یادداشت/

داستان مس رفسنجان

  • شناسه خبر: 178644
داستان مس رفسنجان

صعود به لیگ برتر برای مس رفسنجان پایان راه نیست بلکه تازه راه دشوار بقا و موفقیت در لیگ برتر شروع شده است.

خانه » رفسنجان » داستان مس رفسنجان

به گزارش خانه خشتی؛ یکشنبه ۱۲ مرداد –پیروزی بر تیم فوتبال فجرشهیدسپاسی شیراز و صعود به لیگ برتر و شنبه ۱۸ مرداد مصادف با عید غدیر – پیروزی بر نود ارومیه و  قطعی شدن قهرمانی در لیگ دسته اول رقم خورد.

هفته ای فراموش نشدنی در تقویم فوتبال رفسنجان

پیروزی بر تیم فوتبال فجرشهیدسپاسی شیراز حکم صعود زودهنگام نارنجی پوشان مس رفسنجان به لیگ برتر فوتبال ایران را داشت و به این ترتیب مردم سخت کوش ، مهربان و بی ادعای کویررفسنجان ، دیار فاتحان اروند طعم شیرین صعود به لیگ برتر را چشیدند. به فاصله یک هفته پیروزی بر تیم نود ارومیه حکم به قهرمانی بلامنازع نارنجی پوشان رفسنجانی داد و شیرینی صعود را دوچندان نمود.

این قهرمانی و صعود تاریخی را به مجموعه مدیران، کارمندان ، کادرفنی، بازیکنان ، هواداران و جامعه ورزش رفسنجان تبریک گفته و امیدوارم این صعود سرآغازی باشد برای کسب موفقیت های بیشتر ورزش رفسنجان …

در ادامه داستان فوتبال مس رفسنجان و زحمات چندساله ای که اکنون به ثمر رسیده را تقدیم حضورتان می کنم:

اپیزود اول _ صعود

تیم مس با قهرمانی در مسابقات دسته دوم باشگاههای کشور از فصل ۸۷-۸۶ وارد لیگ دسته اول باشگاه های کشور شد و بصورت مستمر در سیزده دوره لیگ آزادگان شرکت نمود و شاید بتوان این تیم را از پیشکسوتان لیگ آزادگان نامید.

مس در این مدت فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشت و حضور در رده های مختلف جدول رده بندی را تجربه نمود: حضور در پلی آف لیگ برتر و جاماندن از صعود در یک قدمی لیگ برتر ، پیروزی های درخشان و خاطره انگیز در جام حذفی و …

در سالهای ابتدایی تیم مس رفسنجان به عنوان زیرمجموعه باشگاه مس کرمان در مسابقات حاضر می شد و وضعیت بسیار سختی به لحاظ ساختار ، بودجه و … وجود داشت تا اینکه در سالهای پایانی دهه ۸۰ با الزام فدراسیون و پیگیریهای مداوم مدیران وقت باشگاه صاحب هیات مدیره، تشکیلات و بودجه جداگانه ای گردید.

باشگاه مس رفسنجان در اولین دوره حضور خود در لیگ آزادگان فاقد هرگونه امکانات ، تشکیلات و سازماندهی مناسب بود و در طی سیزده دوره گذشته مدیران و مسئولین باشگاه زحمات زیادی کشیده اند تا این باشگاه پله پله و مرحله به مرحله رشد کرده و با پشت سرگذاشتن مشکلات بتدریج شخصیت باثبات و کاملی پیدا کند و ثمره این زحمات و تلاش ها را هم در سیزدهمین حضور شاهد بودیم.

باشگاه مس رفسنجان از لحاظ بودجه هم فراز و نشیب زیادی به خود دیده است. دربرخی سالها بودجه بسیار ناچیزی برای باشگاه درنظر گرفته می شد و در برخی سالها هم بودجه تعیین شده در زمان مناسب به تیم تزریق نمی شد و مدیران باشگاه می بایست به سختی حواشی ناشی از مشکلات مالی و عدم پرداخت در زمان مقرر  را مدیریت کنند.

خوشبختانه در فصل جاری باشگاه مس رفسنجان نه تنها از لحاظ تشکیلاتی به سطح قابل قبول و باثباتی رسید بلکه از لحاظ بودجه هم وضعیت بسیار مناسبی داشت ، قراردادهای خوب ، پاداش های عالی ، اردوهای سطح بالا، امکانات حرفه ای و … که در اختیار تیم بزرگسالان قرار گرفت راه را بر هر گونه بروز حاشیه ای بست و باعث شد کادر فنی و بازیکنان با تمرکز کامل و کمترین مشکلی به مسابقات بپردازند و بعد از سیزده دوره این راه سخت و صعب العبور به سرانجام مقصود رسید و تیم مس به لیگ برتر فوتبال ایران صعود کرد.

اپیزود دوم _ موفقیت در لیگ برتر

صعود به لیگ برتر پایان راه نیست بلکه تازه راه دشوار بقا و موفقیت در لیگ برتر شروع شده است. روشن است حضور مس در لیگ برتر فوتبال کشور می تواند در زمینه های مختلف تاثیرگذاری مثبت داشته باشد. می بایست  اهدافی منطبق بر واقعیات و به دور از هیجان زدگی تعیین گردد ( در ابتدا بقای چندساله در لیگ برترو کسب شخصیت کاملا حرفه ای و در ادامه بدست آوردن موفقیت و … )  و  برنامه ریزی دقیق و مشخصی برای نیل به این اهداف ترسیم کرد و در این راستا رشد و پیشرفت در زمینه های مختلف فرهنگی ، اجتماعی ، امنیتی ، اقتصادی و … را هم مدنظر قرار داد.

در حال حاضر زمان اهمیت بسیار زیاد و حیاتی دارد و مسوولان شهر و مدیران شرکت مس می بایست به صورت جدی پیگیر بوده و فرصت را از دست ندهند و اقدامات لازم جهت تهیه زیرساخت ها و امکانات  لازم برای حضور تیم مس در لیگ برتر را فراهم نمایند تا به سرنوشت تیم مس سرچشمه رفسنجان در سال ۹۲ دچار نشویم که پس از حضور در لیگ برتر متاسفانه به دلیل برخی مسایل و نداشتن امکانات حرفه ای نه تنها سقوط کرد بلکه با فروش امتیازش امروزه هیچ نام و نشانی از آن بجای نمانده است.

یکی دیگر از آسیب ها و آفاتی که طی چندسال گذشته اکثر تیم های شهرستانی تازه صعود کرده به لیگ برتر با آن مواجه بودند ( از جمله تیم هم استانی مان گل گهرسیرجان ) منتقل شدن اسکان بازیکنان و کادرفنی ومحل تمرینات به بهانه کمبود امکانات تمرینی استاندارد مانند استادیوم ، سالن وزنه ، استخر ، زمین های چمن و … به تهران بوده و حضور مجموعه تیم در شهرستان صرفا روز قبل مسابقه تا نهایتا روز بعد از آن و برای انجام مسابقه است. باید توجه داشت اگر چنین اتفاقی قرار باشد در رفسنجان هم رقم بخورد تحت هیچ شرایطی تاثیر مثبت حضور در لیگ برتر عاید ورزش رفسنجان نمی شود و تنها اتفاقی که رخ می دهد هزینه کردن بودجه ای حدود ده ها میلیارد از بیت المال است که با عرق جبین کارگران و پرستل سخت کوش مجتمع مس سرچشمه رفسنجان بدست می آید، علاوه بر این در درازمدت نوعی جدایی، بیگانگی و دوری جامعه از تیم شکل می گیرد.

اگر قرار باشد با هزینه کردن ده ها میلیارد بودجه بیت المال صرفا قصد حضور در لیگ برتر را داشته باشیم باید اذعان کرد که اولین روز بعد از صعود در واقع روز عقب گرد ورزش رفسنجان خواهد بود.

اپیزود سوم _ زحمت کشان

در طی سیزده دوره حضور مس رفسنجان در لیگ آزادگان افراد زیادی برای این باشگاه زحمت کشیده اند و با حمایت شان باعث رشد و پیشرفت مس رفسنجان شده اند و لازم است نام تعدادی از این افراد جهت یادآوری و ثبت در حافظه تاریخ ورزش رفسنجان ذکر گردد.

مدیران شرکت ملی صنایع مس ایران : آقایان پورمند ، مرادعلیزاده ، بنی اسدی ، سعدمحمدی

نماینده های رفسنجان در مجلس شورای اسلامی : مهندس انارکی محمدی ، حجه الاسلام والمسلمین دکترجلالی

فرمانداران رفسنجان : آقایان امینی زاده ، پورمحمدی ، ملانوری ، فصیحی هرندی

اعضای هیات مدیره باشگاه مس رفسنجان : آقایان محمدی ، میرافضلی ، جباری ، علی بافقی ، ایرانمنش ، زینلی ، محمودی نیا ،ارسلان ، صالحی ، زیندینی

مدیران عامل باشگاه : آقایان زینلی ، محمودی نیا ، زیندینی

مسوولان شرکت مس : آقایان دلاوری ، ضیغمی ، نیک نفس ،حسین احمدی ، نژادزمانی ، مرحوم منصوری ، پورفتاحی ، شایگان

سرمربیان باشگاه : آقایان زبردست ، محمودی نیا ، فروتن ، بگوویچ ، میشو ، سامره ، کلانتری ، ربیعی

سرپرستان تیم : آقایان نژادباقری ، خالقی ، هاشمی ، محمدحسینی ، علیزاده ، حیدررضایی

کارمندان باشگاه : آقایان هادوی ، عسکریان ، آخوندی ، حاج باقری، برزگر ، شفیعی ، کرمی ، پورراوری  ، سیستانی، کریمی، انباز، عبداللهی، زکیخانی ،زارع ، زین الدینی، ناصری ، مهدیزاده ، …

در این مسیر مسئولین و کارمندان اداره ورزش و جوانان ، مسوولین هیات فوتبال ، پیش کسوتان و موسپیدان فوتبال و ورزش رفسنجان و بسیاری دیگر زحمات زیادی متحمل شده اند و نقش غیرقابل انکاری در این پیروزی و صعود داشته اند. بدون شک یکی از این افراد مرحوم علی علی اسماعیلی است ، چه  در زمانی که مسوول اداره تربیت بدنی بود و چه در دوره ای که کارشناس مسوول تربیت بدنی آموزش و پرورش بود و چه زمانی که بعنوان معاون باشگاه مس فعالیت می کرد همیشه تمام توانش را صرف رشد و پیشرفت ورزش رفسنجان می نمود و حضور و نقش پررنگی در رشد و تعالی جوانان رفسنجان در عرصه ورزش داشت.

نوشته از علی علی اسماعیلی

انتهای پیام/

برچسب ها:
صعود تیم فوتبال مس به لیگ برتر فوتبال رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان