رئیس انجمن پسته ایران مطرح کرد؛

کاهش ۶۰ درصدی صادرات پسته کشور/ صادرات ۳ هزار و ۷۵ تن پسته از گمرک رفسنجان در اردیبهشت

  • شناسه خبر: 177213
کاهش ۶۰ درصدی صادرات پسته کشور/ صادرات ۳ هزار و ۷۵ تن پسته از گمرک رفسنجان در اردیبهشت

رئیس انجمن پسته ایران گفت: در اردیبهشت امسال ۹ هزار و ۱۳۴ تن پسته از ایران صادر شد که ۳ هزار و ۷۵ تن از این محصول از گمرک رفسنجان خارج و به کشورهای دیگر صادر شد.

خانه » آخرین اخبار » کاهش ۶۰ درصدی صادرات پسته کشور/ صادرات ۳ هزار و ۷۵ تن پسته از گمرک رفسنجان در اردیبهشت

به گزارش خانه خشتی؛حسین رضایی صبح امروز در جلسه ستاد پسته شهرستان رفسنجان اظهار کرد: ایران صنعت ۱۰ میلیارد دلاری پسته را دارد که ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار آن در بازار است و برای حفظ این بازار باید تلاش کرد تا بقیه ۸ میلیارد دلار این محصول هدر نرود.
رئیس انجمن پسته ایران با اشاره به اینکه تولید پسته از تقاضای آن بیشتر است افزود: سالیانه ۱۵ هزار هکتار باغ پسته به سطح زیر کشت این محصول در آمریکا اضافه می شود و در ایران هم سالیانه ۱۲ هزار هکتار به سطح زیر کشت این محصول اضافه می شود.
وی ادامه داد: مصرف پسته در جامعه به ویژه در چین به دلیل مسائل خاصی که در دنیا حکم فرما شد افت کرده است؛ اقتصاد پسته حال خوشی ندارد با آمدن کرونا این اقتصاد و مصرف پسته کاهش پیدا کرده است.
رضایی با اشاره به مقایسه صادرات هر ماهه پسته از مهر تا فروردین از سال ۸۹ تا امسال گفت: صادرات پسته از سال ۹۷ به شدت در حال کاهش است اوایل این مدت زمان ۴۹ درصد محصول از کشور خارج و صادر می کردیم در سال ۹۳ بالای ۵۴ درصد این محصول صادر می کردیم اما از سال گذشته تا فروردین امسال میانگین محصول صادر شده ۳۹ درصد است و صادرات پسته کمتر شده است؛ در بورس بیشتر از ۱۰ درصد محصول پسته را نمی توان عرضه کرد.
وی با اشاره به مصرف داخلی ۲۰ هزار تن پسته در کشور تصریح کرد: تقریباً ۹۰ درصد پسته باید صادر شود، در اردیبهشت امسال ۹ هزار و ۱۳۴ تن پسته از ایران صادر شد که ۳ هزار و ۷۵ تن از این محصول از گمرک رفسنجان خارج و به کشورهای دیگر صادر شد.
رضایی با اشاره به اینکه جلسه ای با اتحادیه خشکبار گذاشتیم به این نتیجه رسیدیم که سیاست عرضه باید عوض شود گفت: فروش محصول مانند قبل بالا نمی رود و این سیاست باید عوض شود آمریکا به تدریج قیمت ها را افزایش می دهد این ها مسایلی است که بازار را بسیار پیچیده کرده ؛ باید پیش بینی و اطلاع رسانی کنیم کنیم.
وی با اشاره به اینکه قیمت بادام در دنیا هر یک کیلو گرم ۲ دلار پایین آمده است گفت: قریب به ۳ میلیون تن تولید سال جاریست، قیمت پسته هم متاثر از قیمت آجیل به ویژه بادام است.
رئیس انجمن پسته ایران افزود: جلسه ای با اتاق کرمان و بانک مرکزی داشتیم و این موضوع پیگیری شد و تفاهم نامه ای بابت مسایل ارزی پسته روز گذشته تدوین شد و شامل بندهایی است یکی اینکه تهاتر ارز وارد کننده که در سامانه صمت ثبت می شود دیگر نیاز به ارائه سند نباشد.
رضایی ارز حاصل از صادرات پسته تماما به واردات کالا اختصاص یابد را از دیگر بندهای توافقی دانست و گفت: بند سوم این توافق نامه مربوط به کالاهای مجازی که وارد می شود از ارز پسته استفاده شود و واردکننده و صادرکننده به توافق برسند و کالای مورد نیاز را با کیفیت وارد کنند.
رئیس انجمن پسته ایران با بیان اینکه پسته اشتغالزایی خوبی در ایران ایجاد کرده است یادآور شد: در بحث کارگران فصلی؛ روزانه ۱ میلیون کارگر در ایران برای برداشت پسته به کار گرفته می شود، ۴۷۰ هزار باغ پسته در کشور است که روزانه ۵ میلیون نفر نیاز است آبیاری باغات را انجام می دهند.
وی ادامه داد: از طریق صنعت پسته کشور ۵۱ میلیون نفر مشغول به کار شدند از زنجیره کاشت، برداشت، سم پاشی گرفته تا دیگر خدماتی که پسته خلق کرده همگی مستقیم درگیر این صنعت هستند و هر تصمیم می تواند به سود یا ضرر این قشر شود.
رضایی به بحث حذف ارز دولتی از سموم کشاورزی اشاره کرد و گفت:کشاورزان به جای سموم از گوگرد در باغات استفاده کنند که بسیار موثر است و هم اکنون وضعیت قابل قبولی ایجاد و گوگرد خوب وباکیفیت وارد بازار شده است.

برچسب ها:
جلسه ستاد پسته رفسنجان حسین رضایی رئیس انجمن پسته ایران
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان