خانه خشتی گزارش می دهد؛

دغدغه های دخترانه ای که در قاب دوربین به تصویر کشیده می شود

  • شناسه خبر: 177228
دغدغه های دخترانه ای که در قاب دوربین به تصویر کشیده می شود

دومین جشنواره و نمایشگاه “از چشم دختران ببینیم” به مناسبت میلاد باسعادت حضرت معصومه سلام الله علیها در رفسنجان برگزار می شود.

خانه » آخرین اخبار » دغدغه های دخترانه ای که در قاب دوربین به تصویر کشیده می شود

به گزارش خانه خشتی؛ نقش دختران جامعه در تربیت نسل آینده بر کسی پوشیده نیست؛ دخترانی که دغدغه‌هایشان کم نیست و آرزوهای برخی‌شان شاید دست نایافتنی؛ اگرچه آنها برای رسیدن به موفقیت و رفع موانع پیش‌رویشان تلاش می‌کنند، اما باور دارند مشکلات و دغدغه هایی برسر راهشان وجود دارد که اگر زمینه ای برای بیان و رفع این دغدغه ها باشد فرصت خوبی برای تغییرها و پیشرفت های بزرگ این قشر به وجود خواهد آمد.
شهرداری رفسنجان چند سالی است در زمینه فعالیت های فرهنگی مخصوصا برای قشر دختران و بانوان ورود کرده است و سال گذشته با برگزاری اولین جشنواره و نمایشگاه عکس “از چشم دختران ببینیم” به دغدغه ها و مشکلات این قشر توجه نموده و با استقبال بانوان و دختران از این فعالیت فرهنگی قرار است به مناسبت ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر این رویداد برای دومین بار برگزار شود.
برای تهیه گزارش به میان دختران و بانوان رفسنجانی رفتیم و از نزدیک نظرات آنها را در خصوص برگزاری دومین جشنواره عکس جویا شدیم؛

هلیا ۱۵ سال سن دارد و کلاس هشتم است به گفته خودش به عکاسی علاقه دارد وقتی بنر تبلیغاتی را در دستم می بینید با ذوق می گوید: این واقعا خیلی عالیه! من عکاسی را خیلی دوست دارم حتما شرکت می کنم، اصلا از این جشنواره خبر نداشتم.
دوست هلیا در تکمیل صحبت هایش می گوید: احتمالا شرکت می کنم.

دخترخانم ۲۰ ساله در کنار مادرش بر روی نیمکت نشسته نظرم را به خود جلب کرد به طرفش می روم و نظرش را می پرسم.

وی نظرش را اینچنین بیان کرد: این جور جشنوارها که فقط مختص دختران است باعث می شود این قشر بیشتر دیده شوند، از توی خانه بیرون بیایند و وارد جامعه شوند.
کارهای فرهنگی که توی شهر داره انجام میشه مخصوصا برای قشر بانوان، خوب است امیدواریم این کارها تداوم داشته باشد.
خانم دیگری می گوید: من تا حالا چنین چیزی ندیده بودم خیلی خوبه!
فاطمه که ۲۰ سال سن دارد و فعالیت هایی در زمینه عکاسی دارد می گوید: به نظرم مسابقه ی جالبی هست اگر داوران مسابقه هم خانمها بودند خب این جوری خیلی جالب تر می شد و فقط مختص بانوان بود. برگزاری چنین جشنواره هایی باعث می شود فعالیت های فرهنگی بانوان قشنگ دیده شود و بهشون اهمیت داده شود.
وی در ادامه می گوید: نقشی که خانم ها در جامعه انجام می دهند خیلی کمتر از آقایون دیده می شود.
خانم ۱۹ ساله ای که دانشجوی دانشگاه ولی عصر رفسنجان است نظرش را اینچنین بیان کرد: برگزاری چنین رویدادهایی باعث می شود به دخترای جامعه اهمیت داده شود، این نوع مسابقات که فقط مختص بانوان هست دیدگاه متفاوت زن نسبت به زندگی را نشان می دهد و برگزاری مداوم این نوع برنامه ها باعث می شود اعتماد به نفس بانوان بیشتر شود و یک حس رقابت سالم بین بانوان به وجود بیاد و نگاهشون به رویداد های اطرافشان دقیق تر شود.

خانم کارمندی که به همراه دوستش به پارک آمده بود به بنر تبلیغاتی نگاهی می کند و می گوید: کاش شهرداری در زمینه های دیگر مختص بانوان هم کار می کرد، برای شروع کار خوبه، اینکه سال گذشته هم برگزار شده ایده و فعالیت جدیدی است و می تواند نقش زن را در جامعه بارز کند، باعث می شود زن ها اعتماد به نفس پیدا کنند بتوانند بیشتر وارد حیطه جامعه بشوند و اون سنت های قدیمی که زن نباید وارد جامعه بشه منتفی شود.
دلارام دختر خانم ۱۸ ساله رفسنجانی می گوید: واقعا برگزاری جشنواره عکس برای بانوان کار جالبیه! کاری که تو این چند وقته پر ترس و وحشت، مردم رو مخصوصا دختران را به فکر کردن و ابراز خلاقیت وادار کرد؛ نشون داد که هرچند سختی باشه اما ایران و ایرانی همیشه خلاقه و از سختی ها هم کارای قشنگ درست میکنه علی الخصوص زنان با روحیه زنانگی، باهمت بالایشان و باصبوری شان توانستند همه چیز را مدیریت کنند و اینکه ما کرونا را شکست می دهیم.


کیانا عطار حداد دانش آموز رفسنجانی کلاس دهم است می گوید: خودم خیلی دوست داشتم شرکت کنم تو جشنواره ولی خوب درگیر امتحانات شدم؛ بنظرم کار شهردار خیلی عالیه! چون باعث میشه ما از همین الان بتونیم توی فضای اجتماعی حضور فعال داشته باشیم، و بعضی از چیز ها رو تجربه کنیم؛ یجورایی نقش دختران و بانوان شهر پر رنگ تر میشه! در کل عالی!!
خانم دیگری که ۷ سال فعالیت عکاسی دارد در خصوص برگزاری جشنواره عکس بانوان می گوید: فعالیت های فرهنگی که شهرداری رفسنجان برای کل مردم مخصوص بانوان گذاشته بسیار کار خلاقانه ای است و رفسنجان همیشه قوی کار کرده نسبت به شهرستان های دیگر مخصوصا بهتر از کرمان خیلی خوب در فعالیت های فرهنگی ورود پیدا کرده است و هر سال بهتر و قوی تر اجرا می شود.


فقط امسال انتخاب داوران جشنواره عکس بانوان از آقایان با کل جشنواره در تضاد است که جشنواره مختص بانوان است ولی داوران آن ازآقایان انتخاب شدند.
یک مسئله دیگر اینکه نمایشگاه هایی زیادی در رفسنجان برگزار می شود من همیشه تعریف کردم ولی انتقادی که وارد است این است که در کار نمایشگاه ها هیچ تغییر و تحولی صورت نمی گیرد هر سال به همان سبک و کلیشه ای اجرا می شود حرکت متفاوتی دیده نمی شود ولی به هر حال کار خوبیه.
اما یک فعال حوزه رسانه که سابقه زیادی در روزنامه نگاری دارد در گفتگو با خانه خشتی می گوید: با شیوع ویروس کرونا، جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی و نمایشگاهها تعطیل شده اند و حوزه هنر و فرهنگ در یک دوران انجماد به سر می برد که در این سالها با همه فراز و فرودها چنین دوره ای کمتر اتفاق افتاده بود اما اینکه دبیرخانه “از چشم دختران ببینیم” این رویداد هنری و فرهنگی را در موعد مقرر، همزمان با میلاد بانو حضرت معصومه (س) برگزار می کند قابل تقدیر است.
وی می افزاید: می توان گفت در این دوران که همه از قرنطینگی و در خانه ماندن خسته شده اند، این رویداد سبب می شود شور و نشاطی اجتماعی و رقابتی سالم و هنری در بین بانوان ایجاد شود و آنها را از استرس و حتی خمودگی برهاند.


این خبرنگار باسابقه معتقد است این جشنواره ای ملی همه بانوان و دختران را از سراسر ایران به این مسابقه فراخوانده است، این امیدواری را ایجاد می کند که رفسنجان قابلیت اجرای چنین جشنواره ها و رویدادهای کشوری را دارد و دبیرخانه این جشنواره باید تلاش کند که کم و کاستیها، عیب و نقص هایی که در حین برگزاری تا اختتامیه این رویداد فرهنگی_هنری ممکن است رخ دهد را شناسایی کند تا در جشنواره بعدی تکرار نشوند تا شاهد برگزاری رویدادی قوی در سطح ملی باشیم.
وی ادامه می دهد: اما اینکه از چشم دختران باید دید، دختران و بانوان با دید ریزبین و نکته سنجی که دارند به مسائل پیرامون خود با دقت بیشتری نگاه می کنند و مسائل را در ذهن خود می شکافند تا یک اثر هنری قابل درک و متفاوتی خلق کنند. این امیدواری است که امسال آثار بهتری نسبت به سال قبل به دبیرخانه جشنواره فرستاده شود و مسابقه را جذاب کند و البته داوری ها را هم با وجود عکاسان ممتاز و کشوری و اینکه آقا هستند، کمی سختتر می کند.


خبرنگار باسابقه رفسنجانی با اشاره به این موضوع که رسانه ها در داخل شهرستان باید از این ظرفیت استفاده کنند و فارغ از نگاه سیاسی و یا مردسالارانه به برگزارکنندگان این جشنواره کمک کنند گفت: رسانه ها اطلاع رسانی مناسب و خوبی را ارائه دهند تا بانوان آثار بیشتری به جشنواره بفرستند و رسانه ها پل ارتباطی بین بانوان و جشنواره، برای برگزاری مسابقه ای هیجان انگیز باشند و به این دید نگاه نشود که برگزارکنندگان حتما نگاه فمنیستی دارند، بلکه گاهی جشنواره هایی برگزار می شود که فقط آقایان حق شرکت دارند و این تفاوتهاست که رویدادها را جذابتر می کند.


سخن آخر
بدون شک جامعه ما بدون استفاده از توانمندی های بانوان نمی تواند به پیشرفت در عرصه های مختلف دست پیدا کند، نمایشگاه ها و جشنواره های مختلف با محوریت بانوان در موضوعات مختلف می تواند بستر مناسبی باشد تا بانوان بتوانند توانایی های خود را در معرض دید بگذارند؛ توانایی هایی که سرشار از تلاش و اعتقاد است.
بخش ویژه جشنواره و نمایشگاه عکس ” از چشم دختران ببینیم” که به کرونا و قرنطینگی اختصاص دارد نشان از رخدادی جدید و متفاوت و اهمیت دادن به مسئله روز جامعه است که می تواند خلاقیت و ابتکار بانوان را در یک رقابت سالم به تصویر بکشد.
امید داریم دغدغه ها و توانمندیهای دختران امروز و مادران فردا که در قالب جشنواره و نمایشگاه های عکس به تصویر کشیده می شود باعث بهتر شناخته شدن جایگاه مهم زن در جامعه، جایگاه واقعی تمام مادران و دختران سرزمینمان شود.

گزارش از منیژه نوروزی
عکس از الهه عسکری

انتهای پیام/

برچسب ها:
جشنواره عکس " از چشم دختران ببینیم" گزارش مردمی معاونت فرهنگی شهرداری رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • زینب

    خیلی هم عالی و خوب. بحث زنان خیلی جای کارداره و براتون ارزوی موفقیت میکنم. یک بانوی مسلمان ایرانی در هرزمینه ای میتونه با قدرت وارد بشه و بهترین هارو رقم بزنه دمتون گرم

    سرباز ولایت

    بسم الله الرحمن الرحیم سلام زنان و دختران شایسته و مسلمان در همه عرصه ها موفق هستند. مراقب باشیم به اسم کار فرهنگی در تله نفوذ فرهنگی دشمنان قرار نگیریم. بعضی از عکس های برنده در مسابقه گذشته غربزدگی دختران ما را نشان می داد .تربیت دختران غربی را نشان می داد. این تصویر دختران ما نیست. این نفوذ فرهنگی دشمن است. این مسابقه اگر تبلیغ دختران ماست. چرا فقط در پارک ؟ چرا دختران عرصه علم را نشان نمی دهید؟ چرا دختران عرصه جهاد را نشان نمی دهید ؟ چرا دختران بسیجی را نشان نمی دهید ؟ چرا دختران تولید کننده چرا دختران مخترع چرا دختران محجبه ما را نشان نمی دهید؟ شهرداری و شورای شهر ما جواب بدهد؟ مسابقه خوب است. اما مراقب باشیم در تله دشمن که مانند باتلاق است فرو نرویم.
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان