بر اساس گزارش رویترز:

سال ۲۰۱۳ سالی متفاوت در پرونده هستهای ایران است

  • شناسه خبر: 13683
سال ۲۰۱۳ سالی متفاوت در پرونده هستهای ایران است

 پایگاه اطلاع رسانی”خانه خشتی”،خبرگزای رویترز درگزارشی سال ۲۰۱۳ را سال متفاوتی برای پرونده هستهای ایران و امریکا میداند و در گزارشی تحلیلی سه دلیل برای این کار ذکر میکند که عبارت است از ظرفیت محدود، عزم جدی اوباما در جلوگیری از پیشبرد برنامه هسته­ای ایران و تغییر فضای سیاسی و اقتصادی ایران. خبرگزاری رویترز درگزارشی […]

خانه » آخرین اخبار » سال ۲۰۱۳ سالی متفاوت در پرونده هستهای ایران است

 پایگاه اطلاع رسانی”خانه خشتی”،خبرگزای رویترز درگزارشی سال ۲۰۱۳ را سال متفاوتی برای پرونده هستهای ایران و امریکا میداند و در گزارشی تحلیلی سه دلیل برای این کار ذکر میکند که عبارت است از ظرفیت محدود، عزم جدی اوباما در جلوگیری از پیشبرد برنامه هسته­ای ایران و تغییر فضای سیاسی و اقتصادی ایران.

خبرگزاری رویترز درگزارشی ضمن اشاره به صحبت­ها جان مک­کین و جولیبرمن در سال ۲۰۰۶ که گفته بودند امریکا سرانجام مجبور به انتخاب بین ایران هسته­ ای و یا اقدام نظامی بر علیه­ وی خواهد بود میافزاید هفت سال از ان زمان میگذرد و اتفاق خاصی نیفتاده است اما ۲۰۱۳ سالی متفاوت خواهد بود. این خبرگزاری افزود از دید سیاستمداران میانه­ رو در واشنگتن سال آینده میلادی به مانند سال گذشته خواهد بود و گفتگوها درکنار افزایش فشار ادامه خواهد یافت و ایران در عین پیشرفت در غنی سازی اورانیوم اقدام­های هرچند کوتاه را در جلوگیری از حمله احتمالی امریکا و اسرائیل انجام خواهند داد اما درعین حال این خبرگزاری از دید این دپلیمات­ها پیش­بینی کرده است که سرانجام بن بست هسته­ ای ایران با رویایی نظامی یا پذیرش هسته ای ایران و یا یک توافق دیپلماتیک شکسته خواهد شد.

این خبرگزاری می‌افزاید یکی از افراد تاثیرگذار در پرونده هسته­ ای ایران مشاور اوباما دردور اول ریاست جمهوری وی دنی­روس بوده است و از قول وی می­نویسد که به سه دلیل سال ۲۰۱۳ اینده سال متفاوتی برای ایران میباشد که عبارتند از ظرفیت محدود، عزم جدی اوباما در جلوگیری از ایران برای رسیدن به سلاح هسته­ ای و نیز تغییر فضای اقتصادی و سیاسی ایران است. وی درادامه به عزم جدی اوباما اشاره میکند و میگوید که اوباما در سومین دور مناظرهای انتخاباتی خویش به اصطلاح ظرفیت محدود اشاره کرد و اضافه میکند که منظور این است که درصورت عدم واکنش به موقع به توقف برنامه هسته­ ای، ایران به تجهیزات و زیر ساخت های لازم برای غنی ساز اورانیوم دست میاید و توانایی ساختن بمب اتم را کسب میکند. دنی­روس خاطر نشان ساخته است که منظور از ظرفیت محدود ایجاد خط قرمز برای ایران می­باشد همچنین در اولین سال ورود آقای اوباما به کاخ سفید هنگامی که از وی درباره اینکه میتواند یک ایران دارای سلاح اتمی را تحمل کند گفته بود که باید ازدسترسی ایران به سلاح اتمی حتی با توسل به ابزار نظامی جلوگیری شود. وی همچنین یکی از دلایل گفتن این اصطلاح توسط اوباما را به تاخیر انداختن عملیات نظامی اسرائیل دانسته است از طرف دیگر مشاور ارشد اوباما خاطر نشان می­سازد که برای اوباما سخت است که افکارعمومی ملتش را برای یک جنگ دیگر در خاورمیانه اقناع کند وی می­گوید اوباما در تلاش است که با دادن پیشنهاد مستقیم اجازه برنامه صلح آمیز هسته‌ای را تحت بازرسی‌های سخت به ایران دهد. ونی روس میگوید که اوباما باید یک پیشهاد جامع بر روی میز داشته باشد که علاوه بر حذف تدریجی تحریم­ها امکان انتقال اورانیوم غنی شده با درصد بالا را به خارج فراهم کند اما وی در ادامه میافزاید یک مشکل بزرگ وجود دارد و ان این است که از نگاه ایرانی‌ها چنین کاری مانند مبادله الماس با یک عدد شمع است. در پایان دنی­روس می­افزاید که به نظر وی رویکرد دیپلماسی به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است و اگر تا پایان سال ۲۰۱۳ رویکرد دیپلماسی جواب ندهد رویکرد استفاده از زور دست برتر خواهد بود.

ملاحظات:

این گونه تحلیل‌ها، حکایت از تبلیغات روانی و بزرگنمایی اثرات تحریم ها علیه ایران است. غرب با سلطه‌ی رسانه‌ای خود در جهت القای کارآمدی تحریم‌ها می‌کوشد. در این گزارش به موانع جدی غرب و امریکا در صورت پیگری گزینه نظامی علیه ایران اشاره شده است.رفتار و گفتار متناقض غرب در برابر ایران در این گزارش کاملا اشکار است. پیش از این بارها از زبان تئوریسین ها و اندیشکده‌های مختلف امریکا شنیده شده است که به صورت علنی اذعان به ناکارامدی تحریم‌های امریکا در ایران داشته اند و شاید با وجود این مورد و بحران های اقتصادی حاکم بر کشورهای غربی، آستانه تحمل کشورهای غربی در تحریم ایران به خاطر منابع غنی انرژی آن، پایین آمده باشد و مکرراً صحبت مذاکره و سیاست ‌های نرم دیپلماسی به جای تحریم مطرح می شود.

برچسب ها:
انرژی هسته ای سال 2013 سالی متفاوت در پرونده هستهای ایران است
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان