همایشهای دنباله دار پرهزینه دولت

پشت پرده جشن ۱۰۰ هزار نفری ورزشگاه آزادی

  • شناسه خبر: 17191
پشت پرده جشن ۱۰۰ هزار نفری ورزشگاه آزادی

نوروز ۹۲ برای سازمان میراث فرهنگی پرخرج و پرحاشیه بود از برگزاری پرخرج ترین مراسم در ورزشگاه ۱۰۰ هزار نفری آزادی به بهانه تقدیر تکراری از اعضای ستاد تسهیلات سفر گرفته تا حضور رئیس جمهور و مشایی در این برنامه ها برای معرفی کاندیدای احتمالی دولت. با این حال قرار است آخر این هفته صد […]

خانه » آخرین اخبار » پشت پرده جشن ۱۰۰ هزار نفری ورزشگاه آزادی
نوروز ۹۲ برای سازمان میراث فرهنگی پرخرج و پرحاشیه بود از برگزاری پرخرج ترین مراسم در ورزشگاه ۱۰۰ هزار نفری آزادی به بهانه تقدیر تکراری از اعضای ستاد تسهیلات سفر گرفته تا حضور رئیس جمهور و مشایی در این برنامه ها برای معرفی کاندیدای احتمالی دولت. با این حال قرار است آخر این هفته صد هزار نفر در استادیوم آزادی گردهم بیایند تا مشایی به بهانه تقدیر از فعالان گردشگری سخنرانی کند.

به گزارش خانه خشتی، سازمان میراث فرهنگی پس از ورود محمد شریف ملک زاده، به حوزه ریاست این سازمان، برنامه ها، همایش ها و جشنواره های مختلفی را مانند جشن ملی کوچ عشایر، مراسم افتتاح خانه باستان شناسان، خانه طبیعت گردان و … برگزار کرد که در این برنامه های فرهنگی، حضور سیاسیون بسیار مشهود است.

سازمان میراث فرهنگی برای برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری و اجرای موسیقی اقوام و نمایش آیین های نوروزی در مراکز گردشگری و تاریخی، مراسم افتتاحیه ای را روز بیستم اسفند ماه با نام جشن “استقبال از بهار” در سالن اجلاس سران برگزار کرد که مهمترین پشتیبان مالی آن نیز کانون جهانگردی و اتومبیلرانی وابسته به سازمان میراث فرهنگی بود.

در این مراسم، رئیس جمهور به همراه هیات دولت چهار ساعت به تماشای رقص ها، خوشامدگویی های اقوام مختلف ایرانی و برنامه های موسیقی آیینی نشستند که با حاشیه هایی مانند اعطای نشان برتر فرهنگ از سوی احمدی نژاد به مشایی و تمجید از وی همراه شد. بار دیگر سازمان میراث فرهنگی که مدیران آن در دولت نهم و دهم، میراث دار اسفندیار رحیم مشایی هستند، به رسم چند سال اخیر، جلسه ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی را روز ۲۱ اسفند با حضور نمایندگانی از سوی ارگانهای دولتی مرتبط با بحث سفر از جمله، راهداری، بهداشت، تعزیرات حکومتی، سازمان پایانه ها و … برگزار کرد و با اعزام و مانور اعضا در ساختمان ارگ آزادی، فعالیت نوروزی و نمادین آنها نیز آغاز شد.

گوشزد احمدی نژاد به ملک زاده درباره مشایی

پس از آن نیز با شروع تعطیلات نوروزی، تمامی مدیران و معاونان سازمان میراث فرهنگی در قالب ناظر ویژه و یا عضو ستاد تسهیلات سفر در طول ایام عید به استانهای مختلف برای بازدید از خدمات گردشگری ارائه شده در کشور اعم از هتلها مراکز دیدنی و … سفر کردند. در این بین ملک زاده و معاونان در مراسم جشن جهانی نوروز که در ترکمنستان برگزار شد، شرکت کردند.

همچنین در جریان سفرهای نوروزی مردم ایران و برگزاری جلسات مختلف ستاد تسهیلات سفر، روز ششم عید در یکی از جلسات این ستاد، احمدی نژاد و مشایی نیز شرکت کردند در این مراسم بنا به گفته برخی از شرکت کنندگان، ملک زاده در حین سخنرانی گفته بود: از آقای مشایی می خواهیم تا به مدت دو دقیقه سخنرانی کنند. این صحبت با واکنش احمدی نژاد مواجه شد به نحوی که رئیس جمهور خطاب به ملک زاده گفت: آقای مشایی تا هر زمان که مایل باشند سخنرانی می کنند!

بعد از آن نیز در پایان ایام تعطیلات، روابط عمومی سازمان میرث فرهنگی اعلام کرد روز ۱۷ فروردین طی مراسمی از تمامی اعضای ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی و با حضور مسوولان ادارات مختلف استان همچون استاندار، فرمانداران، معاونان و سایر خدمت‌گذاران مرتبط با ستاد به دلیل فعالیت در جهت انجام سفرهای نوروزی در هر یک از استانها به میزبانی ادارات کل میراث فرهنگی تجلیل می شوند. حتی در یکی از این مراسم ها که استان خراسان رضوی میزبان بود، ملک زاده نیز در قالب هیات همراه حضور پیدا کرد.

توزیع صد هزار کترینگ غذا برای مهمانان استادیوم

با وجود برگزاری مراسم های مختلفی در حوزه ستاد تسهیلات سفر و تجلیل از اعضای استانی در ۳۱ استان کشور، بازهم ملک زاده از برگزاری مراسم تقدیر از اعضای ستاد در سطح گسترده تر خبر داده و گفته است: ۲۹ فروردین امسال از تمام عوامل و دست اندرکاران ستاد تسهیلات سفر در ارگانهای مختلف با حضور رییس جمهور، وزرا و معاونان در ورزشگاه آزادی قدردانی می شود.

این جشن درحالی برگزار می شود که چند روز پیش هر یک از اعضای ستاد تسهیلات سفر  در برنامه ای جداگانه در استانهای مختلف تقدیر شده بودند آن هم برای انجام فعالیت های نوروزی که جزو وظایف هر سازمانی بوده است از سوی دیگر در جشنی که قرار است در استادیوم صد هزار نفری آزادی برگزار شود، تنها  اعضای ستاد تسهیلات سفر حضور ندارند، بلکه همه کارکنان سازمان میراث فرهنگی، فعالان خصوصی و دولتی صنعت گردشگری و صنایع دستی و کارکنان ۲۰ ارگان، نهاد، سازمان و وزارت خانه دولتی شامل وزارت فرهنگ و ارشاد، هلال احمر، مناطق آزاد، راهداری و … به این مراسم دعوت شده اند. منتها از آنجا که این گردهمایی با هزینه های هنگفتی روبه روست، شرکت رایتل و کانون اتومبیلرانی و جهانگردی نیز حامیان مالی آن شده اند به نحوی که شرکت رایتل قرار است ضیافت ناهار صد هزار نفر مهمان دعوت شده را در قالب کترینگ هواپیمایی تهیه کند.

ریخت و پاش برای معرفی کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری

ریخت و پاش های سازمان میراث فرهنگی در برگزاری همایش ها و جشن ها آن هم در ایام نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری درحالی است که در برنامه های بزرگ این سازمان مانند استقبال از بهار، ستاد تسهیلات سفر و تقدیر از اعضای این ستاد، رئیس جمهور و مشایی حضور پررنگی دارند و در هر یک از برنامه ها سخنرانی می کنند. همین موضوع باعث شده است تا کاندیدای مورد نظر رئیس جمهور برای انتخابات خرداد ماه زمان بیشتری برای تبلیغ و معرفی خود داشته باشد.

این موضوع را نمایندگان مجلس نیز تایید می کنند به نحوی که ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به خبرنگار مهر می گوید: اگر جلوی برگزاری برنامه استادیوم آزادی گرفته نشود، هزینه های زیادی صرف جنبه های انتخاباتی به نفع کسی که از دولت حمایت می شود، خواهد شد. متاسفانه درشرایطی که انجام پروژه های دولت معطل مانده  شاهد برگزای مراسم های سرسام آور و پر هزینه مثل نشستهایی در جزیره کیش و جشن استقبال از بهار و تقدیر از اعضای ستاد تسهیلات سفر در سطح گسترده هستیم. من فکر می کنم دولت افراد را وادار می کند برابر خواسته های خود گام بردارند. اگر این برنامه ها در شرایط عادی  برگزار می شد شاید قابل تحمل بود اما در این زمان برنامه های گردشگری با اهداف سیاسی دنبال می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی ادامه می دهد: رحیم مشایی، گزینه مورد نظر شخص رئیس جمهور و دولت است  و هر روز شاهد خرج هزینه ها به نفع ایشان در برنامه های سازمان میراث فرهنگی هستیم. این اهداف سیاسی مثل روز روشن است و حمایت های علنی رئیس جمهور بر خلاف قوانین و قواعد انتخاباتی در دولت فعلی است و انتخابات را به نفع جریان خاص منتسب به دولت مخدوش می کند.

رضا آشتیانی عراقی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم با این نظر موافق است و او هم در گفتگو با خبرنگار مهر از برگزاری این جشن و اهداف سیاسی آن انتقاد می کند و می گوید: برخی از افراد مورد نظر در دولت در معرض عموم و سخنرانی قرار می گیرند تا دیده شوند. اگر کاندیدای دیگر نیز چنین کارهایی انجام دهند، مردم نسبت به این موضوع اعتراض کرده و عنوان می کنند که از پول بیت المال استفاده شده است. بنابراین باید دولت از انجام این کار خودداری کند. چون استفاده از امکانات دولتی و بیت المال برای اهداف انتخاباتی و معرفی یک نفر به عنوان کاندیدا خلاف قانون است.

فایده جشن صد هزار نفری برای میراث فرهنگی!

جشن های بزرگ این سازمان مانند مراسم تقدیر از اعضای ستاد تسهیلات سفر آن هم در مکان بزرگ ورزشگاه آزادی جدا اهداف سیاسی، پر هزینه ترین و شلوغ ترین مراسم سازمان میراث فرهنگی در دولت نهم و دهم است.

منتها سازمان میراث فرهنگی به تنهایی توان پرداخت این هزینه ها را ندارد چون به گفته معاونان گردشگری و میراث فرهنگی این سازمان، بودجه میراث فرهنگی امسال نسبت به سالهای گذشته کاهش چشم گیری داشته است و توان اجرای بسیاری از برنامه ها مانند برخی از مرمت ها و خرید خانه های تاریخی و شرکت در نمایشگاههای خارجی گردشگری را نداشته است به همین دلیل ارگانها و سازمانهایی از جمله کانون اتومبیلرانی واسبته به سازمان میراث فرهنگی از پشتیبانان این برنامه ها هستند اما همین کانون در سال گذشته و روزهای آخر سال ۹۱ اقدام به تعدیل حدود ۵۰ نفر از نیروها و فروش اتومبیل های جهانگردی کرد.

با این حال در شرایط کنونی و نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری، برگزاری همایش های گسترده به بهانه های مختلف برای نمایش و معرفی کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری تنها برنامه های فرهنگی این سازمان را تحت الشعاع قرار می دهد و هیچ سودی به حال میراث در حال تخریب و گسترش صنعت گردشگری و صادرات صنایع دستی ندارد.

منبع:مهر

برچسب ها:
احمدی نژاد جشن 100هزار نفری مشایی همایشهای دنباله دار پرهزینه دولت /
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان