دومین همایش سالیانه کارآفرینان شهرستان رفسنجان برگزار شد / عکس

  • شناسه خبر: 160426
دومین همایش سالیانه کارآفرینان شهرستان رفسنجان برگزار شد / عکس

دومین همایش سالیانه کارآفرینان شهرستان رفسنجان شب گذشته با حضور جمعی از کارآفرینان ،مسئولین استانی و شهرستان در محل هتل هیلان برگزار شد.

خانه » اقتصادی » دومین همایش سالیانه کارآفرینان شهرستان رفسنجان برگزار شد / عکس

به گزارش خانه خشتی ، به همت انجمن کارآفرینان شهرستان رفسنجان شب گذشته دومین همایش سالیانه کارآفرینان این شهرستان رفسنجان شب گذشته با حضور جمعی از کارآفرینان ،مسئولین استانی و شهرستان در محل هتل هیلان برگزار شد و از کارآفرینان تاثیرگذار شهرستان تجلیل بعمل امد.

محمود ابطحی مدیر انجمن پسته ایران در این مراسم با تبریک میلاد باسعادت حضرت فاطمه(س)،  نقش زنان را در رونق پسته بی بدیل خواند و اظهار کرد: قبلاً بانوان برای جمع آوری و برداشت محصول پسته به اندازه یک کارخانه کار می کردند و پسته را با دست پوست می کردند که با آمدن دستگاه های پسته پوست کنی این کار از روی دوش زنان برداشته شد.

افزود: مشکل اصلی ما بهره وری است و تنها بیش از یک پنجم بهره وری رقیب است؛ بنابراین رقیب مان می تواند با پایین آوردن قیمت پسته، ما را از میدان بیرون کند.

ابطحی با اشاره به اینکه قدمت کاشت پسته در رفسنجان به ۱۵۰ سال پیش بر می گردد؛ گفت: رفسنجان در پسته سابقه خیلی طولانی ندارد خیلی از جاها از ما بیشتر قدمت دارند، قدیم در رفسنجان محصولات کشاورزی گندم، جو و پنبه و رناس کاشت و تولید می شد و از آنجایی که با روی کار آمدن صنعت نساجی اروپا پنبه رفسنجان هم رونق گرفت، با کسب درآمد و سرمایه از فروش صادرات پنبه رفسنجان از سال ۱۲۵۰ به بعد پسته در این شهرستان رونق گرفت.

مدیر انجمن پسته ایران خاطرنشان کرد: آمریکا بزرگترین کارخانه های نساجی در دنیا را داشت اما در طول جنگ های داخلی آمریکا از سال ۱۲۴۰ تا ۱۲۴۵ شمسی، در این سال ها از آمریکا پنبه ای صادر نشد و در آن سال ها پنبه ایران و به ویژه پنبه رفسنجان شهرت خاصی یافت و صادرات آن رونق گرفت؛ رفسنجان مرکز تولید پنبه ایران بود و آمارها نشان می دهد ما از لحاظ پنبه ۴ برابر سیرجان بودیم.

ابطحی عنوان کرد: با وجود جنگ داخلی آمریکا پنبه ۱۰ برابر ارزش پیدا کرد و این باعث شد سرمایه خوبی از فروش پنبه نصیب شهرستان رفسنجان شود لذا برای تولید پسته نیاز به سرمایه بود چون دانه پسته از زمانی که زیر خاک می رفت تا ثمره اولش ۱۰ سال طول می کشید بنابراین سرمایه اولیه ای نیاز بود تا بتوان به کشت و زرع پسته پرداخت، پسته از آن سال یعنی در سال ۱۲۴۰ توسعه پیدا کرد و تمام سطح زیر کشت رفسنجان به باغات پسته تبدیل شد.

وی تصریح کرد: مردم رفسنجان در پسته کاری مهارت خاصی دارند به طوری که ۸۰ هزار هکتار باغ پسته را در رفسنجان ایجاد کردند و  پسته کاری را خوب یاد داشتند.

ابطحی بیان کرد: اعتماد و وجدان کاری رفسنجانی ها می تواند توسعه بخش کار آینده باشد؛ قطعاً می تواند پسته توسعه یابد  و در زمینه پسته باید بهره وری را افزایش دهیم و در زمینه صنعت هم حسن نیت نسبت به همدیگر می تواند فضای مناسب کسب و کار را در این زمینه فراهم آورد.

رضا اسماعیلی، مدیر کل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز در دومین گردهمایی سالیانه کار آفرینان رفسنجان اظهار کرد: از پنج سال پیش گردهمایی و تشکیل نهاد کارآفرینی در راستای اعتلای شهرستان رفسنجان در زمینه های مختلف گردشگری، اقتصادی و غیره ایجاد شد و در نهایت انجمن کارآفرینی شهرستان رفسنجان از ۳ سال پیش در این شهرستان شکل رسمی به خود گرفت و این انجمن اهداف در راستای مسیر توسعه را دنبال می کند.

وی افزود: طی سه سال اخیر توانسته ایم توسعه کمی و کیفی این نهاد را داشته باشیم و بنای ایجاد این انجمن همانند ساخت مسجد و مدرسه و غیره با نیت خیر بوده و همچنان در این راه اقداماتی انجام می شود وخیرین شهرستان برای توسعه فرهنگ کارآفرینی فعالیت هایی را انجام می دهند.

اسماعیلی به ضرورت کارآفرینی اشاره کرد و گفت: هزاران سال طول کشید تا منابع زیرزمینی مس و آب در اختیار ما قرار گرفت و به برکت وجود تکنولوژی می توانیم از ۸۰۰ متر عمق زمین مس را استخراج کنیم و از ۳۰۰ متری عمق زمین هم آب را استحصال کنیم و کشاورزی پسته را رونق دهیم؛ باید نگاه کارآفرینی به مس و پسته داشته باشیم که با این نگاه می توان آینده روشن رفسنجان که وابسته به مس و پسته است را ادامه حیات بدهیم و توسعه شهرستان رفسنجان را رقم زد.

وی خاطرنشان کرد: قصد مقایسه شهرستان رفسنجان با کشورهای اروپایی و یا آسیایی را نداریم اما می خواهیم رفسنجان را از نظر توسعه به شهرستان های توسعه ای مجاور برسانیم؛ به طور مثال استان اصفهان با داشتن جمعیت بالای ۳۰۰ هزار نفر بیش از ۱۱۰ هزار کارگاه فعال دارد اما استان کرمان با جمعیت ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ۴۳ هزار کارگاه فعال دارد که این رقم باید بیش از ۶۰ هزار کارگاه در استان کرمان باشد.

این مسئول تصریح کرد: در رفسنجان که ۳ هزار نفر ورودی بازار کارش است اگر هر ساله به همت دستگاه های مختلف فرمانداری، اداره کار، جهاد کشاورزی، شهرداری و … تلاش شود و برای ۳ هزار نفر اشتغال ایجاد شود تازه می توانیم نرخ بیکاری را ثابت نگه داریم.

گفتنی است همزمان با دومین همایش سالیانه کارآفرینان نمایشگاهی از صنایع دستی بانوان هنرمند رفسنجانی نیز در هتل هیلان برپا گردید.

برچسب ها:
انجمن کارآفرینان رفسنجان دومین همایش سالیانه کارآفرینان شهرستان رفسنجان کارآفرینان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • سیروس

    سلام. واقعا جای تاسف دارد که آقای دکتر ارسلان که مسول دفتر کارگروه اقتصاد مقاومتی است در این مراسم حضور ندارد. مخصوصا با لباس فرم که بیشتر شناخته شود. آرزوی توفیق روزافرون برای ایشان

    باقری

    باعرض سلام چرا کیفیت عکس هاتون خوب نمیشه چرا عکاس هاتون درست عکاسی نمیکنن چرا حرفه ای عمل نمیکنن
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان