پایگاه اطلاع رسانی خانه خشتی رفسنجان

حفظ و احیاء بهره برداری از منابع طبیعی کار اصلی ماست

مسعود حیدری پور رئیس اداره منابع طبیعی رفسنجان

مسعود حیدری پور رئیس اداره منابع طبیعی رفسنجان

به گزارش خانه خشتی؛مسعود حیدری رئیس منابع طبیعی رفسنجان صبح امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت : حفظ و احیاء بهره برداری از منابع طبیعی کار اصلی ماست .
وی به کمبود بارندگی امسال اشاره کرد وبیان داشت :متوسط بارندگی کل کشور کمتر از یک سوم میلی متر بارندگی جهان می باشد و استان کرمان جزو مناطق خشک است و متوسط بارندگی در این استان ۱۳۰ میلی متر است وضعیت بارندگی امسال در شهرستان نامناسب است و خسارات جبران ناپذیری به پوشش گیاهی شهرستان وارد می کند .
حیدری با اشاره به اینکه هفته منابع طبیعی از ۱۵ الی ۲۱ اسفند می باشد تصریح کرد :۸۳۰ هزار هکتار حوزه استحفاظی عرصه منابع طبیعی می باشد که از این مقدار ۷۷۰ هکتار اراضی ملی و ۱۰۰ هزار هکتار در طرح هادی تعریف شده است که ما باید ۶۵۴ هزار هکتار را مدیریت کنیم .
وی عنوان داشت : ۲۰۱ هزار و ۶۹۰ هکتار از مساحت شهرستان را بیابان (۳۰ درصد )تشکیل می دهد و قریب ۴۱۳ هزار ۶۱۰ هکتار مرتع داریم که ۸۰ درصد مرتع کویر و مخروبه هستند مساحت جنگلهای مخروبه قریب ۴۰ هزار هکتار می باشد.
رئیس منابع طبیعی گفت :۲۰ درصد مرتع متوسط وجود دارد و ۲۰۰ هزار واحد دامی در مراتع رفسنجان وجود دارد یعنی سه برابر ظرفیت مراتع رفسنجان دام وجود دارد مقدار علوفه ۹هزار ۱۰۰ تن و به طور متوسط ۹۵۵ تن گوشت در عرصه منابع طبیعی تولید می شود .
وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید در حوزه حفاظت فعالیتهای عمده ای صورت گرفته است گفت :در این سه سال فرهنگ سازی ،شفاف سازی ،اطلاع رسانی و استفاده از سازمانهای مردم نهاد از جمله فعالیتهایی است که صورت گرفته است از انجائیکه محافظت از ۸۳۰ هزار هکتار شدنی نیست ۸۵۰ نفر مردم تحت عنوان محافظ افتخاری جنگل و همیاران طبیعت عضو شبکه هستند وکار حفاظت از جنگل و مراتع را برعهده دارند و تخلفات را محرمانه به ما گزارش می دهند سریع برخورد قانونی می شود .
حیدری افزود :شرکت تعاونی بهره برداری رویش سبز سه سال پیش تشکیل شده است که اعضای این شرکت مرتع داران طبیعی هستند که در زمینه فرهنگ سازی موثر بودند .
وی گفت :برای ۴۵ هزار هکتار اراضی در سال جدید حکم اجرا شده است و به دولت برگردانده شده است ۴۰ هزار هکتار ملی اراضی تصرفی داشتیم .
رئیس منابع طبیعی با بیان اینکه شعار هفته منابع طبیعی “منابع طبیعی برای مردم با مردم می باشد خاطرنشان کرد :بیابان زدایی در استان کرمان بعد از شهر کرمان در شهرستان رفسنجان صورت گرفته است ۱۷ هزار هکتار جنگل کاری شده است ۶۴ هزار هکتار تپه های نیمه فعال و ۶۴۵۰۰ هکتار تپه های ماسه ای فعال در رفسنجان وجود دارد .
وی افزود :از سال ۷۷ از منطقه سعدی کرمان برای کنترل باد خاکریزه هایی هلالی شکل کار کردیم که تا دو سال دیگر این کار به اتمام می رسد .
حیدری عنوان داشت : در بحث ابخیزداری در رودخانه احمداباد با مشارکت شرکت نفت فعالیتهایی از جمله اصلاح کانال انحرافی و اصلاح تپه های بدین منظور صورت گرفته است .
وی ادامه داد :در جنگل کاری پیشرو بودیم ۴۰۰ هکتار جنگل کاری برنامه ریزی کردیم که در حال انجام می باشد .
وی در خصوص تاثیر الایندگی مس سرچشمه بر منابع طبیعی ان منطقه گفت:ما موضوع الایندگی مس را نه تایید و نه رد می کنیم ما در حال بررسی کردن این موضوع هستیم که محیط زیست با مستندات خود این موضوع را محرز نمایید .

خروج از نسخه موبایل