مرگ دو کودک زیر ۵ سال در رفسنجان براثر مسمومیت با متادون

  • شناسه خبر: 153515
مرگ دو کودک زیر ۵ سال در رفسنجان براثر مسمومیت با متادون

مدیرگروه اطفال و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: از ابتدای امسال تا کنون دو کودک زیر پنج سال در رفسنجان بر اثر مسمومیت با متادون جان خود را از دست دادند.

خانه » آخرین اخبار » مرگ دو کودک زیر ۵ سال در رفسنجان براثر مسمومیت با متادون

به گزارش خانه خشتی ، دکتر ناهید مسعود پور به مناسبت هفته جهانی کودک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مسمومیتها یکی از آسیب های جدی و منجر به مرگ در کودکان است و کاملا قابل پیشگیری هستند.

وی افزود: والدین بایستی دارو، قرص، مواد شیمیایی و شوینده را دور از دسترس کودکان قرار دهند .

وی با اشاره به اینکه بیشترین مسمومیتی که تا کنون در کودکان زیر پنج در رفسنجان منجر به آسیب و یا مرگ شده مسمومیت با متادون بوده که از والدین تقاضا داریم این دارو را در شیشه هایی که قفل کودک دارند نگهداری و در شیشه های نوشابه و یا شیشه های شربت استامینوفن و امثال اینها نگهداری نکنند.

وی تصریح کرد: امسال دو مورد مرگ با مسمومیت متادون داشتیم و سال گذشته نیز ۴۰ مورد مسمومیت داشتیم که از این ۴۰ مورد یک مورد منجر به مرگ شد.

مسعود پور مواد شوینده را هم از مواردی عنوان کرد که کودکان می توانند توسط آنها مسموم شوند لذا درخواست کرد که والدین مواد شوینده را در دسترس کودکان قرار ندهند.

وی همچنین عدم استفاده از راه روئک برای شیرخواران را متذکر شد و افزود: وقتی بچه را در داخل آن قرار می دهیم می تواند خود را به چیزهای خطرناک برساند همچنین خطر سقوط از راه روئک و افتادن از پله ها برای شیرخواران بسیار زیاد است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از راه روئک برای شیرخوار وابستگی میاورد و رشد حرکتی وی را به تأخیر می اندازد.

مسعودپور همچنین بیشترین حوادث در کشور و رفسنجان را که منجر به آسیب و یا مرگ کودکان شده حوادث ترافیکی برشمرد و افزود: بسیاری از تصادفات با مراقبت و پیگیری والدین قابل پیشگیری است(مانند ایستادن کودک روی صندلی،بیرون بردن سر از سقف ماشین وشیشه ماشین،قرارگرفتن بین دوصندلی جلو).

وی ادامه داد: سال گذشته ۱۱ مورد مرگ کودک زیر پنج سال داشتیم که از این تعداد ۷ مورد بر اثر حوادث ترافیکی رخ داده است.

متخصص نوزادان توصیه کرد: برای جابجایی و حمل نوزادان تا وزن ۹ کیلوگرم در ماشین باید از صندلی مخصوص کودک در عقب ماشین استفاده کرد.

وی گفت: هرگز در ماشین شیر یا غذا به شیرخوار ندهید و برای کودکان زیر ۵ سال همیشه از کمربند ایمنی استفاده کنید .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان یکی از علتهای مرگ شیرخواران را مرگ در داخل گهواره عنوان و تصریح کرد: همیشه کودک و شیرخوار را به پشت بخوابانید نه به پهلو، دود سیگار و استفاده از پستانک شیرخشک در گهواره علت مرگ بیشتر را بروز می دهد.

برچسب ها:
روز جهانی کودک متادون مرگ کودک
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان