راهیابی افزایش قیمت به جمعه بازار رفسنجان

  • شناسه خبر: 151646
راهیابی افزایش قیمت به جمعه بازار رفسنجان

با تغییرات اوضاع اقتصادی و ارز در کشور با جمعی از فروشندگان در جمعه بارار شهرستان #رفسنجان گفتوگویی کردیم و وضعیت بازار را از زبان بازاریان جویا شدیم.

خانه » آخرین اخبار » راهیابی افزایش قیمت به جمعه بازار رفسنجان

چند سالی است که در شهرستان رفسنجان هر هفته جمعه بازار برگزار می گردد با تغییرات ناگهانی اوضاع اقتصادی و وضعیت بازار و ارز بازارچه های روزانه و شب بازارها هم از این تغییرات ناگهانی بی نصیب نمانده اند.

به همین منظور خانه خشتی گفتگویی با چندتن از فروشندگان انجام داد و شرایط را از زبان آنان جویا شد.

 

طبق گفته فروشندگان وضعیت جمعه بازار تا یک ماه پیش خوب بوده است استقبال مردم و خرید آنها باعث افزایش فروش نسبت به روزهای عادی در مغازه بود.
به دنبال کم شدن ارزش ریال، وضعیت بازار تغییر کرده است اتفاق نظر همگی به بد بودن اوضاع خرید و فروش اجناس بودفروشندگان و خریداران توانایی خرید اجناس را نداشته و بازار تا حد زیادی کساد شده است مردم تنها به نیازهای روزمره خود اکتفا کرده و تا حد ممکن از خرید کالاهای غیر ضروری خودداری می کنند.
به گفته خریداران گران شدن اجناس و کم شدن ارزش ارز رایج کشور مردم خرید را به مایحتاج خانه محدود کرده اند اوضاع نا به سامان بازار و ندادن اجناس به صورت اقساطی سبب شده است که مردم درمورد تهیه اجناسی مانند لوازم خانگی بین خریدن و نخریدن حیران بمانند.
در جمعه بازار اجناس تا حدود ده درصد ارزانتر از بازار فروخته میشوند همین امر سبب شده است مردم اسقبال بیشتری از ان داشته باشند‌ . اما با نا متعادل بودن قیمتها فروشندگان مجبور به گرانتر فروختن کالاهای خود شده اند.

یکی از فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با ما اینچنین می گوید : با اینکه اجناس را نسبت به بازار بیست الی سی هزار تومان ارزانتر می دهیم اما زمانی که فلاسک نه هزارتومانی پانزده هزار تومان شده است،هر قدر هم ارزانتر بدهیم کسی توانایی خرید ندارد.

میوه فروشان هم از این قاعده مستثنا نیستند مقدار کمتری میوه می اورند و طبق گفته چند تن از آنها چون قیمت میوه بالا رفته است بیشتر میوه ها خراب میشوند و اخر شب مجبور می شوند هندوانه کیلویی هزار و پونصد تومان را به قیمت یک سوم بفروشنداین در حالی است که میدان میوه و تره بار شهرستان نیز با آنها همکاری نکرده و با نا متعادل بودن قیمت ها در بازار میوه را تنها یه صورت نقدی به مغازه دار میدهد.همین گرانی ها سبب ورشکستی و در نتیجه بسته شدن تعداد زیادی از مغازه های میوه شده است بدهی و مشکلات زیاد زندگی در این اوضاع و همچنین ورشکست شدن مغازه داران برخی از آنها را به فروش در جمعه بازار مجبور کرده است

این امر نه تنها مشکل میوه فروشان بود بلکه تمامی فروشندگان را در بر می گیرد.
ثبات نداشتن قیمتها باعث مشکلاتی برای مغازه داران در وارد کردن جنس شده است تولیدی ها یا کارخانه ها اجناس خود را تنها به صورت نقد میفروشند که آن هم بعد از گذشت چندین هفته پس از واریز پول ارسال میشود.

به سراغ چند نفر از فروشندگان لوازم خانگی رفتیم چند نفر بیان کردند که اگر کسی ضمانت کند به صورت اقساطی جنس را میفروشیم اما درمورد لوازم خانگی و همچنین تهیه جهیزیه برای دختران از آن جهت که قیمتها نا متعادل است و اجناس خارجی رو به گران شدن می باشد برخی از مغازه داران از فروش اجناس خارجی امتناع کرده و تنها به صورت نقد کالا های خود را به فروش میرسانند یکی از آنها میگوید:«فنجانی که من امروز میفروشم را باید هفته آینده به همین قیمت فروش خودم بخرم و برای جلوگیری از ورشکستی مقداری گرانتر از قبل به فروش برسانم.»


طبق گفته علیار اسکندری فرماندار شهرستان رفسنجان :«درصورت عدم همکاری بازار با مردم ایجاد نمایشگاه ضرورت پیدا میکند.» نظر برخی از فروشندگان را در این مورد جویا شدیم. نزدیک به شصت درصد آنها موافق برپایی نمایشگاه و چهل درصد مخالف این کار بوده اند.به گفته برخی از انها چون نمایشگاه به عنوان تخفیفی برپا میشود مردم را جذب میکند و فروش بالاتر میرود اما زمانی که مردم قدرت خرید نداشته باشند نمایشگاه هم فرقی با جمعه بازار نخواهد کرد.

از امکانات رفاهی مکان برگزاری جمعه بازار پرسیدیم که تقریبا میوه فروش ها از نداشتن سرویس بهداشتی و نماز خانه مناسب گله مند بودند و از نبود فضای پارک برای ماشین ها ناراضی بودند .

طبق گفته آنها محل قبلی برگزاری جمعه بازار هم ورودی کمتری دریافت میکرد هم محل پارک برای ماشینها داشت به طوری که قبلا تا ده کیلو خربزه را هم میفروختند اما در این محل کسی ده کیلو خربزه را از محل خرید تا میدان ابراهیم نمیبرد که این امر هم باعث کم شدن فروش آنها نسبت به قبل شده است.

گزارش از ریحانه حسن رحیمی

برچسب ها:
جمعه،جمعه بازار،وضعیت اقتصادی،اقتصاد،بازار،ریحانه حسن رحیمی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان