مدیر کارآفرینی و مرکز رشد دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان مطرح کرد؛

پایین نگه داشتن ارز توسط دولت ها باعث ضرر به صنعت شد

  • شناسه خبر: 169374
پایین نگه داشتن ارز توسط دولت ها باعث ضرر به صنعت شد

مدیر کارآفرینی و مرکز رشد دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان گفت: سیاست دولتها مبنی بر پایین نگه داشتن ارز باعث شد در چند دهه اخیر توجه به تحقیقات کاربردی و تولید فناوری و محصول را کند نماید.

خانه » علم و فن آوری » پایین نگه داشتن ارز توسط دولت ها باعث ضرر به صنعت شد

به گزارش خانه خشتی؛ نشست “رسانه، پژوهش و دانشگاه ” صبح امروز با حضور حسین کاظمی مدیر کارآفرینی و مرکز رشد دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان و جمعی از خبرنگاران رفسنجان با موضوع نقش رسانه ها در پژوهش در محل فرهنگسرای رسانه رفسنجان برگزار شد.
کاظمی مدیر کارآفرینی و مرکز رشد دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان در این نشست با اشاره به نقش و اهمیت پژوهش های بنیادی و پیشروی در مرزهای دانش اظهار داشت: تاکید بیش از حد بر این دسته از پژوهش ها وبی توجهی ها به تحقیقات نیاز محور و مسئله محور و کابردی، جامعه را از مزیت های وجود دانشگاه ها محروم می کند.
وی بیان داشت: گسست دانشگاه از صنعت و جامعه صرف ناشی از ضعف عملکرد دانشگاه ها و یا صنعت نبوده و شرایط زمینه ای و بستر فعالیت، آنها را به سمت این جدایی سوق داده است.
کاظمی افزود: دانشگاهیان میدان نقش آفرینی خود را به جای رفع مشکلات صنعت و جامعه ، در پژوهش بنیادی و در سطح نازل تر از آن در تولید و انتشار مقالات علمی می دیدند.
وی با بیان اینکه عوامل مختلف سیاسی، اقتصادی و مدیریتی در این گسست نقش داشته اند گفت: یکی از دلایل تاثیرگذار نرخ ارز بوده است و دولتها تا جایی که توانستند نرخ ارز را پایین نگه داشته اند این عامل به صنعت و جامعه ضرر رساند.
مدیر کارآفرینی و مرکز رشد دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان تصریح کرد: سیاست دولتها مبنی بر پایین نگه داشتن ارز باعث شد در چند دهه اخیر توجه به تحقیقات کاربردی و تولید فناوری و محصول را کند نماید ،صنایع به راحتی می توانستند محصولات مورد نیازشان را به قیمتی ارزانتر از آنچه در داخل تولید می شد از خارج سفارش دهند و تامین کنند و برایشان بدون صرفه اقتصادی و توام با رسیک بود که به تولید کننده داخلی فرصت تلاش بدهند و یا احیانا هزینه هایی را نیز برای تحقیق و توسعه بپردازند تا در آینده در داخل محصولات مورد نیازشان تولید شود.
وی توضیح داد: اتفاقی که در چنددهه افتاد دولتها تلاش کردند که نرخ ارز را پایین بیاورند و اکنون که دولت ناکارامد و ناتوان شده است خیلی از منابع به سمت دانشگاه ها روی آورده اند و کالاهایی که در خارج تامین می شد در دانشگاه تولید می کنند.
کاظمی بیان داشت: قریب ۸ سال است که مراکز رشد پارک های علم و فناوری در ایران راه اندازی شده است این مراکز کمک می کنند که رابطه صنعت و دانشگاه را مرتفع سازند.
مدیر کارآفرینی و مرکز رشد دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجا با بیان اینکه تاسیس مراکز رشد و پارک های علم و فناوری به کاهش گسست دانشگاه از صنعت و جامعه کمک زیادی می کنند یادآور شد: با وجود اینکه فاصله زیادی از تاسیس مراکز رشد نمی گذرد هر روز در کشور شاهد تولید محصولی در رفع نیازهای جامعه و صنعت هستیم.
کاظمی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص راه اندازی پارک علم فناوری در دانشگاه ولی عصر رفسنجان بیان کرد: مرکز رشد از سال ۹۲ راه اندازی شده و در حال حاضر قریب ۶۰ شرکت و هسته فناور در این مرز فعالیت دارند که از این ۶۰ شرکت ۷ شرکت دانش بنیان هستند و قریب ۲۰ ایده و تیم در انتظار پذیرش هستند و به خاطر برخی محدودیت های امکاناتی و فیزیکی در انتظار قرار دارند.
وی گفت: در این مراکز هیچ محدودیتی در پذیرش وجود ندارد به جز اینکه ایده و کسب و کار نوآورانه باشد علت آن این است که دانشگاه می خواهد به
کسب و کار کمک می کند.
کاظمی خاطرنشان داشت: کسب و کارهای نوآورانه که در مرکز رشد پذیرش می شوند ضمن اینکه یک سختی و دشواری دارند مشکلات پیش بینی نشده ای ممکن است سر راه آنها قرار بگیرد از آنجاییکه این جور کسب و کار رقیب ندارند می توانند به موفقیت های خوبی دست یابند.
وی با اشاره به پتانسیل و ظرفیت های عظیم رفسنجان در راستای ایجاد کسب و کار نوآورانه ادامه داد: محصولات این مراکز شامل کسب کارهای پزشکی ،کشاورزی ، صنعت و .. است که برخی از آنها توانسته است در سطح ملی عرضه شود ،خیلی از این کسب و کارهای اقتصادی در شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی هستند .
مدیر کارآفرینی و مرکز رشد دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان بیان داشت: با راه اندازی پارک علم فناوری حلقه ای از اکو سیستم کارآفرینی تکمیل می شود و اینکه محصول مراکز رشد بخواهد توان صادراتی داشته باشد نقش پارک علم و فناوری مهم می شود و با راه اندازی این پارک، بار و فشار از دوش مراکز رشد برداشته می شود.
کاظمی گفت: پارک علم و فناوری سرمایه بزرگی برای شهر است و در ایجاد اشتغال، دانشی شدن کسب و کار و عملیاتی شدن کارها و ایدهای نوآورانه نقش مهمی دارد.
وی افزود: متولی ساخت پارک علم و فناوری در حال حاضر دانشگاه ولی عصر (عج) است و به کمک مجتمع مس ساخته می شود مکان ساختمان این پارک در حال رایزنی است.
تنظیم خبر از منیژه نوروزی

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • میثم

    خدا قوت. رفسنجان فرصت ها و سرمایه های مادی و انسانی زیادی دارد فقط مدیران توانا می خواهد
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان