در نشست خبری رئیس دانشگاه مطرح شد :

دانشگاه ولیعصر رفسنجان میزبان دومین همایش ملی پسته ایران / انعقاد ده پروژه پژوهشی میان مس سرچشمه و این دانشگاه

  • شناسه خبر: 150829
دانشگاه ولیعصر رفسنجان میزبان دومین همایش ملی پسته ایران / انعقاد ده پروژه پژوهشی میان مس سرچشمه و این دانشگاه

رئیس دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان گفت: دومین همایش ملی پسته ایران در روزهای ۲۱ و ۲۲ شهریورماه در سالن شهدای گمنام این دانشگاه برگزار خواهد شد.

خانه » علم و فن آوری » دانشگاه ولیعصر رفسنجان میزبان دومین همایش ملی پسته ایران / انعقاد ده پروژه پژوهشی میان مس سرچشمه و این دانشگاه

به گزارش خانه خشتی ؛ دکتر محمدعلی دهقان صبح امروز در نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران شهرستان رفسنجان اظهار داشت :با توجه به بحران کمبود آب در رفسنجان این شهرستان باید به سمت صنعتی شدن وکشاورزی مدرن  تغییر رویه دهد .

وی به جایگاه و نقش مهم دانشگاه ها اشاره داشت و بیان داشت :دانشگاه ها علاوه بر منشاء اثرات علمی و فرهنگی درآمد اقتصادی و مالی هم برای شهرستان دارند .

دهقان به نقش مهم دانشگاه که همان کارآفرینی است اشاره داشت  وتصریح کرد :دانشگاه از نظر اقتصادی ۵۰ درصد بودجه پسته را به شهرستان وارد می کند و دانشگاه علاوه بر جایگاه علمی باید در زندگی روزانه ما نقش مهمی داشته باشد .

رئیس دانشگاه ولی عصر (عج) از برگزاری دومین همایش ملی پسته ایران در دانشگاه خبر داد و گفت :این همایش در روزهای ۲۱ و ۲۲ شهریورماه در سالن شهدای گمنام این دانشگاه برگزار خواهد شد در کنار این همایش نمایشگاه محصولات کشاورزی برای رونق اقتصادی شهرستان ارائه می شود .

وی با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد پسته رفسنجان از بین رفته است گفت :با توجه به افزایش قیمت دلار , درگیریهایی آمریکا و چین ، افزایش تعرفه پسته آمریکا به چین و افزایش قیمت پسته در چین باعث می شود پسته ایران رونقی داشته که شاید جایگزینی در کمبود پسته رفسنجان باشد .

دهقان با بیان اینکه ۱۰ قرارداد پژوهشی با مس در حال انجام داریم گفت :با توجه به شرایط تحریمی که به وجود امده است و مواد اولیه ای که  شرکت مس نیاز داشته و سفارشی که به دانشگاه داده است پژوهشگرهای ما در حال تهیه ان مواد هستند در پایلوت و آزمایشگاه مواد تولید شده قرار است یک اتحادیه ای بزرگتری تشکیل شود تا این مواد را در حد نیاز شرکت مس برآورده سازیم ،تا رسیدن به نتیجه مطلوب اخبار ان را اعلام خواهیم کرد.

وی بیان داشت: ۴ تفاهم نامه در راستای طرح های اقتصاد مقاومتی با شرکت مس امضاء کردیم و در خصوص طرح توسعه کشت زعفران در مناطق کوهستانی رفسنجان سال گذشته سه هکتار زعفران در منطقه خنامان شروع کردیم که امسال به ۲۰ هکتار افزایش می یابد .

رئیس دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان اضافه کرد : گیاهان دارویی در همه منطقه های کوهستانی رفسنجان بدون نیاز به آبیاری می تواند کشت شود که درآمد بسیار خوبی دارد سال گذشته ۲۰ هکتار در منطقه خنامان شروع شد که امسال به  هکتار  ۱۰۰ هکتار افزایش می یابد .

وی به توسعه گلخانه های هیدروپونیک اشاره داشت و گفت :در گلخانه ها مصرف آب به شدت کاهش می یابد و این طرح در چاه تلمبه هایی که بخواهند کشت گلخانه را جایگزین کشت پسته کنند با حمایت دانشگاه اجرا خواهد شد .

دهقان تصریح کرد :در دانشگاه قرارداد ۱۰ هکتار کشت گلخانه ای در حال اجراست تا اخر سال جاری این گلخانه ها به بهره برداری می رسند .

رئیس دانشگاه ولی عصر(عج) گفت :بروزرسانی اطلاعات چاه تلمبه های اب رفسنجان و انار باید صورت گیرد که از ۱۵ سال گذشته اطلاعاتی در این باره نداریم ،  قریب ۶۰ عامل این چاه ها باید مورد بررسی قرار گیرد که ما دستگاه هایی جهت آنالیز اب چاه ها خریداری کردیم .

وی عنوان داشت :به گفته کارشناسان منیزیم  که از اب بیرون می آید مورد استفاده کارخانه های دنیا است ولی برای کشاورزی مضر است اگر بتوانیم این مواد را اخذ کینم هم در جهت توسعه کشاورزی حرکت کردیم و هم یک محصول بسیار ارزشمندی را تولید کرده ایم .

محمد دهقان اذعان داشت : پیش بینی می شود جمع اوری اطلاعات این چاه تلمبه ها ظرف سه ماه و انالیز داده ها ظرف ۶ ماه صورت می گیرد .

رئیس دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان ورودی دانشجویان سال جدید را ۲۵۰۰ نفر عنوان کرد و گفت :تهمیدات خوبی صورت گرفته که از خانواده های این دانشجویان استقبال شود چراکه سال گذشته از نظر اسکان خانواده ها وضعیت مطلوبی نداشته ایم .

وی به پژوهشکده کربن اشاره داشت وگفت :در سال گذشته ۷۰۰ میلیون تومان تجهیزات برای راه اندازی این پژوهشکده خریداری کردیم نقش مهم کربن در تولید برخی محصولات مهم است و این محصول وارد می شود لذا برای تولید این محصول نیاز به محصول دیگر داریم  در این بحث رشته کارشناسی ارشد شیمی و کارشناسی ارشد نانو فیزیک و شیمی را برای سال جدید پیگیری کرده ایم که مجوز ان صادر شده است .

محمدعلی دهقان از ساخت دو دانشکده علوم ریاضی و مدیریت و اقتصاد خبر داد و گفت :دو دانشکده به مساحت ۹ هزار و ۷ هزار متربع در حال ساخت است که تا ۶ماه اینده به بهره برداری می رسد .

وی افزود :با ساخت این دو دانشکده مشکلاتی از قبیل کمبود کلاس ،اتاق اساتید و کمبود آزمایشگاه برطرف خواهد شد .

رئیس دانشگاه ولی عصر(عج)رفسنجان در خصوص دوره سوم ریاست و تایید وزارت علوم  اینچنین گفت:در دو ماه گذشته با مسئولین وزارتخانه صحبت داشتیم و اصراری داشتم که جایگزینی برای من پیدا کنند هنوز به توافق نرسیده ایم و هنوز حکمی برای من صادر نشده است ورضایت و تایید از طرف من به آنها نرسیده که حکمی صادر شود تا به حال چندین بار خواهش کردیم که فردی جوان را به  جای بنده جایگزین کنند اما هنوز نتیجه قطعی نشده تا هفته آینده مشخص خواهد شد .

تهیه و تنظیم: منیژه نوروزی

انتهای پیام/

 

 

 

برچسب ها:
دانشگاه ولیعصر رفسنجان دومین همایش ملی پسته ایران محمد علی دهقان رئیس دانشگاه ولیعصر رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان