گلایه های صادرکننده ها  و صنعتگران رفسنجانی ؛

بخش صادرات نیاز به درمان فوری دارد/ ضرورت همگرایی مسئولین از تولیدکنندگان در بخش صادرات

  • شناسه خبر: 167961
بخش صادرات نیاز به درمان فوری دارد/ ضرورت همگرایی مسئولین از تولیدکنندگان در بخش صادرات

در نشست انجمن کارآفرینان، صنعتگران و صادرکنندگان رفسنجانی از فعالیتها، مشکلات حوزه صادراتی و موانع بر سر راه تولید سخن گفتند.

خانه » آخرین اخبار » بخش صادرات نیاز به درمان فوری دارد/ ضرورت همگرایی مسئولین از تولیدکنندگان در بخش صادرات

به گزارش خانه خشتی؛ روز گذشته نشست انجمن کارآفرینان رفسنجان با جمعی از صادرکنندگان فعال به مناسبت روز ملی صادرات در محل هتل جهانگردی این شهرستان برگزار شد.

در این نشست صنعتگران، صادرکنندگان از فعالیتها، مشکلات حوزه صادراتی و موانع بر سر راه تولید سخن گفتند.

سید محمود ابطحی عضو انجمن پسته ایران در این جلسه با بیان اینکه با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی رفسنجان کشت پسته نسبت به گندم مزیت دارد اظهار داشت: سالانه ۸۰ درصد این محصول به کشورهای خارجی صادر می شود و بیش از یک میلیارد دلار ارز از ناحیه صادرات محصول پسته به کشور وارد می شود.

وی با اشاره به اینکه صادرات یک کیلوگرم پسته معادل ۱۵ کیلوگرم گندم است تصریح کرد: در صادرات پسته ۳ درصد سود است و  با توجه به شرایط آب و هوایی و مشکلات موجود در این حوزه بهره وری محصول پسته کاهش یافته است.

حمیدرضا ایرانمنش، عضو انجمن کارآفرینی رفسنجان بر موقعیت رفسنجان در حوزه کاشت پسته اشاره کرد و گفت: بزرگترین جنگل مصنوعی دنیا در رفسنجان وجود دارد، مراحل کاشت، داشت، برداشت ، فروش و صادرات آن می تواند محورهای تولید پسته باشد.

وی از وجود معادن فلزی و غیر فلزی و همچنین وجود نیروگاه خورشیدی در شهرستان به عنوان یک ظرفیت اقتصادی در راستای ایجاد رونق اقتصادی در شهرستان یاد کرد و بیان داشت: اشتغال پایدار شهری پایدار را به وجود می آورد در این راستا باید از توسعه فرهنگ کارآفرینی شروع کرد.

ایرانمنش با اشاره به اینکه به طور متوسط سالیانه یک میلیارد دلار صادرات پسته داریم افزود: در شرایط کنونی کارآفرینان سربازان و ژنرال‌های جنگ اقتصادی هستند، به کارآفرینان باید نگاه ویژه شود و امید داریم با حمایت دولت شهر به جایگاه اصلی و واقعی خود برسد.

دخالت دولت باعث شد در بحث صادرات آسیب ببینیم

موسوی یکی از صادرکنندگان رفسنجانی هم در این جلسه با بیان اینکه متاسفانه دخالت های غیر کارشناسی دولت باعث شد در بحث صادرات آسیب ببینیم مخصوصا آدمهایی که فوق العاده تاثیر گذار هستند و می توانند باشند دیده نمی شوند.

وی بیان داشت: اگر در فرصت باقیمانده نتوانیم پسته را صادر کنیم کشاورز و صادرکننده متضرر می شوند.

موسوی تصریح کرد: نگاه ما باید جوری باشد که سالهای قبل و بعد را با هم مقایسه کنیم و معدل بگیریم و اینکه بدانیم نسبت به ساله های قبل چقدر عقب افتاده ایم و با توجه به نیاز کشاورز به کمک صادرکننده به سمت رشد و رونق حرکت کنیم.

نبود شعبه ای از بانک توسعه صادرات در رفسنجان

وهاب زاده  یکی از دیگر از صادرکنندگان رفسنجانی از نبود  شعبه ای از بانک توسعه صادرات در شهرستان گلایه داشت و گفت: مشکلات صادرات یک سری کشوری است و یک سری شهرستانی، رفسنجان با وجود اینکه یک شهرستان صادرکننده است اما یک شعبه ای از بانک توسعه صادرات در آن وجود ندارد در زمینه صادرات عقب نشینی کرده ایم.

وی بر کمک بزرگان شهر برای حوزه صادرات تاکید داشت و  تصریح کرد: اتاق بازرگانی و نبود مدیر اجرایی به صادرکننده ضربه مضاعف می زند بخش صادرات نیاز به درمان فوری دارد.

تنها تولید کننده محصول غذایی بدون مواد تراریخته در ایران هستیم

و اما بانوی موفق رفسنجانی فریبا مرتضوی، تولید کننده چیپس تردیلا در رفسنجان هم در این جلسه از موفقیت خودش برایمان گفت: کیفیت محصول برایمان مهم  است، جنسی که تولید می کنیم منحصر به فرد نیست دو شرکت دیگر هم تولید می کنند ولی با شرکت ما نتوانستند رقابت کنند چراکه تمام محصولات مصرفی‌ این کارخانه از استان تأمین می‌شود و هیچ یک از آن‌ها تراریخته نیست.

وی بیان داشت: علاوه بر تأمین نیاز کشور سالانه ۵۰ تن چیپس تردیلا به کشورهای کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود.

به گمرک رفسنجان نگاه ویژه شود

عاشورزاده مدیرعال شرکت فرومولیبدن کویر با بیان اینکه ۹۵ درصد محصول این شرکت صادر می شود همیشه صادرکننده نمونه استانی بودیم گفت: ما همیشه تندیس دریافت کردیم علی رغم جلساتی که برگزار می شود هیچ حمایتی از بخش های دولتی دریافت نکرده ایم.

وی افزود: در استان باید همگرایی وجود داشته باشد و همچنین باید به گمرک رفسنجان نگاه ویژه تا به مرکز استان منتقل نشود.

این صادرکننده رفسنجانی گفت: سال گذشته شورای گفتگو با محوریت صادرات برگزار شد اما هیچ کدام صادرکنندها صحبت نکرد تا مشکلات بیان شود و محوریت جلسه با سخنرانی مسئولین طی شد.

صادرات باید تداوم داشته باشد

حسینی، نماینده کارخانه تولید کاشی وسرامیک فخار رفسنجان هم بر ضرروت تداوم صادرات تاکید داشت و گفت: در نمایشگاه های زیادی شرکت کردیم غرفه هایی زیادی اجاره و هزینه کردیم ۸۰ درصد جواب گرفتیم، ما چه توقعی از دولت می توانیم داشته باشیم دولت هزاران میلیارد یارانه غیر نقدی به صورت غیر مستقیم پرداخت می کند.

وی خاطرنشان کرد: امروزه  تحریم ها کار را سخت کرده ولی در روند صادرات ما خللی وارد نکرده است تحریم هزینه ها را بالا می برد کار را قفل نمی کند امروزه باید از صادرات و مزیت های آن استفاده کنیم.

رونق صنعت گردشگری با هدایت گردشگران

ابوالهادی صادرکننده فرش رفسنجانی هم از کیفیت خوب فرش و برند این کالا در کشور حرف به میان آورد و گفت: فرش رفسنجان یک ظرفیت بزرگ است که می تواند به کشورهایی چون آمریکا صادر شود.

وی بر هدایت گردشگرانی که به استان و شهرستان های همجوار سفر می کنند تاکید داشت و افزود: هدایت گردشگران می تواند بر رونق گردشگری شهرستان موثر باشد.

تبلیغات راهی برای صادر کردن محصول

محمدعلی مقدم، عضو هیئت علمی انجمن کارآفرینان رفسنجان و مسئول  گروه توسعه کسب و کار رفسنجان هم بر تبلیغات برندینگ در حوزه صادرات اشاره  کرد و گفت: دنیای امروز به سمت تبلیغات پیش رفته با تبلیغ می توان بخش اعظمی از محصولات را صادر نمود.

گزارش از منیژه نوروزی

 

برچسب ها:
انجمن کارآفرینان رفسنجان روز ملی صادرات صادرکنندگان و صنعتگران رفسنجانی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان