مشروح سخنان احمدی‌نژاد، لاریجانی و ۱۳ نماینده و حواشی جلسه

  • شناسه خبر: 14276
مشروح سخنان احمدی‌نژاد، لاریجانی و ۱۳ نماینده و حواشی جلسه

به گزارش خبرنگار خانه خشتی، جلسه علنی چهارشنبه ـ پارلمان به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد. سپس حضور رئیس‌جمهور به استناد تبصره ماده ۱۱۰ آیین‌نامه داخلی مجلس، به عنوان دستور صحن علنی خانه ملت قرائت شد. طبق مصوبه هیئت رئیسه، رئیس‌جمهور فرصت داشت از […]

خانه » آخرین اخبار » مشروح سخنان احمدی‌نژاد، لاریجانی و ۱۳ نماینده و حواشی جلسه

به گزارش خبرنگار خانه خشتی، جلسه علنی چهارشنبه ـ پارلمان به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

سپس حضور رئیس‌جمهور به استناد تبصره ماده ۱۱۰ آیین‌نامه داخلی مجلس، به عنوان دستور صحن علنی خانه ملت قرائت شد.

طبق مصوبه هیئت رئیسه، رئیس‌جمهور فرصت داشت از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰ صبح امروز، به سخنرانی بپردازد.

* اسامی سخنرانان بعد از نطق احمدی‌نژاد اعلام شد/ باهنر به جای مصری

براساس این گزارش، حسین سبحانی‌نیا با اشاره به اسامی سخنرانان بعد از نطق امروز احمدی‌نژاد در صحن علنی مجلس اظهار داشت: پس از بحث در هیئت رئیسه در خصوص حضور احمدی‌نژاد در مجلس،‌ تصمیم بر این شد که احمدی‌نژاد از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰ جلسه روز چهارشنبه برای نمایندگان سخنرانی کند.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موافقت هیئت رئیسه مجلس با سخنرانی احمدی‌نژاد در صحن علنی به نهاد ریاست جمهوری ابلاغ و اعلام شده است، افزود: به رئیس جمهور اعلام شده انتظار نمایندگان این است که آقای احمدی‌نژاد پس از صحبت‌های خود در مجلس بماند و حرف نمایندگان را بشنود.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه ادامه حضور احمدی‌نژاد در مجلس پس از سخنرانی، به نظر خود وی بستگی دارد،‌ ادامه داد: پس از صحبت‌های احمدی‌نژاد، تعدادی نماینده از هر کمیسیون تخصصی مجلس صحبت خواهند کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: ما در مجلس بحث را ادامه خواهیم داد و از آقای احمدی‌نژاد نیز خواسته شده بماند.

سبحانی‌نیا یادآور شد:‌ محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس، احمد توکلی نماینده تهران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه، غلام مصباحی‌مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون نظارت و پیگیری اصل ۴۴، عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی، مسعود پزشکیان نماینده تبریز و مهدی دواتگری،‌ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جزو لیست سخنرانان امروز هستند.

عضو هیئت رئیسه مجلس در پایان یادآور شد: تعدادی از نمایندگان نیز پیش از سخنرانی احمدی‌نژاد به قید قرعه انتخاب می‌شوند و پس از صحبت‌های رئیس‌جمهور ایراد نطق خواهند داشت.

دیروز از سوی اعضای هیئت رئیسه مجلس، اسامی ۷ نفر اعلام شد که در بین آنها نام عبدالرضا مصری هم دیده می‌شد اما اکنون گویا باهنر جایگزین مصری شده و مهدی دواتگری نیز به جمع سخنرانان اضافه شده است.

* بالاخره احمدی‌نژاد وارد پارلمان شد

به گزارش فارس، بالاخره بعد از بحث‌ فراوان روزهای گذشته محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری برای ارائه توضیحاتی درباره مسائل اقتصادی کشور وارد صحن علنی مجلس شد.

محمدرضا باهنر و حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، نواب هیئت رئیسه به استقبال احمدی‌نژاد رفتند.

غلامحسین الهام  سخنگوی دولت، محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور، لطف‌الله فروزنده معاون پارلمانی، محمدی‌زاده رئیس سازمان محیط زیست، رستم قاسمی وزیر نفت، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات، سیدمرتضی بختیاری وزیر دادگستری، مجید نامجو وزیر نیرو، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه و سیدشمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد، احمدی‌نژاد را هنگام ورود به صحن علنی همراهی ‌کردند.

بر اساس این گزارش، سیدشمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش از این، درباره موضوع سخنان رئیس‌جمهور به خبرنگاران گفت: محور سخنان رئیس‌جمهوری اقتصادی و هدفمندی یارانه‌هاست.

هنوز مشخص نیست رئیس‌جمهور پس از سخنرانی خود که مجلس یک ساعت و نیم برای وی فرصت در نظر گرفته است، در صحن علنی می‌ماند یا می‌رود.

علی لاریجانی رئیس مجلس در جلسه غیرعلنی روز گذشته خانه ملت، گفته بود: مجلس در جلسه با احمدی‌نژاد، متکلم ‌وحده نخواهد بود، آقای رئیس‌جمهور چه در مجلس بماند، چه برود، نمایندگان دغدغه‌هایشان را مطرح می‌کنند.

در نامه هیئت رئیسه مجلس خطاب به فروزنده معاون پارلمانی رئیس‌جمهور آمده بود: هیئت رئیسه مجلس به استناد تبصره ماده ۱۱۰ آیین‌نامه داخلی،‌ با سخنرانی جناب آقای رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰ صبح روز چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه موافقت نموده است.

در بخش دیگری از این نامه مندرج بود: نظر به اینکه پس از سخنرانی آقای رئیس‌جمهور تعدادی از نمایندگان در خصوص موضوع جلسه سخنرانی خواهند داشت، توقع نمایندگان اینست، آقای رئیس‌جمهور در صحن علنی حضور داشته و دیدگاه‌های نمایندگان محترم را استماع نمایند. ضمناً بر اساس تبصره ماده فوق ضروری است موضوع سخنرانی آقای رئیس‌جمهور به اطلاع رئیس مجلس برسد.

* موسوی‌نژاد: شائبه انتخابات هدفمند سخنرانان وجود دارد

به گزارش فارس، سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در تذکری آئین‌نامه‌ای در ابتدای جلسه علنی امروز گفت: بهتر بود همه سخنرانان جلسه علنی را قرعه‌کشی می‌کردید، چراکه در این صورت این کار بر اساس عدالت بود اما اکنون نوعی بی‌عدالتی است.

وی افزود: به نظر می‌رسد باید انتخاب افراد براساس قرعه‌کشی صورت می‌گرفت، اینکه خودمان کسی را انتخاب کنیم درست نیست و این شائبه ایجاد می‌شود که افراد به صورت هدفمند مشخص شده‌اند.

* سودانی: نباید در جامعه تقابل مجلس و دولت تلقی شود/ مردم خواهان وحدت هستند

ناصر سودانی نماینده مردم اهواز هم طی تذکری با اشاره به حضور رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس گفت: حقوقی دولت بر گردن مردم و حقوقی نیز مردم بر گردن دولت دارند که باید هر دوی آنها رعایت شود.

وی با بیان اینکه هر گونه اختلاف بین مجلس و دولت موجب نارضایتی مردم است، افزود: اکنون که بعد از قرن‌ها ایران عزیز اسلامی در مظروف پاکی جاری شده است ما باید قدردان آن باشیم.

سودانی با بیان اینکه حفظ آرامش در کشور مهم است، تاکید کرد: به دولت و شخص آقای رئیس جمهور تاکید می‌کنم در رفتار و گفتار خود کاری نکنند که خدای ناکرده مصالح نظام رعایت نشود و در مقابل هم نمایندگان نباید کاری کنند و حرفی بزنند. که دیگران بگویند قوه مقننه با دولت در تقابل است.

نماینده مردم اهواز گفت: دود اختلافات به چشم مردم می‌رود و ما باید آرامش را برای حفظ وحدت رعایت کنیم.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر سودانی گفت: شما نصایح خوبی را مطرح کردید اما تذکر یا اخطار نداشتید.

* نعمتی و یادآوری «تزی» که لاریجانی از آن حمایت کرده بود/ نماینده‌تر را تمام کنید

بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی هم طی تذکری در صحن علنی مجلس گفت: تذکر بنده در رابطه با رفع تبعیضات ناروا است؛ وقتی جلسات بین دولت و مجلس برگزار می‌شود، هیئت رئیسه نباید فقط افراد خاص را برای سخنرانی انتخاب کند.

نعمتی خطاب به لاریجانی گفت: انتظار داریم که برای یک بار این موضوع را تمام کنید، چرا که ما نماینده‌تر نداریم و خودتان از این تز حمایت کردید.

وی اظهارداشت: متاسفانه در همه مراسم‌ها و عزا و عروسی فقط ۸ نفر باید صحبت کنند.

نعمتی اضافه کرد: باید برای سخنرانی ناطقان در جلسه قرعه‌کشی شود.

* اخطار به تمام اصول قانون اساسی!

به گزارش فارس، کمال‌الدین پیرمؤذن نماینده مردم اردبیل در مجلس نیز طی اخطاری در جلسه علنی امروز(چهارشنبه) مجلس خطاب به رئیس مجلس گفت: آقای رئیس‌جمهور می‌خواهند امروز به صحن علنی مجلس بیایند از شما می‌خواهم از شأن مجلس دفاع کنید و این طور نباشد که ایشان حرف‌هایی بزنند و بروند.

وی افزود: اگر مطالبی درباره مسائل اقتصادی گفته شود لازم است نمایندگان به آن پاسخ گویند و این طور نباشد که رئیس‌جمهور صحبت کند و برود.

پیرمؤذن که می‌گفت اخطارش درباره کلیه اصول قانون اساسی است مجددا از لاریجانی خواست برای آنچه او حفظ شان مجلس می‌خواست تلاش کند.

حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان نیز طی تذکری با اشاره به مشخص شدن نمایندگانی که قرار است بعد از رئیس‌جمهور نطق کنند، گفت: این که از یک کمیسیون یک نفر اجازه صحبت داشته باشد و یا اینکه تعدادی از نمایندگان به نمایندگی از کل مجلس صحبت کنند، اقدام درستی نیست و شائبه‌‌های مختلفی به وجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه باید به صورت عادلانه وقت سخنرانی بعد از رئیس جمهور را تقسیم کرد، افزود: اینکه برخی نمایندگان حق سخنرانی داشته باشند اما برخی دیگر چنین حقی نداشته باشند شائبه بی‌عدالتی هیئت رئیسه به وجود می‌آورد.

* عثمانی: نباید اجازه داد برخی «نماینده‌تر» باشند

محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان هم طی تذکری در صحن علنی مجلس اظهار داشت: مباحثی که قرار است امروز در مورد هدفمندی مطرح شود تخصصی نیست بلکه برای توده‌هاست و در بیان آنها از شیوه‌های توده‌پسند استفاده می‌شود.

وی افزود: نباید اجازه داد این روش استمرار پیدا کند چرا که در این صورت جایگاه هیئت رئیسه مخدوش می‌شود.

عثمانی تصریح کرد: نباید اجازه داد برخی نمایندگان، نماینده‌تر باشند.

به گزارش فارس لاریجانی در پاسخ به تذکر عثمانی گفت: مطمئن باشید جلسه را طوری اداره می‌کنیم که دوستان صحبت کنند.

* ۵ ناطق بعد از سخنرانی رئیس‌جمهور انتخاب شدند

در نشست علنی امروز چهارشنبه ۲۷ دی ماه مجلس شورای اسلامی هیئت رئیسه مجلس اسامی ناطقان بعد از سخنرانی رئیس جمهور را بر اساس قرعه‌کشی اعلام کرد.

این ناطقان که عبارتند از هادی شوشتری، نظری مهر، آریایی نژاد، نیره اخوان و سیدناصر موسوی لارگانی از میان ۹۶ نماینده ثبت‌نام کرده، برای نطق انتخاب شدند.

امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور نیز درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها برای نمایندگان سخنرانی می‌کند و پس از آن تعدادی از نمایندگان نظرات خود را به سمع رئیس جمهور می‌رسانند.

* ضعف‌های اصلی اقتصاد و روش‌های درمان/ مزیت‌های هدفمندی یارانه‌ها

براساس این گزارش، محمود احمدی نژاد در سخنرانی خود در مجلس شورای اسلامی با تبریک فرارسیدن ماه ربیع‌الاول به نمایندگان مردم ایران و جامعه بشری گفت: امیدوارم این ماه طلیعه تحقق همه آرزوهای بشریت برای رسیدن به قله‌های تحت حاکمیت امام عصر(عج) باشد.

وی افزود: خدای بزرگ را سپاسگزارم که بار دیگر در مجلس شورای اسلامی، زیارت نمایندگان عزیز را عنایت کرد همچنین از هیئت رئیسه محترم و رئیس مجلس شورای اسلامی بابت تنظیم این برنامه صمیمانه تشکر می‌کنم.

*تلاش برای ایجاد ذهنیت و اراده مشترک دولت و مجلس

رئیس جمهور ادامه داد: امروز در خدمت شما مهمترین مسائل کشور و راه حل آن را در میان خواهم گذاشت و تلاش می‌کنم تا ذهنیت و اراده مشترکی بیش از گذشته شکل بگیرد.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه مطالب وی شامل سه مطلب مهم می‌شود گفت: عزیزان من! ما همگی یکی هستیم، همگی در یک سنگر قرار داریم؛ دولت و مجلس با یک تعهد مشترک در عرصه مدیریت کشور وارد شده‌اند که آن تعهد مشترک خدمت به ملت، صیانت از ارزشهای الهی مانند پاکی، عدالت، محبت، کرامت، خدمت به مردم، عزت ملت، تعالی کشور، آبادانی و رفع محرومیت‌ها و فراهم آوردن محیط نشاط برای مردم و کاهش فاصله‌هاست.

*با اکثر نمایندگان دوستم/ تلاش برای خدمت به کشور

وی افزود: هیچ یک از ما برای خودمان نیامده‌ایم، یک مسئولیت مشترک داریم و تقسیم کار شده است. بنده این افتخار را دارم که با اکثر نمایندگان مجلس دوستی داشتم و در عرصه‌های گوناگون با هم همکاری داشتیم و برای انقلاب و ملت تلاش کردیم.

رئیس جمهور گفت: امروز هر دوی ما می‌خواهیم خدمت و اصلاح کنیم و مبنای کارمان نیز دوستی است. ما برای خدمت به مردم و همچنین تعالی کشور تلاش می‌کنیم.

* دولت بیشترین احترام را برای نمایندگان مجلس قائل است

احمدی نژاد در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس با بیان اینکه این دولت بیشترین احترام را برای نمایندگان مجلس قائل است، اظهار داشت: برای اولین بار در سفرهای استانی از نمایندگان برای حضور در جلسات دولت دعوت به عمل آمد تا بتوان با همفکری تصمیماتی اتخاذ کرد.

وی اضافه کرد: بنده شما نمایندگان را دوست داشته و برای شما احترام قائلم؛ امروز هیچ‌کس نمی‌تواند اعلام کند رئیس جمهور خواسته یک نماینده برای مردم را به دلیل مواضع وی پیگیری نکرده است اما متاسفانه عده‌ای به طور مستمر اخبار خلاف واقع منتشر می‌کنند.

*برخی با تخریب رابطه دولت و مجلس سود سیاسی و اقتصادی می‌برند

احمدی‌نژاد در همین زمینه گفت: این افراد می‌خواهند با اتهام زنی فضای بین مجلس و دولت را خراب کنند؛ بعضی از افراد از این خرابی و بد شدن رابطه دولت و مجلس سود سیاسی و حتی اقتصادی می‌برند.

*۹۵ درصد خواسته دولت و مجلس یکسان است

رئیس جمهور کشورمان با تاکید بر این نکته که ۹۵ درصد خواسته دولت و مجلس یکسان است خاطر نشان کرد: ۵ درصد مابقی نیز قابل تفاهم است زیرا همه برای خدمت آمده‌ایم و فاصله‌ای وجود ندارد به جز تقسیم کار.

احمدی‌نژاد بابیان اینکه توجه به حوزه مسئولیت‌‌ها و دغدغه‌ها و بررسی آن یکی از بخشهای سخنرانی‌اش است گفت: دولت و مجلس در دو سطح مسئولیت دارند؛ سطح اول مسائل منطقه‌ای است که توسط نمایندگان مشکلات مردم منطقه و حوزه انتخابیه پیگیری می‌شود که این مسئولیت و دغدغه مشترک ماست که در این زمینه با تلاشهای دولت و پیگیریهای نمایندگان اقدامات مطلوبی انجام شده است.

وی اضافه کرد از نگاه دولت پیگیری نمایندگان یک برکت و کمک ارزشمند به کشور، دولت ، نظام و مردم محسوب می‌شود و بایستی با یکدیگر این مسیر را ادامه دهیم.

احمدی ‌نژاد همچنین گفت: بخش  دیگر مسئولیت و کار مشترک مربوط به حوزه کلان است که آن هم بایستی حداقل معادل کارهای منطقه‌ای مورد اهتمام مجلس و دولت باشد.

احمدی نژاد همچنین اظهار داشت: امروز دو موضوع اساسی و مهم در برابر کشور ما قرار دارد که باید به آن بپردازیم. موضوع اول و مستمر، روند رشد کشور است ما یک انقلاب و ملت بزرگی هستیم و باید پیشرفت و حرکت کنیم و موضوع دوم تحریم دشمنان است.

وی افزود: همه در این اندیشه، مشترک هستیم که از اهداف اصلی انقلاب اسلامی ذیل آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی، پیشرفت و تعالی کشور است و رسیدن به جایگاه شایسته ملت ایران در جهان است .

*انجام اقدامات مثبت فراوان با همکاری دولت و مجلس

احمدی نژاد تأکید کرد: در دوره انقلاب کارهای فراوان و افتخار آمیزی انجام شده است بخصوص در سالهای اخیر با همراهی و همدلی مجلس و دولت کارهای بسیار ارزشمند و ماندگاری انجام شده است که به برخی از آنها اشاره می‌کنم.

رئیس جمهور ادامه داد: در سالهای ۸۵ ـ ۸۶ در کشور در تابستان قطعی برق داشتیم اما در همین ۵ ـ ۶ سال تقریباً معادل کل قبل ، ظرفیت تولید برق در کشور ایجاد شد و این علیرغم زیاد شدن خانه ها ، صنعت ، کارهای اقتصادی و حتی بالارفتن مصرف سرانه در کشور بود؛ علیرغم همه اینها ما امروز به لطف خدا به صادر کننده اصلی برق در منطقه تبدیل شده‌ایم و وزارت نیرو از کنار صادرات برق  سالانه یک میلیارد دلار درآمد دارد و تقاضاهای زیادی هم امروز برای دریافت برق هست.

احمدی نژاد تصریح کرد: در تولید فولاد ظرفیت بیش از دوبرابر شده است ، در سیمان از ۴۲  به ۸۶ میلیون تن رسیده‌ایم ،  در صادرات غیر نفتی از ۷ میلیارد دلار به ۴۲ میلیارد دلار رسیده‌ایم ، در فرهنگی ، تولید ، کشاورزی ،‌علم و فناوری ، علوم و فنون فضایی ، هسته‌ای ، پزشکی ، دارو ، بیوتکنولوژی  و سایر علوم عمران و آبادانی روستا ، راه ، راه آهن ، بیمارستان ،‌دانشگاه ، کتابخانه و مسجد کارهای بزرگی انجام شده است ، در هر بخش چندین برابر کار شده و می‌شود ؛ طرح‌های عظیم مسکن مهر ، مسکن روستایی ، اجرای اصل ۴۴ ، مردمی کردن اقتصاد ، طرح عظیم هدفمندی یارانه‌ها و صدها کار دیگر در کارنامه مشترک ما ثبت و جزء افتخارات است و همه اینها کارهای خود و افتخار آمیز است.

وی افزود: اما همه می‌دانیم که ظرفیت کشور بسیار بیشتر از این است باید به سطح چند کشور اول دنیا برسیم ، باید به الگو تبدیل شویم‌، این توقع زیادی نیست ، این تراز و توانمندی ملت ایران است ؛ اما همه می‌دانیم که موانع ساختاری در اقتصاد ایران وجود دارد که مشکل آفرین است.

*مخالفت دشمن با اقدامات سازنده دولت و مجلس

رئیس جمهور با اشاره به تحریم کشور ما از سوی دشمنان اظهار داشت: موضوع دوم که با آن مواجه هستیم تحریم دشمن است، بالاخره دشمنی هست ، ملتی که می‌خواهد مستقل، سرافراز و الهام بخش زندگی کند دشمن دارد ، دشمنان نمی‌خواهند ما پیشرفت داشته باشیم و این امروز باور همگانی است، آنها با همین اقدامات سازنده که مجلس ، دولت و ملت انجام می‌دهند مخالفند البته بهانه‌های دیگری می‌آورند اما با پیشرفت و اقتدار ملت ایران مخالفند .

احمدی نژاد تأکید کرد: امروز سیاستمداران جهانی هم به این باور رسیده‌اند ، بهانه آنها برای دشمنی با ما موضوع هسته ای و حقوق بشر است که موضوع هسته‌ای را بارها برای آنها توضیح داده‌ایم و دیگر برای دنیا هیچ نقطه ابهامی در موضوع هسته‌ای نمانده است .

وی خاطرنشان کرد: اما در موضوع حقوق بشر وقتی ما از کشور دفاع می‌کنیم معنای آن این نیست که ما در حقوق انسانها مشکلی نداریم یا حقی ضایع نمی‌شود ، چرا می‌شود و کم و زیاد آن هم مورد بحث ما نیست چرا که برای ما که حامل انقلاب اسلامی و پیام آن هستیم یک مورد ظلم هم اضافی است ، داستان خلخال و پای شهروند حکومت علوی هرگز از ذهن و خاطره ملت ایران و مسئولین فراموش نخواهد شد ، اما مگر وضع خود انها در دنیا در حقوق بشر چگونه است؟

رئیس جمهور ادامه داد: چه کسی در دنیا می‌تواند ادعا کند که حقوق ملتش را به طور کامل ادا کرده است ؟ آیا مشکل اصلی آنها حقوق بشر است یا پیشرفت و اقتدار ما ، البته ما هم نباید بهانه به دست دشمنان بدهیم

*ملت ایران دست دشمنان را خوانده‌اند

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه دشمنان باید بدانند این ملت دست آنها را به طور کامل خوانده است، اظهار داشت: آنها به این بهانه‌ها به ما فشار آورده و می‌خواهند فشار آورند.

*برشمردن تحریم‌ها/ تلاش برای چاره‌اندیشی

رئیس جمهور ادامه داد: آنها مدعی هستند سنگین‌ترین تحریم‌ها را اعمال کردند، ممنوعیت فروش نفت، تحریم بانک مرکزی و مبادلات پولی؛ حتما تحریم‌ها مشکلاتی را بوجود می‌آورند که باید برای آنها چاره‌اندیشی کنیم.

وی با بیان اینکه دشمنان می‌خواهند از یک طرف به مردم فشار آورد و از مردم انتقام بگیرند، گفت: از طرف دیگر می‌خواهند بودجه دولت را تحت فشار بگذارند تا روند پیشرفت کشور مختل شود.

احمدی‌نژاد یادآور شد: بنده اینجا نمی‌خواهم ابعاد طراحی و تلاش دشمن و تأثیرات احتمالی را تشریح کنم ولی همه می‌دانند که آنها گام به گام همه توان خود را به کار می‌برند تا به ملت ایران فشار آورند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در دنیا تقریبا هیچ مقاومتی در برابر مقاومت آنها وجود ندارد، افزود: تحریم‌ها به طور طبیعی باعث یک سری مشکلات می‌شود که اول کاهش سرعت رشد کشور است، یعنی وقتی مبادلات مشکل پیدا می‌کند، تراز‌ها به هم خورده و منابع مختل و سرعت رشد کشور کاهش می‌یابد.

*فشار بر مردم هدف اصلی دشمن است

وی بر همین اساس به فشار بر بخش‌های وسیعی از مردم اشاره و اضافه کرد: این امر جزء اهداف اصلی دشمنان به شمار می‌رود چرا که نوسانات قیمت و برخی افزایش‌های خارج از قاعده به بخش‌های وسیعی از مردم فشار می‌آورند که درآمد ثابت دارند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: وقتی نتوان پولی را جابجا کرد، اخلال در تجارت خارجی بوجود می‌آید؛ فاصله طبقاتی اضافه می‌شود، فعالیت‌ها و تقاضاهای کاذب در اقتصاد رشد می‌یابد و تولید وابسته به درآمد ارزی هم دچار مشکل شده و آسیب می‌بیند.

رئیس جمهور اظهار داشت:‌ سؤال این است که در اینجا چه باید کرد؟ شاید الان نتوانیم در اراده دشمن برای دشمنی با خود تبیینی ایجاد کنیم.

* ۳ جهت‌گیری کلی در مواجهه با تحریم‌ها

وی با بیان اینکه در برخورد با تحریم ۳ جهت‌گیری کلی وجود دارد، افزود: جهت‌گیری اول ادامه وضع موجود است؛ بالاخره آنها حمله کرده و دولت بسیج شده که حملات آنها را دفع کند؛ آنها راه را می‌بندند و ما راه جدیدی را پیدا می‌کنیم، فشار و طراحی می‌کنند و ما با تدبیر می‌خواهیم آنها را دور بزنیم.

احمدی‌نژاد در ادامه جهت‌گیری دوم را تسلیم در برابر دشمن دانست و گفت: همه می‌دانیم که این از ساحت ملت بزرگ، مجلس، دولت و نظام برآمده از این ملت و همه کسانی که در این جلسه حضور دارند، به دور است.

رئیس جمهور تصریح کرد: جهت‌گیری سوم ایجاد تحول ساختاری، استفاده از ظرفیت‌های ملی، عبور از تحریم و مأیوس کردن دشمن است. بسیار روشن است که جهت‌گیری اول در میان مدت و دراز مدت به ضرر ماست؛ بالاخره کسی که حمله می‌کند، همیشه برنده است و کسی که در موضع انفعال است، دائما چیزی باید از دست بدهد و بنابراین باید در موضع حمله باشیم.

وی گفت:‌ به اعتقاد ما جهت‌گیری اول هم نمی‌تواند شرایط را به نفع ملت ایران تغییر دهد، البته دولت ایستاده و شبانه‌روزی مشغول کار است و بسیاری از شما کمک کرده و همراهی می‌کنید. اما به نظر نمی‌رسد با این روش بتوان کار را جلو ببریم،‌چرا که آنها نیز از تجربیات استفاده کرده و هماهنگ‌تر و دشمن‌تر عمل می‌کند از این رو باید کار دیگری کرد.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه اگر اقدامات سریع دولت نبود، آنها به همه اهداف خود می‌رسیدند، گفت: به لطف خداوند و هوشمندی ملت نرسیدند.

رئیس جمهور در مورد جهت‌گیری سوم گفت: ما فکر می‌کنیم می شود با همدلی و همکاری هر طراحی که دشمنان علیه ما دارند و هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کنیم و به یک عنصر سازنده در اقتصاد تبدیل کرد.

وی افزود: برای اینکار ابتدا باید نقاط ضعفی که دشمن بر روی آنها حساب کرده و از همان ناحیه بر ما فشار می‌آورد بشناسیم.

* ۴ ضعف اصلی اقتصادی کشور و راهکارهای احمدی‌نژاد برای درمان

به گزارش فارس، احمدی نژاد در ادامه سخنانش در صحن علنی مجلس به ۴ ضعف مهم اقتصادی کشور اشاره کرد و ضعف اول را نادرستی مسیر جریان ثروت و سرمایه در کشور عنوان کرد.

وی افزود: بیش از ۵۰ سال است که جریان ثروت و سرمایه در جهات خاصی شکل گرفته و به لحاظ جغرافیایی از مناطق دورتر و محروم تر به مناطق مرکزی و برخوردارتر می‌رسد و این جریان دائماً ادامه دارد.

رئیس جمهور گفت: امروز حتی یک نیروی متخصص توانمندی که در منطقه دور دستی طلوع می‌کند آنجا نمی‌تواند کار کند و باید خود را به مرکز کشور  برساند .

احمدی نژاد افزود: به لحاظ دهک ها و طبقات درآمدی نیز جریان سرمایه و ثروت از جیب دهک‌های با درآمد کمتر به جیب دهک‌های با درآمد بیشتر سوق دارد و این جریان مستمریست که به لحاظ نوع فعالیت اقتصادی از فعالیت‌های تولیدی و مثبت و ماندگار به سمت سفته بازی و فعالیت‌های کاذب شکل گرفته است.

وی ادامه داد: این نوع حرکت ثروت و سرمایه در یک نظام سرمایه داری توجیه پذیر است اما در کشور ما که دنبال عدالت هستیم و همه ملت از نگاه مکتب و نگاه حاکمان از حقوق مساوی برخوردارند و باید فرصت رشد تعالی داشته باشند قابل قبول نیست.

رئیس جمهور ضعف دوم اقتصاد کشور را منحصر شدن عرصه اصلی اقتصاد به افراد خاص و معدود و خارج شدن توده‌های مردم از فعالیت‌های ماندگار اقتصادی و رشد تولید وابسته به ارز نفتی عنوان کرد.

احمدی نژاد افزود: کسانی که دستشان می‌رسد و از حمایت سیاسی برخوردار هستند در رتبه بالاتر قرار می‌گیرند و توده مردم به مرور از حوزه اقتصاد کنار گذاشته می‌شوند.

وی اضافه کرد : نمی‌شود اصل اقتصاد کشور به دست چهار هزار نفر باشد و بقیه مردم تابع و دنباله رو آنها باشند یا عنصر فرعی به حساب آیند.

رئیس جمهور عامل اصلی در نقطه ضعف یاد شده را سیستم بانکی کشور عنوان کرد و گفت: سیستم بانکی به گونه‌ای است که دائماً ثروت را از نقاط دور و محروم به نقاط مرکزی و برخوردار می‌کشاند و مسیر سرمایه را از جیب طبقات پایین به جیب طبقات پر درآمد سوق می‌دهد.

احمدی نژاد افزود: در مقابل این جریان کارهایی صورت گرفته از جمله آنها می‌توان به توزیع سهام عدالت، هدفمندسازی یارانه‌ها، توزیع وام‌های کوچک در مناطق محروم ، مسکن مهر و بازسازی روستاها و طرحهای عمرانی اشاره کرد که در واقع باز توزیع ثروت از لایه‌های پایین و نقاط دور است.

*اتکا به بودجه هزینه‌ای دولت به ارز ضعف اقتصاد کشور است

وی ضعف سوم اقتصاد کشورمان را اتکاء بودجه هزینه‌ای دولت به ارز نفتی عنوان کرد و گفت: این پدیده از حدود سال ۴۸ شکل گرفته و هر روز بیشتر شده است اما دولت و مجلس در مقاطعی تلاش کردند تا این ضعف را کاهش دهند که یکی از آنها ایجاد صندوق توسعه ملی بود.

رئیس جمهور گفت: بطور متوسط همواره از بودجه‌های هزینه‌ای دولت وابستگی به درآمد نفت بیشتر شده که عامل اصلی تورم مستمر و نهادینه شده در کشور است.

احمدی نژاد افزود: عدم اتکاء به منابع بومی و سرزمینی و اتکاء به مدل‌های اقتصادی اقتباسی در برنامه ریزی از مهمترین علل بروز این پدیده است و عمده نظرات و مدل‌ها هم برای تحلیل اقتصاد و هم در برنامه رشد اقتصادی یا سرمایه داری و یا سوسیالیستی است.

وی ادامه داد: بخش وسیعی از صنعت کشور امروز متکی به منابع بومی نیست و یا از همه ظرفیت‌های بومی استفاده نمی‌شود و صنعت کشور به ارز و بویژه ارز نفتی وابسته است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش به چهار راه اصلی برای درمان بیماری های اقتصادی پرداخت و گفت: اولین راه این است که جریان ثروت و سرمایه تغییر یابد و به کل کشور باز گردد در حالی که اکنون ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی در تهران متمرکز است .

احمدی نژاد افزود: باید در مناطق محروم سرمایه گذاری کنیم و سفته بازی و فعالیتهای کاذب از اقتصاد خارج و از فعالیتهای پایدار حمایت شود و در همین چهارچوب تقاضا برای کالاهایی که ارزشی برای اقتصاد ایجاد نمی‌کند به صفر برسد.

وی دومین راهکار را عمومی کردن و مردمی کردن اقتصاد عنوان کرد و گفت: باید طرحهایی را اجرا کنیم که همه مردم در تمام سرزمین فرصت فعالیت سازنده اقتصادی داشته باشند .

رئیس جمهور درباره راه حل سوم خود برای حل مشکلات اقتصادی گفت: باید از حداکثر منابع بومی و سرزمینی استفاده کنیم که در این صورت هم رشد پایدار می‌یابیم و هم آسیب پذیری ‌ ها در عرصه اقتصادی به حداقل می‌رسد.

احمدی نژاد چهارمین راهکار خود را قطع رابطه بودجه هزینه‌ای دولت با ارز نفتی عنوان کرد و از مجلسی‌ها  خواست که دولت را در این زمینه یاری دهند و این نکته را هم متذکر شد که اگرچه قطع ناگهانی وابستگی به بودجه نفتی پس از صدسال دشوار است اما از اصلی‌ترین تدابیر برای رفع ضعف اقتصاد است.

وی در ادامه سخنانش به چهار طرح پیشنهادی، کاربردی برای تحقق راه‌کارهای فوق الذکر اشاره کرد و گفت که برای این پیشنهادات نیز طراحی‌هایی نیز صورت گرفته است.

رئیس جمهور گفت: استفاده از زمین که بالاترین ثروت خدادادی برای ملت ایران است اولین و مهمترین راه برای تقویت اقتصاد ملی است.

وی افزود: وسعت ایران ۳/۱۸۷ میلیون هکتار است که ۲۵ میلیون هکتار آن کویر مرکزی است که نوعاً معدن است و حدود ۱۰۳ میلیون هکتار آن جنگل و مرتع است.

احمدی نژاد ادامه داد: از این میان ۱۴ میلیون هکتار جنگل است که بخش عمده آن در شمال کشور قرار دارد و ۱۲ میلیون هکتار هم دامنه زاگرس است.

رئیس جمهور گفت: ۵/۲ میلیون هکتار تحت اشغال مراکز سکونتی و صنعتی و دام و طیور قرار دارد اما نکته اینجاست که ما از زمین به درستی استفاده نمی‌کنیم.

محمود احمدی‌نژاد گفت:حدود ۴۵ میلیون هکتار زمین قابل کشت دارد اما تنها ۱۴میلیون کشت و ۴ میلیون آیش می‌شود، اظهار داشت: حداقل ۲۷ میلیون هکتار زمین قابل کشت موجود است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه ممکن است برخی بگویند آب به اندازه  کافی نیست، ادامه داد: آب هست اما کم است.؛مگر می‌شود خدای متعال زمین حاصلخیزی را خلق کند اما آب نیافریند؟

رئیس‌جمهور ادامه داد: ممکن است برخی دیگر بگویند این کار منابع عظیمی می‌خواهد و این کار نشدنی است. اما باید به راهکار مردمی کردن اقتصاد بازگشت.

وی با بیان اینکه ثروت‌هایی که امروز در بازار سکه و ارز می‌چرخد می‌تواند به منبع تامین آب برود، یادآور شد: این کار شدنی است و سرمایه باید به این سمت حرکت کند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه ما ۱۴ میلیون هکتار جنگل داریم، افزود: یک زمانی بحث خروج دام از کشور مطرح شد و توجیه اصلی این طرح این بود که دام جنگل را تخریب می‌کند در حالی که بهترین جنگل بانان خود ساکنان جنگل و دامداران هستند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این طرح می‌تواند بیش از ۴۰۰ هزار اشتغال درست کند، تصریح کرد: در حال حاضر ۶ هزار جنگل بلوط رها شده و از طرف دیگر دولت برای حفاظت از جنگل‌ها کارمند استخدام می‌کنند.

وی گفت: بنده از وزارت کشاورزی اطلاعات گرفتم و گفتم حداقل ۶ میلیون تن بلوط در کشور تولید می شود که از بین می‌رود.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه کل علوفه واردات کشور ۷ میلیون است، یادآور شد: ما سال گذشته دچار مشکل شدیم و در گندم و گوسفند دچار مشکل شدیم.

رئیس‌جمهور خطاب به نمایندگان گفت که اکثر شما از دامنه‌های زاگرس آمده‌اید اما روند این منطقه به سمت حفظ شدن نیست.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد که در جنگل‌های دامنه زاگرس می‌توان گیاهان دارویی، صمغ و علوفه کاشت. اما ما آن را محدود به ۱۴ میلیون هکتار کردیم. در حالی که می‌توان آن را به ثروت تبدیل کرد.

وی بیان داشت: خیلی از افراد به جای اینکه در خانه سکه و ارز پنهان کنند، می‌توانند سرمایه خود را در این موضوع استفاده کنند.

احمدی‌نژاد راهکار دوم را استفاده از معادن دانست و تصریح کرد: در بررسی که دولت انجام داد مشخص شد معادن کشور و وسعت زمینی که برای صرفه اقتصادی هر معدن کافی است، و معادن کشور قابل تقسیم به ۲۵۰ هزار بلوک معدنی است اما در حال حاضر کمتر از ۱۵ هزار بلوک استفاده شده است در حالی که می‌شود قانون و آئین‌نامه آن را اصلاح کرد و گفت: هر کس که این معادن را اکتشاف کرد تا ۵۰ سال با شرایط خاص خودش برداشت کند.

وی ادامه داد: در این حالت سرمایه‌ها به این سمت می‌آید؛‌ در حال حاضر ۲۷ میلیون زمین کشاورزی وجود دارد و می‌توان گفت که به شرط احیای آنها می‌توان آنها را در اختیار مردم قرار داد و آنها احیا خواهند کرد و جهت سرمایه‌ها نیز تغییر می‌کند.

* هدفمندی یارانه‌ها موجب آزادسازی منابع عظیمی در کشور شده است

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه هدفمندی یارانه‌ها موجب آزادسازی منابع عظیمی در کشور شده است گفت: در کشور روزانه ۱۸۸۳ هزار بشکه نفت تحویل پالایشگاه‌ها می‌شود و سالانه ۱۵۰ میلیارد مترمکعب گاز وارد شبکه گازی کشور می‌شود.

وی افزود: این میزان از نفت و گاز یک ثروت عظیم است که باید آزاد و بازتوزیع شود.

رئیس جمهور ادامه داد: ما دست به دست هم دادیم و با حضور هوشمندانه مردم گام اول را به خوبی برداشتیم که آثار خیلی خوبی هم داشت.

احمدی‌نژاد گفت: در طرحی که ما با هم صحبت کردیم قرار بود در درآمد خانوارها به نفع طبقات کم‌مصرف تعادل ایجاد کنیم، بین بنگاه‌های کم بازده و پربازده تعادل ایجاد کنیم،تعدیلی در بودجه دولت انجام شود که خوشبختانه با همکاری دولت و مجلس هر سه در بودجه دولت وارد شد.

* مدل هدفمندی ایران به عنوان یک الگو و مدیریت کلان اقتصادی ثبت شده است

وی افزود: در گام اول بخش مهمی از اهداف فوق محقق شد، امروز مدل هدفمندی ایران به عنوان یک الگو و مدیریت کلان اقتصادی و ایرانی ثبت شده است و به رسمیت شناخته شده است و همین مسئله، الگوی مدیریتی ما را از شیوه‌های سوسیالیستی و سرمایه‌داری خارج کرده است.

رئیس جمهور گفت: اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها به تحقق عدالت کمک کرد در خصوص ضریب جینی که میزان آن از سال ۸۹، ۴۰ درصد بود به ۳۷ درصد در سال ۹۰ رسید. نسبت درآمد ۱۰ درصد ثروتمند به ۱۰ درصد فقیر در خانواده‌های شهری از ۱۲.۴۵ برابر در سال ۸۹ به ۱۰.۷ در سال ۹۰ رسید، در خانواده‌های روستایی نیز از ۱۲.۶۳ برابر در سال ۸۹ به ۹.۳۸ در سال ۹۰ رسید.

احمدی‌نژاد گفت: هیچ کدام از طرحهای اجرا شده در سال‌های اخیر نتوانسته است چنین شاخص‌های اصلی اقتصادی ایجاد کند.

وی افزود: این طرح صرفه‌جویی عظیمی در بحث ارز به همراه داشت، رشد مصرف بنزین و گازوئیل را به خاطر داریم، در سال۹۰   ۱۷.۵ میلیارد دلار نیاز ما به واردات فرآورده‌های نفتی کم شد و همچنین نزدیک به ۱۱.۵ میلیارد دلار صادرات ما افزایش پیدا کرد و نزدیک به ۳ میلیارد دلار واردات ما کاهش داشت.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: برخی از دوستان انتقاد می‌کنند که هدفمندی سبب بالا رفتن قیمت ارز شد این در حالی است که هدفمندی یارانه‌ها باعث کاهش مصرف ارز شد.

وی افزود: هدفمندی یارانه‌ها تورمی را کنترل کرد که خیلی‌ها آن را باور نمی‌کردند هدفمندی در زمان آغاز شد که تورم سالیانه۱۰.۱ و تورم نقطه‌ای ۱۲.۸ درصد بود. میزان تورم سالیانه در مرداد به ۲۰.۹ رسید البته تورم نقطه‌ای ما در مرداد ماه به اوج خود یعنی ۲۲.۳ درصد رسید.

رئیس جمهور تصریح کرد: این دو در دی ماه به هم رسیدند وقتی در اقتصاد اتفاق ریشه‌ای می‌افتد تورم نقطه‌ای بالا می‌رود و زمانی که تورم نقطه‌ای و تورم سالانه با هم منطبق میشود به معنای این است که آن انرژی تخلیه شده است.

احمدی‌نژاد گفت: تورم سالیانه ما از ۱۰.۱ سالیانه به ۲۰.۱ درصد رسید که البته از این میزان ۴ تا ۵ درصد سهم تورم جهانی است و می‌توان حساب کرد که سهم هدفمندی یارانه‌ها چقدر است.

وی افزود: میزان رشد نقدینگی در سال ۸۹ نزدیک به ۲۵ درصد است و در سال ۹۰ این میزان به ۱۹.۴ درصد رسید.

* هدفمندی یارانه‌ها بعضی از مصارف راهبردی را کنترل کرد

رئیس جمهور با اشاره به اینکه هدفمندی یارانه‌ها بعضی از مصارف راهبردی را کنترل کرد ادامه داد: برخی با تصور اینکه مصرف بنزین ما لجام گسیخته است بنزین را تحریم کردند این طرح باعث شد تا نیاز ما به واردات بنزین به صفر برسد و توطئه آنها خنثی شود.

احمدی‌نژاد گفت: صندوق هدفمندی نیز در مجموع تراز مثبتی دارد. صندوقی‌ است که با تصویب خود شما یک شرکت دولتی شد، مبلغی را بدهکار است و مبلغی را نیز طلبکار است از جایی قرض گرفته و از جایی نیز طلبکار است. یک شرکت دولتی همین است و شرکت‌ها، بانک‌ها نیز همین‌طور است.

وی افزود: ما نباید خودمان را به جای مردم بگذاریم و تصمیم بگیریم باید خود مردم مدیریت کنند. خود شیوه اجرایی هدفمندی یارانه‌ها مشارکت دادن مردم در مدیریت اقتصاد است. خود مردم تصمیم بگیرند مردمی‌ترین دولت‌ها نیز نمی‌توانند بگویند که دقیقاً مردم چه می‌خواهند.

رئیس جمهور ادامه داد: بعضی از دوستان ایراد می‌گیرند که اگر ما یارانه نقدی بدهیم موجب بیکاری و تنبلی می‌شود،در تمام دنیا مگر بیمه بیکاری وجود ندارد، مگر کسی که بیکار می‌شود به او پول نمی‌دهند.

احمدی‌نژاد گفت: آیا میل آن بیکار به کار از بین می‌رود؟چه کسی از پول بیشتر بدش می‌آید. آیا فقرا دل‌بستگی بیشتری به پول دارند یا اغنیاء؟ کسانی که غنی‌ترند پول بیشتری می‌خواهند. انسان به دنبال تعالی است و هیچگاه قانع نیست اما باید حداقل‌ها را برای مردم تأمین کنیم.

*طرح تحول افتخار مجلس و دولت است

رئیس‌جمهور  طرح تحول اقتصادی را موفق ارزیابی کرد و گفت: دنیا ملت ایران را به همین دلیل تحسین کرد و این افتخار مجلس و دولت محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بعد اجرای این طرح دشمنان نگران شدند دلیل نگرانی دشمنان را اینگونه بیان کرد«آنها می‌گفتند بزرگترین طرح تحولی که پیش‌بینی می‌شد به آشوب کشیده شود با موفقیت اجرا شد.»

احمدی‌نژاد با بیان اینکه همین موفقیت عامل نگرانی دشمنان بود تاکید کرد آنها بعد از اجرای طرح هنرمندی و ظرفیت ملت را دیدند، و مشاهده کردند می‌توان کشور را بدون اتکا به نفت اداره کرد.

*تشریح دستاوردهای مثبت طرح تحول

رئیس‌ جمهور به تشریح دستاوردهای مثبت طرح تحول اقتصادی پرداخت و رشد پایدار، تقسیم عادلانه ثروت، کاهش وابستگی به نفت و… را از جمله این دستاوردها برشمرد و گفت: همین اقدامات مثبت باعث شد دشمنان تحریم‌ها را جلو بیندازند و شدتش را افزایش دهند؛ البته آنها عجله کردند زیرا گفتگوها در حال انجام بود اما همین ترس عامل اقدام آنها بود.

وی طرح تحول اقتصادی را یکی از بزرگترین طرحهای انجام شده توصیف کرد که در صورت اجرای کامل باعث منطقی شدن مصرف، کاهش فقر و ریشه‌کن شدن آن، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و …را در پی خواهد داشت.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه مطالعات دولت در این حوزه کامل است خاطر نشان کرد: اگر فردی بحثی در این زمینه دارد بایستی بحثها را مطرح کرده و درباره آن گفتگو کنیم؛ می‌توان عددها را ضرب و تقسیم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه آثار اجرای طرح یادشده پیش بینی شده است تصریح کرد: امروز باید این مسائل بیان شود تا همه بدانیم که چه ظرفیت‌هایی وجود دارد و بر اساس آن ظرفیت‌ها برنامه‌ریزی کنیم؛ من باور دارم ما می‌توانیم فقر را ریشه‌کن کنیم.

احمدی‌نژاد با اشاره به اجرای دور اول طرح مذکور گفت: دور اول مخالفان زیادی داشت، بعضی‌ها می‌گفتند چون نزدیک انتخابات است بار منفی برای انتخابات دارد و عده‌ای دیگر هم می‌گفتند برای انتخابات بار مثبت دارد اما هدف ما این مسائل نبود زیرا شان ملت و دولت و مجلس بالاتر از این حرفهاست که بخواهیم سرنوشت ملت را با این مسائل گره بزنیم.

وی با بیان اینکه شرایط کشور اقتضا می‌کند تا منابع کشور را احیا کرده و در صورت لزوم هزینه کنیم تصریح کرد: دولت حاضر است خطرها را بپذیرد تا دولت‌های بعدی بتوانند به صورت بهتری فعالیت کنند؛ البته اختلافاتی ممکن است باشد اما قابل تفاهم است زیرا ما دعوایی نداریم.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: مدتی پیش خدمت مقام معظم رهبری بودیم که ایشان رهنمودهایی ارائه کردند که با توجه به آنها مسائل به هم نزدیک می‌شود؛ البته امروز هم جلسه مشترکی بین مجلسی‌ها، دولتی‌ها و صاحب‌نظران برگزار خواهد شد تا طی آن به بحث پرداخته و جمع بندی خواهیم کرد.

* طرح‌های بزرگ فقط با تفاهم دولت و مجلس امکان‌پذیر است

وی با بیان اینکه اجرای طرح‌های بزرگ فقط با تفاهم دولت و مجلس امکان‌پذیر است این سوال را مطرح کرد: مگر می‌شود یک طرح عظیم برای کشور بدون تفاهم نمایندگان و دولت اجرایی شود که این موضوع به دور از منطق است.

رئیس جمهور راهکار چهارم خود را اصلاح نظام بانکی برشمرد  و در همین زمینه گفت: دولت مطالعات مفصلی در این باره انجام داده است؛ امروز ما چند بانک را وکیل ملت کردیم و ملت را از فعالیت بیرون گذاشتیم بعد هم به ملت می‌گوییم دنبال آنها بدوند و همین جاست که رانت ایجاد شده و نظارت‌ها مخدوش می‌شود؛ این نوع عملکرد تبعات منفی زیادی دارد.

احمدی‌نژاد همچنین به طرح گمرکی و طرح مالیاتی اشاره کرد و با مثبت ارزیابی کردن این دو طرح از نمایندگان خواست طرح مالیاتی را هرچه سریعتر بررسی و به دولت برسانند.

*ملتی که روی دریای ثروت نشسته نباید فقیر زندگی کند

وی در ادامه سخنان خود بر این نکته تاکید کرد که ملتی که در دریای ثروت نشسته است نباید در آن فقیری باشد؛ وقتی شما نمایندگان به ملاقات دولتی‌ها می‌آیید به دنبال رفع مشکلات هستید و در همین جلسات مشکلات را مطرح می‌کنید.

* اگر استقلال قواست،باید برای هر سه قوه باشد/ملت قالیباف نباید حصیر نشین باشد

احمدی‌نژاد در ادامه سخنانش در جلسه علنی امروز مجلس با بیان اینکه مجلس جایگاه رفیعی به سبب موضوعاتی که در آن مطرح می شود دارد گفت: اهمیت مجلس به این نیست که دایره اختیارات را به مرز اجرا سرایت دهد. این حتما به نفع هیچ کدام از ما نیست.

وی با اشاره به اصل ۱۳۸ قانون اساسی گفت: در قسمت آخر این اصل آمده است تصویب نامه‌ها و آئین‌نامه‌ها دولت و مصوبات کمیسیون‌های مذکور در این اصل ضمن ابلاغ برای اجرا به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی می‌رسد تا در صورتی‌ که آنها را بر خلاف قوانین بیابد با ذکر دلیل برای تجدید نظر به هیئت وزیران بفرستد.

رئیس‌جمهور گفت:ما در قانون گذاری دو مسیر مقدماتی داریم، یکی طرح نمایندگان محترم است، ۱۵ نفر از نمایندگان طرحی را می‌دهند که باید در مجلس مطرح شود و مراحلی دارد اما اسم مسیر مقدماتی دوم لایحه است. این لایحه حق دولت است. دولت به این موضوع می‌رسد که باید کاری در کشور انجام شود، جوانب آن را می‌سنجد و به مجلس محترم لایحه می‌دهد. این نظر دولت است اگر خدای ناکرده یا مثل مواردی که اتفاق افتاد لایحه به مجلس بیاید و آنچنان دگرگون شود که رئیس دولت بگوید این اهداف لایحه ما را تامین نمی‌کند.آن وقت چه کار باید کرد؟

وی ادامه داد: آیا می‌شود دولت را موظف کنیم که تو باید این را اجرا کنی ما فکر می‌کنیم دولت در هر مرحله‌ای می‌تواند آن را پس بگیرد و بگوید من این را نمی‌خواهم و شما اگر نظراتی دارید طرح دهید. طرح حق نمایندگان است دولت نمی‌تواند بگوید چرا طرح داده‌اید.

*طرح حق نمایندگان است

رئیس جمهور گفت: طرح حق نمایندگان است و هر موقع قانون شد برای همه مردم لازم الاجرا است.

وی تصریح کرد: همه باید مراقب اجرای قانون اساسی باشیم و این توصیه مقام معظم رهبری است.

رئیس‌جمهور گفت: اصل ۱۲۶ قانون اساسی می‌گوید رئیس‌جمهور مسئولیت امور برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور را مستقیما برعهده دارد و می‌تواند اداره آن را برعهده دیگری بگذارد.

احمدی‌نژاد با اشاره به اصل ۱۲۱ قانون اساسی افزود: در زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری از شورای نگهبان درباره وجه شرعی سوگند رئیس‌‌جمهور استفسار شده بود که پرسیده بودند با توجه به مفاد سوگند‌نامه رئیس‌جمهور، جایی که رئیس‌جمهور در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و فرهنگی کشور نباید از هیچ اقدامی دریغ ورزد چنانچه بر اساس تشخیص وی فرد که به عنوان سفیر فوق‌العاده و نماینده تام‌الاختیار دولت پیشنهاد می‌شود از صلاحیت و اهلیت کامل برای احراز این مسئولیت برخوردار نباشد امضای وی با مفاد سوگند نامه منافات ندارد.

احمدی‌نژاد توضیح داد: در آن زمان پیشنهاد می‌شد که فلانی سفیر شود و ایشان سوال کردند که آیا اگر صلاحیت احراز این مسئولیت را نداشت و رئیس‌جمهور امضا نکرد آیا سوگند خود را شکسته است؟

وی تصریح کرد: فقهای شورای نگهبان نظر فقهی و شرعی دادند و آن را به همه اقدامات رئیس‌جمهور تعمیم دادند که آنچه از عبارت سوگند‌نامه مستفاد می‌شود این است که رئیس‌جمهور باید در تمام اقدامات و وظایف و مسئولیت‌هایی که عهده‌دار است حفظ و حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی کشور و سایر اموری که در سوگند‌نامه بیان شده، مراعات کند و چنانچه در موردی احراز نماید که امضای او موجب عواقب سوء و بروز خطراتی برای مرزها و مصالح عالیه اسلام و نظام جمهوری اسلامی می‌شود شرعا باید از امضا خودداری کند و خودداری او از امضا شکستن سوگند نیست.

*مدیریت اجرایی کشور باید متمرکز باشد

وی تصریح کرد: مدیریت اجرایی کشور باید متمرکز باشد و اگر بحث استقلال قواست، باید برای هر سه قوه باشد.

رئیس‌جمهور گفت: دولت بدنه کارشناسی کل کشور است و بدنه کارشناسی مجلس و قوه قضائیه هم هست و از این جهت متعلق به همه است.

احمدی‌نژاد افزود: اگر دولت دید در جایی اجحاف می‌شود به حقوق مردم باید به قوه قضائیه شکایت کند و اگر دید جایی نیازمند به قانونگذاری هستیم باید به مجلس مراجعه کند.

وی ادامه داد: مجلس هم اگر کار کارشناسی بخواهد به دولت مراجعه می‌کند و قوه قضائیه هم همینطور و در واقع همه یکی هستیم و متعلق به ملتیم.

رئیس‌جمهور گفت: در این شرایط سخت نمی‌شود دو سوم وقت وزرا و مسئولان اقتصادی در طول هفته را به پاسخگویی در نهادهای نظارتی اختصاص داد.

احمدی‌نژاد افزود: اگر قرار باشد مسئولان اقتصادی مستمر درگیر این موضوع باشند نمی‌توانند به اداره اقتصاد کشور و تنظیم بازار برسند.

وی ادامه داد: امکان دارد نظراتی که هست درست باشد اما اینها با گفت‌وگو قابل حل است.

رئیس‌جمهور گفت: اگر کسی تخلف و سوءاستفاده‌ای کرد در هر قوه و هر کس باشد باید رسیدگی شود اما مقدار زیادی از موضوعات، ابهاماتی است که پیدا می‌شود یا گزارشات تائید نشده است که باید آنها را مدیریت کنیم تا کارها پیش رود.

احمدی‌نژاد افزود: حتی اگر قرار است کارهای ملی را کنار بگذاریم و به همان کارهای منطقه‌ای و پروژه‌ای بپردازیم باید توسط مسئولان اجرایی انجام شود اما اگر وقت آنها را بگیریم و به آنها فشار بیاوریم و اعصابشان را به هم بریزیم چطور می‌توانند خدمت کنند.

وی تصریح کرد: نمی‌شود یک قوه دائما تحت فشار باشد حتی اگر دلایل درست باشد بلکه نظر ما این است که همه باید با هم کار کنیم تا مشکلات موجود در سایه همدلی و چاره‌جویی حل شود.

رئیس‌جمهور گفت: موضع همه ما خدمت است و دفاع از حق ملت و همکاری و همدلی اما نمی‌شود اقتصاد را از چند جا مدیریت کرد.

* ملت ایران در برابر دشمنان دست بسته نیست

احمدی‌نژاد افزود: امروز به مجلس آمدم تا بگویم که ملت ایران در برابر دشمنان دست بسته نیست و ظرفیت‌های کشور امکان عمل برتر را فراهم کرده و باید کارهای بزرگ را با تفاهم و همدلی انجام دهیم.

*تقدیر از مجلس

وی با تقدیر از مجلسی‌ها که سخنان وی درباره مهمترین مسائل کشور را استماع کردند از آنها خواست که موضوعات و پیشنهادات مطرح شده از سوی وی را بررسی و بستر اجرای آن را فراهم کنند.

رئیس‌جمهور در پایان گفت: مردمی که قالی می‌بافند نباید روی حصیر زندگی کنند و ملتی که روی دریای ثروت نشسته نباید فقیر داشته باشد و ملتی که تاریخ و فرهنگ و تمدن و همت و اراده و ایمان دارد هرگز در نمی‌ماند و همه قله‌ها را فتح می‌کند.

احمدی نژاد در پایان سخنانش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مطرح کردند که بعد از سخنرانی بمانم و سخنان آنها را گوش دهم، چه چیزی بهتر از این اما چون برنامه‌ام را جور دیگری تنظیم کرده‌‌ام، معذورم.

وی در پاسخ به درخواست نمایندگان افزود: به روی چشم. هر زمانی نمایندگان بفرمایند ۴ ساعت یا هر مقدار که بخواهند در خدمتم.

بعد از پایان سخنان احمدی نژاد لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: خوب بود رئیس جمهور وقتشان را طوری تنظیم می‌کردند که مستمع سخنان نمایندگان نیز باشند.

رئیس جمهور بعد از پایان سخنرانی‌اش مجلس را ترک کرد.

* لاریجانی: با رئیس جمهور هم‌ عقیده‌ام که نباید بهانه به دست دیگران داد

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان در صحن علنی مجلس طی سخنانی، اظهار داشت: ای‌کاش رئیس جمهور و اعضای دولت در جلسه می‌ماندند و سخنان نمایندگان را هم استماع می‌کردند.

وی افزود: این ایده و فکر که آقای رئیس جمهور به مجلس آمد و ایده‌هایش را در مجلس برای اصلاح امور مطرح کرد، امر پسندیده‌ای است و نفس این کار درست است؛ باید ایده‌ها در مجلس مطرح شود و نکته‌ای را که رئیس جمهور در مورد همکاری و تعامل بین دولت و مجلس گفتند هم امر درستی است و رویکرد مجلس هم بر همین اساس بوده که بین دولت و مجلس در مسائل مهم روابط دوستانه وجود داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کارها باید با قاعده و کارشناسی انجام شود؛ یعنی اگر اصول علمی بر تصمیم‌گیری‌ها حاکم باشد، هیچ نزاعی پیش نمی‌آید و یا به حداقل می‌رسد.

وی گفت: نکته دیگر این است که قلب‌ها برای آبادانی توسعه کشور می‌تپد؛ دغدغه مجلس و نمایندگان این است که کشور توسعه پیدا کند؛ وقتی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه می‌روند باید قبول کرد که بیشترین ارتباط را نمایندگان با مردم دارند. لذا وقتی نمایندگان می‌گویند که مشکلاتی وجود دارد قصدی جز حل مشکلات ندارند؛ برای ما ایده‌آل است که وقتی به حوزه انتخابیه می‌رویم مردم بگویند کارها خوب اداره می‌شود اما وقتی می‌بینیم که مشکلات جدی جلوی مردم است نمایندگان باید این مسائل را مطرح کنند و وزرا هم باید پاسخگو باشند.

لاریجانی اظهار داشت: علت اینکه از وزرا خواهش می‌شود در مجلس پاسخگو باشند، مشکلات مردم است و ما می‌خواهیم که این مشکلات حل شود؛ نزاعی در این رابطه وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: اساس و رکن مجلس برای این است که از حقوق ملت صیانت شود؛ یعنی اگر جایی اجحافی می‌شود و یا خلاف قانون صورت می‌گیرد باید جلوی آن گرفته شود؛ کارکرد مجلس همین است؛ این کارکرد برای قوای دیگر مفید است تا از وضعیت مردمی مجلس که چشم بینا برای صیانت از حقوق مردم است استفاده کنند.

وی ادامه داد: مجلس به دنبال این نیست که برای خودش کارخانه تأسیس کند؛ مجلس کارش این است که قوانین مفید برای آبادانی کشور را وضع کند و در این قوانین نظارت داشته باشد تا قوانین درست اجرا شود.

لاریجانی در ادامه اظهار داشت: ما قبول داریم که شرایط کشور، شرایط حساسی است؛ در شرایط کنونی هم وضعیت اقتصادی و هم وضع تحریم‌ها در کشور فشار می‌آورد و این خیلی مهم است.

وی اضافه کرد: من با رئیس جمهور هم عقیده‌ام که نباید به دست دیگران بهانه داد و باید به این موضوع توجه کرد که نباید دیگران از کارهای ما سوء‌استفاده کنند.

لاریجانی با طرح این سؤال که با چه روش‌هایی می‌توان قدرت تحمل ملت را توانمند کرد، اظهار داشت: اگر تولید ملی در کشور افزایش پیدا کند پایداری و استقامت ملت بوجود می‌آید و تحریم‌ها اثری نخواهد داشت.

لاریجانی در ادامه گفت: اگر نمایندگان ایرادی در قانون هدفمندی یارانه‌ها دارند مربوط به نفس آن نیست بلکه هدفمند کردن یارانه‌ها را مجلس تصویب کرده و قواعدی را هم برای آن برشمرده؛ ایراد این است که آن بخشی که مربوط به تولید بود درست اجرا نشد و مشکلاتی امروز در تولید وجود دارد که در صنعت و کشاورزی آنها را می‌بینیم.

وی ادامه داد: مهمترین مسئله برای دور زدن تحریم‌ها این است که ما فضای رونق تولید را در کشور را بوجود آوریم؛ احساس ما این است که در حال حاضر شرایط تولید وضعیت سختی دارد بر همین اساس باید به آنها کمک کنیم تا بتوانند سرپا باشند؛ حتماً هرچقدر تولید مردمی‌تر شود مفیدتر است لذا ما این ایده را دنبال می‌کنیم و آن را مفید می‌دانیم. بر همین اساس ما قانون اصل ۴۴ را در مجلس مصوب کردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس با اصل هدفمند کردن یارانه‌ها آن هم با ضابطه و بنحوی که به تولید لطمه نخورد مخالف نیست؛ شرایط باید برای اجرای قانون فراهم باشد.

وی افزود: طرح‌هایی که رئیس جمهور در جلسه امروز مطرح کرد چه درمورد زمین و چه درمورد بانک و چه هدفمندی یارانه‌ها باید در بستر معقول در کمیسیون‌های مجلس بررسی شود؛ آنچه که برای کشور مفید است با حضور کارشناسان مختلف دولت و سایر صابحنظران تصمیم گیری می‌شود و البته دولت باید طی لایحه‌ای این موارد را به مجلس ارسال کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این که بین دولت و مجلس گفت‌وگوهایی صورت بگیرد ما استقبال می‌کنیم؛ آنجایی که از نظرات متخصصین مجلس بخواهد استفاده شود حتماً مورد توجه ما است و در این مدت هم همین مسیر پیگیری شد.

وی تصریح کرد: نکته‌ای که در مورد تشخیص مواردی از قانون اساسی وجود دارد در موردش باید با صراحت بگوییم که ما به طور جد معتقدیم که قانون اساسی میثاق ملی است و همه باید به آن پایبند باشند.

لاریجانی گفت: گاهی در تشخیص قانون اساسی تفاوت رأی وجود دارد؛ در این موارد قانون اساسی مشخص کرده که باید چه کار کنیم؛ قانون اساسی گفته که تفسیر قانون با شورای نگهبان است؛ اگر ما این را قبول داشته باشیم دیگر مشکلی وجود ندارد.

وی گفت: در مورد مسئله‌ای که در خصوص اصل ۱۳۸ قانون اساسی مطرح شد این است که آئین نامه‌ها و مصوبات دولت برای داشتن انطباق با قانون توسط رئیس مجلس تأیید شود ما برای این موضوع هیئت تطبیقی را قرار دادیم؛ در اینجا ظاهراً تفاوت رأی وجود دارد ؛ بسیاری از موارد است که رئیس مجلس آنها را خلاف قانون می‌داند و دولت به آنها اعتراض دارد که این اعتراض مسموع نیست چرا که قانون اساسی موضوع را مشخص کرده و حتی در این زمینه تفسیر شورای نگهبان وجود دارد.

لاریجانی اظهار داشت: علاوه بر این در این زمینه به مقام معظم رهبری نامه‌نگاری شد و ایشان هم موضوع را به هیئت حل اختلاف فرستادند و هیئت هم نظر تفسیری شورای نگهبان را گرفته است و رهبر انقلاب همان نظر به دولت و مجلس ابلاغ کردند پس دیگر نباید در این زمینه مشکلی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: شورای نگهبان در تفسیر مورد یادشده گفت که نظر رئیس مجلس در این زمینه باید اجرا شود؛ اختلاف در این زمینه کجاست؟ اگر ما به قانون اساسی پایبند باشیم مشکلی نخواهد بود.

لاریجانی گفت: در اصل ۱۲۶ یا ۱۲۱ که به آنها اشاره شد و مربوط به سوگند است در مورد تفسیر شورای نگهبان نظری دیگر داریم ؛ باید همه جا تفسیر شورای نگهبان را مبنا قرار دهیم؛ امیدواریم به این مسئله توجه شود؛ ممکن است در اصولی از قانون اساسی برداشت‌ها متفاوت باشد که مشکلی ندارد اما باید مبنا را شورای نگهبان قرار دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از مسائل مهم که در کشور وجود دارد این است که برخی تخلفات قانونی صورت می‌گیرد؛ اگر این تخلفات وجود نداشته باشد مشکلی نیست؛ درحال حاضر در بعضی از مصوبات اخیر دولت همین اشکال قانونی بوجود آمد و در هیئت تطبیق بررسی گردید و نظر هیئت از نظر انطباق با قانون ابلاغ شد که از جمله آنها بحث استخدام‌ها بود که گفتیم باید چهارچوب‌ها رعایت شود؛ همچنین در بحث هدفمندی یارانه‌ها در همین مجلس و مجلس هشتم کمیسیون مربوطه گزارش رسمی از مواردی که تخلف شده بود ارائه داد.

وی گفت: نگاه مجلس نگاه طبیبانه است و قصد ما این است که مشکلات را حل کنیم ؛ اگر قانون در کشور اجرا شود می‌توانیم ادعا کنیم که عدالت اجرا شده است و بدون عمل قانون نمی‌شود گفت که عدالت رخ داده است چرا که پایه عدالت هم قانون است و باید به این نکات توجه کرد تا وقت کشور صرف سایش‌های تخلف قانونی نشود.

* رجایی: مسئله بخش کشاورزی از صنعت متفاوت است

به گزارش فارس، عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس صبح امروز چهارشنبه طی نطقی بعد از حضور احمدی‌نژاد در مجلس ضمن تقدیر از این حضور اظهار داشت: البته روی صحبت ما با آقای رئیس‌جمهور و هیئت دولت بود که متاسفانه هیچکدام الان حضور ندارند و کسانی که تصمیم‌گیرند شاید این صحبت را نشنوند و بهتر این بود که این مسائل به گونه دیگری مطرح می‌شد.

رئیس‌ کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: آقای رئیس‌جمهور امروز بعد از ۳۳ سال که از انقلاب اسلامی می‌گذرد مشکل ما در همه حوزه‌های اقتصادی و غیراقتصادی عنصر مدیریتی است و اگر مسئله مدیریتی را در سیستم اجرایی کشور اصلاح می‌کردیم قطعا بسیاری از این مشکلات پیش نمی‌آمد که امروز به عنوان یک کلاف پیچیده به آن نگاه کنیم.

وی بر همین اساس یکی از مسائلی که در حوزه کشاورزی باید به آن اشاره داشت را این دانست که نگاه به بخش کشاورزی نگاهی است که به سایر بخش‌ها می‌شود و این قابل قبول نیست.

رجایی در عین حال به چند دلیل به این مسئله اشاره کرد و گفت: بخش کشاورزی بخشی است که با موجود زنده سر و کار دارد نمی‌توان به موجود زنده گفت این بودجه، علوفه و کود را نداریم چرا که موجود زنده به اینها نیاز دارد وگرنه از بین خواهد رفت.

نماینده مردم اراک در مجلس یادآور شد: بخش کشاورزی بخشی است که همه کارکردهای آن به ملت ایران باز می‌گردد و بر سر سفره همه مردم ایران محصولات بخش کشاورزی قرار دارد از این رو اگر در یکی از موارد خلل ایجاد شود برای همه مردم ایران اثرگذار خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی با توجه به ساختاری که دارد اصلا قادر نیست مسائل، مشکلات و هزینه‌های خود را به سایر اقشار و بخش‌های جامعه شیفت کند افزود: باید حتما شرایط را به گونه‌ای طراحی کنیم که این بخش بتواند مسائل و مشکلات خود را در درونش حل و فصل کند و این برخلاف بخش صنعت و خدمات بازرگانی است.

رجایی با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی هنوز نتوانسته از سنتی بودن بیرون آید اظهار داشت: همچنان بخش اعظمی از مسائل کشاورزی ما به صورت سنتی است و اقتصادی و بهره‌‌بر نشده است از این رو لازم است به این بخش به نوع دیگری نگاه شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس یادآور شد: نمی‌توان مدل‌هایی که در ارتباط با همه اقتصاد نگاه می‌کنیم در بخش کشاورزی هم همان مدل‌ها را دنبال کنیم. امروز اگر برق در یک پرورش ماهی قطع شود ماهی می‌میرد اما اگر در یک حوزه بازرگانی قطع شود ممکن است یک اثر کوچک اقتصادی داشته باشد.

وی با بیان اینکه ما از آقای رئیس‌جمهور انتظار نداریم در همه حوزه‌ها تخصص داشته باشد گفت: اما در یک سخنرانی رسمی این اقتدار را داریم که داده‌هایی را که می‌گوید تخصصی باشد.

رجایی ادامه داد: اینکه ما زمین را واگذار کنیم تا ویلا بسازند حوزه کشاورزی نیست و در واقع بخش کشاورزی را نابود کرده‌ایم.

رئیس‌ کمیسیون کشاورزی همچنین به نکات دیگری از شاخص‌های رفاه اشاره کرد و گفت: حمایت از بخش کشاورزی باید واقعی باشد. ۸ میلیون تن گندم خریداری کردیم به قیمت متوسط حداقل ۱۰۰۰ تومان اما آن را از روستایی خودمان نخریده‌ایم و آنقدر قیمت را پایین نگه داشته‌ایم که یا از مرزها خارج شد یا به گاوها داده شد.

وی همچنین در حوزه هدفمندی یارانه‌ها گفت: ما اصلا مخالف نیستیم هدفمندی یارانه‌ها در بخش کشاورزی انجام نشود ولی معتقدیم این مدل باید اصلاح شود. مثلا افزایش هزینه‌های تولید که در فاز اول اتفاق افتاد و افزایش قیمت‌هایی که صورت گرفت.

* مصباحی مقدم: پرداخت یارانه نقدی یک اقدام اساسی برای رفع فقر نیست

همچنین غلامرضا مصباحی مقدم در نطق خود در صحن علنی مجلس، با اشاره به صحبت‌های امروز رئیس جمهور در جلسه علنی، گفت: همانطور که تعدادی از دوستان نماینده اشاره داشتند، پاره‌ای از طرح‌های پیشنهادی آقای رئیس جمهور مناسب آغاز دوره نهم ریاست جمهوری بود و نه پایان دوره دهم؛ از سوی دیگر ما خدشه‌ای به اصل اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها وارد نمی‌کنیم که باید قانون هدفمندسازی یارانه‌ها تا رسیدن به اهداف دنبال شود.

وی افزود: مراحل بعدی این قانون باید با ملاحظه همه آثار مثبت و منفی آن صورت بگیرد و اینطور نباشد که غافل از آثار پدید آمده از اجرای این طرح انجام شود. همچنین در اجرای هر مرحله ما نیازمند توافق و تفاهم میان دولت و مجلس هستیم که آقای رئیس جمهور هم بر آن تاکید داشتند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها ۳ هدف را دنبال می‌کرد، ابتدا برقراری عدالت در توزیع یارانه‌ها، دوم مدیریت انرژی و سوم اصلاح ساختارهای تولیدی. این اهداف باید در اجرای مراحل بعدی با هم مدنظر قرار گیرند که متاسفانه در مرحله اول چنین نبود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، اظهار داشت: هر کمکی به تولید کشور، کمک به مردم تلقی می‌شود، چرا بنا را بر این بگذاریم که کمک مردم فقط به این معنا است که پول توی جیب آنها گذاشته شود، بجای دادن ماهی به مردم ماهیگیری بیاموزیم.

مصباحی مقدم ادامه داد: چنانچه به تولید کمک و بخش قابل توجهی از یارانه‌ها به بخش تولید اختصاص داده شود، اشتغال افزایش پیدا می‌کند. محصولات افزایش پیدا می‌کند، رفاه و قدرت خرید مردم بالا می‌رود و شکاف ثروت و فقر کاهش پیدا می‌کند‌.

وی با بیان اینکه مگر پرداخت نقدی یارانه‌ها بهترین روش است، افزود: هدفمندی یارانه‌ها به معنای رسیدن به اهداف است، هدف تولید و اشتغال و رشد اقتصادی اصلاح ساختارهای تولیدی، هدف بسیار مهمی است. برای اصلاح ساختارهای تولیدی و استفاده از فرآوری‌های نو ما نیازمند منابع هستیم و اجرای فاز بعدی قانون هدفمندی یارانه‌ها این منابع را در اختیار ما قرار می‌دهد و ما بخش قابل توجهی از این یارانه‌ها را به اصلاح ساختارهای تولیدی اختصاص می‌دهیم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون کارخانجات بسیاری وجود دارد که با ظرفیت ۳۰،۴۰ درصد کار می‌کند و کارخانجاتی نیز وجود دارد که سرمایه‌گذاری‌های ثابت آنها انجام شده و نیازمند سرمایه در گردش هستند و اگر ما سرمایه در گردش این کارخانه‌ها را تامین کنیم، اشتغال به سرعت بالا می‌رود. بالا رفتن اشتغال، بالا رفتن رفاه مردم را در پی دارد.

مصباحی‌مقدم اضافه کرد: هدف دیگر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها رفع فقر و نیازهای ضروری مردم است، پرداخت یارانه نقدی به همه در راستای این هدف نیست، کمک به ثروتمندان هرگز به کمک به فقرا نیست و پرداخت یارانه نقدی یک اقدام اساسی و بنیادی برای رفع فقر به شمار نمی‌رود.

وی با بیان اینکه طرح‌های پیشنهادی آقای رئیس جمهور را باید با تفاهم بین دولت و مجلس به پیش ببریم، ادامه داد: من معتقدم اگر دولت بنا را بر این بگذارد که با تفاهم مسئله را پیش ببرد، مجلس نیز از این امر استقبال می‌کند. مجلس از آن جهت قانونی را در جهت عدم اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به تصویب رساند که شرایط مساعد نبود، شرایط اگر مساعد شود و تغییر کند، نرخ تورم کاهش پیدا کرده و وضعیت روانی جامعه تعدیل شود، می‌شود راه همکاری را در پیش گرفت و مسیر بینابینی را دنبال کنیم و به نتیجه برسیم.

* پزشکیان: استفاده سلیقه‌ای از قانون به اختلافات دامن می‌زند

به گزارش فارس، مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر و نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی که در جلسه علنی امروز پس از سخنان رییس جمهور سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها، هیچ ایرانی نباید از نعمت درمان رایگان محروم باشد، گفت: هیچ انسانی در سرتاسر ایران و هیچ نقطه‌ای از کشور نباید برای گرفتن خدمت به دنبال این و آن باشد یا برای خریدن دارو و دیدن پزشک، گدایی این و آن را بکند.

وی افزود: این یعنی عدالت، این یعنی ما به همان کسانی که ادعای خدمت‌رسانی داریم، خدمت برسانیم.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق قانونی که دولت مدعی است باید آن را اجرا کند، گفته شده است ۱۰ درصد مبلغ خالص هدفمندی به کسانی اختصاص یابد که مشکل دارند.

پزشکیان گفت: اگر کسی وارد بیمارستان شد و ملت ایران بداند که از موقعی که از مادر بدنیا می‌آید تا زمانی که می‌میرد، خدمت سلامت، رایگان خواهد بود، این می‌شود هدفمندی واقعی یارانه‌ها و این همان قانونی است که اگر اجرا شود، بهترین نتیجه را در بر خواهد داشت.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حرف ما این است که ۳۰ درصد مبلغ هدفمندی یارانه‌ها باید به صنعت می‌رفت و ۲۰ درصد مبلغ آن باید به کشاورزی اختصاص می‌یافت و ۵۰ درصد مابقی نیز طبق قانون هزینه می‌شد.

پزشکیان گفت: اگر کار بر مبنای سلیقه باشد، هر کس می‌تواند سلیقه خود را داشته باشد و سلایق انسان‌ها همه با یکدیگر متفاوت است اما زمانی که مسئله‌ای تبدیل به قانون و برنامه شد، همه موظف و مکلف هستند که قانون را نعل به نعل اجرا کنند، هیچکس در این مملکت حق ندارد برخلاف قانون عمل کند، حتی اگر رئیس جمهور باشد.

وی افزود: آنچه که خوب است، قانون است و اطاعت از قانون بر همه واجب است. قانون باید کامل اجرا شود، نمی‌شود که ما از بخشی از قانون خوشمان بیاید و بگوییم بقیه را قبول نداریم.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر بخواهیم قانون را به سلیقه خود به اجرا در آوریم قطعا به اختلافات دامن زده خواهد شد.

پزشکیان گفت: تمام حرف ما این است که قانون هدفمندی که خود دولت به آن معتقد است، قانونی و درست اجرا شود و هیچ چیز دیگری نیز نمی‌خواهیم. دولت حق ندارد خلاف قانون عمل کند و نمایندگان نیز چنین حقی ندارند، همه ما باید طبق قانون عمل کنیم.

وی افزود: اگر قرار است ما با یکدیگر متعهد شویم، باید به قانون متعهد باشیم. اینکه ما حرفی را بزنیم و بعد دوباره حرف خود را نقض کنیم، تفاوت است. اگر ما در زبان متحد شویم و اما در عمل کارمان با یکدیگر تفاوت داشته باشد، امکان اختلاف وجود دارد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چه چیز مهم‌تر از اینکه در اینجا ما با دولت هم‌پیمان شویم که مشکلات کشور را حل کنیم و هیچ چیز بالاتر از این نیست.

پزشکیان گفت: من معتقدم مشکلات مملکت ما تنها در قالب قانون حل می‌شود. با توجه به سلایقی که در کشور ما زندگی می‌کنند، امکان عمل کردن، تنها بر اساس سلایق، وجود ندارد.

وی افزود: باید باور و ایمان داشته باشیم که کشور باید عالمانه و بر اساس مشارکت مردم جلو برود و نه اینکه ما دلمان بخواهد هر کاری بخواهیم انجام دهیم.

* توکلی: ۲۰۰ روز به پایان عمر دولت نمانده نباید دنبال طرح‌های بزرگ برویم

احمد توکلی نماینده مردم تهران هم در نطق خود در صحن علنی مجلس با تاکید بر اینکه ۲۰۰ روز از عمر دولت باقی مانده است، اظهار داشت: از آقای احمدی نژاد استدعا می‌کنم به سراغ طرح‌های بزرگ نرود برای اینکه تا تفاهم در مورد آن طرح صورت گیرد، ۲۰۰ روز هم از دست می‌رود و طرح‌های موجود را که قانون دارد، با هم همکاری کنیم و قانونی انجام دهیم.

وی افزود: رئیس جمهور در مورد قانون اساسی همچنان مطالبی ارائه کردند که محل اختلاف است این مطالب را قبلا در نامه‌ای در سال ۸۹ خدمت مقام معظم رهبری رئیس جمهور  نوشتند و ایشان به شورای نگهبان ارجاع دادند و یک جلسه چهار جانبه به دستور رهبری از مجلس، دولت و شورای نگهبان و اساتید دانشگاه برقرار شد که ۱۸ جلسه ۳ تا ۴ ساعته تشکیل شد و جمع‌بندی نیز خدمت مقام معظم رهبری رفت و نظرات جناب آقای احمدی‌نژاد تائید نشد.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: اگر این برداشت آقای رئیس جمهور از اصل ۱۲۶ درست باشد به مصوبات اخیر درباره استخدام ۵۲۶ هزار نفر می‌رسیم و من به یک بند از این مصوبه را می‌خوانم و شما بررسی کنید که این ادبیات با قانون اساسی نظر شورای نگهبان و علم مدیریت سازگار است یا خیر.

توکلی همچنین به قرائت بند ۱۱ ملحقات و مصوبه دولت پرداخت و گفت:  مگر می‌شود کلیه دستگاه‌های اجرایی بعضا بدون نیاز به هیچ امر دیگری از سوی هر مرجع و مقامی و بدون نیاز به رعایت این الزامات قانونی در قوانین و مقررات مختلف از قبیل برنامه پنجساله قانون خدمات کشوری پنجساله پنجم توسعه و سنواتی راسا تصمیم بگیرند که استخدام کنند و تغییر وضعیت شغلی بدهند و ساختارها را عوض کنند؟ آیا می‌شود قوه مجریه به زیر دست‌های خود دستور بدهد که بدون رعایت الزامات قانونی این کار را انجام بدهند. من معتقدم نمی‌شود. پس بهتر است برگردیم به مسیر قانون و انشاءالله خدمات بیشتر شود و زحمات کمتر.

وی اضافه کرد:  کارهای خوبی که آقای احمدی‌نژاد فرمودند و لیستی دادند از تولیدات کارهای مهم درست است کسی منکر اینها نیست ولی عمران با توسعه فرق دارد، عمران هم با توسعه پایدار  و توسعه پایدار انسانی نیز فرق دارد؛ عمران تنها هم با پیشرفت اسلامی فرق دارد.

عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس گفت: سال ۷۴ من خدمت آقای هاشمی رفسنجانی رسیدم و ایشان آماری را از اقداماتی که انجام داده بود داد که اکثرا درست بود اما من به ایشان گفتم که آقای رفسنجانی الان وضع مملکت خراب است؛ چرا که فاصله بین شمش تا سفره مردم بسیار زیاد است و باید کارهای دیگری شود امروز نیز به آقای احمدی‌نژاد عرض می‌کنم که آقای احمدی‌نژاد کارهایی که شما می‌فرمایید صحیح اما باید یک کارهایی بشود و باید یک کارهایی نشود.

وی ادامه داد: در وضعیتی که ما قرار داریم وضع خوب نیست و از نظر انتهای خط یعنی از نظر بخش تولید و مصرف کنندگان نیز به دلیل وجود تورم شدید و رکورد شدید وضعیت مناسبی نیست و چشم پوشی از این مسائل اشتباه است. ما در آینده وضع‌مان ممکن است بهتر از این نباشد برای اینکه وارداتی که دارد صورت می‌گیرد با ارزهای گران شده صورت می‌گیرد و بازار ارز به قیمت‌های داخلی سرایت می‌کند و فشار هزینه ایجاد می‌شود و نرخ‌های نقدی ماهانه امسال ما بیش از دو برابر نرخ‌های سال قبل است.

نماینده مردم تهران در خانه ملت تصریح کرد: مردم طبق گفته آقای احمدی‌نژاد مستحق کرامت هستند اما ما با دادن یارانه نقدی به مردم جواب نمی‌گیریم. وقتی تورم شدید است و وقتی رکود است از هر اقدامی که باعث تحریک نقدینگی و انتظارات می‌شود باید پرهیز کرد. اینها دستورالعمل‌های معمولی علم اقتصاد است. نگویید که این فرمول‌ها بومی نیست. اما برخی از این فرمول‌ها با اقتضائات ما سازگار است و ما از آنها استفاده می‌کنیم.

توکلی با تاکید بر اینکه نباید یارانه نقدی را زیاد کرد، اظهار داشت:  از صندوق توسعه ملی نباید برداشت کرد. معنی‌اش چاپ اسکناس پرقدرت است که به سرعت خاصیت یارانه نقدی را از دست خواهیم داد و مردم مایوس می‌شوند.

وی ادامه داد:ما ابتدا باید ثبات اقتصادی را تامین کنیم، ثبات از بازار ارز باید شروع شود و بازار ارز امروز متغیر است و تعیین کننده در اقتصاد ملی است. بازار ارز و صادرات و واردات قدرت رقابت خارجی تعیین بودجه دولت ثبت عمومی قیمت‌ها بر تولید و سرمایه‌گذاری تاثیر می‌گذارد اگر می‌خواهیم اقدامی کنیم مراقب باشیم که به ارز به عنوان ملک دولت نگاه نکنیم، که هر چه گران‌تر بفروشد بهتر است و بودجه‌اش را تامین می‌کند.

وی تاکید کرد: نگاه نکنید ارز متغیر است و بلکه باید به ارز به عنوان ابزار سیاست اقتصادی نگاه کنیم نه به عنوان تعیین کننده هزینه‌های دولت.

وی با بیان اینکه تصمیمی که ما برای ارز می‌گیریم باید تراز بازرگانی خارجی را کاهش و قدرت رقابت خارجی را افزایش دهد، گفت:  ارز لااقل یک سال ثبات داشته باشد، هر روز تغییر نکند. ذخایر ارزی را از بین نبرد، سفته بازی را کم کند .اینها راه حل‌هایی که ما باید به آن توجه کنیم.

وی با بیان اینکه ارز دو نرخی موجب فساد است، ادامه داد:وقتی شکر به عنوان یک کالای اساسی وارد می‌کنیم باید به دنبال بیسکوییت و شربت و غیره تا لبه‌های مرز دوید.

توکلی در پایان اظهار داشت:قیمت ارز را یکسان کنیم و در عوض یک کالای غذایی را برای مردم تضمین کنیم و این کار عملی است و نگویید سهمیه بندی سم مهلک است. همین الان در ایالات متحده آمریکا ۴۷ میلیون و ۷۳۱ نفر کارت غذا دارند و برای آنان بسته غذایی تهیه شده است. ما باید از تجربیات بشری استفاده کنیم و مردم خود را حفاظت کنیم.

* شوشتری: تاخیر در ارسال بودجه به مجلس منطقی نیست

به گزارش فارس، هادی شوشتری نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی در نطق امروز (چهارشنبه) خود در جلسه علنی خانه ملت، با اشاره به حضور احمدی‌نژاد در مجلس این حضور را یک فرصت مغتنم شمرد تا بتوان با همفکری چاره‌ای برای مسائل اندیشید.

وی اضافه کرد: تعامل مؤثر و کارآمد بین دولت و مجلس می‌تواند برای کشور بسیار مفید بوده و گام‌های مؤثری برای میهن‌مان بردارد.

شوشتری در ادامه سخنان خود با اشاره به قانون اساسی، گفت: قانون اساسی تعامل فی مابین قوای سه‌گانه را به صورت دقیق طراحی و ساماندهی کرده و از این جهت در بین قوانین معاصر دنیا، ممتاز است.

این نماینده مردم در خانه ملت، افزود: با توجه به اصول قانون اساسی ساختار قوا به صورت منسجم و دارای هارمونی منطقی ترسیم شده است؛ در همین جا فرصت را مغتنم می‌شمارم و به نویسندگان این قانون درود می‌فرستم.

شوشتری، احمدی‌نژاد و نمایندگان را مخاطب حرف‌های خود قرار داد و گفت: ما و شما امروز بایستی به قانون اساسی عمل کنیم، زیرا در پیشگاه قرآن سوگند یاد کردیم که پاسدار قانون اساسی باشیم.

ی در ادامه یکی از مسائل پیشروی دولت را تهیه بودجه و ارسال آن به مجلس برای تصویب برشمرد و گفت: بودجه سندی برای مدیریت کلان اقتصادی برای یک سال است.

شوشتری اضافه کرد: احمدی‌نژاد و هیئت دولت بایستی لایحه بودجه را تا آذرماه به مجلس می‌دادند، اما مع‌الأسف امروز که در دی ماه هستیم خبری از بودجه نیست؛ آیا منطقی است که در شرایط حساس اقتصادی دولت در تقدیم بودجه به مجلس تاخیر داشته باشد؟

این نماینده مردم در خانه ملت برخی پیامدهای ناگوار رشد سریع نقدینگی در کشور را برشمرد و از پیش‌آمدن مشکل برای برخی واحدهای تولیدی به همین دلایل سخن گفت.

وی در پایان خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای احمدی‌نژاد! عدم سرمایه‌گذاری و حمایت از واحدهای تولیدی باعث بیکاری شده تا برخی اتفاقات نامناسب را برای کشور در پی دارد.

* پور ابراهیمی:مردم برای افزایش قدرت خرید حاضرند یارانه‌های دولت را پس دهند

همچنین محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان که در جلسه علنی امروز پس از سخنان رییس جمهور سخن می‌گفت با بیان اینکه باید به دلیل پیامدهای مثبت هدفمندی یارانه‌ها از دولت تشکر کرد، و نظرات کارشناسی خود را به دولت در خصوص اشکالات ارائه کرد، اظهار داشت: پس از اجرای مرحله اول هدفمندی چند نکته اساسی در خصوص این موضوع وجود دارد.

پورابراهیمی بر این اساس ادامه داد: نکته اول این است که در بحث هدفمندی یارانه‌ها این موضوع را در قالب چند محور در حوزه تحولات کشور با هم دیده‌ایم و نمی‌توانیم فقط هدفمندی یارانه‌ها را مبنای تصمیم گیری اقتصادی قرار دهیم. دلیل آن این است که اگر در یک قدم بخواهیم جلو برویم اقدامات موازی با آن انجام نمی‌گیرد و پیامدهای منفی آن بیشتر خواهد بود.

نماینده مردم کرمان ادامه داد: در بحث مدیریت ارزی شاهد کاهش ارزش پول ملی هستیم، در حالی که در ابتدای اجرای مرحله اول اجرای هدفمندی یارانه‌ها اعلام شد که قرار است قیمت‌های حامل انرژی را به قیمت‌های مرجع نزدیک شود. یعنی قرار بود ما قیمت بنزین و گازوئیل را به قیمت‌های منطقه‌ای نزدیک کنیم؛ اگر آن روز قیمت بنزین را دو دلار در نظر می‌گرفتیم بر اساس دلار هزار تومان، در ابتدای قانون هدفمندی یارانه‌ها، دو هزار تومان مبنای ما بود.

وی تصریح کرد: بین مجلس و دولت صحبت این بود که این طرح سه ساله یا پنجساله اتفاق بیفتد اما دولت همواره نظرش این بود که یک دفعه اجرا شود. و نهایتا قیمت دو هزار تومان برسد. اما وقتی بررسی می‌کنیم می بینیم که مدیریت ارز همزمان با این موضوع اداره نشده است. لذا اگر امروز میانگین قیمت‌ها را همان دو دلار سابق در نظر بگیریم قیمت بنزین در منطقه با قیمت آزاد حدود ۶ هزار تومان است. یعنی ۷۰۰ تومانی که در مرحله اول اجرا کردیم نه تنها ما را به قیمت‌های منطقه‌ای نزدیک نکرده بلکه دور شده‌ایم.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: اگر ما این نکات را کنار یکدیگر نبینیم مسلما آثار کلی آن را در فرایند اقتصادی نمی‌توانیم مشاهده کنیم.

این نماینده مجلس با اشاره به نتایج ناشی از پرداخت یارانه نقدی افزود: پرداخت‌ها فقط در قالب نقدی نبوده بلکه در قالب حمایت‌های اجتماعی نیز صورت گرفته است. یکی از عواملی که در افزایش تورم موثر بوده میزان حجم نقدینگی در کشور است.

وی با بیان اینکه از سال ۸۴ حجم نقدینگی از ۹۳ هزار میلیارد به بالغ بر ۴۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، تصریح کرد: بخشی از این موضوع قطعا ناشی از پرداخت‌های نقدی در قالب هدفمندی یارانه‌ها است. لذا دولت محترم باید به تبعات منفی توجه کند.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه برای تبعات منفی این طرح راهکارهایی از سوی مجلس و دولت وجود دارد، اظهار داشت: دولت کارشناسان خوبی دارد و می‌تواند در این موضوع بحث کند؛ امروز مردم این مطلب را مطرح می‌کنند که آقای رئیس جمهور در طی مدت زمانی به ما یارانه نقدی داده و از طرف دیگر به واسطه کاهش ارزش پول ملی و افزایش حجم نقدینگی قدرت خرید ما را کاهش داده است. یعنی اگر دو سال قبل یک خانواده یک میلیون تومان منابع درآمدی داشته و با آن می‌توانست یک مقدار مشخص از خوراک و پوشاک تهیه کند امروز فقط ۴۰ درصد آن را تهیه کند.

نماینده مردم کرمان ادامه داد: کاهش قدرت خرید مردم اگر به میزان هدفمندی یارانه‌ها حساب شود از کل پرداختی کمتر است و این امر تراز خانوارها را منفی کرده است.

وی به آثار ناشی از کاهش ارزش پول ملی اشاره و تصریح کرد: متاسفانه این امر اغنیا را غنی‌تر و فقرا را فقیرتر کرده است؛ لذا باید تجدید نظر کرد.

پورابراهیمی گفت: امروز صحبت مجلس سخنان رهبر معظم انقلاب است که باید با نظر کارشناسی تبعات منفی را کاهش داد تا برای مردم در بحث یارانه‌ها خروجی مثبتی داشته باشیم چرا که مردم معتقدند برای افزایش قدرت خرید خود  می‌توانند یارانه‌های نقدی دولت را پس دهند.

نماینده مردم کرمان در مجلس به بحث قانونی دولت در ارائه لایحه بودجه در ۱۵ آذر ماه اشاره کرد و افزود: امروز صحبتی مهمتر از ارائه لایحه بودجه وجود ندارد لذا دولت با توجه به اینکه ما هم اکنون در آخر دی ماه قرار داریم باید بودجه را ارائه دهیم.

وی خطاب به احمدی‌نژاد گفت که وظیفه اصلی شما ارائه لایحه بودجه است؛ لذا از دولت خواهش می‌کنیم در  مدت زمان باقی مانده قانونی عمل کند.

* باهنر: اشکالات اساسی مرحله اول هدفمندی برطرف شود/اجرای مرحله دوم سخت‌تر است

به گزارش فارس، محمدرضا باهنر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: بحثی که مورد توجه رئیس جمهور بود درمورد هدفمندی یارانه‌ها است؛ بارها و بارها بحث شده و بازهم تکرار می‌کنم که اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها جزو آرزوهای دیرینه هم دولت‌های گذشته و هم مجالس گذشته بوده است.

وی افزود: این طرحی است که ما از اجرای آن ناگزیریم و بایستی آن را به سرمنزل مقصود برسانیم به همین دلیل مجلس همت بالا و دولت همت بالاتری گذاشت و مرحله اول هدفمندی کلید خورد.

باهنر ادامه داد: دلیل اینکه ما از اول اختلاف نظر داشتیم و دولت محترم ادعا داشت که این داستان را یکدفعه اجرا کنیم و ما می‌گفتیم که آن را به تدریج و ظرف ۵ سال اجرا کنیم، نمی‌خواهیم بگوییم که یکی خیر مطلق و دیگری شر مطلق است، هرکدام از این دو موضوع مزایا و معایبی داشت اما نکته اساسی این بود که ما گفتیم که یک مرحله از این هدفمندی اجرا شود تا توان اجرایی و مدیریتی خودمان و تاب و تحمل اقتصاد خانوار، بنگاه‌های اقتصادی و دولت را برآورد کنیم و بعد از پایان مرحله اول اشکالات مرحله اول را با تفاهم به حداقل برسانیم و قدم دوم را برداریم.

نایب رییس دوم مجلس تصریح کرد: همانطور که رئیس جمهور و دوستان دولت مطرح کردند، هدفمندی مرحله اول بعضی از منافع را نصیب کرده و هیچ تردیدی در آن نیست و به همین دلیل مرحله بعدی را شروع و اجرا کنیم اما برخی اشکالات اساسی را در مرحله اول احساس کردیم و احساس می‌کنیم و فکر می‌کنیم تا برطرف نشود و با دولت به تفاهم نرسیم برداشتن قدم دوم ممکن است کار را سخت‌تر کند.

باهنر تأکید کرد: بعنوان نمونه، اختلاف نظر کارشناسی که وجود دارد این است که ما می گوییم باید تا جایی که امکان دارد اقتصاد خانوار را با خدمات عمومی جبران کنیم و در بودجه سال ۹۱ که تصویب کردیم گفتیم در مرحله دوم بخش سلامت، بخش بیمه بیکاری و بخش تقویت بنگاه‌های تولیدی باید در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: متخصصین امر سلامت و بهداشت بارها و بارها گفته اند و از قول آنها می‌گویند که اگر درصدی شاید کمتر از نصف نقدینگی که الآن به خانوار تزریق می‌کنیم اگر به بخش سلامت اختصاص می‌دادیم می‌توانستیم بالای ۹۰ درصد شهروندان کشور را از هزینه‌های درمان معاف کنیم، درمان‌های سختی که بعضاً یک خانواده را از هستی ساقط می‌کند مثل جراحی قلب باز، تالاسمی‌ها، سرطانی‌ها و غیره اما متأسفانه امروز درد بی پولی خانواده‌هایی که مریضی سنگین دارند خیلی بیشتر از درد آن مرض است.

نایب رییس دوم مجلس با اشاره به بیمه بیکاری گفت: نمایندگان با همه وجود احساس می‌کنند که بیکاری و نرخ آن در کشور بسیاری از خانواده‌ها را آزار و اذیت می‌دهد.

وی در ادامه اظهار داشت: ما با ۴۰ هزار تومان یارانه در اقتصاد خانوار شروع کردیم و امروز به گفته خود مسئولین دولت مقدار زیادی از این پول که به خانوارها داده‌ایم مستهلک شده یعنی ۴۰ هزار تومان دیگر هیچ ارزش۴۰ هزار تومان دو سال قبل را ندارد، ما اگر بخواهیم در این میدان جلو برویم اگر ۴۰ هزار تومان را ۴۰۰ هزار تومان هم کنیم فردا به تبع همین ۴۰۰ هزار تومان مجبور می‌شویم از جیب دوم مردم ۵۰۰ هزار تومان برداریم.

وی افزود: ۳۰ هزار تومان به آنها می‌دهیم، ۵۰ هزار تومان هزینه تورم را به آنها تحمیل می‌کنیم، ۵۰ هزار تومان می‌دهیم، ۸۰ هزار تومان هزینه تورم تحمیل می‌کنیم، بحث ما این است که باید با دقت بیشتری عمل شود متأسفانه بنگاه‌های تولیدی وضعیت خوبی ندارند و مسئله بیکاری و فروپاشی بعضی از بنگاه‌های تولیدی اظهرمن الشمس است.

این نماینده مجلس ادامه داد: اگر ما می‌خواهیم سیستم بانکی نقدینگی و بقیه موارد را اصلاح کنیم و فکر می‌کنیم روند هفت سال گذشته علی‌رغم بخش‌هایی که قابل دفاع است، اما برخی شاخص‌های اساسی کشور را متزلزل کرده است.

نایب رییس دوم مجلس در پایان تصریح کرد: باید دست به دست هم دهیم که برخی از مشکلات روزمره مردم را حل کنیم ، اقتصاد خانوارها به شدت تحت فشار است و تعداد دهک‌های زیادی هستند که امروز هزینه‌های زندگیشان را نمی‌توانند تأمین کنند ، ما باید راه حل های کوتاه مدت را برنامه ریزی کنیم و برای قدم‌های بزرگتر و گام‌های سنگین‌تر فرصت بهتری برای بحث کارشناسی بگذاریم.

* نظری: کاش رئیس‌جمهور می‌ماند و درددل ما را گوش می‌داد

همچنین محمد جواد نظری مهر عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی صبح امروز در نطق خود در صحن علنی مجلس با بیان اینکه رئیس جمهور باید در مجلس می‌ماند و صحبت‌های نمایندگان گوش می‌کرد گفت: براساس اصل ۱۲۱ و ۱۲۲ قانون اساسی که رئیس جمهور نیز در نطق به آنها اشاره کرد باید این مسائل کشور روشن می‌شد از جمله اینکه بودجه را باید در سال ۹۰ و ۹۱ و ۹۲ در زمان مشخص ارائه کند.

وی گفت: امروز ما با رئیس جمهور صحبتهای مهمتری داشتیم و رئیس جمهور باید در مجلس می‌ماند تا به حرف دل نمایندگان که حرف مردم است و مشکلات مردم بازگو می‌کنند گوش می‌کرد.

نماینده مردم کردکوی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای رئیس جمهور شما در رابطه با ایجاد ۲ میلیون و نیم اشتغال که قول آن را به مردم داده‌اید چه کردید؟

وی افزود: اشتغال زایی روند رو به صعود داشت ولی با ناکارآمدی مواجه شده به طوری که هنوز اشتغال در کشور مشکل دارد.

نظری مهر ادامه داد: در بحث هدفمندی نیز قرار بود با شیب ملایم پیش برویم که این مسئله هم اجرا نشد.

وی خطاب به رئیس جمهور گفت: آیا با توجه به سوگندهایی که یاد کردید این کارها انجام شده ‌است.

وی گفت: سخنرانی رئیس جمهور بیشتر شبیه مراسمی بود که قرار است کارها از نو شروع شود ولی آقای رئیس جمهور این روزها پایان کار شماست.

*صدای عمل از هر فریادی بلندتر است

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: صدای عمل از هر فریادی بلند تر است و اگر بسیاری از کارها که قول آن داده شد عملیاتی می‌شد امروز آن کارها بر زمین نمی‌ماند.

نظری مهر افزود: آیا مصوبات استان‌ها اجرا شد؟

آقای رئیس جمهور شما به استان گلستان آمدید و در بوق کرنا کردید که ۵ هزار اشتغال زایی در زمینه پتروشیمی صورت می‌گیرد اکنون هشت سال از عمر این قول می‌گذرد و هنوز این مسئله در ابهام است.

وی اظهار داشت: چه کسانی باید این کارها را با تمام قوا انجام دهند؟ شما در انتخابات می گفتید دانه درشت‌ها را معرفی می‌کنید، چند نفر را معرفی کردید؟

نظری مهر گفت: مردم با شعار گسترش عدالت، ساماندهی نظام بانکی و معرفی دانه درشت‌ها به پای صندوق‌های رای امده‌اند در حالی که اکنون سود پرداختی بانک‌ها به مردم دو رقمی‌ست، در کدام کشور دنیا بانک‌ها با سود دو رقمی کار می‌کنند که امروز وضعیت در کشور ما به این شکل است؟

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در بهداشت و درمان نیز تخصیص ها، عملیاتی نشد و تخصیص ۷۹ درصد دانشگاه‌ها با ۱۱۰۰ میلیارد تومان کسری روبرو شده است.

وی گفت: بیمارستان‌ها نیز مشکل دارند و وقتی بیمارستان‌ها مشکل داشته باشند مردم دچار مشکل می‌شوند.

نظری مهر افزود: ای ‌کاش رئیس جمهور در مجلس می‌ماند و به درد و دل نمایندگان مردم گوش می‌کرد.

در پایان نطق نظری مهر لاریجانی رئیس مجلس گفت: وقت شما تمام شده است و نیازی به مطرح کردن تمام مشکلات نیست.

* میرکاظمی:برای نجات از تورم باید به سمت اقتصاد غیر نفتی برویم

به گزارش فارس، مسعود میرکاظمی که پس از سخنان رئیس‌جمهور در جلسه علنی امروز مجلس سخن می‌گفت خود را از طراحان هدفمندی یارانه‌ها در دولت نهم معرفی و توضیحاتی درباره این طرح ارائه کرد.

وی افزود:‌ طرح تحول اقتصادی ۷ محور دارد که اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام ارزی، بهره‌وری، اصلاح نظام گمرکی، اصلاح نظام مالیاتی، اصلاح شبکه توزیع و هدفمندی یارانه‌هاست که اجرای کامل آنها اصلاح شاخص‌های کلان اقتصادی را در پی دارد.

میرکاظمی تصریح کرد: محور اصلی طرح تحول اقتصادی که هدفمندی یارانه‌ها از ضروریات آن است، ایجاد ثبات در رشد اقتصادی و تک نرخی کردن تورم و افزایش بهره‌وری سرمایه‌گذاری و حل معضل بیکاری بود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: اکنون برداشت عمومی این است که هدفمندی به تنهایی قابل اجراست و قرار است پولی از تغییر قیمت حامل‌های انرژی به دست آمده و به حساب مردم ریخته شود و بخشی از آن نیز صرف تولید و خدمات اجتماعی شود.

میرکاظمی افزود: اگر قرار باشد همه محورهای طرح بزرگ تحول اقتصادی همزمان اجرا نشود و فقط به یک بخش از آن بپردازیم، از این ناحیه قطعا آسیب می‌بینیم.

وی تصریح کرد: امروز وابستگی روزافزون به نفت اقتصاد ملی را تهدید می‌کند و طی ۳۰ سال گذشته علی‌رغم تاکیدات مسئولان و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اتکا به درآمد‌های نفتی افزایش یافته است.

وزیر سابق نفت با بیان اینکه برای اداره کشور نیاز به نقدینگی داشتیم که عمده آن درآمد‌های نفتی است، تصریح کرد: جاری سال ۸۴، ۳۸ هزار میلیارد تومان بود در حالی که در سال ۹۱ بر اساس مصوبه ۱۰۱ هزار میلیارد تومان شده است.

میرکاظمی افزود: در سال ۸۶، کل عملکرد جاری کشور ۳۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده اما امسال با همه صرفه‌جویی به حدود ۸۰ تا ۸۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد که حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان آن از محل مالیات است.

وی ادامه داد: بقیه این درآمد‌ها از محل درآمد‌های نفتی است و دلیل آن هم این است که سود شرکت‌ها و سایر منافع تامین درآمدی چنان ضعیف است که نمی‌توان روی آنها حساب کرد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: درآمد اصلی کشور تبدیل دلارهای نفتی به دلار است که پایه پولی کشور را در چند سال گذشته به هم ریخته است.

میرکاظمی تصریح کرد: اگر بخواهیم از تورم نجات یابیم و رشد اقتصادی باثبات داشته باشیم باید به سمت اقتصاد غیرنفتی حرکت کنیم.

وی متذکر شد: قرار بود بخشی از درآمد‌های هدفمندی صرف اصلاح این ساختار شود اما اکنون بخشی از درآمد‌ها که به حساب مردم واریز می‌شود ۱۳ هزار میلیارد تومان کسری دارد که باید از بودجه برداشت شود که باعث افزایش به هم ریختگی شاخص‌های اقتصادی می‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به آمار بانک مرکزی در سال ۹۰ گفت: قرار بود در طرح تحول مدیریت بانکی و ارزی قوی‌تر شود اما چنین نشده و شاهد به هم ریختگی بازار ارز هستیم.

میرکاظمی بر همین اساس خاطرنشان کرد: طرح هدفمندی یارانه‌ها همانطور که نظر دولت و مجلس است باید به سرعت انجام شود اما اجرای آن نیازمند ایجاد شرایطی از جمله اجرای هم‌زمان همه محورهای طرح تحول اقتصادی است.

وی با بیان اینکه اگر مدیریت ارزی قوی‌تر انجام می‌‌شد شاهد به هم ریختگی در این عرصه نبودیم افزود: سال گذشته ۶۲ میلیارد دلار واردات و ۴۴ میلیارد دلار صادرات داشتیم که حدود ۱۸ میلیارد دلار تفاوت تزریق ارز بود و ۸۰ میلیارد دلار نیز بانک مرکزی ارز به بازار تزریق کرد.

میرکاظمی تصریح کرد: بروز مشکلات ارزی و مفاسد اقتصادی و بالا رفتن ۱۳ هزار میلیاردی پایه پولی کشور در سال ۹۰ موجب نقدینگی ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی شد که عامل اصلی تورم و به هم ریختگی اقتصادی است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پایان گفت: طرح هدفمندی یکی از اجزای جراحی بزرگ اقتصادی است و باید به گونه‌ای باشد که منابع حاصل از آن صرف ترمیم بودجه، ارائه خدمات اجتماعی و حمایت از تولید شود.

* فولادگر: مجلس و دولت به فکر راه حل مشکلات معیشتی مردم باشند

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس در نطق خود با اشاره به صحبت‌های امروز رئیس جمهور در جلسه علنی اظهار داشت: اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قطعا یک تحول اقتصادی در کشور بود که آثار مثبتی را به همراه داشت اما نحوه اجرای آن آثار منفی را از خود بر جای گذاشت.

وی با اشاره به جبران آثار تورمی در اقتصاد خانوار افزود: بنابر آمار رسمی بانک مرکزی شاخصه‌‌های مصرف کننده از شروع طرح تحول اقتصادی تا اوایل امسال از ۱۰ درصد به ۲۶ درصد رسید، این در حالی است که تحولات ارزی در این مرحله صورت نگرفته بود.

رئیس کمیسیون نظارت و پیگیری اصل ۴۴ مجلس  خاطرنشان کرد: نحوه پرداخت نقدی عدد ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه به مردم به شکلی است که در حال حاضر تورمی را به وجود آورده و به تدریج در حال مستهلک شدن است و در آینده نیز دیگر نقشی ایفا نخواهد کرد.

فولادگر با بیان اینکه برای جبران مشکل اقتصاد خانوار باید راه حل دیگری پیدا کرد، ادامه داد: براساس قانون پرداخت، صرفا نقدی نیست و می‌تواند غیرنقدی نیز باشد که پرداختن به زیرساخت‌های مسکن و اشتغال نیز جزو همین مبحث به شمار می‌رود.

وی با اشاره به وضعیت معیشتی مردم ادامه داد: برای معیشت مردم به ویژه در دو ماه آخر سال باید فکری کرد، وضعیت معیشتی آنها اصلا خوب نیست و باید مجلس و دولت راه‌حل‌‌هایی را برای آن پیدا کنند.

نماینده اصفهان با اشاره به بحث تولید بیان داشت: در برخی از مصاحبه‌ها رسما اعلام شده است که تورم تولید ناشی از مسائل ارزی است و ربطی به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها ندارد، در حالی که براساس آمار رسمی بانک مرکزی شاخصه‌‌های تولید در آذر ماه سال ۸۹، ۱۰.۷ دهم درصد و در فروردین ماه امسال که آثار نوسانات ارزی در آن صورت نگرفته بود، ۳۲.۵ درصد بوده است که معتقدیم در آینده بیشتر نیز خواهد شد.

وی ادامه داد: باید قبول کنیم که قطعا اجرای قانون هدفمندی یارانه‌‌ها در بحث شاخصه‌های تولید تأثیر داشته و تورم ایجاد کرده و سهم تولید نیز ادا نشده است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه آمار بنده ارائه شده از خود دولت است، اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت این آمار را ارائه کرده و با هم چک کرده‌ایم و مرکز پژوهش‌ها نیز آن را تأیید کرده است به طوری که تا پایان خرداد ماه امسال حدود ۲ هزار میلیارد تومان و تا پایان شهریور ماه که دیوان محاسبات نیز این رقم را تأیید کرده ۲ هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان در طرح یارانه‌ها به تولید کمک شده است.

فولادگر افزود: اولا این ۲ هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان از محل افزایش قیمت‌ها نبوده، بلکه چیزی حدود کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان از محل افزایش قیمت‌ها به تولید اختصاص یافته و بقیه نیز از منابع دیگری است که هم به تولید و هم به مردم و از منابعی غیر از محل افزایش قیمت‌ها که قانون می‌‌گوید، پرداخت شده است.

نماینده اصفهان گفت: این ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تا پایان شهریور ماه امسال چیزی حدود نصف آن تسهیلات ارزان قیمت است بخشی هم ۷۰۰ میلیارد تومان مابه‌التفاوت سوخت است و بخشی دیگر نیز اصلاحات ساختاری است و این سهمی است که به تولید داده شده، آن هم خارج از منابع افزایش قیمت.

وی خاطرنشان کرد: چیزی که اعمال شد در سالگرد هدفمندسازی یارانه‌ها رقم ۱۶ یا ۱۷ هزار میلیارد تومان است که به هیچ وجه صحت ندارد و این را با اعداد و ارقام خواهیم گفت، آیا در فاز دوم نیز قرار است به همین شیوه از تولید حمایت شود.

وی بیان داشت: قطعا مجلس معتقد است که فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها باید اجرا شود و نمایندگان اجرای آن را برای امسال متوقف کرده‌اند و تأکید مقام معظم رهبری نیز بر این است که از مسیر مجلس، قانون و همدلی دولت راه‌ حلی برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها پیدا شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پایشی را در مورد دو مؤلفه محیط فضای کسب و کار در کشور انجام داده است.

وی گفت: مهمترین مشکلی که در حال حاضر صنعتگران و تولیدکنندگان با آن دست به گریبان هستند بحث منابع مالی، عدم ثبات در قیمت مواد اولیه، نقدینگی مورد نیاز در صنعت و مؤلفه‌هایی که رهبر معظم انقلاب در بحث اقتصاد مقاومتی تأکید داشتند.

فولاد گر ادامه داد: جا دارد که نقدی بر بیانات رئیس جمهور داشته باشم و آن اینکه به هر حال وقتی سرمایه‌گذار دعوت می‌کنیم و خود رهبر انقلاب نیز با صراحت فرموده‌اند که «وقتی سرمایه‌گذار دعوت می‌کنیم خوب عده‌ای هم به ثروت می‌رسند»، اما در قبال این ثروت تولید و اشتغال ایجاد می‌شود ما نمی‌توانیم از طرفی سیاست‌های اصل ۴۴ را بیان کنیم و از طرفی دیگر اقتصاد فقط در دست ۵ هزار نفر باشد، ما نه ۵ هزار تا را قبول داریم، نه ۳۰۰ تا را و نه هیچ عدد دیگری را قبول داریم .

وی افزود: ما معتقدیم که به هر حال یک بخشی از مردم سرمایه‌گذار هستند و باید از آنها دعوت کرد و باید موانع را نیز برداشت تا بیایند و چرخ اقتصاد را به جریان بیندازند و ثروتمند هم بشوند، البته عدالت هم باید رعایت شود و احتکار هم نباشد و این مسئله در گرو بهبود فضای کسب و کار و استراتژی توسعه صنعتی است.

* آریایی‌نژاد: گفتگوی حکیمانه از ملزومات هدفمندی است

به گزارش فارس، احمد آریایی‌نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در نطق خود در صحن علنی مجلس که پس از سخنان رییس‌جمهور ایراد شد، گفت: اصلی‌ترین توصیه من به نمایندگان آن است که در جایگاه خطیری که با رای مردم به دست آورده‌اند تنها به مسئولیت الهی و ادای وظیفه سنگین نمایندگی بیندیشند. همچنین آنچه از مسئولان انتظار می‌رود، تسلیم نشدن در برابر منابع قدرت‌های نامشروع و ثروت‌ها و امکانات باد آورده است.

وی افزود: همراهی مسئولین با مردم به خصوص در مقابله با تحریم‌های گوناگون بیش از پیش ضروری است.

آریایی‌نژاد با بیان اینکه مسئولین تافته جدا بافته نباشند، افزود: وحدت عملی مسئولین مختلف مملکتی و آنچه در خواسته‌های مردم و اوامر ولایت است، باید در بیانات و عملکرد مسئولان مشاهده شود و چنانچه از مردم نظرسنجی کنید به نقاط ضعف خود پی می‌برید.

نماینده مردم ملایر در مجلس خاطرنشان کرد: نظارت بیشتر بر بازار در توزیع عادلانه ارزاق عمومی، ارتقاء مدیران توانمند و جایگزین کردن افراد توانمند به جای مدیران ضعیف و ناتوان و پرهیز از تملق و چاپلوسی و مدیحه سرایی از جمله مواردی است که مسئولان باید به آن توجه کنند و توجه به خواست عمومی مردم در عدم به کارگیری چرخه مدیران ضعیف در لایه‌های پایین مدیریتی از جمله مواردی است که باید مدنظر قرار بگیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه افراد سفارشی در لایه‌های مختلف کشور قرار گرفتند که از جمله آن می‌توان به فرمانداری‌ها، استانداری‌ها و غیره اشاره کرد که این افراد نه تنها کار خاصی انجام نمی‌دهند بلکه به دنبال لابی‌گری و مسائل حزبی خود هستند.

عضو کمیسیون  مجلس اظهار داشت: عدالت در توزیع امکانات و تسهیلات گوناگون و پرهیز از توصیه و لابی‌گری و سیاسی‌بازی از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. آنچه که باید به آن توجه کرد این است که سرمایه‌گذار با سرمایه‌بردار فرق کند. برخی از افراد سرمایه‌ای ندارند و تنها از بانک، سرمایه‌ای دریافت می‌کنند و آن را در حالت رکود و نیمه کاره رها می‌کنند که این کار سرمایه‌گذاری نیست بلکه تلف کردن سرمایه مردم است.

وی ادامه داد: هدفمندی لازم است اما گفت‌وگوی حکیمانه و مشورت و اطلاع رسانی شفاف و روشنگری از ملزومات ضروری آن است؛ توجه به بهداشت و سلامت مردم، اتخاذ راهکارهای مناسب جهت اجرایی شدن قانون اساسی در این مورد و حفظ حقوق، توجه به کشاورزی و تولید نباید فراموش شود.

آریایی‌نژاد اضافه کرد: جرائد و رسانه‌ها حرف‌های ما را بدون گزینش انتقال دهند، نه اینکه بخشی از آن را به نفع خود انتخاب کنند؛ چرا که با این وضعیت اصل امانت رعایت نمی‌شود. ما باید حافظ و قوام بخش نظام‌مان باشیم و اتحاد مردم و مسئولین را در نوشته‌های خود حفظ کنیم و امیدوارم رسانه‌ها، رسانه‌های حق باشند.

* موسوی لارگانی: هدفمندی را قبول داریم اما شیوه عمل را نه

همچنین سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در نطق میان دستور خود به سخنان امروز احمدی‌نژاد در خصوص تعامل مجلس و دولت اشاره کرد و اظهار داشت: اگر آقای احمدی‌نژاد این حرف‌ها را سال ۸۴ یا ۸۵ گفته بود برای نمایندگان و ملت قابل قبول‌تر بود.

وی افزود: رئیس جمهور هنگامی که وزیری در مجلس استیضاح می‌شود حضور می‌یابد و از برادری و تعامل سخن می‌گوید اما بلافاصله تا پایش را از مجلس بیرون گذاشت در مناظره‌های تلویزیونی، مجلس و رئیس مجلس را به باد انتقاد می‌گیرد و کلام امام راحل که فرمودند مجلس در راس امور است را نادیده می‌گیرند و می‌گوید که مجلس در راس نیست.

نماینده مردم فلاورجان در خانه ملت تاکید کرد: آقای احمدی‌نژاد از کدام تعامل سخن می‌گوید هنگامی‌که ۲ ماه پیش به وزرا، فرمانداران، استانداران نامه می‌نویسد و می‌گوید با نمایندگان تعامل نداشته باشید.

موسوی لارگانی اضافه کرد: در مجلس قوانینی تبیین شده که با استفاده از آنها راهکارهایی برای برطرف شدن مشکلات پیشنهاد شده است اما وقتی آقای رئیس جمهور این قوانین را قبول ندارد چه درخواست تعاملی از مجلس می‌تواند داشته باشد؟

وی در ادامه از دادن یارانه نقدی توسط دولت به مردم انتقاد کرد و گفت: همه نمایندگان مکرارا می‌گویند که هدفمندی را قبول داریم بلکه شیوه عمل مورد انتقاد است؛ قرار بود یارانه نقدی به چند دهک پایین جامعه داده شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: اگر به جای دادن یارانه نقدی به خانوارها در جهت ایجاد کارخانه و شرکت‌های تولیدی پیش می‌رفتیم امروز اگر یک عضو از آن خانوارها نیز در آن کارخانه‌ها مشغول بودند و لااقل حدود ۴۰۰ هزار تومان در ماه درآمد داشتند.

موسوی لارگانی با تاکید بر اینکه ما باید به مردم ماهیگیری یاد بدهیم نه ماهی گفت: امروز دولت از دادن زمین به مردم سخن می‌گوید. زمینهای حاصلخیزی که حالا خشک شده حالا ما بیاییم و برویم زمینهای کویری را آباد کنیم.

* کامران: اختلاف در عرصه حاکمیتی خلاف جهت منویات رهبری است

همچنین حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی طی سخنانی در صحن علنی مجلس با اشاره به سخنان رئیس جمهور و برخی از نمایندگان درخصوص اختلاف سلیقه‌های سیاسی گفت: حضرت امام (ره) فرموده‌اند اگر شما پیامبران را در تهران جمع کنید اختلافی نیست بلکه منشأ اصلی اختلاف از ماست.

وی افزود: من همچنین از ادبیات آقای رئیس جمهور نیز تشر می‌کنم که چندین بار گفتند با وحدت و تعامل کارهای بزرگ را حل و فصل می‌کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته من از ایشان گله دارم چرا که ایشان اگر سخنان همکاران ما را می‌شنیدند تعامل آنها با مجلس تکمیل می‌شد. البته نشستن ایشان در مجلس جنبه قانونی نداشت بلکه تنها دارای جنبه اخلاقی بود.

کامران گفت: ما مرتب قیافه می‌گیریم که اهل تبعیت از رهبری هستیم، اشکالی ندارد امروز آن را اثبات کنیم. آقای رئیس جمهور فرمودند ما طرح مشترکی را برای حل مشکلات از سوی مجلس و دولت باید ارائه دهیم خیلی خوب باید مردم نتایج آن را ببینند.

وی افزود: باید در این طرح یک قدم مجلس عقب نشینی کند و دولت هم یک قدم؛ اگر هردو بگویند که حرف حرف ما باشد، دیگر چه جایی برای ولایت می‌ماند؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اختلاف در خلاف جهت منویات رهبری است و ایشان بارها فرموده‌اند به گونه‌ای در حاکمیت رفتار بکنید که دل مردم خوش باشد.

کامران با تشکر از مردم بخاطر همکاری در بحث هدفمندی یارانه‌ها گفت: مردم در بحث هدفمندی جلوتر از اصناف و قوا بودند؛ امیدوارم از جلسه امروز به بعد و با کنار گذاشتن تمام اختلافات در داخل خودمان وحدت را عملی کنیم.

وی افزود: مردم ما عمدتاً از طبقات محروم و مستضعف هستند و همه ما باید ضد تبعیض باشیم، آقا در خراسان شمالی بر این نکته تأکید کردند که باید سبک زندگی عوض شود، مردم باید ببینند که هیچکس در مجموعه حکومت اربابی زندگی نمی‌کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردم ما خیلی خوب هستند اگر شما یک چایی در خانه آنها بخورید بال در می‌آورند، مردم ما زمانی که رهبری در خصوص سبک زندگی مطلبی را بیان می‌کنند به این نکته توجه کنند.

کامران گفت: حکومتی‌ها هم باید به این نکته توجه کنند. من منظورم فرد خاصی نیست و کلی می‌گویم.

وی با اشاره به اینکه دیر دادن بودجه از سوی دولت مسئله جدیدی نیست، افزود: تمام دولت‌ها بودجه را دیر می‌دادند اما ما نیز در مجلس هیچگاه به ردیف‌ها و جدول‌ها توجه نمی‌کردیم.

وی افزود: دولت بسته‌ای را به مجلس آورده است و ما نیز به این بسته چیزهایی را اضافه کرده‌ایم اما این تغییرات حاصلی در برقراری عدالت نداشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عرض من این است که ما باید عیب های یکدیگر را حول محور ولایت برطرف کنیم و به طور حتم خدا نیز از آن راضی است.

*مشروح سخنان لاریجانی در پایان جلسه علنی مجلس

همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) بعد از اتمام سخنرانی ۱۴ نفر از وکلای ملت در صحن علنی اظهار داشت: از حضور رئیس جمهور در مجلس و سخنرانی نمایندگان، تشکر می‌کنیم و در مجموع امروز مجالی به وجود آمد که مسائل مهم کشور بهتر دیده شود و ما وجه مثبت این کار را بیشتر مورد توجه قرار دادیم.

وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امروز کشور وضعیت معیشت مردم است، گفت: امروز مردم دچار مشکلات عدیده‌ای از جمله بیکاری و تورم هستند؛ در خلال مباحث مطرح شده توسط نمایندگان مجلس، دیدگاه‌های متفاوتی درباره مشکلات کشور مطرح شد.

رئیس مجلس همچنین یادآور شد: آنچه نمایندگان در مجلس پیگیری می‌کنند برای حل مشکلات مردم با استفاده از ابزار قدرت مجلس است و مسئله شخصی در این زمینه ندارند. گاه در زمینه اینکه مجلس در اجرای قوانین سرسختی دارد، گلایه‌هایی مطرح می‌شود اما این وظیفه مجلس است که سرسختی داشته باشد. چرا که اساس مدنیت و عدالت در کشور قانون است و این موضوعات باید نقطه نظر اصلی بین ما و دولت باشد و دغدغه ما حل مشکلات مردم است و راهکارمان هم این است که قانون و عدالت برقرار شود و باید بین مجلس و دولت گفت‌وگو و تعامل وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد:‌ ما از اینکه رئیس جمهور امروز در مجلس حضور یافت، استقبال می‌کنیم و خوب بود تا پایان جلسه، در صحن علنی می‌ماند اگرچه از نظر قانونی این موضوع لزومی ندارد اما حضور آقای رئیس جمهور تا پایان صحن مفید بود چرا که در این صورت نظرات نمایندگان را استماع می‌کرد ومی‌توانست مفید باشد.

علی لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه تاخیر در ارائه لایحه بودجه ۹۲ به مجلس برای کشور مضر است، تصریح کرد: بنده در همین زمینه برای رهبر معظم انقلاب نامه‌ای نوشتم که دیر ارسال شدن بودجه به مجلس مضراتی برای کشور دارد و ایشان هم به دولت تذکر دادند که هر چه سریع‌تر بودجه ۹۲ تقدیم مجلس شود.

وی افزود: با توجه به اینکه سال آینده انتخابات ریاست جمهوری قرار است برگزار شود، بنابر این بهتر است هر چه سریعتر وضعیت بودجه سامان یابد و باید امروز وضعیت کشور مدنظر قرار گیرد، ایجاد ثبات در کشور این است که سند راهبرد سال آینده مدون شود که آن بودجه است و توصیه ما به دولت این است که هر چه سریع‌تر بودجه ۹۲ را تقدیم مجلس کند هر چند تا کنون هم در ارائه بودجه به مجلس تاخیر و تخلف شده است.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه کسی با اصل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ستیز ندارد، متذکر شد: آنچه مهم است این که تمام موارد قانون یارانه‌ها به درستی اجرا شود؛ اگر در قانون هدفمندی به بخش تولید، حمل و نقل و بهداشت توجه شد، برای این است که مشکلات کشور حل شود، اگر این موارد اجرایی نشود برای کشور مشکل درست می‌کند چه بسا برخی مشکلات امروز هم به دلیل عدم دقت در اجرای برخی قوانین است.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب مسئول اصلی کشور هستند و هدایت می‌کنند تا تعرضی به قانون اساسی نشود و اگر مشکلی بود، می‌توانند به رهبر معظم انقلاب اعلام کنند تا هیئتی که مسئول بررسی این موضوعات است،‌آن را حل کند.

«وقتی قانون اساسی می‌گوید هم ملزم به اجرای قوانین مصوب مجلس هستند، اینجا موضوع هیچ ربطی به سوگند ندارد. در اینجا آقای رئیس جمهور قوانین را ابلاغ کند و اگر مشکلی بود به مجلس و شورای نگهبان مربوط است.»

رئیس مجلس با یادآوری اینکه ما حضور احمدی‌نژاد در مجلس را به فال نیک می‌گیریم ابراز امیدواری کرد که این تعاملات کمکی به فرهنگ قانون گرایی در کشور و اجرای قانون کند و همچنین خاطرنشان کرد:‌ ما صادقانه به قوای دیگر کمک می‌کنیم و امیدواریم در شرایط حساس فعلی، مسائل کشور با همدلی و تعامل، بهتر حل شود.

لاریجانی ادامه داد: مطمئن هستم اگر این روحیه همگرایی و همدلی و رعایت چارچوب‌های قانونی برقرار باشد، قطعا با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشورمان داریم، می‌توانیم شرایط تحریم‌ها را پشت سر بگذاریم و امیدواریم در روزهای آینده شاهد این مسیر بین دولت و مجلس باشیم و در پایان از حضور رئیس جمهور مجددا تشکر می‌کنم.

*سؤال ملی قاضی‌پور از وزیر کشور اعلام وصول شد

به گزارش فارس سوال ملی نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی از وزیر کشور در مورد عدم رعایت دستور استخدام سهمیه ۳ درصد معلولان و ایثارگران از سوی برخی استانداران از سوی هیئت رئیسه مجلس در پایان جلسه امروز اعلام وصول شد.

*ندیمی سوالش از وزیر اقتصاد را پس گرفت

همچنین بر اساس اعلام هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی از طرح سوالش از وزیر امور اقتصاد و دارایی انصراف داد.

*بیانیه ۲۴۲ نماینده مجلس درمورد آزادسازی گروگان‌های ربوده شده در سوریه

بر اساس این گزارش، بیانیه‌ای با امضاء ۲۴۲ نماینده مجلس درمورد آزاد سازی زائران ایرانی ربوده شده در سوریه در پایان جلسه علنی امروز قرائت شد که متن این بیانیه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بازگشت افتخار آمیز و توام با عزت و سرافرازی زائران در بند ایرانی در کشور سوریه که بیش از ۵ ماه در سخت‌ترین شرایط امنیتی ، گروگان گروه‌های مسلح معارض دولت بودند یک عنایت ویژه الهی بود که مراتب شکرگزاری این نعمت خداوندی را وظیفه خود می‌دانیم و اعلام می نمائیم تلاش خستگی ناپذیر مسئولان محترم وزارت امور خارجه،وزارت اطلاعات،سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مجلس شورای اسلامی از یک طرف و همکاری های مجدانه دولت سوریه از طرف دیگر در جهت آزادی این عزیزان موجب نهایت قدردانی و سپاسگزاری است.

ما نمایندگان ملت بزرگ ایران ضمن تحسین و تقدیر مقاومت افتخار آمیز این عزیزان در مدت ۱۵۹ روز اسارت و شکنجه و تشکر از صبر انقلابی خانواده‌محترم آنها از همه دست‌اندرکاران این اقدام بزرگ تشکر و قدردانی می‌کنیم.

منبع:خبرگزاری فارس

برچسب ها:
مشروح سخنان احمدی‌نژاد، لاریجانی و ۱۳ نماینده و حواشی جلسه
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان