شرح روز رفسنجان از زبان نویسنده کتاب انقلاب اسلامی در رفسنجان + عکس

  • شناسه خبر: 157940
شرح روز رفسنجان از زبان نویسنده کتاب انقلاب اسلامی در رفسنجان + عکس

۱۸ دیماه سالروز پایین کشیده شدن مجسمه شاه خائن در میدان ابراهیم رفسنجان در تاریخ انقلاب اسلامی این شهر ، به نام روز رفسنجان نامیده می شود.

خانه » سیاسی » شرح روز رفسنجان از زبان نویسنده کتاب انقلاب اسلامی در رفسنجان + عکس

حسین صفری  از مبارزین دوران انقلاب در شهرستان رفسنجان در گفت و گو با خانه خشتی در شرح حرکت انقلابی مردم رفسنجان در روز ۱۸ دیماه سال ۵۷ به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با رفسنجان اشاره کردبیان داشت: مقام معظم رهبری فرمودند “حضور در رفسنجان برای بنده خدمتگزار ،بسیار خاطر انگیز است شهر رفسنجان و مردم آن را از سالهای بسیار دور مرکز کانون و توجه به حقایق اسلام و نقطه عطفی در شناخت با طاغوت معرفی شده است مردم رفسنجان در شهر خودشان مسجدی به نام مسجد امام نامگذاری کردند به نام آن بزرگوار سخن گفتند و راه وی را ترویج کردند و در دوران اختناق به معنای حقیقی کلمه در صراط مستقیم پایداری و پافشاری کردند این فرمایش بسیار زیبا و عمیق رهبر معظم انقلاب رفسنجان است که رفسنجان را معرفی می کند”.

وی افزود: از سالهای سال قبل از مشروطیت و بیش از ۱۰۰ سال گذشته هسته های مبارزاتی که در تهران تشکیل می شد در رفسنجان نیز شکل می گرفت ،رفسنجان گذشته خوبی دارد و باید این گذشته را حفظ کنیم و نقش ما در این زمینه مهم است و رسانه ها نیز نقش اساسی دارند.

صفری بیان داشت: برای روز ۱۸ دی ماه ۱۳۵۷ روزی که مجسمه شاه ی در میدان ابراهیم رفسنجان پایین کشیده شد ، روزها برنامه ریزی شده بود و من یادم است موقعی که مدرسه ها شروع شد  مهرماه ۵۷ هر روز جنگ و گریز داشتیم تا ۱۸ دیماه روزهای زیادی بود در این ۱۰۸ روز هر روز درگیری و تظاهرات بود .

وی ادامه داد: مردم از مساجد و بخش های مختلف و از روستاها حرکت می کردند و به تظاهرکنندگان می پیوستند یکی از کارهای آنها این بود که نماد طاغوت را به هر طریقی که شده پایین بیاورند.

صفری از شهیدان محمد حسین انصاری، شهید بصیر زاده و شهید اکبر مقیمی به عنوان شهدای انقلاب اسلامی در رفسنجان یاد کرد و گفت: خیابان شهدا از تیرماه سال ۵۷ با شهادت شهید انصاری پس از اجرای نمایشنامه ای که در مسجد جامع اجرا شد و در درگیری پس از ان به شهادت رسید، به این نام نامگذاری شد.

نویسنده کتاب انقلاب اسلامی در رفسنجان خاطر نشان کرد: روز ۱۸ دی ماه ۵۷ یادم است مردم چند روز می رفتند تا نزدیکیهای چهار راه مسجد جامع، زمینه پایین کشیدن مجسمه شاه فراهم نبود ولی آن روز به نظر می امد مامورها هم خسته شده بودند اگر بخواهیم واقعیات را بگوییم نیروهای انتظامی با شاه نبودند اکثر آنها از مردم بودند نیروهای شهربانی به مانند مترسک بودند روز ۱۸ دی ماه با جمعیت زیاد با برنامه ریزی از قبل شده با ماشین بنز مرحوم محمد آذین و یکی از جوان ها به نام  محمد زینلی که امد و زنجیر انداخت به گردن مجسمه شاه و به ماشین بنز بستند و با کمک مردم و هجوم زیاد با شعارهای درود بر خمینی و مرگ بر شاه مجسمه را پایین کشیدند .

وی در ادامه گفت : در مسیر خیابان شهدا مجسمه شاه تکه تکه شد و مامورین شهربانی فقط در حد یک تیراندازی مختصری عکس العمل نشان دادند و قصدشان مردم نبود آن روز نه زخمی و نه کشته دادیم .

صفری گفت: در رفسنجان روزهای مختلفی بود که میتوانست مبدا تاریخ این شهر باشد ولی روز ۱۸ دی ماه را به همین دلیل مبدا تاریخ انقلاب رفسنجان نامگذاری کردند .

وی ۲۱ بهمن سال ۵۷ را نیز یکی از روزهای افتخار دوران انقلاب در رفسنجان برشمرد و تصریح کرد: در این روز انقلاب پیروز نشده بود ولی شاید کسانی بودند که فکر می کردند شاید رژیم شاه باشد بانک بازرگانی در نزدیک میدان ابراهیم بود و یکی از این جوانهایی که اعتقاد اسلامی نداشت به بانک حمله کرد  و این درحالی بود که امام هیچوقت دستور حمله به بانک را صادر نکرده بودند آن جوان چریک فدائی خلق بود و جزو مجاهدین هم نبود رفسنجان از شهرهایی بود که قبل از پیروزی انقلاب برخی نهادهایش رسما تشکیل شده بود.

صفری ادامه داد: چون دادگاه انقلاب قبل از پیروزی انقلاب تشکیل شده بود کمیته انتظامی هم شکل گرفته بود در موقع حمله  بچه های کمیته انتظامی فوری حضور پیدا کردند ودر این درگیری شهید محمد مهدی نخعی به شهادت رسید این روز میتوانست روز رفسنجان باشد چراکه مردم رفسنجان از نهادهای دادگاه و انتظامی  حمایت کردند.

وی خاطر نشان کرد: چند مرتبه سینماهای رفسنجان آتش زده شد، در سال ۳۷ مرحوم آیت الله خزعلی در رفسنجان منبر می رفتند و علیه رژیم شاه صحبت کردند علیه نقش تخریبی سینما صحبت کردند آن روز ۲۰ سال قبل از انقلاب است که میتوانست روز رفسنجان باشد و مردم شجاع رفسنجان از مرحوم ایت الله خزعلی حمایت کردند .

صفری گفت: روز رفسنجان میتواند روزی باشد که چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به خانه های مبارزین در این شهر حمله کردند و ۱۸ نفر دستگیر کردند و به کرمان بردند.

نویسنده کتاب انقلاب اسلامی در رفسنجان در ادامه به نقش پر رنگ مردم رفسنجان در جریانات قبل و پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: مردم رفسنجان مردمی خوش سابقه هستند یکی از شهرهای نادر در کشور در زمینه انقلابی بودن رفسنجان بود اکثر مردم مقلد امام بودند رساله ای به غیر از امام در رفسنجان نبود.

وی افزود: در طول دوران انقلاب اسلامی روحانیون برجسته ای در رفسنجان منبر رفتند که از جمله مهمترین آنان حضور رهبر فرزانه انقلاب در این شهر بود.

صفری ادامه داد: این ها روی مردم اثر داشت و مردم هم کمک می کردند و از کسانی بودند که اهل خمس و سهم امام بودند و سهم  را از طریق نماینده های امام به دست ایشان می رساندند، خانواده های مشهوری بودند از جمله خانواده های مرحوم نظری از کسبه متدین بودند ، ۱۸ نفری که قبل از پیروزی دستگیر شدند تعداد زیادی از انها کسبه ی بازار بودند.

وی خاطر نشان کرد: در میان مبارزین انقلاب اسلامی فرهنگی و روحانی، زن و جوان و پیر بودند همه تیپی وجود داشت و همه اقشار مردم در صحنه انقلاب بودند.

صفری رهبری امام راحل ،انسجام مردم  و اعتقادات سه عامل مهم پیروزی انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: مردم رفسنجان همیشه در صحنه بودند و یک حرف می زدند در رفسنجان روحانی وابسته به رژیم شاه نداشتیم، ما مسجدی نداشتیم که وابسته به رژیم باشد مسجد امام(ره) رفسنجان پایگاه انقلاب بود و روحانیون مروج امام بودند.

وی در پایان خاطر نشان کرد:  امروز اقتدار جمهوری اسلامی به قدری زیاد است که ترامپ عاجز شده است، ما باید اختلافات داخلی را کنار بگذاریم چراکه مبتکر اختلافات انگلیس است، تنها راه گذشت از خطرات اطاعت از فرمایشات مقام معظم رهبری است و  آب سالم را از سرچشمه که ولایت فقیه است بگیریم.

 

 

 

برچسب ها:
18 دیماه انقلاب اسلامی در رفسنجان پایین کشیده شدن مجسمه شاه در رفسنجان روز رفسنجان میدان ابراهیم رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان