رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان مطرح کرد :

ضرورت تغییر روشهای قدیمی در تولید پسته / هیچ چیز به صرفه تر از تولید پسته در رفسنجان نیست

  • شناسه خبر: 163690
ضرورت تغییر روشهای قدیمی در تولید پسته / هیچ چیز به صرفه تر از تولید پسته در رفسنجان نیست

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان گفت : تاکنون  قریب۹۰  میلی متر بارندگی در شهرستان داشتیم، ۲۰ میلی متربارندگی امسال دقیقا زمانی که می بایست همه بارندگی ها ما باشد انجام شد، ۷۰ میلی متر این بارندگی ها در فروردین ،اردیبشهت و خرداد صورت گرفت این نشان دهند عوض شدن اقیلم و اینکه  دیگر نمی توانیم با روشهای قدیمی تولید سال ۸۶ را داشته باشیم

خانه » رفسنجان » ضرورت تغییر روشهای قدیمی در تولید پسته / هیچ چیز به صرفه تر از تولید پسته در رفسنجان نیست

به گزارش خانه خشتی ،حسین رضایی پیش از خطبه های نمازجمعه این هفته با اشاره به تاریخچه جهادکشاورزی به جایگاه و وضعیت کشاورزی در رفسنجان اشاره کرد و اظهار داشت : کشاورزی در اقتصاد کشور، نقش مهمی دارد هیچ سالی در ۴۰ سال گذشته از نظر کمبود محصول پسته در استان کرمان و رفسنجان ،به اندازه سال گذشته نبوده است.

وی بیان داشت :پولی که شهرستان و استان را می چرخاند پول پسته است زیرساختهایی که در رفسنجان وجود دارد به خاطر محصول پسته بوده است .

رضایی تصریح کرد :زمانیکه حال و روز پسته و کشاورز خوب نباشد صنعت حرفی برای گفتن ندارد و تمامی زیرساختها در گرو تولید پسته در شهرستان و استان است .

رئیس جهادکشاورزی رفسنجان افزود :گلایه بیشتر کشاورزان این است که چرا تولید محصول پسته در ده سال گذشته کاهش یافته است و دچار افت شده است دلیل آن این است که هنوز داریم کارهای ۲۰ سال گذشته را انجام می دهیم در صورتیکه وضعیت اقلیم و آب و هوا عوض شده است  .

وی با بیان اینکه تاکنون  قریب۹۰ میلی متر بارندگی در شهرستان داشتیم بیان داشت : ۲۰ میلی متربارندگی امسال دقیقا زمانی که می بایست همه بارندگی ها ما باشد انجام شد، ۷۰ میلی متر این بارندگی ها در فروردین ،اردیبشهت و خرداد صورت گرفت این نشان دهند عوض شدن اقیلم و اینکه  دیگر نمی توانیم با روشهای قدیمی تولید سال ۸۶ را داشته باشیم .

حسین رضایی با اشاره به اینکه وضعیت پسته سال آینده بسیار عالی است گفت :خوشبختانه به یمن بارندگی های اخیر آفت چندانی در باغات نداریم و در سه ماه اخیر شاید ۳۰ درصد باغات ما سم پاشی شده اند و با بارندگی های اخیر، میلیاردها تومان در مصرف کود و سم صرفه جویی شده است .

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان به وضعیت خوب پسته در مناطق کبوترخان و نوق اشاره کرد و گفت :امسال ۵۰ درصد محصول پسته سال ۹۶ را در رفسنجان داریم و سال بعد سال محصول پسته خوبی است .

وی ادامه داد :هر زمانیکه نفت به کمترین قیمت فروخته شد و دلار و ارز به صورت مصنوعی پایین نگه داشته شد بیشترین ضربه در بخش کشاورزی و اشتغال وارد شد.

رضایی اذعان داشت : باغات بالای ۸ تا ۹ تن پسته در رفسنجان وجود دارد ،با مدیریت و توصیه های علمی می شود محصول بیشتری تولید کرد .

وی عنوان داشت :برخلاف حرف های ناامید کننده که می گویند ده سال آینده آب نیست ما امیدوار هستیم و می دانیم با تغییر مدیریت در آبیاری باغات ،هیچ چیز به صرفه تر از تولید پسته در رفسنجان وجود ندارد.

رضایی تاکید داشت :باغات بر اساس سهم آب ،به ما کمک می کنند که محصول بیشتری را برداشت کنیم کیفیت آب کاهش یافته که بدترین وضعیت آبی را در منطقه نوق و کشکوئیه شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه آب موجود جوابگوی باغات ما نیست گفت :باید میزان آب را بر اساس مدیریت صحیح ،به باغات برسانیم استفاده از سیستم قطره ای در این راستا مهم است .

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان با بیان اینکه استفاده از تغذیه در باغات مهم است یادآور شد :آبیاری قطره ای را باید جدی گرفت ،معضل ما در این راستا خرده مالکین هستند کار کردن در این سیستم ها مشکل است، ۶ موتور پمپ ( در نوق و کشکوئیه و منطقه حومه شرقی رفسنجان )در ۶ سال گذشته با همدلی و هماهنگی آبیاری قطره ای را انجام داده اند .

وی افزود:سال گذشته بالای ۲ هزار هکتار سیستم قطره ای در رفسنجان انجام شد ،بلاعوضهای آبیاری قطره ای توسط دولت پرداخت می شود.

رضایی با بیان اینکه بحث فرهنگ سازی و آموزش به کشاورزان در روند تولید محصول پسته تاثیر مثبت دارد گفت :باغدارانی که با جهاد کشاورزی همکاری دارند عملکرد آنها بهتر و مصرف سم آنها کاهش داشته است .

رئیس جهادکشاورزی رفسنجان اذعان داشت : با تغییر پیوند در رقم پسته فندفی و کله قوچی در مناطقی چون  کشکوئیه و نوق و هرس کردن درختان می تواند در جوانسازی باغات نقش مهمی داشته باشد.

وی بیان داشت :۱۵ سال گذشته خرده مالکین از عمده ماکین بیشتر پسته برداشت می کردند زیرا رسیدگی آنها بهتر بود الان عمده مالکین تولیدشان بیشتر از خرده مالکین است چون عمده مالکین از مسائل علمی و جدید استفاده می کنند .

رضایی بیان داشت :نفت مثل زهری شده است در شریان های اقتصادی کشور و در رفسنجان که تک محصولی بود ما را غافل کرد که به دنبال سرمایه گذاری های دیگر نباشیم خوشبختانه از سال گذشته کارهای جدیدی انجام شده است .

وی با بیان اینکه قریب ۳۰۰ استخر آب برای استفاده باغات  داریم گفت :در ۲۴ استخر قریب ۲۵۰ هزار ماهی قزل آلا ریخته شده و نزدیک ۸۰ درصد آن فروخته شده است  و ۵۰ هزار ماهی در منطقه سرچشمه و ۲۰۰ هزار در استخرهای رفسنجان و نوق پرورش یافته ،پرورش شیلات در رفسنجان می تواند ۴۰ درصد سود خالص داشته باشد.

رضایی در خصوص پرورش دام سبک و گوسفند گفت :مصرف گوشت قرمز در استان ۳۵ هزار تن است ،در شهرستان هر ماه قریب ۳۵۰۰ تا ۴ هزار راس دام سبک کشتار می شود و مصرف مجتمع مس سرچشمه در هفته ،بالای ۶۰ راس و در ماه نزدیک ۳۰۰ راس دام در مجتمع مس مصرف می شود .

وی افزود :در شهرستان رفسنجان باید از دو مزیت پسته و دامداری بیشتر استفاده کنیم چراکه با وجود تولید ۴۰ سال پسته محصول ما هیچ وقت روی دستمان نمانده و همیشه صادر شده است .

رضایی با اشاره به اینکه ۱۲ هزار راس دام سنگین در رفسنجان وجود دارد بیان داشت : روزانه ۵۰ تن شیر در رفسنجان تولید که  قریب ۳۰ تن آن به خارج از شهرستان صادر می شود .

وی با بیان اینکه رفسنجان  ۳۰ درصد گوشت مرغ استان را تامین می کند گفت :۲۰۰ واحد مرغداری در رفسنجان وجود دارد که ۱۳۰ واحد آن فعال می باشد ، سالیانه ۵ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام می شود و ۳۲۰ هزار مرغ تخم گذار در ۸ مرغداری رفسنجان پرورش می یابد که روزی ۱۴ تن  تخم مرغ در شهرستان تولید می کنند .

رضایی عنوان داشت :میانگین مصرف تخم مرغ در ایران برای هر نفر ۸ کیلو است ،در رفسنجان نزدیک ۱۸ کیلوگرم تولید می می شود  و مازاد آن به استان های دیگر صادر می شود .

رئیس جهادکشاورزی رفسنجان با اشاره به اینکه می توانیم از طریق بانکها برای احداث  ۸۰ درصد گلخانه ها تسهیلات  اعطا کنیم گفت :تولید گوجه فرنگی مقرون به صرفه است جاهایی که چاه های ما به ۵ و ۶ لیتر اب در ثانیه رسیده است می توانیم به سمت کشت گلخانه ای پیش برویم .

وی بیان داشت :۲ هزار گلخانه می تواند پولی به اندازه پسته داشته باشد و از این طرق چرخ  اقتصاد  در رفسنجان به حرکت در بیاید.

رضایی تاکید داشت :کشت زعفران ،گل محمدی و  زرشک محصولات  کم آبی هستند ،در مناطق سرچشمه ،خنامان و راویز  ۴ هزار هکتار برای کشت جایگزین اختصاص یافته است ،در سال گشذته در ۱.۵ هکتار زمین در منطقه خنامان ۱۰ کیلو زعفران برداشت شده که  حدود ۱۲۰ میلیون تومان ارزش داشت .

وی با این اینکه هزار هکتار مناطق کوهستانی را می توانیم به کشت های جایگزین اختصاص دهیم گفت :کشت داروهای گیاهی همچون به لیمو ،آویشن و …می تواند ما را از تک محصولی نجات دهد .

برچسب ها:
خطبه های قبل از نمازجمعه رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان کشت گلخانه ای محصول پسته در رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان