فایننشال تایمز گزارش داد

اثرات ضد تحریمی استفاده از «سی‌ان‌جی» در ایران/ خنثی‌سازی تحریم فروش بنزین

  • شناسه خبر: 14008
اثرات ضد تحریمی استفاده از «سی‌ان‌جی» در ایران/ خنثی‌سازی تحریم فروش بنزین

“خانه خشتی”:فایننشال تایمز در گزارشی نوشت، استفاده از سوخت گاز طبیعی فشرده در خودروهای ایرانی، اثر تحریم فروش بنزین به ایران را کاهش داد. به گزارش “خانه خشتی”، فایننشال تایمز در گزارشی به بررسی افزایش استفاده از گاز طبیعی فشرده، «سی‌ان‌جی»، در خودروهای ایرانی پرداخته و نوشته است، این تلاش تهران را در تسهیل فشارهای ناشی از تحریم‌های […]

خانه » آخرین اخبار » اثرات ضد تحریمی استفاده از «سی‌ان‌جی» در ایران/ خنثی‌سازی تحریم فروش بنزین
“خانه خشتی”:فایننشال تایمز در گزارشی نوشت، استفاده از سوخت گاز طبیعی فشرده در خودروهای ایرانی، اثر تحریم فروش بنزین به ایران را کاهش داد.
به گزارش “خانه خشتی”، فایننشال تایمز در گزارشی به بررسی افزایش استفاده از گاز طبیعی فشرده، «سی‌ان‌جی»، در خودروهای ایرانی پرداخته و نوشته است، این تلاش تهران را در تسهیل فشارهای ناشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه واردات بنزین یاری کرده است.

بر اساس این گزارش، برنامه ۵ ساله چند میلیارد دلاری دولت ایران سبب شده است تا میلیون‌های خودروی  دوگانه‌سوز به خیابان‌ها وارد شوند و تاثیر افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین را کاهش دهد.

ایران استفاده از سی‌ان‌جی در خودروها را از حدود ۱۰ پیش آغاز و تلاش کرده است تا در توسعه ذخایر عظیم  گازی خود که دارای جایگاه دوم در جهان است، سرمایه‌گذاری کند. شبکه گسترده توزیع گاز ایران به بیش از ۸۰ درصد از جمعیت ۷۵ میلیونی این کشور خدمات ارائه می‌دهد.

دولت ایران در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به منظور تسریع این برنامه و زیرسازی اجرای برنامه هدفمندی یارانه‌ها در مورد انرژی، ۳ میلیارد دلار به این برنامه اختصاص داد.

تعداد خودروهای دوگانه‌سوز در ایران از ۱۵۰۰ دستگاه در سال ۲۰۰۶ به ۲ میلیون و ۹۵ هزار دستگاه در سال جاری و جایگاه‌های ارائه‌دهنده سی‌ان‌جی نیز از ۶۰ جایگاه به ۲ هزار جایگاه افزایش یافته است.

انجمن جهانی خودروهای گازسوز، مشتمل بر بیش از ۳۰۰ شرکت و سازمان، اعلام کرد: درحال حاضر، ایران بالاتر از پاکستان، آرژانتین، برزیل و هند، در رده نخست کشورهای جهان از لحاظ تعداد خودروهای گازسوز قرار دارد.

مرتضی ابراهیمی مقدم دبیر انجمن سی‌ان‌جی ایران گفت: شما نمی‌توانید کشوری را پیدا کنید که چنین پیشرفتی در زمینه صنعت گاز طبیعی فشرده در عرض ۵ سال داشته باشد.

به نوشته این گزارش، دولت ایران اعلام کرده است، در نظر دارد تا استفاده از سی‌ان‌جی را توسعه دهد، چراکه این سوخت کمتر از بنزین به محیط زیست آسیب می‌رساند. جلیل سالاری معاون شرکت ملی توزیع محصولات نفتی ایران، دلیل اصلی این حرکت را تنوع‌بخشی به منابع سوختی کشور و کنترل مصرف فزاینده بنزین می‌داند.

وی توضیح داد: اگر ما این برنامه را آغاز نمی‌کردیم، مصرف کنونی بنزین در کشور به روزانه ۸۰ تا ۸۵ میلیون لیتر می‌رسید. استفاده از سی‌ان‌جی به دولت در پیش‌گیری از بروز بحران، پس از آغاز اعمال تحریم واردات بنزین، سال ۲۰۱۰، کمک کرده است.

بر اساس این گزارش، همچنین ایران به منظور پیش‌گیری از روبه‌رو شدن با کمبود بنزین، تولید داخلی این سوخت را تسریع بخشیده است.

منبع: فارس

برچسب ها:
اثرات ضد تحریمی استفاده از «سی‌ان‌جی» در ایران/ خنثی‌سازی تحریم فروش بنزین
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان