سردار شهید ی که در کوچه پس کوچه های رفسنجان ناشناخته مانده است + تصاویر

  • شناسه خبر: 177246
سردار شهید ی که در کوچه پس کوچه های رفسنجان ناشناخته مانده است + تصاویر

سردار شهید «حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عباس شیرازی» فرمانده «تبلیغات جبهه و جنگ» از جمله شهدای ناشناخته ای است که در زمان قبل و بعد از انقلاب نقش مهمی در پیروزی انقلاب ایفا کرد و مظلومانه به شهادت رسید.

خانه » اجتماعی » سردار شهید ی که در کوچه پس کوچه های رفسنجان ناشناخته مانده است + تصاویر

به گزارش خانه خشتی؛ امروز اگر این هنر را داشته باشیم که شخصیت شهداء را به مردم معرفی بکنیم، نه تعریف، من مطمئن هستم در ایام عزای سید الشهدا(علیه السلام)، مردم به جای بلند کردن علم های آهنین، تمثال این ها را بلند می کنند.

قطعا آنچه که از اسلام و ولایت فقیه باقی است به برکت خون همین شهداست، شهدایی که با درک و درایت در خدمت ایران و اسلام بودند.

آری سردار شهید حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عباس شیرازی را می گویم؛ شهید مظلومی که با رهنمودهای حضرت امام و با سخنرانی های آتشین خود در آگاه کردن مردم ودفاع از انقلاب و پاسداری از آن نقش مهمی داشت.

ما باید افرادی که نمونه هایی شدند در فداکاری و ایثار، بیشتر بشناسیم و بشناسانیم؛ افرادی که نقش آنها در پیروزی انقلاب بزرگ بود اما ناشناخته ماندند و مظلومانه شهید شدند.

شهید شیرازی با وجود اینکه برای تحصیل به قم عزیمت کرد و گستره فعالیت هایش در تهران و قم بود، ولی بچه رفسنجان بود از دل و خاک این دیار برخواست و مظلومانه به شهادت رسید اما هیچ خیابان و کوچه ای در رفسنجان به نام وی نیست؛ کمتر بزرگداشت و یادواره ای برای این شهید برگزار شده است؛ شهید شیرازی هنوز هم مظلوم است…

درست است که شهدا به جایگاه واقعی خود نزد خداوند رسیده اند اما یاد و گرامیداشت آنها در زنده نگه داشتن فرهنگ اسلامی برای نسل آینده این کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.

بنابراین موضوع شهادت و ایثارگری سکه پربهایی است که در یک روی آن باید والاترین ارزشهای الهی را مشاهده کرد و در روی دیگر آن دستاوردها و آثار و برکات بی بدیل آن را؛ دستاوردهایی که شهدا به ارمغان آوردند و میراث دار نسل آینده انقلاب شدند.

سردار شهید حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عباس شیرازی

سردار شهید حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عباس شیرازی

شهید «حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عباس شیرازی» فرمانده «تبلیغات جبهه و جنگ» به سال ۱۳۲۳ در روستای کشکوییه از توابع رفسنجان متولد شد. وی اولین فرزند پسر در خانواده‌ی پدری بود.

پدرش، اسدالله شیرازی از همان سال‌ها که عباس در روستای کشکوئیه دروس دوران ابتدایی را می‌گذراند فعالیت‌های اجتماعی و مذهبی خود را گسترش داد و خانه‌ی آن‌ها در کشکوئیه محل آمد و شد روحانیون بزرگان شد. همه‌ساله در دهه‌ی اول ماه محرم در خانه‌شان روضه‌خوانی برپا بود و هیئت‌های سینه‌زنی در روز عاشورا میهمان منزلشان بودند.

به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت «حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عباس شیرازی» گفتگویی با برادر ایشان انجام دادیم؛

برادر این شهید گرانقدر در گفتگو با خانه خشتی می‌گوید: « کسانی که از شهر برای رسیدگی به کارهای مردم روستا می‌آمدند، معمولاً به منزل ما مراجعه می‌کردند و چند روزی را آنجا میهمان می‌شدند و کارهای مردم را در خانه‌ی پدر انجام می‌دادند و خلاصه این خانه از هر جهت محل مراجعه بود. آیت‌الله جنتی، آیت‌الله خزعلی، آقای فاضل هرندی و برخی از بزرگان، عموماً منزل ابوی بودند».

وی می افزاید: سردار شهید حجت الاسلام المسلمین حاج عباس شیرازی اصالتا رفسنجانی بود، از دوران نوجوانی به قم عزیمت کرد با عشق و علاقه خودش راه طلبگی را انتخاب کردند.خانه ما محل رفت و آمد علما و روحانیون بود همین عامل باعث تشویق اخوی ما برای رفتن به قم و تحصیل در راه طلبگی شد.

سردار شهید حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عباس شیرازی

سردار شهید حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عباس شیرازی

برادر شهید شیرازی ادامه می دهد: جهت تحصیل علوم و معارف اسلامی به شهر قم عزیمت نمود و به علت هوش و استعداد فوق العاده ای که داشت به سرعت (سطح) را تا سال ۱۳۴۳ه.ش به پایان برد. بعد از آن در محضر علماء بزرگواری چون امام خمینی (ره)و دیگر مراجع تقلید به کسب علوم دینی پرداخت.از نوجوانی پیرو راستین خط ولایت و امامت به شمار می رفت. پس از قیام خونین سال ۱۳۴۲ به رهبری حضرت امام خمینی فعالانه در صحنه مبارزه علیه خاندان پهلوی و استکبار جهانی شرکت داشت و با سخنرانی های پر شورش مردم را با اهداف انقلاب آشنا می نمود .همگام با تبلیغ رساله الهی در موسسه (در راه حق) به عنوان یکی از اعضای فعال با قلم خویش باب تازه ای را در سیاست ضد شاهی خود برپا نمود.

وی می گوید: برای گسترش یگانگی مردم و وحدت اسلامی، فعالیتهای تبلیغی و اساسی را در مناطق مختلف انجام می داد در زمان پهلوی بارها ایشان را از سخنرانی کردن ممنوع کردند اما ایشان توجه ای به این مسائل نکرده و جسارت بیشتری به سخنرانی پرداخت، در نهایت ایشان دستگیر و زندانی شدند. تا پیروزی انقلاب اسلامی مبارزات خود را ادامه داد، بعد از پیروزی انقلاب از سوی امام خمینی (ره) به امامت جمعه(تنکابن) و سپس (کرج) انتخاب گردید.

مسئولیت بازرسی کل کشور و در زمان آیت الله جنتی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی را بر عهده گرفت، اواخر عمرشان در سال ۶۳ به فرمانده تبلیغات جبهه و جنگ انتخاب شدند.

وی هفته ای سه روز در تهران و سه روز در مناطق جنگی جنوب کشور فعالیت داشت.

در خوزستان و اهواز دفتر داشت، سر قرارگاه ها و پایگاه های مختلف لشکری سر می زد و در جلسات با شهید میثمی (نماینده امام راحل در قرارگاه کربلا) شرکت می کرد.

برادر شهید شیرازی از خصوصیات اخلاقی آن شهید می گوید: بسیار گشاده رو با روحیه باز با همه برخورد می کرد، از خصوصیات اخلاقی ایشان هین بس است که بگویم هر کس که برای اولین بار با ایشان روبرو می شد انگار سالها همدیگر را دیده بودند برخوردی متین و باز داشت؛ هیچ کس عصبانیت ایشان را ندیده است.

سردار شهید حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عباس شیرازی

سردار شهید حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عباس شیرازی

وی بسیار ساده زیست بود، اهل شهرت نبود، در اوج ترور در سالهای ۶۰ و ۶۱ با اینکه محافظ و راننده با ماشین در اختیار داشت ولی ترجیح می داد تنها و بدون هیچ محافظی و با ماشین پیکان رفت و آمد کند.

سعی می کرد کارهای خود را شخصا انجام دهد اجازه نمی داد کسی کمکش کند، لحن صحبتش خیلی شبیه حضرت آقا بود در یکی از نماز جمعه ها سخنران پیش از خطبه ها بود که برای رفتن به نماز جمعه درب ورودی با معطلی روبرو می شود ایشان سعه صدر زیادی داشت، حتی آن روز هم ناراحت نشده بود با تبسمی که همیشه بر لب داشت منتظر ماند برای داخل شدن به صحن هماهنگی صورت گیرد.

تا زمانیکه شهید شد خانه ای کامل و ماشین مدل بالا از خود نداشت، بعد از شهادتش با کمک حضرت آقا یک خانه ای برای بچه هایش تهیه شد. از ایشان ۵ فرزند به جای مانده است پسرآخر ایشان محسن، سه ماه بعد از شهادت به دنیا آمد.

شهید شیرازی در ۱۷ خرداد مصادف ۱۷ ماه مبارک رمضان سال ۱۳۶۴ بر اثر یک حادثه ساختگی رانندگی در مسیر جاده شوش- دزفول به شهادت رسید و پیکرمطهرش در حرم حضرت معصومه(س)در شهرمقدس قم به خاک سپرده شد.

به گفته برادر این شهید حادثه رانندگی ساختگی و توسط عوامل مزدور و منافقین طراحی شده بود که شهید شیرازی ناجوانمردانه و مظلومانه در این حادثه به شهادت می رسد.

سردار شهید حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عباس شیرازی

سردار شهید حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عباس شیرازی

گزارش از منیژه نوروزی

انتهای پیام/

برچسب ها:
رفسنجان زندگینامه شهید «حجت الاسلام شیخ عباس شیرازی شهید ناشناخته گفتگو
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان