مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان مطرح کرد؛

راه اندازی کارخانه تولید فولاد ضد زنگ در منطقه ویژه اقتصادی / ۵ کارخانه در آستانه تعطیلی

  • شناسه خبر: 177761
راه اندازی کارخانه تولید فولاد ضد زنگ در منطقه ویژه اقتصادی / ۵ کارخانه در آستانه تعطیلی

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان گفت: کارخانه فولاد ضد زنگ تکمیل زنجیره فروکروم در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان با یک هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی ۲۰۰ نفر درصورت تامین آب مورد نیاز در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان راه‌اندازی و یک ساله به بهره برداری می رسد.

خانه » اقتصادی » راه اندازی کارخانه تولید فولاد ضد زنگ در منطقه ویژه اقتصادی / ۵ کارخانه در آستانه تعطیلی

به گزارش خانه خشتی؛ مجید کهنوجی در نشست خبری در جمع خبرنگاران به مناسببت هفته صنعت و معدن با اشاره به فرمایشی از رهبر انقلاب اظهارکرد: فعالان عرصه صنعت و معدن به عنوان فرماندهان خطوط مقدم جنگ اقتصادی هستند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان با اشاره به اینکه منطقه ویژه اقتصادی جزو قلمرو اصلی محسوب نمی شود تصریح کرد: تمام محدودیت های گمرکی که در سرزمین اصلی است در این منطقه وجود ندارد، کالایی که مبدا آن کشور دیگری و مقصدش منطقه ویژه اقتصادی است بدون تشریفات گمرکی وارد می شود.

کهنوجی با بیان اینکه چیزی به نام قاچاق در منطقه ویژه اقتصادی وجود ندارد افزود: نداشتن تشریفات گمرکی بین مبدا و مقصد کالا، حذف بروکراسی اداری و حذف معافیت های عوارض کمرگی از مزایای این منطقه است، اگر غیر از منطقه اقتصادی باشد مراحل قانونی باید طی شود تا کالا وارد شود.

وی هفت سال معاف مالیاتی برای کسانی که کالایشان را در منطقه ویژه اقتصادی ساخته و در خود کشور به فروش برساند را از دیگر مزایای منطقه ویژه اقتصادی دانست و گفت: کسانی که مواد اولیه کالا خارج از کشور به این منطقه آورده بعد از پردازش صادرات صورت می گیرد هم از معافیت مالیاتی برخوردار می شوند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان عنوان کرد: خط تولید خارج از کشور بدون تشریفات و پرداخت عوارض  می تواند وارد منطقه ویژه اقتصادی شود.

کهنوجی عنوان کرد: پیمانکارانی که برای سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی فعالیت دارند و همچنین برای تولید کالایی که قطعات خارج از کشور وارد و تبدیل به محصول می کنند به اندازه مواد اولیه، باید عوارض کمرگی پرداخت کند ولی در صورت داشتن آیتم هایی از جمله؛ سرمایه گذار خارجی و تعدادی نیرو مشغول به کار کرده باشد  و یک سری آیتم ها را داشته باشد از ارزش افزوده معاف هستند.

وی افزود: تمامی مراحل عقد قرارداد، تحویل زمین و اخذ مجوز سرمایه گذار تا راه اندازی و بهره برداری در خود منطقه ویژه اقتصادی انجام می شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه  مجوز منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در سال ۹۰ توسط ریاست جمهوری صادر شده است گفت: در سال ۹۳ زیرساخت های آن ایجاد شد  و از سال ۹۳ تا ۹۹،  ۵۵ سرمایه گذار جذب شده است که ۱۷ واحد در حال حاضر فعال هستند.

کهنوجی ابراز کرد: در راستای عملیاتی کردن شعار ارتباط صنعت و دانشگاه  ۹ تیم از اساتید دانشگاه، سرمایه‌گذاری در حوزه کود، سم، لوازم آرایشی و بهداشتی و…انجام دادند.

وی با بیان اینکه مشکلات ارزی، تحریم‌ها و مسائل اقتصادی موجب شد برخی سرمایه‌گذاران نتوانند ادامه دهند افزود: از ۵۵ واحد سرمایه‌گذاری شده ۲۰ واحد نمی‌توانند ادامه دهند و خط تولید بزنند چراکه محصولی که قرار است تولید کنند توجیه اقتصادی ندارد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی ادامه داد: تا پایان امسال پنج واحد در منطقه ویژه اقتصادی به بهره‌برداری می‌رسد.

جذب ۷ سرمایه گذار خارجی و راه اندازی کارخانه ضد زنگ فولاد در منطقه ویژه اقتصادی

کهنوجی بیان کرد: هفت سرمایه‌گذار خارجی از کشورهای هند، آلمان، اتریش، بلاروس و چین در منطقه ویژه اقتصادی سرمایه گذاری کرده اند.

وی از راه اندازی کارخانه فولاد ضد زنگ  تکمیل زنجیره فروکروم در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان خبر داد و افزود: این کارخانه  با یک هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی ۲۰۰ نفر قرار است در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان راه‌اندازی شود با رایزنی هایی که انجام شده در صورت تامین آب مورد نیاز یک ساله به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی گفت: در منطقه ویژه اقتصادی ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده که هزار میلیارد تومان آن در کلیه صنایع و ۲ هزار میلیارد تومان آن در حوزه صنعت تولید ارز دیجیتال سرمایه گذاری شده است.

وی به بحث ارز دیجیتال اشاره ای کرد و یادآورشد: با افزایش عرضه و تقاضا، دلار افزایش می یابد که به خاطر تحریم ها نمی توانیم آن را تامین کنیم باید از طریق ارز دیجیتال ورود پیدا کنیم که کاهش قیمت بیت کوین باعث شد که تولید آن توجیه اقتصادی نداشته باشد، این ارز از طریق برق تولید می شود که بهترین کار است و دولت و مجلس بستر را جهت حمایت این صنعت جدید فراهم سازد.

کهنوجی از ایجاد بزرگترین پست برق جنوب‌شرق با ۲۰۰ مگاوات در منطقه ویژه اقتصادی خبر داد و گفت: این پست، برق مورد نیاز تولید ارز دیجیتال را تأمین می‌کند و این صنعت کاری به برق شهرستان ندارد.

سود بانک ها با منافع صنعتگر همخوانی ندارد

وی تدوین نقشه راه توسعه صنعتی و تعیین اولویت ها را یکی از راهکارهای  حمایت از صنعت و جهش تولید دانست و گفت: داشتن نقشه راه باعث می شود تسهیلات به انحراف کشیده نشود جای خودش به هدف بخورد، برای افزایش انگیزه تولید باید از فعالیت های نامولد که رقیب تولید هستند جلوگیری شود که یکی از این کارها هزینه دار کردن فعالیت های نامولد است.

وی افزود: شفافیت و سهولت در دریافت مجوزهای کسب و کار باعث ارتقای امنیت سرمایه گذاری می شود و همچنین در حوزه ارتقای صنعت، ارتقای تامین مالی صنعت مهم است که متاسفانه ۹۵ درصد تامین مالی ما از طریق بانک صورت می گیرد است سود بانک ها با منافع صنعتگر همخوانی ندارد مشکل صنعتگر را دو چندان کرده و او را از صحنه دور می کند.

کهنوجی تصریح کرد: چالش قاچاق در کشور تولید را بیچاره کرد  دستگاه های نظارتی  باید جلوی آن را بگیرند و از تولید داخل حمایت کنند.

وی با اشاره به اینکه یک هزار نیرو در مطنقه ویژه اقتصادی مشغول به فعالیت هستند یادآور شد: پنج کارخانه به علت شیوع کرونا و نداشتن مواد اولیه رو به تعطیلی هستند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در خصوص اقدامات منطقه در سال جهش تولید گفت: مجتمع مس سرچشمه ساخت هشت مخزن اسید سولفوریک در منطقه ویژه اقتصادی را برنامه‌ریزی کرده که دو مخزن تا اواخر شهریور به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: از آنجاییکه از صنایع کم آب در منطقه ویژه اقتصادی استفاده می شود ۵۰۰ هکتار از این منطقه برای صنایع پایین دستی مس اختصاص می یابد که با این کار می توان ۱۲۰۰ کالای مورد نیاز مس سرچشمه مانند لاستیک، انواع نسوزها، انواع مواد شمیایی، لوازم التحریر، لوازم بهداشتی و … را تولید کرد و مس هم اعلام خریداری این اقلام کرده است.

خبر از منیژه نوروزی

عکس از رضا ساجدی

 

 

برچسب ها:
رفسنجان مجید کهنوجی منطقه ویژه اقتصادی نشست خبری
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • نادر

    مدیرعامل محترم منطقه ویژه و مسیولین محترم شهرستان پاسخ دهند: دوسوم سرمایه گذاری منطقه ویژه رفسنجان مربوط به حوزه ارز دیجیتال بوده اولا" چه ضرورتی به ایجاد آن در رفسنجان بوده؟ ثانیا" چند نفر از مردم رفسنجان ( نه چینی ) مشغول بکار شده اند؟ ثالثا" فایده این سرمایه گذاری برای شهر رفسنجان و اصلا" کشور ایران چیست ؟ و رابعا" سود این پول باد آورده به جیب چه کسانی می رود؟ چه کسانی در این کلاه برداری شریکند؟ چرا سرمایه گذار چینی این سرمایه گذاری را در چین انجام نداده با اینکه هزینه کارگر و تولید در چین بسیار ارزانتر از ایران است؟ البته طبق معمول انتظار نداریم مسئولی جوابگو باشد چون همه در این کلاه گشادی که بر سر رفسنجان گذاشته اند شریکند ولی حداقل انتظار داریم آقای جلالی نماینده شهرستان که وظیفه بسیار سنگینی را قبول کرده در این زمینه تحقیق کند و پاسخی به مردم بدهد .
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان