دبیر آیین جوش زنی ایران:

ششمین سالروز ثبت ملی آیین جوش زنی ایران در رفسنجان برگزار می شود

  • شناسه خبر: 179226
ششمین سالروز ثبت ملی آیین جوش زنی ایران در رفسنجان برگزار می شود

دبیر آیین جوش‌زنی ایران (هرمزآباد رفسنجان ) از برگزاری سوگواره ای به مناسبت ششمین سال ثبت ملی آیین جوش‌زنی ایران هرمزآباد در دو بخش نوحه جوش و طراحی محرم خبر داد.

خانه » آخرین اخبار » ششمین سالروز ثبت ملی آیین جوش زنی ایران در رفسنجان برگزار می شود

به گزارش‌ خانه خشتی؛ ابراهیم رضوی‌ مقدم‌ عصر روز گذشته در نشست‌ خبری در محل فرهنگسرای رسانه شهرداری رفسنجان با اشاره به پیام عاشورا اظهار کرد: عزاداری‌ ها و نوحه سرایی‌ ها جهت زنده نگهداشتن‌ قیام عاشوراست، برای جلوگیری از شبهات هر کس باید به اندازه توان خود برای زنده نگه داشتن قیام عاشورا تلاش کند.

دبیر آئین جوش زنی ایران تصریح کرد: بزرگترین قیام در طول تاریخ قیام امام حسین(ع) است ولی شبهاتی در این زمینه وجود دارد و جای مباحث تاریخی و فلسفه قیام عاشورا خالی است چرا که مردم از این موضوع آگاهی درستی ندارند.

وی افزود: امام حسین (ع) برای حکومت و حاکم شدن بر یک جریان وارد کربلا نشدند، قطعا یک پیام بزرگ در پشت پرده این ماجرای کربلا وجود دارد.

رضوی مقدم با اشاره به اهمیت زنده نگه داشتن مراسم آیین جوش زنی گفت: با علاقه ای که داشتم و براساس پرشور برگزار شدن این مراسم در یکی از روستای هرمز آباد از ۱۵ سال پیش تمامی تصاویر و فیلم های آیین جوش زنی را برای خودم در آرشیو نگه می داشتم با تحقیقاتی که انجام دادم به ریشه تاریخی بودن این آیین پی بردم.

دبیر آئین جوش زنی ایران با بیان اینکه قدمت آیین جوش زنی به دوران صفوی برمی گرد، افزود: با پیگیری و ارسال مستندات سال ۹۴ سند ثبت‌ ملّی‌ آئین جوش زنی ایران (هرمزآباد ) با شماره ۵۴۴ صادر و در عاشورای‌ همان‌ سال از این‌ سند با حضور مسئولان کشوری و استانی‌ رونمایی شد.

رضوی مقدم یادآور شد: سال ۹۵ هم توانستیم تمبر آیین جوش‌زنی را رونمایی کنیم.

وی با بیان اینکه در سوگواره عکس عاشورا سال گذشته ۱۴۵ اثر به دبیرخانه ارسال شده بود، عنوان کرد: سوگواره در دو بخش عکاسی حرفه ای و موبایلی برگزار شد که از تعداد آثارارسال شده ۵۰ اثر حرفه ای برگزیده شد که به ۷ اثر حرفه ای و ۷ اثر موبایلی جوایزی اهدا شد.

رضوی مقدم ادامه داد: امسال هم سوگواره‌ آئین‌ جوش زنی ایران (هرمزآباد ) ویژه ششمین‌ سالروز ثبت‌ ملّی جوش‌ زنی هرمزآباد در دو بخش نوحه‌ خوانی جوش و طراحی گرافیکی محرم‌ در قالب پوستر و نقاشی برگزار می شود و علاقمندان‌ برای شرکت در این‌ سوگواره می توانند آثار خود را تا دهم مهرماه جاری یک هفته قبل از اربعین به دبیرخانه ارسال کنند.

وی بیان کرد: اختتامیه سوگواره به همراه‌ برگزاری نمایشگاه آثار برگزیده مصادف با اربعین‌ امسال در خیابان‌‌ بنفشه رفسنجان برگزار خواهد شد.

دبیر آئین جوش زنی (ایران)‌ هرمزآباد رفسنجان‌‌ بیان کرد: آیین جوش زنی هرمزآباد در سال ۹۶ در برج میلاد اجرا شد و حرکت جذابی بود و پیگیر این هستیم در شهرها و استان های مختلف و حتی خارج از کشور این آیین را برگزار کنیم.

وی افزود: بزودی این آئین سنتی عزاداری در یکی از کشورهای همسایه اجرا می شود.

رضوی مقدم خاطرنشان کرد: روستای هرمزآباد با جمعیت سه هزار نفر و تقدیم ۲۴ شهید انقلاب در فاصله نزدیکی شهرستان رفسنجان  قرار دارد، آثار تاریخی زیادی در این روستا وجود دارد که یکی از این آثار به ثبت ملی رسیده است که همان مسجد بزرگ هرمزآباد که مراسم جوش زنی در آن برگزار می شود و حمام تاریخی در این روستا وجود دارد که در پروسه ثبت ملی قرار دارد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها:
ششمین سالروز آیین جوش زنی هرمزآباد رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان