ناگفته های دختران رفسنجانی

  • شناسه خبر: 164046
ناگفته های دختران رفسنجانی

به مناسبت فرا رسیدن میلاد حضرت فاطمه ی معصومه(س) و روز دختر پای صحبت های دختران شهرستان رفسنجان نشستیم و به دغدغه های آنها گوش دادیم.

خانه » اجتماعی » ناگفته های دختران رفسنجانی

به گزارش خانه خشتی ، در تقویم رسمی کشور ما میلاد با سعادت حضرت فاطمه ی معصومه (س) روز دختر نامگذاری شده است. دخترانی که قشر عظیمی از جامعه ی ما را تشکیل میدهند اما آنها در نقاط مختلف کشور از امکانات یکسانی برخوردار نیستند.

چه بسا دخترانی که در کلان شهرها از امکانات ویژه ای برخوردار هستند اما دخترانی هم هستند که در نقاط محروم کشور ما در آرزوی داشتن یک عروسک مانده اند.

در گذشته دختران و زنان با وجود داشتن استعدادهای بی نظیر در زمینه های مختلف همیشه در خفا بوده اند و هیچ زمانی نتوانستند از استعداد های خود بهره مند شوند اما در حال حاضر دختران و بانوان نقش بسیار تاثیرگذاری در پیشبرد اهداف جامعه دارند.

امروزه دختران در تمامی زمینه ها همپای مردان در جامعه تلاش میکنند و حتی بهتر از مردان در بعضی زمینه ها تصمیات مهمی را برای پیشرفت جامعه میگیرند.

قرار گرفتن در آستانه ی روز دختر سبب شد تا کمی پای صحبت های دختران شهرمان بنشینیم و به دغدغه ها و نظرات آنها در مورد بها دادن در شهرستان ما به دختران و خواسته های آنها در مورد انجام برنامه ها برای دختران گوش دهیم.

اسما ۱۸ سال سن دارد و میگوید تنها دغدغه من حجابم است و تنها نهاد های مذهبی هستند که به دختران بها میدهند تا شایستگی خود را نشان دهند. او همچنین دوست دارد در شهرستان ما برنامه هایی برای دختران انجام شود که بتوانند توانایی های خود را نشان دهند.

عالیه دانشجوی دانشگاه باهنر است و اهل رفسنجان است دغدغه ی او درس خواندن و پیدا کردن شغل مورد نظر خود است. او میگوید تا به حال برنامه ای به صورت جداگانه برای دختران نبوده است و انگار برای مسئولین اهمیتی نداشته است. من دوست دارم یک مکان تفریحی فقط برای دختران یا برنامه هایی مثل جشن روز دختر البته نه برای تعداد محدودی برگزار شود.

ریحانه۱۹ساله اهل رفسنجان دانشجوی دانشگاه فرهنگیان است او میگوید به نظر من مهم ترین دغدغه ی یک دختر همسن و سال من پیدا کردن شغل است. همچنین در شهر ما به پسران بیشتر بها داده میشود من دوست دارم در شهرستان ما مجتمع های ورزشی ساخته شود و در دسترس همه نواحی باشد تا همه ی بانوان بتوانند از این مجتمع ها استفاده کنند.

فاطمه دختر ۱۹ ساله که دانشجوی دانشگاه ولی عصر (عج) است دغدغه های خود را این چنین بیان کرد: نحوه ی پوشش ظاهری در جامعه، اینکه در هرجا متناسب با آن مکان چه پوششی داشته باشم که هم به سلیقه ی خودم باشد و هم متناسب با سنت ، مذهب و عرف جامعه باشد و در عین حال که از مد رایج در جامعه پیروی میکند تداخلی با موارد گفته شده نداشته باشد.

دغدغه ی بعدی من ادامه ی تحصیلات و اشتغال است اینکه آیا ادامه ی تحصیلات و داشتن مدرک‌‌‌‌ در آینده میتواند در زمینه ی پیشرفت و اشتغال من در جامعه ی امروز که اصولا جامعه ی مرد گرا است و در تمامی زمینه ها مردان در اولویت هستند موثر واقع شود؟

سومین دغدغه ی فاطمه ازدواج است او میگوید آیا با  توجه به شرایط فعلی و اقتصادی موجود در جامعه میتوان در آینده یک ازدواج آسان با فردی که دارای حداقل معیارهای ازدواج یک دختر است را داشت؟

فاطمه همچنین میگوید: از نظر من در جامعه ی که ما زندگی میکنیم به زنان و دختران نسبت به پسران و مردان جامعه بهای کمتری داده میشود و در اکثر موارد زنان و دختران مورد بی مهری قرار میگیرند و در فعالیت ها و کارهای بزرگ کمتر مورد توجه قرار داده میشوند و کمتر به کاری که از سوی آنها انجام میشود اعتماد میکنند.

و در پایان خواسته ی فاطمه از مسئولین این است که تمامی تفریحات سالم و مورد استقبال جامعه که برای مردان و پسران در نظر گرفته شده است برای بانوان و دختران هم ارائه دهند تا این نگاه عذاب آور جنسیتی از جامعه برداشته شود و دختران و بانوان جامعه هم بتوانند به راحتی و با حس امنیت تمام به انجام این تفریحات و فعالیت های سالم بپردازند.

راضیه دختر ۱۸ ساله رفسنجانی هم تنها دغدغه خود را داشتن حس امنیت در اماکن عمومی شهر عنوان میکند و میگوید کاش در شهرستان ما برایمان امنیت زیادی فراهم کنند که به دور از حس نگرانی در اماکن حاضر شویم.

لادن دانشجوی دانشگاه ولی عصر(عج) است او از محدود کردن دختران توسط بعضی خانواده ها ناراضی است و میگوید: در شهر ما خانواده ها تا حدی به دختران بها میدهند اما آنها را محدود میکنند برای انجام بعضی فعالیت ها شاید دلیل این کار بخاطر کوچک بودن شهرستان و فرهنگ سازی نکردن است. او دوست دارد در شهرستان محل هایی اختصاصی بیشتری برای بانوان مثل پارک و کافی شاپ درست شود تا آنها با حس امنیت در این مکان ها حضور یابند .

خوب است گاهی به پای صحبت های دختران شهرمان بنشینیم و زمینه های حضور آنها را در جامعه بیشتر فراهم کنیم و حس رضایت توام با شادی را در دل آنها زنده کنیم.

گزارش از محدثه زمانی

انتهای پیام/

 

برچسب ها:
دختران رفسنجان گزارش
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان