مدیر مرکز آموزش بهورزی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان مطرح کرد؛

۱۸۴ بهورز در شهرستان های رفسنجان و انار فعال هستند/ بهورزان در خط مقدم نظام بهداشت و درمان

  • شناسه خبر: 179223
۱۸۴ بهورز در شهرستان های رفسنجان و انار فعال هستند/ بهورزان در خط مقدم نظام بهداشت و درمان

مدیر مرکز آموزش بهورزی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: در شهرستان های رفسنجان و انار ۹۱ خانه بهداشت فعال است ۱۸۴ بهورز در خانه های بهداشت این دو شهرستان خدمات ارائه می دهند.

خانه » پزشکی و سلامت » ۱۸۴ بهورز در شهرستان های رفسنجان و انار فعال هستند/ بهورزان در خط مقدم نظام بهداشت و درمان

به گزارش خانه خشتی، سوسن ابوالهادی مدیر مرکز آموزش بهورزی و کارشناس مسئول آموزش بهورزی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با گرامیداشت دوازدهم شهریور روز بزرگداشت بهورز اظهار کرد: بهورزان مدافعین گمنام عرصه سلامت روستا هستند و تمامی مراقبت‌های روستا توسط بهورزان انجام می شود.
وی افزود: بهورز به مدت دو سال در مرکز آموزش بهورزی آموزش همراه با مهارت را می گذراند و این تجربه در ایران بی مثال بوده است.
ابوالهادی تصریح کرد: بهورز کارمند دانشگاه محسوب می شود که بومی روستاست و مدیر خانه بهداشت در روستاست؛ امروز موفقیت بهورزان در کاهش بیماری‌های واگیر و غیرواگیر، مادران باردار و… موجب افزایش امید در قشر روستایی شده است.
وی بیان کرد: بهورز یک برند جهانی است، نام بهورز را از واژه های ایرانی به و ورز به معنای خوب و مهارت به رسمیت شناختند.
ارشناس مسئول آموزش بهورزی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خاطر نشان کرد: چهل سال تجربه خدمت این را نشان داده است که که بهترین مدل ارائه خدمت را ایران به دنیا ارائه کرده است، مرکز اموزش بهورزی را قلب تپنده شبکه نامیده اند.
وی با اشاره به سخنان وزیر بهداشت در جمع بهورزان در روز بهورز سال گذشته بیان کرد: اولین خط مقدم نظام بهداشت و سلامت بهورزان هستند .
ابوالهادی گفت: یک هزار و ۸۰۰ خانه بهداشت در روستاهای سراسر کشور وجود دارد و ۳۵ هزار نفر جمعیت بهورز کشور را تشکیل می دهند.
وی تصریح کرد: در شهرستان های رفسنجان و انار با ۱۳۴ هزار نفر جمعیت روستایی ۹۱ خانه بهداشت فعال است که ۱۳ خانه بهداشت متعلق به شهرستان انار است و ۱۸۴ بهورز در خانه های بهداشت این دو شهرستان خدمات ارائه می دهند.
ابوالهادی مراقبت های مادران باردار، مراقبت های پیش، حین و پس از زایمان، بهبود تغذیه و مراقبت از کودکان و ایمن سازی و پیشگیری از بیمارهای واگیردار را از جمله خدمات بورزان در خانه های بهداشت عنوان کرد و گفت: شعار بهداشت جهانی حمایت همگانی از مدافعان سلامت است که علاوه بر نیروهای درمانی نیروهای بهداشتی از جمله بهورزان را هم در بر میگیرد.
وی در ادامه به بخشی از عملکرد بهورزان در غربالگری کووید۱۹ اشاره کرد و گفت: اولین حرکات در جامعه را بهورزان در زمینه آموزش دادن ایجاد کردند و تشکیل کمیته های روستایی از افراد معتمد محلات و روستا از جمله اقدامات اولیه بود و مشارکت اجتماعی خوبی را به همراه داشت.
ابوالهادی گفت: گندزدایی طی چندین مرحله در روستاها انجام شد، با کمک دهیاری و بسیج کمک های خیرین جمع اوری و صرف تهیه لوازم ضدعفونی و حفاظتی شد و نذورات مردم در مناسبت های مختلف جمع اوری و به آسیب دیدگان از کرونا کمک شد.
وی نظارت مستمر بر کفن و دفن بهداشتی در روستاها از دیگر خدمات بهورزان برشمرد و گفت: از ابتدای شروع کووید۱۹ تا پایان اردیبهشت در سطح روستاهای ۲۱۵۷ مورد گندزدایی، ۷۲۹ مورد اعلان عمومی در سطح روستاها و ۱۱۲۶ موردجلوگیری از تجمعات صورت گرفته است.
ابوالهادی افزود: در این مدت ۵۴ کارگاه تولید ماسک و سایر لوازم حفاظتی راه اندازی و تحت نظارت بهداشت فعالیت داشته اند.
وی تصریح کرد:۴۳۹ مورد جلسات کمیته ها و ۸۹۸ مورد جلسات آموزشی برای افراد در روستا برگزار و ۵۵۹ مورد بنر اموزشی در سطح روستاها نصب شده است.
انتهای پیام/

برچسب ها:
بهورز بهورزان رفسنجان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان