۱۳۴ نفر مبتلا به ایدز در رفسنجان / افزایش ابتلای بانوان و جوانان به ایدز نگران کننده است

  • شناسه خبر: 156374
۱۳۴ نفر مبتلا به ایدز در رفسنجان / افزایش ابتلای بانوان و جوانان به ایدز نگران کننده است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: در رفسنجان هرساله موارد جدید ابتلا به ایدز از تمامی گروه های سنی را مشاهده می شود و تاکنون ۱۳۴ مبتلا به ایدز در رفسنجان کشف شده است.

خانه » پزشکی و سلامت » ۱۳۴ نفر مبتلا به ایدز در رفسنجان / افزایش ابتلای بانوان و جوانان به ایدز نگران کننده است

به گزارش خانه خشتی ، احمد جمال زاده در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت روز جهانی ایدز با حضور جمعی از خبرنگاران رفسنجان در دفتر وی برگزار شد اظهار داشت: ویروس اچ آی وی در سال ۱۳۶۶ اولین مورد آن در کشور ایران مشاهده شد و در حال حاضر ۶۶ هزار نفر آلوده به اچ آی در کشور هستند که نزدیک به ۴۰ هزار نفر آنان کشف و تحت کنترل قرار گرفتند.

وی افزود: بیماری اچ آی وی به خاطر تفاوت های که با سایر بیماریها دارد یک بیماری رفتاری است  و با سبک زندگی افراد ارتباط دارد اگر فرد رفتارهای خودش را کنترل می کند می تواند از این بیماری پیشگیری کند و نگرانی نداشته باشد.

جمال زاده عمده راه انتقال این بیماری از فرد آلوده به سالم را سرنگ های آلوده در افراد معتاد و تزریقی یا استفاده از اجسام نوک تیز ،از طریق رابط جنسی مرد به زن یا برعکس و از مادر به جنین عنوان کرد و گفت:  متاسفانه در سالهای اخیر انتقال ویروس ایدز از طریق روابط جنسی افزایش یافته است و در حالیکه در سالهای گذشته درصد ابتلای آقایان بیش تر بود اما در دو سه سال گذشته درصد ابتلای خانم ها افزایش داشته که جای نگرانی است و عمدتا گروه سنی ۲۰ تا ۴۵ یعنی سنین فعال جامعه مبتلا به ویروس ایدز می شوند که این موضوع نیز جای تامل و نگرانی است.

وی تصریح کرد: ویروس ایدز واکسن ندارد اما در سالهای اخیر برای درمان این بیماری اقداماتی صورت گرفته است تا بتوان ان را کنترل کرد، با شناسایی به موقع ویروس بیماری ایدز حداقل می توان از انتقال آن به سایر افراد جلوگیری کرد.

جمال زاده خاطر نشان کرد: امروزه در مادران باردار یا زوجین مبتلا می توان با درمان مناسب احتمال انتقال را به صفر رسانید و این جای امیدواری است به همین دلیل اصرار بر این داریم که افرادی که رفتار پرخطر داشتند مورد آزمایش قرار گیرند، این افرادمی توانند تحت کنترل و درمان قرار گیرند و حتی طول عمر طبیعی نیز داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: متاسفانه در جامعه امروز به فرد مبتلا به ایدز انگ خطاکاری زده می شود و همین امر موجب می شود که فرد عملا از جامعه و حتی خانواده اش طرد شود و حتی باعث انتقال بیشتر این بیماری به سایر افراد نیز بشود.

وی در خصوص مبتلایان به ایدز در رفسنجان نیز بیان داشت: در رفسنجان هرساله موارد جدید ابتلا به ایدز از تمامی گروه های سنی را داریم از کودک زیر ۵ سال ، خانم ، آقا مجرد و متاهل که تحت درمان قراردارند و عمدتا در گروه جوانان هستند و تاکنون ۱۳۴ مبتلا به ایدز هستند که از این تعداد ۶۰ نفر که ۱۳ نفر انان خانم است دارای پرونده فعال هستند و مابقی یا فوت نمودند یا نامشخص و اطلاعاتی از آنان در دسترس نیست.

جمالزاده تصریح کرد: در حال حاضر می توان برای افراد مبتلا شرایطی را فراهم نمود تا افراد باردار شوند و منعی نیز برای ازدواج و بچه دار شدن نیست و در هیچ شغلی برای این افراد نیز محدودیت نیست.

وی خاطر نشان کرد: اگر فردی رفتار پرخطر داشته باشد و در ۷۲ ساعت اول به مرکز مشاوره بیمارهای رفتاری مراجعه نماید بیش از ۹۰ درصد می توان از ابتلای بعدی پیشگیری کرد.

وی تصریح کرد: در بحث روابط جنسی که در سالهای افزایش یافته است توصیه می شود در وهله اول افراد به اصول اخلاقی خانواده پایبند باشند و در روابط جنسی مشکوک نیز از وسایل مناسب استفاده نموده تا احتمال انتقال به صفر برسد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خاطر نشان کرد: دست دادن ، در یک ظرف غذا خوردن، روبوسی، در یک جا زندگی کردن و کار کردن،  این عوامل باعث انتقال بیماری نمی شود و تنها راه انتقال همان آلودگی خونی است، اقدامی که از سال گذشته آغاز شده است اینکه کلیه زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهرستان از نظر ویروس اچ آی وی کنترل می شوند.

جمال زاده خاطر نشان کرد: مرکز مشاوره بیماری های رفتاری واقع در مرکز بهداشت شماره یک ( خیابان امام(ره) رفسنجان) در ساعات اداری پاسخگوی مراجعین در این زمینه است و حتی افراد می توانند بصورت تلفنی با شماره ۳۴۲۸۵۱۵۲ تماس حاصل نموده و موارد خود را در این زمینه در میان بگذارند.

در ادامه این نشست خبری به موضوع مشاهده موارد شپش در برخی مدارس سطح شهر رفسنجان اشاره شد که در این رابطه دکتر جمال زاده توضیح داد: شپش کشنده نیست اما ایجاد آزارهایی در فرد می کند در چند سال گذشته مواردی دیده شده چه در سطح روستا و چه شهر.

وی افزود: شپش هم اکنون بطور کامل تحت کنترل است و از سال گذشته به خاطر حساسیت های ایجاد شده در بازرسی ها و معاینات از سال گذشته بالغ بر هزار نفر شناسایی و درمان شدند. در این خصوص بهترین نکته رعایت اصول بهداشتی و اینکه خانواده های حساسیت بیشتری داشته باشند ، است.

جمال زاده گفت: خالکوبی و تتو با وسایل غیر بهداشتی و غیر استریل نیز می تواند عامل انتقال ویروس اچ آی وی باشد و بهتر است برای پیشگیری از وسایل یکبار مصرف بهداشتی استفاده شود.

وی خاطر نشان کرد: تتو یک زمانی ممنوع شد اما توسط صنف آرایشگران به انجام ان البته با رعایت اصول بهداشتی اجازه داده شد. مراکزی که بصورت علنی اقدام به این عمل می کنند توسط کارشناسان ناظر ما کنترل می شوند  از سال گذشته یک خانم به عنوان مامور آرایشگران زنانه انتخاب تا این بصورت سرزده حضور یابند.

جمال زاده گفت: مراکز قانونی کاملا تحت کنترل هستند البته هستندمراکزی که بصورت زیر زمینی اقدام به این کار می کنند، مردم باید این اگاهی را داشته باشند که به مراکز مجوز دار و مطمئن مراجعه کنند و توسط فرد کنترل شود که از وسایل استریل و یکبار مصرف استفاده شود.

برچسب ها:
ایدز ایدز در رفسنجان پ دکتر احمد جمال زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان