بازدید جمعی از خبرنگاران رفسنجان از کارگاه قالیبافی عتبات روستای هرمزآباد / عکس

  • شناسه خبر: 159520
بازدید جمعی از خبرنگاران رفسنجان از کارگاه قالیبافی عتبات روستای هرمزآباد / عکس

جمعی از خبرنگاران شهرستان رفسنجان به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) از کارگاه قالیبافی عتبات واقع در روستای هرمزآباد این شهرستان بازدید کردند .

خانه » فرهنگی مذهبی » بازدید جمعی از خبرنگاران رفسنجان از کارگاه قالیبافی عتبات روستای هرمزآباد / عکس

به گزارش خانه خشتی ؛ جمعی از خبرنگاران شهرستان رفسنجان به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) روز گذشته از کارگاه قالیبافی عتبات واقع در روستای هرمزآباد این شهرستان بازدید کردند .

عصمت خلیلی نژاد مسئول کارگاه هرمزآباد و همت آباد در جمع خبرنگاران گفت :این کارگاه از اوایل امسال با ۵ دار قالی دایر شده است ، بافت دو تخته از قالی ها به اتمام رسیده و تحویل ستاد بازسازی صحن حضرت زهرا (س) شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۳ دار قالی برپاست تصریح کرد :۷ بافنده در این کارگاه برای صحن حضرت زهرا(س) قالی می بافند

خلیلی گفت :بافت سه تخته قالی تا بعد از سال جدید به اتمام می رسد .

خلیلی نژاد ادامه داد :متقاضی در این کارگاه برای بافتن قالی زیاد است ولی متاسفانه جا و مکان کافی نداریم.

وی گفت :کار بافتن هر  قالی با سه نفر بافنده ۶ تا ۸ ماه به اتمام می رسد.

در ادامه به سراغ بافنده های این کارگاه رفتیم ؛

طاهره متولد ۴۵ ، قریب یک سال و نیم است که در این کارگاه مشغول به کار است در گفتگو با ما اینچنین گفت :از سن ۷ سالگی قالی بافتن را یاد گرفتم و خانوادگی قالی باف بودیم ،۴ تا فرزند دارم .

وقتی  از حس بافتن قالی پرسیدم اندکی مکث کرد و گویا اشکی در چشمانش جمع شد و اینچنین گفت ؛حسم قابل بیان نیست ،افتخار می کنم که برای صحن حضرت زهرا (س) قالی می بافم ،یکبار به کربلا رفتم .

وی از عدم رسیدگی مسئولین به قالیباف ها  شاکی بود و ادامه داد :وضعیت اقتصادی خوبی نداریم چند وقته که قرار بود وامی به ما بدهند هنوز خبری نیست بچه عقد بسته و مریض دارم حقوقم کفاف زندگی را نمی دهد ، ما را بیمه نمی کنند .

طاهره در پایان از حاجت روایی خودش حرف به میان آورد و گفت :هر گره ای که به این قالی ها می زنیم یک حاجت است و این خودش یک دنیا ارزش دارد .

طاهره زینلی ۴۳ ساله یکی از دیگر از بافنده های این کارگاه از سن ۷ سالگی قالی می بافد و دارای دو فرزند است وی  در گفتگو با ما از حس خود برایمان گفت :افتخار می کنم که برای صحن حضرت زهرا (س) قالی می بافم زمانیکه قالی بافته می شود و به صحن حضرت زهرا (س) فرستاده می شوند احساس می کنم خودم بر روی این قالی نماز می خوانم و زیارت می کنم براینکه هنوز قسمتمان نشده به زیارت برویم ، یکسال است در این کارگاه مشغول به کار هستم  قبلا ناراحتی اعصاب و روان داشتم از زمانیکه اینجا مشغول شدم  حاجت روا شدم و بیماریم درمان شده است .

وی از نداشتن بیمه و مشکلات خود گفت :چند وقتی است که به موقع حقوق نمیدهند ،شوهرم کشاورز است ،دومین قالی است که برای صحن حضرت زهرا (س) می بافم .

طیبه اسدی زاده ۴۲ ساله  قریب دوسال است که در این کارگاه مشغول به کار است از حس خودش برایمان گفت :من در کارگاه همت آباد و شاه جهان آباد هم فعالیت داشتم برای اینکه مکانی ندارم برای خودم قالی نمی بافم اینجا حاجت هم  گرفتم دو فرزند دارم ،قالی بافتن را از خواهر بزرگترم یاد گرفتم .

وی در ادامه از مشکلات کاری خود برایمان گفت ؛همسرم کشاورز است قریب ۷۰۰ تومان ماهیانه حقوق می گیرم و بیمه هم نیستم ، دوست دارم برای همیشه قالی ببافم .

طیبه ملا احمدی متولد ۴۶  از مشکلات اقتصادی حرف به میان آورد و گفت :از  بچگی قالی بافتن را یاد گرفتم ۴ فرزند دارم ،اگر وام ۵ میلیونی هم به ما بدهند حداقل میتوانیم گره ای از مشکلات خود را باز کنیم ما در دو شیفت کار می کنیم اینجا حتی جمعه ها هم کار می کنیم تعطیلی خاصی نداریم مگر اینکه مریض شویم و نتوانیم کار کنیم .

وی در ادامه می گوید :پول این کارگاه برکت زیادی دارد ،در زمان فعالیتم در اینجا مریض شدم  چشمم مشکل داشت و حتی دکترها می گفتند امیدی نیست ،پرده چشمم پاره شده بود و کلا دید نداشت ولی با شفا گرفتن از حضرت زهرا (س) توانستم بینایی چشمم را به دست آورم .

گزارش از منیژه نوروزی

 

 

برچسب ها:
خبرنگاران رفسنجان عتبات عالیات کارگاه قالی بافی هرمزآباد رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان