جوابیه گروه دوست داران طبیعت رفسنجان در پاسخ به مطلب منتشر شده با عنوان «پشت پرده قرق منصورآباد رفسنجان؛ از میخ‌پاشی تا کشف حجاب اشنایدر»

  • شناسه خبر: 161904
جوابیه گروه دوست داران طبیعت رفسنجان در پاسخ به مطلب منتشر شده با عنوان «پشت پرده قرق منصورآباد رفسنجان؛ از میخ‌پاشی تا کشف حجاب اشنایدر»

مدیر عامل گروه دوست داران طبیعت رفسنجان، در پاسخ به مطلب منتشر شده با عنوان «پشت پرده قرق منصورآباد رفسنجان؛ از میخ‌پاشی تا کشف حجاب اشنایدر» در پایگاه خبری خانه خشتی، جوابیه صادر کرد.

خانه » اجتماعی » جوابیه گروه دوست داران طبیعت رفسنجان در پاسخ به مطلب منتشر شده با عنوان «پشت پرده قرق منصورآباد رفسنجان؛ از میخ‌پاشی تا کشف حجاب اشنایدر»

به گزارش خانه خشتی ، مدیر عامل گروه دوست داران طبیعت رفسنجان، در پاسخ به مطلب منتشر شده با عنوان «پشت پرده قرق منصورآباد رفسنجان؛ از میخ‌پاشی تا کشف حجاب اشنایدر» به نقل از خبرگزاری تسنیم در پایگاه خبری خانه خشتی، جوابیه به شرح زیر به این پایگاه خبری ارسال نمود: 

متن جوابیه:

همانطور که در متن گزارش “تسنیم” نیز اشاره شده است، راه اندازی قرق­های اختصاصی به منظور حفاظت از محیط­زیست با استفاده از مشارکت مردم است. در این روش، برخی مناطق که جزو مناطق حفاظت­شده نیستند اما به عنوان زیستگاه حیات­وحش شناخته می‌شوند و زیر فشار کاهش جمعیت قرار گرفته‌اند، شناسایی و پس از آن با مکانیزم‌های مشارکتی به مردم واگذار می‌شوند. مدیران جدید عرصه، در قبال حفاظت از منطقه، اجازه پیدا می‌کنند تا به تعدادی محدود و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط­زیست به شکارچیان مجوز شکار بفروشند و از این طریق منافعی برای خود و جامعه محلی کسب کنند.

 

بر خلاف ادعای گزارش”تسنیم” قرار نبوده و نیست که وجوه حاصل از محل صدور مجوزهای شکار نقداً به جامعه محلی پرداخت شود. در این مدل، منافع جامعه محلی، تنها هزینه پروانه شکار نیست بلکه علاوه براین هزینه که طبق قانون به حساب دولت واریز می‌شود، شکارچیان هزینه‌هایی همچون هزینه حفاظت، اقامت، خوراک، راهنمای محلی و حمل و نقل را نیز دارند که تمامی این خدمات را تا حد امکان از جامعه محلی دریافت و هزینه آن را پرداخت می‌کنند. وجود این منافع، به عنوان عامل مشوق حفاظت از حیات وحش برای جامعه محلی خواهد بود.

در همین راستا گروه “دوستداران طبیعت رفسنجان” که در سال ۱۳۸۷ فعالیت غیر رسمی خود را آغاز کرده و از سال ۱۳۹۰ به عنوان سازمانی مردم نهاد به ثبت رسیده، مسئولیت قرق منصورآباد رفسنجان را از سال ۱۳۹۵ برعهده گرفته­است. مطابق اساسنامه رسمی و آیین نامه داخلی سازمان مردم­نهاد “دوستداران طبیعت رفسنجان”، این گروه تشکلی غیردولتی و کاملا غیرانتفاعی بوده و هیچکدام از اعضا، هیئت مدیره و هیئت امنا این مجموعه حق انتفاع مادی یا مزایای ویژه از این مجموعه را نداشته و نخواهند­داشت. تمامی عواید حاصل از مدیریت و فروش پروانه­های شکار پس از تامین هزینه­های ضروری حفاظت، صرف بهبود وضعیت حفاظت و نیروی انسانی و فعالیت­های عام المنفعه شده و خواهد شد.

 

  1. در خصوص اینکه: “هیچ سهمی از فروش پروانه­های شکار نداشتیم” لازم به ذکر است، علیرغم گذشت ۱۰ سال از آغاز حفاظت مردمی از منطقه منصورآباد، اولین پروانه­های شکار در زمستان سال ۱۳۹۵ و بعد از آن در زمستان سال ۱۳۹۶ صادر شد. مطابق اساسنامه گروه و ضوابط قانونی و اهداف از پیش تعیین شده تمامی عواید حاصل از مدیریت و فروش پروانه های شکار پس از تامین هزینه های ضروری حفاظت، صرف بهبود وضعیت حفاظت و نیروی انسانی و فعالیت های عام المنفعه شده است به نحویکه تا قبل از واگذاری پروانه قرق اختصاصی و صدور پروانه­های شکار، یک نفر قرقبان ثابت در این منطقه خدمت میکرد، با صدور اولین پروانه­های شکار در سال اول، تعداد قرقبانان به سه نفر و سپس به شش نفر افزایش یافت و با صدور پروانه­های شکار در سال دوم (۱۳۹۶) تعداد قرقبانان و پرسنل این منطقه مجموعا به ۱۱ نفر افزایش و گروه گشت و کنترل منطقه به سه دستگاه خودروی دو دیفرانسیل و دو موتورسیکلت مجهز شد.

 

  1. در خصوص ادعای خلاف واقع “اجاره اراضی ملی، محدود کردن جوامع بومی برای رفت و آمد در منطقه” لازم به ذکر است: مطابق قوانین واگذاری قرق­های اختصاصی، هیچ واگذاری یا اجاره اراضی به متقاضی قرق انجام نمی­شود. متقاضی تنها مسئول مدیریت، حفاظت و بهره­برداری پایدار و مجاز از حیات­وحش منطقه خواهد بود. همچنین در منصورآباد هیچ محدودیتی برای عبور و مرور به جز در قسمت محدودی در مرکز منطقه که مساحت آن نسبت به مساحت کل منطقه که بالغ بر ۱۲۶۰۰۰ هکتارمی باشد، کمتر از ۵ درصد است، اعمال نشده است. این ناحیه مرکزی شامل مسیرهای حساس عبور و مرور حیات‏وحش و منتهی به آبشخورهای ساخته شده با کمک­های مردمی، می‏­باشد که به دلیل سودجویی افرادی که اقدام به شکار غیرمجاز و دنبال کردن حیات­وحش با خودرو در نزدیکی آبشخورها می­کرده­اند، با اطلاع اداره محیط­زیست وقت و همچنین مسئولان مرتبط در شهرستان، تنها برای عبور خودرو محدود شده­است و هیچ محدودیت رفت و آمد برای اشخاص وجود ندارد. در عین حال، افرادی همچون محیط­بانان، دامداران و بومیان منطقه که نیاز به عبور و مرور در این ناحیه را داشته‏­اند، همگی کلید دربندهای مذکور را در اختیار دارند. همچنین امکان کوهنوردی و پیاده­روی در این محدوده برای هر فردی که قوانین مرتبط با امنیت حیات­وحش را رعایت کند فراهم­است.

 

  1. بر خلاف ادعای کذب مطروحه در گزارش، هیچگونه میخ­گذاری در اطراف منطقه توسط این گروه انجام نشده و خودروهای گشت منطقه نیز همواره از این موضوع که توسط افراد نامعلوم انجام می­شود آسیب دیده­اند. تنها در گذشته در قلب منطقه، به دلیل سودجویی‏های متعدد متخلفان که از روی موانع و دربندها عبور کرده و مکررا به شکار غیرمجاز یا تعقیب حیات­وحش در این محدوده‏ی حساس و منتهی به آبشخورها اقدام کرده بودند، به منظور جلوگیری از اقدامات این متخلفان در مواردی با اطلاع ذی­نفعان و نصب تابلوی هشدار میخ‏گذاری شده­­بوده است. سایر نواحی که مساحت ۹۵ درصد منطقه را شامل می­شود هیچ گونه محدودیتی برای عبور و مرور وجود ندارد. لازم به تاکید است که هیچ یک از مسیرهای عمومی تردد بومیان و سایر افراد توسط این گروه مسدود یا محدود نشده­است.

۴.

  • در خصوص “تذکرات اداره محیط زیست” لازم به ذکر است: نامه صادره از سوی رییس وقت اداره محیط­زیست رفسنجان که پیوست گزارش مذکور می باشد، به دلیل ارائه اطلاعات نادرست از سوی یکی از اعضای سابق گروه به اداره محیط­زیست صادر شده­است و پاسخ آن بلافاصله از سوی گروه “دوستداران طبیعت رفسنجان” به اداره مذکور ارسال گردیده که در صفحه بعد قابل مشاهده­است.
  1. در خصوص اینکه: “هیچ نفعی برای جوامع بومی ایجاد نشده” لازم به توضیح است: گروه “دوستداران طبیعت رفسنجان” در حال حاضر ۱۱ نفر پرسنل رسمی دارد که ۹ نفر از آنان تیم قرقبانی و گشت و حفاظت از منطقه را تشکیل می­دهند. تمامی این افراد از جامعه بومی داخل یا حاشیه منطقه منصورآباد انتخاب و بکار گرفته شده­اند. این کارآفرینی مصداق تقسیم عواید با جامعه محلی منطقه است. علیرغم اینکه برنامه­های متعددی برای گسترش منفعت رسانی به جامعه بومی منطقه وجود دارد، اما بدیهی­است این امکان زمانی فراهم خواهدشد که درآمد حاصل از فروش پروانه­های شکار بیشتر از هزینه­های سنگین حفاظت از منطقه باشد. این هزینه­ها شامل حقوق و بیمه ماهیانه ۹ نفر قرقبان به علاوه پرسنل اداری، هزینه خرید و تعمیر و نگهداری سه خودرو و دو موتور سیکلت، آبرسانی به ۱۳ آبشخور و نگهداری و پاکسازی بالغ بر ۲۰ آبشخور مصنوعی و چشمه طبیعی، هزینه سوخت وسائل نقلیه گشت منطقه و همچنین کمک به احیای بافت سنتی روستاهای مجاور و راه اندازی اقامتگاه بومگردی در حاشیه منطقه در راستای رونق گردشگری و اجرای مداوم برنامه های آموزش وآگاهسازی عمومی می باشد.

 

از سایر فعالیت­های گروه “دوستداران طبیعت رفسنجان” می­توان به برگزاری مداوم برنامه سه­شنبه­های بدون خودرو در حدود ۲۰۰ هفته پیاپی در سطح شهرستان رفسنجان، برگزاری دوره­های آموزش محیط­زیستی برای کودکان شهر رفسنجان و روستاهای حاشیه منطقه و برگزاری سفرهای آشنایی با طبیعت، برگزاری نمایشگاه­ها و مسابقات عکاسی طبیعت، بزرگداشت روز ملی یوز و مسابقات نقاشی حیات­وحش برای کودکان،همکاری با اداره منابع طبیعی و آبخیزداری برای برگزاری رویدادهای درختکاری و همچنین همکاری در پروژه کنترل چرای غیرمجاز دام در مراتع اشاره کرد.

 

  1. در خصوص ادعای “کشف حجاب”: موضوع عدم رعایت حجاب آن هم توسط یک خانم آمریکایی در مکان غیرعمومی، که مجوزهای حضور خود را از مراجع امنیتی دریافت­کرده، از حیطه وظایف مسئولین قرق خارج است. البته لازم به ذکر است خانم اشنایدر در تمام طول اقامت خود در شهرستان و منطقه (۵ روز) ضمن رعایت قوانین و احترام به موازین اسلامی، حجاب خود را رعایت نموده­است. نادیده گرفتن عمده اتفاقات و انتشار یک عکس مشخص، فریاد وا اسلاما را برزبان افرادی جاری کرده که خود تصویر مذکور را تهیه­کرده و در زمان انتشار آن، تصویر خودشان را حذف کرده­اند! این افراد به دلیل همین­گونه رفتارهای خارج از عرف، به خصوص با گردشگران خارجی و تخلفات دیگر، توسط هیات امنا و هیأت مدیره گروه اخراج شده­اند. مشاهده اصل تصویر ارائه شده به “تسنیم” بیانگر شخصیت و میزان صداقت منتشرکنندگان آن است./

  1. در خصوص این ادعا که: “قبل از شروع فعالیت گروه آزادانه به منطقه می رفتیم و حیات­وحش را مشاهده می­کردیم!!” لازم به توضیح است: منطقه منصورآباد در آغاز روند حفاظت (سال۱۳۸۷) و با استناد به سرشماری‏های صورت گرفته با نظارت سازمان حفاظت محیط‏زیست، دارای جمعیت علفخواران وحشی بسیار کمی (کمتر از ۵۰ فرد)بوده که همین مساله علت آغاز حفاظت توسط شکارچیان و طبیعت دوستان بوده است. هیچ زمان، موضوع سرمایه­گذاری بخش خصوصی در این منطقه مطرح نبوده و تمامی فعالیت‏ها از ابتدا تا به امروز با کمک­های کوچک و بزرگ مادی یا غیر مادی مردمی انجام شده­است. در حال حاضر نیز علیرغم عواید حاصل از فروش پروانه شکار، کمک­های مردمی همچنان مکمل هزینه­های حفاظت این منطقه هستند. مطابق آخرین سرشماری رسمی این منطقه در خرداد ۱۳۹۷ با حضور کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست از تهران، کرمان و رفسنجان آماری برابر با ۹۹۵ فرد قوچ و میش و کل و بز به روش مشاهده مستقیم شمارش شد. حضور آزادانه و مشاهده حیات­وحش در سال‌های اخیر و به واسطه فعالیت‌های موفق حفاظتی در منطقه به مراتب بیشتر شده­است و امکان شکارغیرمجاز آزادانه در منطقه سلب شده­است.

 

  1. ادعای اینکه “یک ریال ازین مبالغ [مبالغ پرداختی مجوز های شکار] را هم ندیده­ایم” ناشی از بی اطلاعی مدعی آن است: همانطور که گفته شد هیچ کسب درآمد یا انتفاع ویژه­ای برای افراد اعضا و مدیران این مجموعه وجود نداشته و مطابق اساسنامه و آیین­نامه داخلی این گروه ممنوع است. حتی در همین راستا، افرادی که بعضاً به این قوانین احترام نگذاشته­اند و یا در مواردی از این مجموعه سهم­خواهی ویژه کرده­اند از این مجموعه اخراج شده­اند. بدیهی­ است که تنها افراد اجرایی شامل قرقبانان و پرسنل اداری که از مجموعه هیات مدیره و هیات امنا خارج هستند حقوق بگیران رسمی این تشکل هستند. تصور سود بردن یا انتفاع شخصی از این سازمان مردم­نهاد با قوانین سازمان­های مردم نهاد درتضاد است وعلی رغم تلاش همیشگی این گروه برای روشنگری دراین زمینه، همواره افرادی برمواضع اشتباه خود پافشاری کرده و از یک سازمان مردم­نهاد، توقع دریافت سود و مالکیت همچون یک شرکت خصوصی را داشته­اند!!

 

  1. در خصوص ادعای “نارضایتی جوامع بومی”: نتیجه­گیری این که جوامع محلی از فعالیت گروه ناراضی هستند براساس صحبت­های یک فرد، نتیجه گیری عادلانه­ای نیست. برای این کار بهتر است در میان جوامع بومی منطقه حضور یافته و نظرات همه آنها را شنید.

نکته قابل توجه اینکه طی جلساتی با نمایندگان جامعه محلی منطقه، متوجه تلاش افرادی معلوم­الحال در راستای ایجاد بدبینی نسبت به فعالیت­های این مجموعه و همچنین اقدام به مزاحمت و ایجاد نارضایتی برای بومیان به نام گروه “دوستداران طبیعت رفسنجان” شدیم! اما اکثریت مردم بومی  این منطقه از وجود این تشکل و فعالیت حفاظتی رضایت کامل دارند.

 

  1. در مورد ادعای “تقاضای رسیدگی به وضع نابسامان گروه توسط اعضای آن” و انتشار نامه­ای با امضا افراد مختلف با ادعای عضو بودن در این گروه نکته اول اینکه: برخی از افراد امضا کننده اصلاً عضویتی در گروه نداشته‏اند. مهم­تر اینکه فردی که در نامه­نهایی پیگیر نتیجه بخشی نامه اعتراضی از فرمانداری رفسنجان است، مطابق تکذیبیه‏ای که خود امضاکنندگان نامه به فرمانداری رفسنجان نوشته‏اند، از اعتماد افراد سواستفاده کرده و نامه مذکور را تهیه کرده و در بسیاری از موارد امضای افراد را به شکل تلفنی و بدون نشان­دادن متن اصلی گرفته­است. با توجه به این سواستفاده از اعتماد عمومی، مراحل پیگیری قانونی این موضوع در دست اقدام

  • است. تکذیبیه صادر شده از سوی اعضای نام برده جهت ملاحظه و انتشار به پیوست ارائه می­گردد.
  1. “وجود صحنه شکار حیوانات توسط شکارچیان”: بی شک صحنه­های کشتن و شکار حیوانات، اکثر قریب به اتفاق مردم را آزرده خاطر می­کند. اما متأسفانه این موضوع توسط برخی افراد غرض­ورز و سودجو که بعضاً خود ازجمله شکارچیان غیرمجاز و قهار هستند به گونه­ای ارائه شده­است که گویی در تمامی طول سال در این منطقه شکار انجام­می­شود. در حالیکه تمامی این اتفاقات در یک بازه زمانی محدود در پاییز و زمستان، خارج از زمان جفت­گیری و مطابق پروانه رسمی صادره از سوی سازمان حفاظت محیط­زیست انجام می­شود. هدف اصلی، کسب درآمد بیشتر به ازای تعداد شکار کمتر است. در غیراین صورت، فروش پروانه شکار ارزشی نخواهد داشت و کمکی به حفاظت نخواهدکرد. البته مطابق قانون حداقل ۳۰ درصد از پروانه­های هر سال در هر قرق باید بین جوامع بومی متقاضی این پروانه از طریق قرعه­کشی به قیمت پایه واگذار شود که این میزان در منطقه منصورآباد تا ۵۰ درصد هم رسیده است. این پروانه‏ها مطابق تجربه­های متعدد موجود، جهت اغنای نیاز شکارچیان بومی و ایجاد رضایت و انگیزه برای پیشگیری از شکار غیرمجاز در نظر گرفته­شده­است. ضمنا هیچ زمانی این ادعا که در قرق­های اختصاصی شکار انجام نمی­شود مطرح نبوده­است. این فعالیت مطابق شرع و قانون رسمی کشور انجام می­پذیرد و تمامی مراحل قانونی خود را در قوای مقننه، مجریه و قضاییه طی کرده­است.

 

  1. وقتی از شکار “تروفه” برای حفاظت صحبت می­شود، طبیعی­است که شکار حیوانات بخش جدانشدنی آن است. هرچند که این موضوع خوشآیند نباشد، اما در حال حاضر برای تأمین هزینه­های حفاظت از طبیعت ضروری­است. انتشار تصاویر کشته­شدن حیوانات کاملاً نادرست است. به همین دلیل هم تاکنون در صفحات مجازی گروه “دوستداران طبیعت رفسنجان” هیچ تصویری از این صحنه­ها منتشر نشده است. این تشکل اعتقادی به تبلیغ و انتشار این فعالیت ندارد.

 

  1. ادعای اینکه «شکارچیان خارجی به کشور می­آیند و حیات‏وحش ما را به گلوله می‏بندند و پوست و شاخ آن را به غنیمت میبرند» یک جمله غلط‏انداز است که عمدتاً بر زبان عده­ای سودجو جاری می­شود. این ادعا از سوی عده­ای شکارچی غیرمجاز در افکار عمومی مطرح و با این هدف القاء می­شود که منطقه­ای که بالغ بر ۱۰ سال توسط مردم حفاظت شده و جمعیت حیات­وحش آن افزایش پیدا کرده، دیگر حفاظت نشود تا آنها به راحتی به شکار غیرقانونی خود بپردازند. از آنجاکه سازمان حفاظت محیط­زیست توان مالی واجرایی حفاظت از تمام عرصه­های طبیعی را ندارد، این امر جز به تلاش مردمی امکان­پذیر نخواهد­بود.

 

  1. این گروه همواره در صدد ایجاد تنوع در راه­های درآمد برای تامین مخارج و هزینه­های حفاظت است تا بتواند از تعداد پروانه­های شکار هرساله بکاهد. در همین راستا از هر پیشنهاد سازنده و عملی استقبال کرده و خواهدکرد. تنها دلیل فروش پروانه شکار به خصوص به شکارچیان خارجی با قیمت بیشتر، تأمین هزینه­های حفاظت از منطقه است. موید این مدعا نیز این است که اگر شخص، گروه یا ارگانی به طور تضمین­شده تأمین هزینه­های حفاظت از این منطقه را عهده­دار شود فروش پروانه برای درآمدزایی دلیلی نخواهد داشت. اما در خصوص واگذاری پروانه شکار به جوامع بومی به قیمت بسیار پایین نمی­توان اینگونه رفتارکرد. زیرا این موضوع نیاز به فرهنگسازی در خصوص کاهش نیاز به شکار دارد که یک فعالیت بلند مدت خواهد بود.

 

  1. گروه “دوستداران طبیعت رفسنجان” همواره اعلام کرده­است که مشتاقانه پذیرای هر فرد یا گروهی­ برای بازدید از دفتر این گروه، منطقه منصورآباد و فعالیت­های مرتبط با آن است. همچنین مدارک مالی این گروه برای بازرسی و ارائه گزارش به هر ارگان یا شخص صاحب صلاحیتی و در هرزمانی آماده­است. ما از حضور، بازدید، انتقادات سازنده و پیشنهادات تخصصی همه افراد استقبال کرده و از اساتید و متخصصان محترم صاحب­نظر در حوزه حفاظت، برای بازدید و ارائه پیشنهادات قابل اجرا و کمک عملی در جهت بهبود وضعیت موجود در این منطقه و همچنین انجام مطالعات مختلف در منطقه در راستای حفاظت از طبیعت منصورآباد صمیمانه دعوت می­­نماییم.

نکته مهم این است که نظریه پردازی در خصوص هر موضوع عملیاتی، با اجرای آن در عرصه میدانی تفاوت­های بسیاری دارد. از همین رو لزوماً همه نظریات بیان شده توسط افراد مختلف تا زمانی که در عمل آزمایش شود، نمی­تواند درست یا غلط باشد. پرواضح است که روش حاضر برای حفاظت از طبیعت در نقاط مختلف جهان و کشور عزیزمان اجرا شده و صحت آن توسط متخصصان حفاظت و بهره­برداری پایدار از منابع طبیعی تأیید شده­است. مشخص است که هر امر مثبتی در صورت عدم رعایت ملزومات آن می­تواند تاثیر منفی داشته باشد که این موضوع همواره توسط دستگاه­های نظارتی در قرق­های اختصاصی پایش شده­است. لازم است تا جامعه دانشگاهی نیز همراهی بیشتر در عرصه عملیاتی مدیریت قرق­های اختصاصی داشته باشند تا نهال نوپای قرق­های اختصاصی مسیر رشد خود را به درستی طی کند.

 

از خبرگزاری خانه خشتی نیز تقاضا می­شود به منظور احترام به مخاطب، حداقل در موارد مرتبط با حوزه شهرستان، از انتشار مطالبی که از صحت آنها اطمینان ندارد بدون بررسی های اولیه خودداری کند. فعالیت گروه دوستدراران طبیعت رفسنجان و حفاظتگاه مردمی منصورآباد اولین تلاش مردمی سازمان یافته در حوزه حفاظت از طبیعت در کشور است که به عنوان الگویی برای سایر شهرستان ها و استان­ها عملکرده و نتایج مثبت آن همواره مایه افتخار مردم شهرستان و استان بوده­است. در همین راستا نیز تشکل مردمی دوستداران طبیعت رفسنجان بارها به عنوان سازمان مردم نهاد برتر و فعال در حوزه حفاظت محیط زیست مورد تقدیر قرار گرفته و جوایز و عناوین ملی متعددی در همین رابطه دریافت نموده است. طبیعی است که افرادی که با فعالیت این گروه دستشان از تخلف و تخریب منابع طبیعی و شکار غیرماز و بی رویه انفال الهی کوتاه شده کمر به تخریب این فعالیت بسته باشند. بعضا مشاهده شده این افراد به نام گروه دوستداران طبیعت رفسنجان اقدام به فعالیت های غیرمجاز و یا ایجاد نارضایتی بین جوامع محلی کرده­اند که این کار به شدت نکوهید است و مورد تایید گروه دوستداران طبیعت رفسنجان نیست.

افراد غیرمتخصصی که برای سیاه­نمایی فعالیت­های مثبت تلاش می­کنند، به فرموده مقام معظم رهبری سعی در ایجاد فضای دو قطبی و اختلاف در اجتماع دارند. نقد علمی و سازنده همواره از ملزومات شناسایی مشکلات،  پیشرفت و حصول نتیجه هر اقدام­است اما  انتشار مطالبی که صحت آن­ها مشخص نبوده، بدون اطلاع از جزییات یک موضوع (به خصوص موارد حساسی همچون قرق­های اختصاصی که موضوعات اجتماعی، اقتصادی و محیط­زیستی را در بر دارد) می‏تواند به روند یک مشارکت اجتماعی مثبت و اعتماد عمومی لطمه وارد کند.

 

درزمانی که مطابق سیاست­های کلی محیط­زیست ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون برنامه ششم توسعه تاکید فراوانی بر تقویت بخش غیردولتی و مشارکت مردمی در حفظ محیط­زیست شده­است، از رسانه­ها من جمله خبرگزاری خانه خشتی انتظار می­رود در راستای این سیاست­ها، همراه و پشتیبانی برای بخش خصوصی و مردمی باشند، حال آنکه با انتشار مطالبی اینچنین موجب تضعیف و تخریب این امر مهم می­شوند.

 

در پایان گروه “دوستداران طبیعت رفسنجان” به عنوان یک شخصیت حقوقی، در صورت ادامه یافتن روند تخریبی و انتشار مطالب بی­پایه و اساس، حق برخورد قانونی با منتشر کننده را برای خود محفوظ می­داند.

با تشکر

گروه دوستداران طبیعت رفسنجان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان