معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان مطرح کرد :

۱۴۰ هزار نفر در رفسنجان مورد سنجش فشار خون قرار گرفتند

  • شناسه خبر: 164652
۱۴۰ هزار نفر در رفسنجان مورد سنجش فشار خون قرار گرفتند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: از ۱۶۷ هزار نفر جمعیت بالای ۳۰ سال گروه هدف در رفسنجان ۱۴۰ هزار نفر که ۸۳ درصد را تشکیل دادند مورد سنجش فشار خون قرار گرفتند و در سیستم سامانه ملی ثبت شدند .

خانه » پزشکی و سلامت » ۱۴۰ هزار نفر در رفسنجان مورد سنجش فشار خون قرار گرفتند

به گزارش خانه خشتی؛ احمد جمالزاده ظهر امروز در آخرین نشست خبری با موضوع عملکرد طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در جمع خبرنگاران با تشکر از اطلاع رسانی رسانه ها و دستگاه های شهرستان اظهار داشت: در کل کشور پیش بینی می شد که ۲۰ میلیون نفر یعنی ۵۰ درصد جامعه هدف کشور از نظر بیماری فشارخون کنترل شوند و در سامانه ثبت بشوند که قریب ۴۰ میلیون نفر در کل کشور در این طرح ثبت سامانه شدند.

وی با اشاره به اینکه ۷۵ درصد افراد بالای ۳۰ سال مورد سنجش فشار خون قرارگرفتند بیان داشت: از ۱۶۷ هزار نفر جمعیت بالای ۳۰ سال گروه هدف در رفسنجان ۱۴۰ هزار نفر که ۸۳ درصد را تشکیل دادند مورد سنجش فشار خون قرار گرفتند و در سیستم سامانه ملی ثبت شدند.

جمالزاده تصریح کرد: این طرح کار بزرگ ملی بود که با همکاری رسانه ها و تمامی دستگاه های شهرستان امکان پذیر نبود .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در خصوص مشکل واکسن هاری در شهرستان بیان داشت: متاسفانه میزان حیوان گزیدگی در رفسنجان از متوسط کشوری و استان کرمان بالاتر است و معمولا سهمیه واکسن هاری را کم می آوریم و باید از جاهای دیگر هم بگیریم.

وی افزود: این موضوع می تواند دو علت داشته باشد یا همه کسانیکه حیوان گزیده می شوند برای واکسن مراجعه می کنند و اطلاع رسانی خوب انجام شده و یا اینکه آمار حیوان گزیدگی زیاد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بیان داشت: درصد سگ هایی که از نظر هاری مثبت هستند در رفسنجان بالاست و میزان سرم ضد هاری، وارداتی و با مشکلاتی روبرو است.

جمالزاده گفت: برای پیشگیری از گاز گرفتگی اقدامات خوبی در روستاها و مناطق شهری انجام شده است.

هشدار در مورد خرید و مصرف داروهای گیاهی و تبلیغی

دکتر علی اسماعیلی ندیمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نیز در این نشست اظهار داشت: در شبکه درمان شهرستان انار، پوشش ما ۱۰۰ درصد بوده است کل بالای افراد ۳۰ سال در این شهرستان سنجش فشار خون شدند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین آمار ثبت فشار خون مربوط به مراکز ثابت است گفت: یک سوم افراد بالای ۳۰ سال دچار فشارخون بالا هستند از این تعداد در کشور ۴۰ درصد نمی دانستند که فشارخونی هستند،تعدادی که می دانستند فشارخونی هستند ۵۰ درصدشان درمان دارویی نمی گرفتند، و کمتر از۲۰ درصد کسانیکه درمان دارویی می شدند کنترل فشارخون مناسبی داشتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بیان داشت: یکی از اهداف اصلی طرح افزایش آگاهی مردم از اهمیت فشار خون بود، اساس ما در بحث پیشگیری این است اگر معادل یک میلیون تومان هزینه کنیم بین ده تا ۱۵ برابر در درمان صرفه جویی خواهد شد.

وی تصریح کرد: حضور ۳۰ میلیون نفر برای کنترل فشارخون یک سرمایه اجتماعی محسوب می شود ،تمام اقدامات برای افراد دارای فشار خون بالا در مراکز بهداشتی رایگان است واین طرح باید تداوم داشته باشد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه نتیجه یک اقدام بهداشتی یک تا دو دهه دیگر روشن می شود افزود: دخالت های غیرمعمول و غیرکارشناسی توسط برخی افراد که داروهای گیاهی و سنتی را تجویز می کنند رد می کنیم و این کار غیرقانونی است نسبت به این موارد به مردم هشدار می دهیم.

وی خاطرنشان کرد: برای کنترل بیماری در سطوح مختلف،راه درمان پزشکی وجود دارد و مردم ازخرید داروهای گیاهی که توسط سایت ها تبلیغ می شود امتناع ورزند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با ابراز نگرانی از آرایشگاه هایی که به صورت غیر مجاز، لیزر و بوتاکس انجام می دهند بیان داشت: لیزر و بوتاکس که در برخی آرایشگاه های غیرمجاز صورت می گیرد می تواند برای فرد مشکلاتی ایجاد کند، تعجب می کنم از مردم رفسنجان که از روی ناآگاهی بدن و جسم خود را در اختیار افرادی می گذارند که هیچ تخصصی ندارند و یا در عطاریها مثلا برای درمان دیابت یا بیماری دیگر کپسول گیاهی به افراد داده می شود این کار غیر قانونی است.

وی با بیان اینکه متادون مثل نقل و نبات بدون مجوز به صورت گسترده ای در حال افزایش است گفت: عطاری باید گیاه خود را به صورت خام بفروشد اگر گیاه تبدیل به کپسول شود غیر مجاز است.

اسماعیلی با اشاره به هجمه ای که از طریق دین به مردم وارد می شود و پشت پرده آن اسرائیل است گفت: اسرائیل برای خراب کردن ریشه اعتقادی شیعه نقشه بسته است، بی اثر کردن دستورات بهداشتی درمانی به روش سنتی و ربط دادن آن به دین ناشی از اتاق فکر اسرائیلیهاست که شیعه را مورد هجمه قرار داده اند.

وی افزود: از طریق آموزش و اطلاع رسانی به مردم می توان مردم را نسبت به تفکرات غلط اسرائیلی آگاه ساخت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بیان داشت: به مردم هشدار می دهیم هر سایتی که در مورد بیماری و راه درمان آن تبلیغ گیاهی نمود با احتیاط برخورد کنند و در سایت های دیگر هم جستجو کنند.

وی با اشاره به تخلفات داروخانه ها و عطاریها ابراز داشت: تمام عطاریها و داروخانه ها را مورد بازرسی قرارداده ایم و برخوردی هم صورت گرفته است ،مطالبه مردمی را باید در این زمینه بالا برد.

خبر از :منیژه نوروزی

انتهای پیام/

 

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان