سرپرست جهاد کشاورزی رفسنجان مطرح کرد؛

نقدینگی مسئله خرید پسته در سال جاری/ مراقب ۲۰ هزار کارگر برداشت پسته و بحران کرونا باشید

  • شناسه خبر: 177210
نقدینگی مسئله خرید پسته در سال جاری/ مراقب ۲۰ هزار کارگر برداشت پسته و بحران کرونا باشید

سرپرست جهاد کشاورزی رفسنجان گفت: با توجه به میزان پسته ای که امسال داریم و پسته های سال گذشته که در انبار وجود دارند، مشکل ما مسئله نقدینگی خرید پسته است.

خانه » اقتصادی » نقدینگی مسئله خرید پسته در سال جاری/ مراقب ۲۰ هزار کارگر برداشت پسته و بحران کرونا باشید

به گزارش خانه خشتی؛ عباس حاج عبدالهی صبح امروز در جلسه ستاد پسته رفسنجان در محل فرمانداری با اشاره به اهمیت برداشت پسته در سال جاری اظهار کرد: با توجه به اینکه میزان پسته سال جاری نسبت به سال گذشته بیشتر است، در شهرستان روزانه یک میلیون نفردر روز، کارگر نیاز است که تا پایان زمان برداشت قریب ۲۰ هزار کارگر برای برداشت پسته لازم است.
سرپرست جهاد کشاورزی رفسنجان با اظهار نگرانی از افزایش نرخ روزمزد کارگر بیان کرد: با توجه به بحران کرونا ممکن است ورود کارگران فصلی برای برداشت پسته، تشدید این بیماری را در پی داشته باشد و این عامل مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد نماید، همانطور که برداشت گل محمدی سال جاری در شهرستان بردسیر با مشکل روبرو شد.
وی افزود: قیمت کارگر در چند ماه اخیر به شدت افزایش یافته است، کارگر برای کارهای کوتاه مدت روزی ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان مزد دریافت می کند که احتمالا در فصل برداشت پسته بیشتر خواهد شد.
حاج عبدالهی به افزایش سرسام آور قیمت سموم کشاورزی اشاره کرد و گفت: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده های کشاورزی از آبان ماه سال گذشته واردکننده گان و تولید کنندگان سموم نتوانستند سموم کشاورزی را تولید کنند و این عامل باعث افزایش بسیار شدید قیمت سموم شد.
سرپرست جهاد کشاورزی رفسنجان کشاورز عنوان کرد: یک تانکر سم معمولی با در نظر گرفتن هزینه سموم، تراکتور و افزایش نرخ کارگر قریب دو میلیون تومان هزینه در بردارد و این موضوع موجبات نارضایتی کشاورزان را فراهم کرده است.
حاج عبدالهی یادآور شد: بسیاری از فروشندگان سموم، محصولات خود را به کارخانه ها عرضه نمی کنند و این عامل هم در افزایش قیمت سموم نقش داشته است و خرید و فروش سم در مراکز غیررسمی به قیمت های غیر متعارف صورت می گیرد.
وی به مسئله نقدینگی پسته تاکید کرد و گفت: با توجه به میزان پسته ای که امسال داریم و پسته های سال گذشته که در انبار وجود دارند، مشکل ما مسئله نقدینگی خرید پسته است؛ اگر خواسته باشیم پسته سال جاری را با کیلویی ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان بفروشیم باید ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان نقدینگی داشته باشیم؛ بودن این نقدینگی دست تجار و خریداران، باعث می شود پسته سریعتر جذب شود و خریداران مشکل نقدینگی نداشته باشند.
سرپرست جهاد کشاورزی رفسنجان با اشاره به افزایش سرقت های ادوات کشاورزی از جمله سیم و ادوات آبیاری تحت فشار متذکر شد: حجم سرقت هایی از جمله سیم و ادوات کشاورزی بعد از سال و فروش آن توسط سارقین به قیمت ارزان افزایش یافته است ضرورت دارد نیروی انتظامی در این خصوص ورود پیدا کند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
پسته پسته رفسنجان کارگران فصلی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان