دختران مسلمان و درک ضروریات زمان با تأسی به حضرت معصومه(س)

  • شناسه خبر: 177666
دختران مسلمان و درک ضروریات زمان با تأسی به حضرت معصومه(س)

کارشناس شبکه قرآن و معارف سیما معتقد است دختران و زنان مسلمان باید به تأسی از بانوی بزرگوار حضرت معصومه (س) در جهت درک ضرورت‌های زمان، تلاش کرده و با بصیرت، هوشیاری و چشمانی بینا همگام با جامعه خویش حرکت کنند.

خانه » اجتماعی » دختران مسلمان و درک ضروریات زمان با تأسی به حضرت معصومه(س)

به گزارش خانه خشتی؛ محمد کرمی نیا، دانشجو و پژوهشگر گروه فلسفه و دین دانشگاه کاشان و دبیر علمی همایش های ملی پژوهش های قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار خانه خشتی در خصوص دهه کرامت عنوان کرد: مجموعه حوادثی که در آن روزگار اتفاق افتاد و موجب تبعید الزامی امام هشتم (ع) از مدینه به خراسان شد، از جمله حوادث مهم و قابل توجه اسلام است.
وی با بیان اینکه مرکزیت حکومت پس از درگیری دو برادر «امین» و «مأمون» از مدینه به خراسان منتقل شد، گفت: طبیعتاً حکومت آن روز با روشنگری جریان‌ اپوزیسیون با محوریت و شاخص بودن حضرت علی‌بن موسی‌الرضا (ع) نمی‌توانست چهره‌ای نیرومند و قوی مانند ایشان را در جایی تحمل کند که فرسنگ‌ها نسبت به مرکزیت حکومت فاصله داشت.
دبیر علمی همایش های ملی پژوهش های قرآنی بیان داشت: از میان خانواده امام رضا(ع) فقط حضرت معصومه(س) برای ملحق شدن به برادر بزرگوار خویش عزم سفر می‌کند. این مسئله بیانگر آن است که حضرت معصومه(س) علاوه بر درک حوادث زمان و نحوه شکل‌گیری پدیده‌های آن دوران به ضرورت تاریخی حضور خود در کنار برادر بزرگوارش به خوبی پی برده بود.
وی افزود: حضرت معصومه(س) ضرورت حرکتی را دریافته بودند که آن در جهت پیوستن به حرکتی است که آن، تصحیح فرهنگ دینی و گستراندن اندیشه شیعی بود لذا توجه به این نکته که حضرت معصومه در قالب یک خانم بر خود، می‌پذیرد مسئولیت و رسالتش عامل حرکت، پویش و کوشش او به خراسان است بسیار برای ما درس‌آموز خواهد بود.
کرمی نیا گفت: شاید برخی از افراد بر این باور باشند که حضرت معصومه (س) می‌توانست در مدینه بماند و رنج سفر را تحمل نکند که در جواب آنها باید گفت حضرت معصومه(س) به دلیل همراهی با امام رضا (ع) به جایگاه والا در میان ائمه اطهار علیهم السلام دست می‌یابند جایگاهی که زیارت ایشان را در حد زیارت امامان معصوم بالا می‌برد و ثواب بهشت را برای آن مشخص می‌کنند نشان از شخصیت معنوی این بانوی بزرگوار دارد.

این دانشجو خاطر نشان کرد: امام صادق(ع) زمانی که هنوز حضرت معصومه(س) به دنیا نیامده‌اند، خطاب به اهل ری می‌فرمایند: «خداوند حرمی دارد که مکه است، پیامبر حرمی دارد که آن مدینه، علی‌بن ابی‌طالب حرمی دارد که در کوفه و حرم‌ ما اهل بیت در قم است و فردی از فرزندان من در آن جا بر خاک نهاده می‌شود که هر کسی او را زیارت کند، بهشت بر او واجب خواهد شد».
وی با اشاره سخنان سایر ائمه اطهار علیهم السلام مبنی بر ارج نهادن نسبت به حضرت معصومه (س) ابراز داشت: ارزشی که امامان معصوم (ع) در دوران مختلف زمانی بر فاطمه معصومه (س) قائلند بیانگر آن است علاوه بر اهمیت حرکت این بزرگوار، درک و هدف‌گیری‌های بزرگ ایشان نسبت به ضرورت‌های زمان، بسیار شایسته و ارزشمند است.
کارشناس شبکه قرآن و معارف سیما در پاسخ به سؤالی مبنی بر آنکه وظیفه یک دختر مسلمان شیعه در مقابل این حرکت حضرت معصومه (س)‌ چیست، تصریح کرد: همیشه شکل‌ها و قالب‌ها مهم نیستند بلکه مهم روح ماجراست بدین معنا که ما به آن درجه از درک و آگاهی برسیم که حضرت معصومه با درک پدیده‌های زمان خویش توانستند به ضرورتی دست یابند که زمینه‌ساز پیوستن به امام رضا(ع) شده و یاری برادر بزرگوارش در حدی است که منجر به تکریم ایشان از جانب آل‌الله شد.
وی خطاب به دختران و زنان جامعه امروز تأکید کرد: دختران و زنان مسلمان باید به تأسی از این بانوی بزرگوار در جهت درک ضرورت‌های زمان، تلاش کرده و با بصیرت، هوشیاری و چشمانی بینا همگام با جامعه خویش حرکت کنند چه بسا افراد زیادی توانایی درک ضرورت زمان خود را داشته باشند اما شهامت حرکت ندارند از این‌رو علاوه بر درک ضرورت زمان، حرکت کردن، به پا خواستن، پویش و در نهایت هدف بزرگی را برای خود رقم زدن از جمله ویژگی‌هایی است که با توجه در سیره حضرت معصومه (س) می‌توان به آنها دست یافت.

انتهای پیام/

 

برچسب ها:
روز دختر کارشناس شبکه قرآن و معارف سیما
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان