آثار گردشگری جوادیه الهیه فلاح از روستایی دو نفره ی جنت آباد تا دهکده آرتمیا

  • شناسه خبر: 157381
آثار گردشگری جوادیه الهیه فلاح از روستایی دو نفره ی جنت آباد تا دهکده آرتمیا

روز گذشته پنجشنبه ۲۹ آذرماه به دعوت دهیاری و شورای اسلامی جوادیه الهیه فلاح جمعی از خبرنگاران شهرستان رفسنجان عازم این منطقه شدند.

خانه » آخرین اخبار » آثار گردشگری جوادیه الهیه فلاح از روستایی دو نفره ی جنت آباد تا دهکده آرتمیا

به گزارش خانه خشتی ؛ این تور رسانه ای با ادای احترام به مقام شامخ سرداران و ۳۴ شهید منطقه جوادیه فلاح آغاز شد و بازدید از کمپ ریگ نوردی ،شرکت در جشن یلدا (که به همت موسسه قرانی ریحانه النبی منطقه جوادیه فلاح برگزار شد )، بازدید از قلعه ده خواجه ، بازدید از دریاچه آرتمیا و دیدار با (حاج علی و ننه مریم ) ساکن روستای جنت آباد در منطقه جوادیه الهیه فلاح ، کم جمعیت ترین روستای استان کرمان با دو نفر ساکن و نشست خبری دهیاری و رئیس شورای اسلامی این منطقه  و تجلیل از خبرنگاران از برنامه های سفر یک روزه خبرنگاران به جوادیه الهیه فلاح بود .

حاج رضا محمدیان عضو شورای اسلامی جوادیه الهیه فلاح در حاشیه بازدید خبرنگاران از قلعه ده خواجه اظهار داشت :فردی به نام خواجه ،اهل بافق در این مکان قناتی احداث می کند و در کنار این  قنات قلعه را ساخته و تمام جمعیتی که در کل نوق بوده است در این قلعه اسکان داده می شدند .

وی بیان داشت :شغل مردم این قلعه کشاورزی بوده است قدمت این قلعه به ۳۰۰ سال می رسد در جلوی درب ورودی آب انباری بوده است که از آب باران پر می شده است در بالای آب انبار استخری بوده است که اب باران به داخل آن سراریز می شده و سالیانه از ان استفاده می کردند .

محمدیان تصریح کرد :در ۱۵۰ متری بیرون قلعه آسیاب آبی وجود داشته است .

وی گفت : منطقه جوادیه الهیه فلاح با ۵ هزار جمعیت استحقاق شهر شدن را دارد و قریب ده سال است که پیگیر این موضوع هستیم و مسئولین بالاتر نمی خواهند این امر تحقق یابد.

عضو شورای اسلامی جوادیه فلاح گفت :اگر این منطقه به شهر تبدیل شود بودجه ها و امکانات این منطقه بیشتر خواهد شد برای تحقق این امر پیگیر هستیم .

وی افزود :چندین سال است که مسئولین قول دادند در مسیر ریل راه آهنی که از این روستا عبور می کند ایستگاه قطار احداث کنند ولی هنوز این امرعملی نشده است .

شهر شدن و وجود شهرک صنعتی دغدغه اصلی این منطقه

علی ناقه رئیس شورای جوادیه فلاح در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت :روستای جوادیه فلاح با ۵ هزار جمعیت در ۸۰ کیلومتری شهرستان رفسنجان واقع شده است و دارای بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری زیبایی می باشد .

وی گفت :بنیان گذار روستای جوادیه فلاح شخصی به نام جواد فلاح بوده است که در سال ۱۳۳۵ فوت نمودند قدمت این روستا به ۹۰ سال می رسد .

علی ناقه خاطرنشان کرد:مرحوم فلاح جاده این منطقه را آباد نمود تا به شهرستان انار وصل شود بچه های این مرحوم کار پدر را جهت آباد کردن این منطقه ادامه دادند .

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد کارهای عمرانی این روستا توسط خیرین صورت گرفته است گفت :ساخت ساز مدرسه ،مسجد وفعالیتهای عمرانی از فعالیتهای خیرین است ولی در سالهای گذشته به علت سرمازدگی محصول پسته دست همه بسته شده است حتی در هزینه های خود هم مانده اند .

رئیس شورای جوادیه فلاح به کمک های مردم این منطقه در اداره کردن جنگ اشاره کرد و بیان داشت :کمک های مردم این منطقه در دوران جنگ زبانزد است .

وی تصریح کرد :اشتغال و کارآفرینی مردم این منطقه به علت نبود شهرک صنعتی از بین خواهد رفت ،دغدغه اصلی ما شهر شدن این منطقه و وجود شهرک صنعتی می باشد.

وی بیان داشت:عمده شغل مردم این روستا کشاورزی می باشد و سالیانه ۲۰۰ تن پسته از این منطقه برداشت می شود و عمده ارقام پسته احمدآقایی و کله قوچی می باشد .

ناقه تصریح کرد :این منطقه به واسطه اقتصاد تک محصولی که دارد اگر خسارتی به باغات وارد شود زندگی مردم مختل و مجبور به مهاجرت می شوند در صورتیکه ما در سالهای گذشته مهاجر پذیر بودیم ،امسال به علت نبود پسته ،کشاورزان دچار خسارت شدند منتظر این هستیم که نماینده مردم رفسنجان در خصوص مصوبه امهال وام ها سرعت عمل بیشتری داشته باشند و نهایتا این مصوبه اجرایی شود .

وی اضافه کرد :جاذبه های گردشگری و بناهای تاریخی از جمله قلعه ده خواجه ،مسجد قدیمی روستا ،دریاچه شور (پرورش آرتمیا )و کمپ ریگ نوردی در این روستا واقع شده اند که می تواند در جذب گردشگران موثر واقع شود نیازمند است مسئولین به این مکان ها رسیدگی کنند.

ناقه عنوان داشت :ده ماه از سال گذشته ولی هیچ کدام از وام های کشاورزی که در اردیبهشت ماه قول داده شده است عملی نشده امید داریم با پیگیری مسئولین بحث بخشودگی سود وام ها دردو تا سه ماه آینده عملی شود .

صنعت گردشگری تنها راه نجات منطقه جوادیه الهیه فلاح

محمد محمدحسنی دهیار منطقه جوادیه الهیه فلاح هم در ادامه این نشست اظهار داشت:سفره های آب زیرزمینی این منطقه تا ده سال آینده تمام خواهد شد و تمام ظرفیت ها  از بین خواهد رفت لذا تنها راه نجات این منطقه را صنعت توریسم و جذب گردشگر می دانیم همه باید در راه شناسایی این ظرفیت کمک کنند .

وی به موقعیت خوب این روستا اشاره داشت و تصریح کرد :برای شناسایی پتانسیل های این روستا سعی کردیم تاریخ این روستا را زنده کنیم .

محمدحسنی  به کارخانه پوشال و پلاستیک در این منطقه اشاره کرد و گفت :این کارخانه ها به علت اینکه در منطقه شهرک صنعتی قرار ندارند و مشکلات محیط زیست دارند از تسهیلات استفاده نمی کنند به علت عدم تسهیلات و گران شدن مواد اولیه ،این کارخانه ها چند ماهی است تعطیل شده اند در حالیکه این کارخانه ها با سرمایه گذاری چند میلیاردی احداث شده بودند .

وی تاکید داشت :برای احداث منطقه صنعتی، زمین در این منطقه وجود دارد ولی مجوز نداریم ،یک منطقه نیمه صنعتی هم احداث شده است که اگر این منطقه به منطقه صنعتی تبدیل می شد مطمنئا ده تا کارخانه اینجا احداث می شد چراکه هم سرمایه گذار و هم نیرو و ظرفیت بااستعداد در این منطقه وجود دارد.

گزارش از منیژه نوروزی

 

 

 

 

 

 

برچسب ها:
آرتمیا جنت آباد جوادیه الهیه فلاح گردشگری
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان