مدیرعامل شرکت کیا سم کارمانیا رفسنجان در گفتگو با خانه خشتی مطرح کرد؛

“جهش تولید” کلید خروج از اقتصاد نفتی و تولید در داخل کشور

  • شناسه خبر: 178826
“جهش تولید” کلید خروج از اقتصاد نفتی و تولید در داخل کشور

مدیرعامل شرکت کیاسم کارمانیا رفسنجان معتقد است یکی از اساسی ترین مسائل در کشور فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی است که راه آن ورود به تولید است.

خانه » رفسنجان » “جهش تولید” کلید خروج از اقتصاد نفتی و تولید در داخل کشور

به گزارش خانه خشتی؛ شرکت کیا سم کارمانیا یکی از شرکت های دانش بنیان رفسنجان است که در زمینه نهاده‌های کشاورزی، تولید کودهای شیمیایی و ارگانیک به ویژه سموم زراعی و باغی فعالیت دارد.

فعالیت این شرکت از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است و در حال حاضر در منطقه ویژه اقتصادی مشغول به فعالیت است، این شرکت با تولید کودهای شیمیایی و ارگانیک کار خود را شروع کرده در حال حاضر با اضافه کردن چند خط تولید جدید در زمینه سموم و کودهای کشاورزی جدید فعالیت دارد.

علی علیزاده عضو هیئت علمی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان دارای دکتری تخصصی در زمینه سم شناسی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان است.

وی در گفتگو با خانه خشتی با موضوع «جهش تولید» اظهار کرد: یکی از اساسی ترین مسائل در کشور فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی است که راه آن ورود به تولید است و تولید یکی از شاخص ها برای خروج از اقتصاد نفتی و آغاز کننده فصل جدید است.

وی بیان کرد: با توجه به تحریم ها و وابستگی کشور ما به کشورهای خارجی، قطعا تولید داخل می تواند کمک کننده باشد.

علیزاده به ظرفیت ها و پتانسیل تولید در کشور اشاره کرد و گفت:  با توجه به شرایط موجود در کشور و اینکه صادرکننده مواد اولیه هستیم اینها می تواند مبنایی باشد که تولید در داخل کشور انجام شود و به جای خام فروشی ضرورت دارد خودمان بخش تولید را فعال تر کنیم.

موانع تولید رفع شود، جهش تولید صورت می گیرد

مدیرعامل شرکت کیا سم کارمانیا رفسنجان بر بحث تسهیل گری در تولید تاکید کرد و گفت: موضوع تسهیل گری به تولیدکننده کمک می کند تا روند رو به رشد و توسعه را طی کند ضمن اینکه موانعی چون بیمه و مالیات دست و پاگیر هستند اگر رفع شوند تولید بهتر انجام می شود و تولیدکننده با دلگرمی بیشتری کار می کند.

علیزاده ادامه داد: اقتصاد ما درگیر یک سری چالش هاست به طور مسلم تولیدکننده از این موضوع بی انگیزه و متضرر می شود یکی از این چالش ها بحث تورم است اگر چنانچه به این صورت باشد تولیدکننده سردرگم است و نمی تواند در برنامه های سالیانه، یک چشم انداز ترسیم کند و برای آن اهداف قدم بردارد.

تورم به بستر تولید ضربه می زند

عضو هیئت علمی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان عنوان کرد: یکی از ابعاد تسهیل گری بحث تورم است که برای اقتصاد کشور عمومیت دارد، تورم به نوعی به بستر تولید ضربه می زند چون تولید کننده نمی تواند برآورد هزینه داشته باشد و به نقطه ای می رسد که جریان مالی و برند تولید باهم همخوانی ندارد و در پی برنامه دیگری چون تعدیل نیرو یا تعطیلی واحد تولیدی می رود.

علیزاده با تاکید بر اینکه باید به صورت جزیره ای بحث تسهیل گری انجام شود، گفت: دستورالعمل های سازمان های مختلف مانند اداره صمت، جهاد کشاورزی، اداره استاندارد و محیط زیست، دارایی و بیمه که بیشتر مربوط به تولید هستند به صورت تسهیل گری باشد اگر خواسته شود به جهش تولید کمک شود سازمان های مربوطه باید از تبصره هایشان در نقش حمایتی و تسهیل گری واحدهای تولیدی استفاده کنند.

مدیران باید دوش به دوش تولیدکننده حرکت کنند

مدیرعامل شرکت کیا سم کارمانیا به بحث مجوزها و مشکلات گمرکی از دیگر موانع سر راه تولید کننده اشاره کرد و گفت: صدور مجوزها می تواند سرعت جهش تولید را بیشتر کند مشکلات گمرگی از دیگر موانع است، پاسخ گو نبودن شخص امضاء کننده در وزراتخانه، تعویض پست های مدیریتی از دیگر موانعی هستند که با تغییر مدیر، برنامه ها هم تغییر می کند.

علیزاده افزود: مدیران اجرایی صرفا به آیین نامه ها و بخش نامه ها توجه نکنند در حال حاضر کشور ما در سطحی است که مدیران باید دوش به دوش تولیدکننده حرکت کنند.

وی با بیان اینکه باید تسهیلاتی برای کارگاه های تولیدی پویا در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد کارگاه های تولیدی به صورت نیمه تعطیل و سفارشی کار می کنند یا اصلا فعالیت نمی کنند و یا نیروهایشان به صورت مقطعی کار می کنند این واحدها نتواتسند پویایی را در سیستم خودشان ایجاد کنند بخشی به مدیریت واحد و بخشی دیگر به نهادهای حمایتی و عوامل حمایتی برمی گردد که نتوانستند آن واحد را حمایت کنند.

تولید کالاهای جایگزین به شرط تامین منابع مالی

علیزاده ادامه داد: با توجه به بسته شدن مرزها و اینکه واردات انجام نمی شود، تولید کننده می تواند با تولید کالاهای جایگزین فعالیت کند مشروط به اینکه منابع مالی تامین شود.

وی با اشاره به ظرفیت های رفسنجان در راستای تحقق شعار سال گفت: زیرساخت هایی مانند منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان به پویا کردن واحدهای تولیدی کمک خواهد کرد ولی نیاز به کار بیشتری دارد.

مدیرعامل شرکت کیا سم کارمانیا رفسنجان با اشاره به وجود منابع و معادنی مانند مجتمع مس سرچشمه گفت: مجتمع مس سرچشمه باید مانند چتری واحدهای تولیدی کوچک و اشتغال های خرد را حمایت کند.

وی افزود: فعالیت هایی در راستای اقتصاد مقاومتی در سال های گذشته توسط مجتمع مس سرچشمه انجام شد، ولی به نظر من یک جاهایی به بیراه رفته و کمک های بیشتری باید صورت می گرفت به عنوان مثال تسهیلاتی که در سال های گذشته به بحث های خود اشتغالی اختصاص داده شد می بایست به واحدهای پویا جهت فعالیت بیشتر اختصاص داده شود.

ارائه تسهیلات به واحدهای نیمه تعطیل

علیزاده گفت: واحدهایی که در سال های گذشته پویایی داشته و الان هم می خواهند جان تازه بگیرند باید حمایت شوند و یکی از منابع کمک کننده مس سرچشمه است.

مدیرعامل شرکت کیا سم کارمانیا به منابع دیگر مجتمع مس سرچشمه معادنی چون شن، ماسه، سنگ آهک و… برای جهش تولید اشاره کرد و ابراز داشت: دانش های فنی و شرکت های دانش بنیان و مراکز دانشگاهی از جمله پتانسیل هایی هستند که در راستای جهش تولید باید بیشتر مورد استفاده قرار گیرند.

بخش خصوصی باید انگیزه اصلی برای تولید داشته باشد

وی با بیان اینکه محور کار تولید بخش خصوصی است که بایستی شعار سال را محقق کنند، بیان کرد: عوامل و ملزومات آن می تواند سازمان ها و بخش های دولتی باشد، اگر بخش خصوصی کاری انجام ندهد حتی اگر تسهیل گری صورت گیرد و منابع مالی ایجاد شود عملا هیچ خروجی نخواهد داشت و جهش تولید محقق نمی شود مگر اینکه بخش خصوصی انگیزه اصلی را داشته باشد و احساس کند کسانی در کنارش هستند که دغدغه تولید را دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان ادامه داد: تولید کننده باید در شرایط سخت با کفش آهنین جلو رود اگر تسهیل گری و رونق وجود نداشته باشد خلاقیت ایجاد کند تا واحد تولیدی را پویا نگه دارد؛ در اصل بخش خصوصی  باید به نوعی آموزش ببیند که خودش را در این محور قرار دهد و کار اثر بخش انجام دهد.

مدیرعامل شرکت کیا سم کارمانیا در بخش دیگری از صحبت های خود به اقتصاد خرد و مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: اگر مشاغل خانگی بتوانند در کنار هم به گونه ای عمل کنند که به مجموعه ای بزرگترتبدیل شوند می توانند به جهش تولید  کمک کنند ولی صرف اینکه یک شغل خانگی ایجاد بعد از مدتی به تعطیلی کشیده شود و هدفی نداشته باشد و آموزش های لازم را دریافت نکرده باشد نمی تواند جهش تولید را رقم بزند.

وی کلید موفقیت مشاغل خرد و خانگی را بازار عنوان کرد و گفت: برای مشاغل خانگی بایستی بازار ایجاد شود و همچنین آموزش لازم را دریافت کرده باشند.

عیلزاده چشم انداز شرکت کیا سم کارمانیا را خوب ارزیابی کرد و گفت: این شرکت به حرکت خود ادامه می دهد شاید با سرعت کمتر و اگر شرایط بهتر باشد با سرعت بیشتری، در حال حاضر با وجود مشکلات در مرحله توسعه هستیم اضافه کردن محصولات جدید، توسعه بخش عمرانی این شرکت در برنامه کاری ماست و تا پایان سال طبق برنامه پیش خواهیم رفت اگر تورم بالا باشد سرعتش کمتر خواهد بود.

وی به مشکل نقدینگی در این شرکت اشاره ای کرد و بیان کرد: از موانع این شرکت، نقدینگی است از یک طرف می خواهیم  بازار گسترده ای ایجاد کنیم و از طرفی با کشاورزانی کار می کنیم که فصلی هستند و بعد از برداشت محصولشان جریان مالی به این شرکت بر می گردد باید این قسمت حمایت شود تا جریان نقدینگی ایجاد شود و ورود به بازارهای دیگر را داشته باشیم.

انگیزه و توانمندی دو عامل اصلی کارآفرین برای تولید

عضو هیئت علمی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان انگیزه و توانمندی را دو مقوله مهم در راه تولیدکننده و کارآفرین می داند و می گوید: تجربه من در این فعالیت این است اگر شخصی می خواهد وارد صنایع تولید شود  اول بایستی خودش را آنالیز کند اگر خود را نشناسد در این راه موفق نخواهد شد، انگیزه باعث می شود که کفش آهنین بپوشد و موانع بر سر راه خود را بردارد.

گفت و گو از منیژه نوروزی

عکس از سید امیرمهدی رضایی

 

برچسب ها:
جهش تولید رفسنجان شرکت کیاسم کارمانیا
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان