سنت‌های بد جامعه را به انحراف می‌کشاند/ عید نوروز روز فرج است

  • شناسه خبر: 1782
سنت‌های بد جامعه را به انحراف می‌کشاند/ عید نوروز روز فرج است

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه عید نوروز را روز گشایش و فرج دانست و گفت: امام صادق (ع) فرموند که روز نوروز، اول بهار روزی است که ما توقع فرج حضرت مهدی (عج) را داریم. به گزارش «خانه خشتی»به نقل از  خبرنگار سیاسی خبرگزرای فارس حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور که پیش […]

خانه » سیاسی » سنت‌های بد جامعه را به انحراف می‌کشاند/ عید نوروز روز فرج است

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه عید نوروز را روز گشایش و فرج دانست و گفت: امام صادق (ع) فرموند که روز نوروز، اول بهار روزی است که ما توقع فرج حضرت مهدی (عج) را داریم.
به گزارش «خانه خشتی»به نقل از  خبرنگار سیاسی خبرگزرای فارس حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور که پیش از خطبه‌های امروز نماز عبادی سیاسی جمعه تهران سخن می‌گفت به جایگاه سنت‌ها در سیره علوی اشاره کرد و اظهار داشت: در خصوص معنای سنت باید گفت که اهل لغت آن را به معنای طریقه، راه، روش، عادت و رفتار معنا کرده‌اند ولی این کلمه در حوزه‌های مختلف تعریف خاص دارد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینکه نظر ما به سنت از دیدگاه جامعه‌شناسی است، تصریح کرد: جامعه شناسان سنت را اینگونه تعریف می‌کنند رسم‌های ریشه‌دار عمومی که به اقتضاء کهنگی خود از حرمت اجتماعی برخوردار هستند.

وی با تأکید بر اینکه در اصطلاح جامعه‌شناسانه می‌توان در مورد سنت به چند نتیجه دست یافت، یادآور شد: سنت‌ها جنبه تقدس برای مردم دارند و دارای ریشه‌های تاریخی هستند؛ همچنین سنت‌ها نمایانگر شخصیت جمعی جوامع هستند و بخشی از فرهنگ عمومی را تشکیل می‌دهند.

حجت‌الاسلام تقوی با بیان اینکه ملت‌ها با سنت‌های خود زندگی می‌کنند، افزود: ازدواج، سیر و سفر، تربیت، آداب اجتماعی، محبت، کینه، روح و روان جامعه از سنت‌ها تأثیر می‌پذیرند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در ادامه به انواع سنت‌ها اشاره و اضافه کرد: سنت‌ها به دو بخش حسنه و سیئه یعنی خوب و بد تقسیم می‌شوند؛ سنت‌های خوب آثار خوب در جامعه دارند اما سنت‌های بد جامعه را به انحراف می‌کشاند و مشکلات زیادی را در حوزه‌های مختلف زندگی انسان فراهم می‌کند.

وی در عین حال به پایه گذاران سنت‌ها اشاره کرد و گفت: هرکس سنتی را پایه‌گذاری و آن در میان جامعه رواج پیدا کند اگر سنت خوبی باشد اجری نیز نصیب مؤسس آن خواهد شد اما اگر سنت بدی باشد گناه نصیب فرد پایه‌گذار می‌شود.

حجت‌الاسلام تقوی با طرح این سؤال که موضع اسلام نسبت به سنت‌هایی که اسلامی نیست و در جامعه رواج دارد چیست، گفت: در جامعه‌ای مثل جامعه ما که سنت‌های باستانی در آن وجود دارد و نسل به نسل در جامعه منتقل شده باید دید نگاه اسلام به این نوع اعیاد چگونه است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بر همین اساس به قرن اول و دوم هجری اشاره و تصریح کرد: مسلمانان در آن زمان به این باور رسیده بودند که فرهنگی جامع‌تر و برتر از اسلام وجود ندارد و هیچ شرف و فضیلتی برتر از اسلام نیست؛ همچنین اسلام معتقد به تبادل فرهنگی بوده و مسلمانان آداب و اخلاق اسلامی را مبتنی بر فطرت بشری دانستند که قابل انتقال است.

وی با تأکید بر اینکه اسلام سنت‌های نیک ملت‌ها را می‌پذیرد، اظهار داشت: اسلام معتقد است که این سنت‌ها می‌تواند موجب همدلی و همبستگی جوامع انسانی شود اما مسلمانان با سنت‌های بد که ریشه در جهل داشت و باعث سقوط انسان می‌شد مبارزه می‌کردند.

حجت‌الاسلام تقوی با بیان اینکه هر ملتی برای سال خود یک آغاز دارد و آن روز را جشن می‌گیرد، اظهار داشت: این امر در میان ملت‌ها مطلوب و محبوب به شمار می‌رود.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بر همین اساس به عید نوروز اشاره کرد و افزود: پیشوایان ما از این سنت باستانی استقبال و برای آن احکامی بیان کردند تا در جهت تکامل انسان از آن استفاده کنند.

وی همچنین عید نوروز را روز گشایش و فرج دانست و گفت: امام صادق (ع) فرموند روز نوروز اول بهار روزی است که ما توقع فرج حضرت مهدی (عج) را داریم.

برچسب ها:
سنت‌های بد جامعه را به انحراف می‌کشاند/ عید نوروز روز فرج است
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان