گزارش خانه خشتی از وضعیت بازگشایی مدارس و آموزش فضای مجازی در رفسنجان؛

کاری که معلم به صورت حضوری انجام می دهد هیچ رسانه ای نمی تواند/ والدین هم کمک کنند

  • شناسه خبر: 179314
کاری که معلم به صورت حضوری انجام می دهد هیچ رسانه ای نمی تواند/ والدین هم کمک کنند

همیشه نخستین روز از ماه مهر، مدرسه ها رنگ و بوی خاصی داشتند؛ و امسال کرونا جور دیگری رقم زد…

خانه » اجتماعی » کاری که معلم به صورت حضوری انجام می دهد هیچ رسانه ای نمی تواند/ والدین هم کمک کنند

به گزارش خانه خشتی؛ همیشه نخستین روز از ماه مهر، مدرسه ها رنگ و بوی خاصی داشتند؛ لباس، کیف و کفش نو، شادی دو چندان کلاس اولی ها، هیاهوی بچه ها در آغاز سال و…با جلوه های شیرین و ماندگار در ذهن بچه ها بویژه کلاس اولی ها حک می شد؛ اما امسال نیمه شهوریورماه سال تحصیلی جدید با شکل و سیاقی متفاوت از سال های قبل آغاز شده است و با کرونا این حس و حال زیبای بچه ها کم رنگ شده است.

حیاط مدرسه ها سوت و کور است، از دانش‌آموزان و هیاهو‌شان هیچ خبری نیست، این روزها هر مادر و پدری در هر محفل و جمعی که باشد صحبت خود را به مدرسه و سال تحصیلی جدید و شیوه درس دادن و درس خواندن می‌کشاند و نگرانی‌اش را به زبان می‌آورد.

به بهانه آغاز سال تحصیلی در شرایط کرونایی گفتگویی با تنی چند از دانش آموزان و دبیران آموزش و پرورش رفسنجان انجام دادیم؛

دختر خانمی که خودش را دانش آموز سال دوازدهم و پشت کنکوری معرفی می کند در گفتگو با خانه خشتی ضمن اظهار خوشحالی از  بازگشایی مدارس می گوید: خیلی خوشحالم که کلاس ها حضوری برقرار می شوند، سال گذشته با برنامه شاد خیلی مشکل داشتم فایل ها بارگذاری نمی شدند، سرعتش خیلی کم بود و دائم قطع می شد بیشتر آموزش ها را از طریق واتساپ انجام می دادم.

آقایی ۴۱ ساله دبیر ریاضی است در گفتگو با ما می گوید: با شرایطی که به وجود آمده و تمام دنیا با آن مواجه است فضای مجازی تنها راه چاره آموزش و تعلیم و تربیت است شاید این فضا نقایصی هم داشته ولی برای آموزش و پرورش و معلم ها چاره جز آموزش مجازی و نیمه حضوری نیست.

وی با اشاره به مشکلات آموزش فضای مجازی می گوید: آموزش دروسی چون ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست شناسی باید به صورت حضوری باشد و تدریس این دروس به صورت غیر حضوری و مجازی آموزش به خوبی صورت نمی گیرد، باید ترکیبی از آموزش مجازی و حضوری انجام شود، در این شرایط تدریس اگر به صورت مجازی باشد و جلسه رفع اشکالات در مدرسه به صورت مستمر برگزار گردد بهتر است.

این دبیر آموزش و پرورش معتقد است دانش آموزان برای یادگیری بهتر باید از وسایل کمک آموزشی کمک گیرند.

وی با انتقاد از برنامه شاد می گوید: سال گذشته از این برنامه به خاطر مشکلاتی که داشت نتوانستم کمک بگیرم.

یکی از والدین دانش آموزان با بیان اینکه با ۸۰ درصد آموزش بچه ها به صورت حضوری مخالف است در گفتکو با خانه خشتی عنوان می کند: برخی قانون هایی در مدرسه اعمال می شود مانند بسته بودن دستشویی و آبخوری خیلی مناسب نیست، نمی گوییم آموزش فضای مجازی خوب است ولی با این شرایط یادگیری و آمدن بچه ها به مدرسه سخت است مسئولین باید در این خصوص فکری کنند.

محسنی دبیر دبیرستان دخترانه پروین اعتصامی در گفتگو با خانه خشتی با اشاره به برگزاری کلاس ها در این مدرسه به صورت حضوری، گفت:با اینکه سال گذشته آموزش به صورت آنلاین بود قریب به ۸۰ درصد دانش آموزان تیزهوش و نمونه از این مدرسه انتخاب شدند.

وی تسلط نداشتن معلم بر دانش آموزان، مشکل حضور و غیاب آنها و نداشتن اینترنت برخی دانش آموزان از معایب آموزش مجازی دانست و گفت: برای آموزش مجازی، والدین باید با مدرسه همکاری لازم را داشته باشند و محیط خانه باید طوری فراهم شود که بچه ها سر کلاس باشند و حرف های معلم را جدی بگیرند و زمینه تقلب برای دانش آموز فراهم نشود.

محسنی از برنامه شاد اظهار نارضایتی کرد و گفت: اگر تدریس آنلاین باشد و ماهی یک هفته برای رفع اشکال باشد آموزش در این شرایط خاص، بهتر صورت می گیرد.

رضا بمانی دبیر آموزش و پرورش که اهل رفسنجان است در گفتگو با خانه خشتی می گوید: کاری که معلم به صورت حضوری انجام می دهد هیچ رسانه ای نمی تواند انجام دهد و در حقیقت معلم نقش کلیدی دارد.

وی عنوان می کند: آموزش به دبیران برای چگونگی آموزش مجازی به دانش آموزان لازم است و همچنین نداشتن نت و موبایل از دیگر مشکلات آموزش مجازی است و به طور کل عموم مردم از فضای مجازی راضی نبودند.

رجبی دبیر ادبیات و زبان و فارسی می گوید: شرایط دنیا و کشور ما به سمتی رفته است که نه تنها در آموزش بلکه در همه زمینه ها باید از فضای مجازی استفاده کنیم؛ فضای مجازی معایب و محاسنی دارد و به طور کلی آموزش در فضای مجازی شیوه های خاص خودش را دارد.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت ها برای تدریس آموزش مجازی مناسب نبود، گفت: وقتی زیرساخت آماده نباشد در عمل و اجرای آموزش معایبی به وجود می آید، با تلاش مسئولین وضعیت کمی  بهبود یافته ولی  هنوز مشکلاتی چون وضعیت قطعی اینترنت وجود دارد، تدریس چهره به چهره وجود ندارد، میزان سوال و جواب، قدرت یادگیری و قدرت تسلط بر کلاس کمتر است.

رجبی گرفتن امتحان بیشتر وشیوه تست را از محاسن آموزش فضای مجازی می داند و در ادامه می گوید: زیرساخت های کلاس های آنلاین باید آماده شود ضمن اینکه در کنار آموزش باید به سمت فعالیت های فرهنگی و تربیتی هم گام گذاشت و همچنین دبیران باید برای آموزش های لازم مجازی را جهت تدریس به دانش آموزان فرا گیرند.

ترک آبادی دبیر شعر و ادب و فارسی می گوید: با توجه به شرایط کرونا باید طوری با این مسئله کنار بیاییم که بحث آموزش تعطیل نشود و مسائل بهداشتی هم رعایت شود؛ اینکه حالا این برنامه حضوری و غیرحضوری باشد زمان باید بگذرد بعد از گذشت زمان نتیجه اش مشخص می شود.

وی همکاری خانواده ها با مدرسه و تسلط بر دانش آموز در راستای جلوگیری از تقلب و رفع نواقص برنامه شاد و آموزش دبیران در خصوص نحوه تدریس در فضای مجازی می تواند در این وضعیت کرونایی برای آموزش موثر باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها:
آموزش مجازی رفسنجان سال تحصیلی جدید کرونا
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان