چنان در انبار‌ها بماند.

رئیس انجمن پسته ایران خاطر نشان کرد: تبلیغات در فضای مجازی در کند شدن صادرات پسته بی تاثیر نبوده است و عده ای فرصت طلب با تبلیغات در فضای مجازی و ترغیب کردن کشاورزان به نفروختن پسته، باعث شدند کشاورزان منتظر باشند و پسته را گران‌تر بفروشند و به تاجران عرضه نکنند.

گزارش از منیژه نوروزی

انتهای پیام/

برچسب ها:
ارز نیمایی پسته پسته رفسنجان قانون پیمان سپاری ارزی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • سید

    با سلام. چند سال پیش که دلار ۳هزار و پانصد تومان بود قیمت هر کیلو پسته حدود ۳۵ هزار تومان بود. اما الان که ارزش دلار در حدود ۲۵ هزار تومان است قیمت هر کیلو پسته بجای کیلویی ۲۵۰ هزار تومان در حدود ۱۲۵ هزار تومان است!!! این نشان می دهد که پسته سال ۱۳۹۶ در بازار بین المللی در حدود ۱۰ دلار بوده اما امسال بیش از ۵ دلار نیست! این اشکال بزرگی است که همه صنعت و کشاورزی پسته ایران را تهدید می کند!‌ باید برای آن فکر درستی کرد و دولت نقش اصلی را بر عهده دارد. من از نماینده مردم رفسنجان انتظار دارم که این موضوع را پیگیری نمایند تا کشاورزان بیش از این صدمه نبینند!‌ با این همه مشکلات اقتصادی و عدم کمک دولتی به کشاورزان این ظلم بزرگی است که به مردم می شود!
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان