رئیس اداره بهزیستی در جمع خبرنگاران گفت:

وظیفه ی بهزیستی روان سازی روند کار مددجویان است

  • شناسه خبر: 164262
وظیفه ی بهزیستی روان سازی روند کار مددجویان است

نشست خبری محمود حیدری رئیس اداره بهزیستی شهرستان رفسنجان با حضور خبرنگاران به مناسبت هفته ی بهزیستی برگزار شد.

خانه » اجتماعی » وظیفه ی بهزیستی روان سازی روند کار مددجویان است

به گزارش خانه خشتی ، صبح امروز نشست خبری رئیس اداره بهزیستی با خبرنگاران شهرستان رفسنجان برگزار شد. در این نشست محمود حیدری رئیس اداره بهزیستی ضمن گرامیداشت دهه کرامت و قرار گرفتن در آستانه ی هفته ی بهزیستی اظهار داشت: هفته بهزیستی از۲۲ تا ۲۸ تیر ماه است و ۲۵ تیرماه روز ویژه بهزیستی است که  باید شرح وظایف و توان خود برای جامعه ی هدف به منصه ی ظهور بگذاریم.

وی افزود: شعار هفته ی بهزیستی بهزیستن در گام دوم، شفافیت، توانمند سازی و ارتقا سلامت اجتماعی است.

حیدری خاطر نشان کرد: مجموعه ی بهزیستی در سال ۱۳۵۹ با مصوبات شورای انقلاب فرهنگی به رهبر انقلاب مبنی بر تشکیل سازمان بهزیستی پیشنهاد تاسیس این سازمان را دادند که وظیفه ی لقای اجتماعی در کشور را بر عهده دارد.

وی با بیان اهداف مجموعه ی بهزیستی عنوان داشت: بهزیستی با چند هدف خانواده های بی سرپرست و بد سرپرست، دختران فراری، زنان آسیب دیده، کودک آزاری و همسرآزاری، سالمند آزاری و بحث هایی که خانواده ها را تزلزل میکند تشکیل شد و در کنار آن بحث توانمندسازی معلولین و خدمت رسانی به آنان شکل گرفت.

حیدری در خصوص حوزه های فعالیت بهزیستی بیان کرد: بهریستی در حوزه ی معاونت  های اموراجتماعی، توانبخشی، پیشگیری و مشکلات مردمی فعالیت میکند.

وی افزود: درحوزه ی امور اجتماعی بهزیستی خدمات ویژه ای به جامعه ی هدف خود ارائه میدهد، بهزیستی از زمان تاسیس کمک های مادی انجام میداد اما با پیشرفت هایی در زمینه آسیب های اجتماعی و معلولیتی سازمان هم رشد کرد و در بحث مادی ورود نکرد و در کنار ما موسسات خیریه قرار گرفتند که کمک های مادی را فراهم میکنند.

حیدری خاطر نشان کرد: صرفا هر خانواده ای که زن سرپرست خانوار باشد جامعه ی هدف ما نیست اگر خانواده ای بی سرپرست باشد شرط ورود به چرخه ی بهزیستی این است که مستمری بگیر سایر موسسات نباشد اما این خانواده ها میتوانند کمک های غیر مستمر مثل خدمات مشاوره ای و حمایتی را از بهزیستی بگیرند.

وی در خصوص اورژانس اجتماعی مطرح کرد: در بحث خانواده های بدسرپرست، زنان آسیب دیده، دختران فراری، کودک آزاری، همسر آزاری در خط ۱۲۳ یا اورژانس اجتماعی حضور دارند که با مداخله در بحران های اجتماعی انجام میگیرد.

حیدری عنوان داشت: در حوزه ی امور اجتماعی علاوه بر کمک های مستمر حقوق ماهیانه برای خانواده در نظر گرفته میشود از ۵۳هزار تومان از یک نفر تا ۵ نفر و ۵ نفر به بالا مبلغ ثابتی را دارد و علاوه بر یارانه ای که دولت به خانواده ها میدهد در پایان سال ۹۷ طرح افزایش هدفمندی یارانه برای این خانواده ها تصویب شد که به هر فرد عضو سازمان بهزیستی مبلغ ۱۰۸ هزار تومان تعلق میگیرد.

وی افزود: خدمات اشتغال، دانشگاهی، بیمه ای، کاریابی و هر خدماتی که شهروندان دارند همه در مقوله ی خانواده ی بهزیستی هم گنجانده میشود، در بحث اشتغال خانواده ای اگر توان بازتوانی داشته باشد چرخه ی بهزیستی به آنها خدمات میدهد و به نوعی آن خانواده باید پس از دوسال که شرایط کار پیدا کرد از چرخه ی بهزیستی خارج شود.

حیدری در خصوص خدمات بیمه ای بهزیستی عنوان کرد: کسانی که بیمه نباشند از خدمات بیمه سلامت سازمان استفاده میکنند و کسانی که میتوانند بازتوان شوند و شغل ایجاد کنند از خدمات بیمه ی کارفرمایی و پیش فرمایی حمایت میشوند.

وی افزود: بیمه ی کارفرمایی بدین صورت است که یک خانواده به یک کارفرما معرفی میکنیم که بخواهد یک شغل ایجاد کند و نیرویی را از بهزیستی به کار گیرد در کنار اشتغال به کار این فرد در آن حوزه ی کاری یک وام از ۲۰ میلیون تا ۵۰ میلیون تومان به کارفرما میدهیم و در وام های روستایی  وام با کارمزد ۶ درصد به روستاییان داده خواهد شد.

حیدری بیان کرد: در بحث اورژانس اجتماعی مداخلات در بحران ها با همکاری واحد مددکاری اورژانس انجام میشود و ساماندهی میکنند و در کنار آن بعضی آموزش ها هم وجود دارد.

وی در خصوص بحث کودک آزاری مطرح کرد: آمار کودک آزاری نسبت به سال گذشته خیلی کم شده است، سال گذشته یک بحران  جدی در این مورد داشتیم اما از ابتدای سال ۹۸ نزیک به ۵ یا ۶ مورد کودک آزاری داشتیم که نیاز به مداخله داشته است و ساماندهی شده اند بدین صورت که اگر عدم صلاحیت خانواده تایید شد کودک از خانواده جدا میشود و تا زمانی که دستور مراجع قضایی دال بر سلامت روان خانواده نباشد کودک به خانواده بازگردانده نمیشود.

حیدری با اشاره به حوزه ی توانبخشی بهزیستی گفت: این حوزه ویژه معلولین است که به آنها خدمات مستمر، غیر مستمر و حمایتی ارایه میشود، خدمات مستمر مانند بخش اجتماعی حقوق مستمری به فرد معلول واجد شرایط داده میشود و خدمات غیر مستمر همان خدمات شهروندی  کلینیکی است که به معلولین داده میشود.

وی افزود:برای معلولین همان خدمات اشتغال، بیمه و وام را داریم که به آنها تا سال گذشته ۲۰ میلیون تومان وام داده میشد اما از امسال ممکن است ۵۰ میلیون تومان وام بدون بهره و سود داده شود و این افراد تا زمانی که بتوانند استقلال شغلی پیدا کنند تحت نظر بهزیستی هستند.

حیدری در خصوص بحث پیشگیری از معلولیت ها بیان کرد: از هر ۱۰۰۰ نفر یک نفر معلول داریم که اصلا خوب نیست و هزینه ی بسیار بالایی برای خانواده و جامعه دارد، بهزیستی در این خصوص آموزش ها و آزمایشات ژنتیک و مشاوره ها را دارد.

وی اظهار داشت: بحث پرسشگری را از مدارس شروع کرد و آموزش های مقدماتی را به دانش آموزان ۱۶ و ۱۷ ساله میدهیم و بعد دانش آموزان پرسشنامه ها را تکمیل میکنند و در مرحله بعد به خانواده ها مشاوره داده میشود.

حیدری با اشاره به  بیماری تنبلی چشم کودکان مطرح کرد: جامعه ی هدف ما امسال ۱۶هزار نفر از کودکان ۳تا۶ ساله هستند که هرساله نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ نفر این بیماری را دارند اگر کودک به مدت ۴هفته درمان نشد در سن بالاتر نابینا میشود.این طرح در ماه های آبان و آذر هرساله برگزار میشود.

وی در خصوص بحث پیشگیری از اعتیاد گفت: در رفسنجان ۳ مرکز اقامت میان مدتی برای افراد بالای ۱۸ سال وجود دارد و برای سن زیر ۱۸ سال تحت نظر دارویی قرار میگیرند. افراد به صورت خود معرف به این مراکز مراجعه میکنند از ۲۱ روز تا یکماه تحت درمان قرار میگیرند.

حیدری همچنین در بحث دفاتر مشاوره ای عنوان داشت: در رفسنجان ۷ مرکز و دفتر مشاوره ای وجود دارد که باتعرفه های دولتی خدمات ارائه میدهند.

وی افزود: در بحث آموزش که رکن اصلی هرکاری است ما آموزش مهارت های زندگی، فرزند پروری و آموزش های پیش و پس از ازدواج را داریم در سالی که گذشت ۷۰۰ نفر در فرزند پروری، ۳۰۰ نفر در آموزش های پیش از ازدواج و ۸۰۰ نفر آموزش های مهارت های زندگی را داشتیم.

حیدری با اشاره به معاونت مشارکتی بهزیستی بیان کرد: امسال جامعه ی هدف ما بسته به فعالیت های سازمان سنجیده میشود و در کنار آن نیاز به مشرکت های مردمی و فکری داریم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: وظیفه ی بهزیستی تامین مسکن نیست بلکه وظیفه ی روان سازی روند کار را برای مددجویان داریم.

خبر از محدثه زمانی

انتهای پیام

 

 

 

برچسب ها:
اداره بهزیستی رفسنجان نشست خبری هفته بهزیستی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان