آغاز برداشت ۴۰ تن گل محمدی در رفسنجان / عکس

  • شناسه خبر: 162543
آغاز برداشت ۴۰ تن گل محمدی در رفسنجان / عکس

کار برداشت گل محمدی از ۲۰ هکتار زمین در شهرستان رفسنجان با پیش بینی برداشت نزدیک به ۴۰ تن گل تازه از صبح امروز آغاز شد.

خانه » اجتماعی » آغاز برداشت ۴۰ تن گل محمدی در رفسنجان / عکس

به گزارش خانه خشتی ، در راستای سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در خصوص کشت های جایگزین یکی از محصولات خوب آن گل محمدی است که شهرستان رفسنجان نیز در این بخش ورود کرده و سطح زیر کشت آن در حال افزایش است .

صبح امروز کار برداشت گل محمدی در شهرستان رفسنجان با حضور فرماندار، رئیس جهاد کشاورزی، دبیر کارگروه اقتصاد مقاومتی مجتمع مس سرچشمه و بخشدار از مزرعه گل محمدی منطقه محمد آباد راگه آغاز شد.

در میان شهرستانهایی که در استان برای گل محمدی حرفی برای گفتن دارند شهرستان رفسنجان برداشت گل محمدی را زودتر آغاز کرده چرا که با توجه به اقلیم آن سبز شدن گل زودتر اتفاق می افتد .

گل محمدی در شهرستان رفسنجان به خاطر توسعه کمتر به حالت غنچه و گل تر برداشت فروخته می شود و با این وجود در بخش هایی از این شهرستان نیز عملیات گلابگیری انجام می شود.

به گفته ی حسین رضایی رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان در هر هکتار از محصول گل محمدی تقریبا دو تن و نیم برداشت می شود و با بررسی معیارهای آبی این نتبجه کسب شده است که به ازای هر مترمکعب آبی که گل محمدی مصرف می کند یک و نیم دلار ارزآوری برای کشور دارد.

گل محمدی ۴۵۰۰ تا ۵ هزار مترمکعب آب در سال بیشتر احتیاج ندارد و بصورت قطره ای نیز آبیاری می شود، به هیچ عنوان آفت ندارد که بخواهد سم خاصی استفاده شود و احتیاج به کودهای شیمیایی نیست لذا یک محصول سالم تولید و به بازار عرضه می شود.

رضایی می گوید: غنچه گل محمدی از لحاظ قیمتی بالای یکصد هزار تومان خرید و فرورش می شود و با این محصول می توانیم بازار خوبی را در شهرستان داشته باشیم.

گل محمدی حتی با شوری بالای آب و گرمایی که در شهرستان است خوشبختانه سازگار است و تا ای سی ۴ هزار و ۵۰۰ هزار نیز هیچ مشکلی نداشته است.

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان پیش بینی کرد که امسال از ۲۰ هکتار زمین مختص کشت گل محمدی در شهرستان نزدیک به ۴۰ تن گل تازه برداشت می شود.

وی همچنین در خصوص ارائه تسهیلات برای کشت های جایگزین نیز بیان داشت: تسهیلات برای کشت های جایگزین همچون گل محمدی، زعفران، عناب، زرشک و گیاهان دارویی از ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان از صندوق توسعه ملی پرداخت می شود و محدودیت منابع اعتباری در زمینه کشت های جایگزین و گلخانه نداریم.

کشت جایگزین می تواند به آینده ی اقتصادی شهرستان کمک کند

مجید فصیحی هرندی فرماندار رفسنجان در حاشیه بازدید از مزرعه گل محمدی در گفت و گو با خانه خشتی بیان داشت: رفسنجان مشهور به شهر تک محصولی است که بسیار ارزشمند است که با توجه به دلایلی همچون کمبود منابع آب و پایین بودن کیفیت اب و خاک و مسائل اقلیمی کشت جایگزین می تواند به آینده ی اقتصادی شهرستان کمک کند.

وی افزود: اقدامات خوبی از سوی ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان با همکاری مجموعه مس و دانشگاه ولیعصر و جهاد کشاورزی صورت گرفته و افزایش سطح زیر کشت زعفران، گل محمدی، پرورش ماهی و گلخانه نویدی برای بحث اشتغال و درآمد سرانه شهرستان خواهد داد.

هرندی گفت: از همه مردم دعوت می کنیم ایده ها و امکانات خود را در این زمینه ارائه دهند و در بحث مجوزها و مسائل فنی و تخصصی و مشاوره حمایت های لازم صورت میگیرد .

مس کشاورزان خرد و کلان را در بحث اقتصاد مقاومتی حمایت می کند

محسن ارسلان دبیر کارگروه اقتصادی مقاومتی مجتمع مس سرچشمه نیز اظهار داشت: یکی از فعالیتهایی که از یک سال گذشته در حوزه اقتصاد مقاومتی در مجتمع مس سرچشمه اتفاق افتاده علاوه بر تولید و حمایت صنایع پایین دستی و بالا دستی مس، حمایت در بحث مسئولیتهای اجتماعی است.

وی افزود: رفسنجان یک قطب کشاورزی است و باید به سمت کشت جایگزین برای پسته برود، مطالعاتی خوبی  توسط دانشگاه ولیعصر(عج) به عنوان معین اقتصادی منطقه خنامان در خصوص کشت زعفران و گل محمدی صورت گرفته و در حال حاضر دانشگاه ولیعصر مجری طرح های اقتصادی مجتمع مس در کشت زعفران، گل محمدی، گیاهان دارویی و پرورش ماهی در مناطق اطراف سرچشمه و رفسنجان است.

ارسلان مزرعه پرورش ماهی در شاهزاده عباس ، مزرعه آلوئه ورا در روستای محی آباد رفسنجان و فعالیتهایی در نوق و کشکوئیه را از جمله طرح هایی عنوان کرد که با حمایت مس آغاز بکار نموده است و بیان داشت: در صورتی که شرایط زمین و آب مناسب باشد ، مس کشاورزان خرد و کلان را در بحث اقتصاد مقاومتی حمایت می کند چرا که از وظایف مس است تا در بعد اشتغال زایی و کشت های جایگزین شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

وی خاطر نشان کرد: حمایت مس در توسعه دامداری ها نیز بوده است و انواع دام های گوشتی و شیری بصورت ارائه تسهیلات و وام حمایت شده و امیدواریم در این بعد هم نقش معین اقتصادی را به خوبی ایفا کنیم و شاهد تاثیر گذاری هرچه بیشتر در اقتصاد منطقه باشیم.

ارسلان گفت: هم اکنون ۴۰ تولید کننده و قطعه ساز از شهرستان رفسنجان وارد چرخه تولید و خرید قطعات مس شدند ، خرید محلی و ساخت بومی الویت است ، سال گذشته ۴ دوره متوالی و قوی در حوزه اموزش کارآفرینان و کارکنان در راستای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی انجام گرفنخ و در سال جدید تاکید و باور جدی مدیریت مس قطعا در زمینه های صنعت، کارآفرینی و کشاورزی است.

گزارش و عکس از مریم مرادی

انتهای پیام/

برچسب ها:
برداشت گل محمدی برداشت گل محمدی در رفسنجان کشت گل محمدی در رفسنجان گل گل محمدی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان