قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری مطرح کرد :

۲۳ هزار دانشجوی افغان در ایران شاغل به تحصیل هستند

  • شناسه خبر: 143168
۲۳ هزار دانشجوی افغان در ایران شاغل به تحصیل هستند

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری در امور بین الملل گفت: ۱۵ هزار دانشجوی افغانستانی دردانشگاههای ایران تحصیل می کنند و ۸ هزار نفر دانش آموز افغانستانی در کنکور امتحان داده اند

خانه » علم و فن آوری » ۲۳ هزار دانشجوی افغان در ایران شاغل به تحصیل هستند

به گزارش خانه خشتی ؛ حسین سالار آملی صبح امروز در همایش توسعه روابط آموزش عالی ایران و افغانستان که به میزبانی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان برگزار شد، اظهار داشت :وزارت علوم و تحقیقات فناوری در حوزه زیر ساختی ، تحلیلی و فناوری و راندمان عمل فعالیتهایی بین المللی خوبی با کشورها مورد بررسی قرار داده ایم .
وی بیان داشت :مهمترین حوزه ما حوزه رفتاری می باشد که مد نظر ماست در رابطه ما کشور افغانستان به همین صورت است در این حوزه مهمترین مدلی که داریم این است صبر و همکاری بین المللی و یک پروسه دراز مدت تمام وقت و با حوصله است .
سالار آملی تصریح کرد :در همکاری های بین المللی با دو کشور ،دو فرهنگ و رفتار روبرو هستیم ،انعطاف پذیری برای پیشرفت کار و بحث زیربنایی را در ارتباطات مد نظر قرار می دهیم .
وی افزود :توسعه همکارهای بین المللی نیازمند این است از ارتباطات محض ،ارتقا سطح به سیاستهای همکاری علمی و بین المللی بدهیم ،در فعالیتهای بین المللی باید دو طرف نافع باشند اگر این گونه باشد پایدار می باشد .
قائم مقام وزیر علوم تحقیقات و فن آوری گفت :ما در کشورمان با افغانستان ۵ کارگروه ارتباط داریم ،یکی از این کارگروه علمی و فرهنگی است که مسئولیت ان بر دوش وزارت علوم و فناوری است در این کارگروه اعضای ان وزارت علوم ،وزارت بهداشت ،وزارت اموزش و پرورش و وزارت اداره ارشاد و…می باشد .
وی افزود :دانشجویان افغانستانی شاغل به تحصیل در جمهوری اسلامی ۴۹۰۰ نفر هستند که وزارت علوم پذیرای ان است و ۵۹۲ نفر وزارت بهداشت و ۷ هزار ۸۳۸ نفر دانشگاه ازاد و ۲ هزار۵۰۸ نفر دانشگاه پیام نور پذیرای انها هستند .
سالار آملی عنوان داشت : ۱۵ هزار دانشجوی افغانستانی دردانشگاههای ایران تحصیل می کنند و ۸ هزار نفر دانش آموز افغانستانی در کنکور امتحان داده اند و جمعا ۲۳ هزار دانشجوی افغان در ایران شاغل به تحصیل هستند.

وی خاطر نشان کرد: سه شعبه دانشگاهی در افغانستان در سه شهر فعالیت دارند در سال ۹۶ توسط دفتر ما دو هزار ۵۰۰ جلد کتاب علمی دانشگاهی به سفارت ما در افغانستان ارائه شد و بین دانشگاهیان توزیع گردید .
سالار آملی تاکید داشت :دانشگاه علم و صنعت همکاری در بخش راه اهن در کشور افغانستان را برعهده دارد ،همکاری چند جانبه را هم با افغانستان در دستور کار داریم که از لحاظ اعتباری به ما کمک می کند .
قائم مقام وزیر گفت :مهمترین همکاری مورد موفق این بوددانشجوی افغان که کشور ایتالیایی تقبل کرد ۵۰ خانم را به عنوان پرستار در دانشگاه های ایرانی پرورش دهد که ۱.۵ میلیون یورو اعتبار برایش در نظر گرفته شد .
وی ادامه داد :نگاهی در همکاری های اینده دو کشور داریم بسیار مهم است ،ما احتیاج داریم نقشه راه همکاریهای علمی دانشگاهی را داشته باشیم اگر بخواهیم موفق باشیم این کلیدی ترین بحث است .
املی خاطرنشان کرد :ما باید در اینده در حوزه پژوهش حرکت کنیم ،نیروهای فنی و کاربلد نیاز داریم اگر گرایش تربیتی را به رشته های فنی و حرفه ای و انسانی ببریم در نقشه راه انیده به ما کمک می کند .
وی عنوان داشت :انتقال تجربیات ،کیفیت سنجی و ارزیابی دانشگاه افغانستان استاتید و…مورد توافق طرفین قرار گرفت .

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان