پایگاه اطلاع رسانی خانه خشتی رفسنجان

پشت‌پرده‌های منتشر نشده از زلزله ورزقان

خانه خشتی: آنچه در صداوسیما و برخی رسانه‌ها از زلزله ورزقان منعکس می‌شود، یک تابلو است، در واقع چیزی است که قابلیت تحلیل ندارد! مصداق آن ضرب‌المثل است که می‌گوید: برخی‌ها عقلشان به چشمشان است. ما رفتیم و از نزدیک آن طرف سکه و تجربه‌های یخ زده مردم زلزل زده را دیدیم و نوشتیم! حالا خواندن و تجسم کردنش با شما!

به گزارش “خانه خشتی” به نقل از تولیدایرانی، ویرانگری زلزله تنها در چند ثانیه اتفاق می‌افتد و اگرچه با سختی و دشواری، اما ویرانه‌ها را می‌توان در مدت زمانی چندماهه دوباره بازسازی کرد و زندگی را به روال همیشگی‌اش برگرداند!

اما آنچه از ویرانگری پس از وقوع زلزله باقی می‌ماند، چیز دیگری است.

در زلزله ورزقان برخی از اتفاق‌های عجیب افتاد که این گزارش سعی در کشف و تحلیل اجمالی آنها دارد و هدف از نوشتنش این است که نه اگر طرح مسئله،‌شاید طرح دغدغه‌ای کرده باشد و برخی نگاه‌های افراطی و تفریطی را به تعادل وادارد.

لازم به یادآوری است است که همه موارد درج شده در این گزارش، تجربه واقعی،‌ ملموس و از نزدیکِ خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی تولید ایرانی به روستاهای زلزله زده آذربایجان غربی در روزهای ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ آذرماه است ؛ یعنی روزهای پایانی فصل پاییز و آستانه ورود به فصل یخبندان شدید این مناطق که یادآور سرماهای کشنده سیبری است و هر موجود زنده‌ای را درگیر مسئله مرگ و زندگی می‌کند!

در سفر ما به آذربایجان، هرمز صدیقی، رئیس هیئت مدیره کمپین یاری ملی ایرانیان،‌که از مراکز اصلی جمع‌آوری کمک‌های مردمی به زلزله زدگان در تبریز است، میزبان و راهنمای ما بود! او تجربیات جالب توجه و منحصر به فرد خود را در کمک‌رسانی‌ها برای ما تعریف کرد که در گزارش بعدی منعکس خواهد شد. لازم است به این وسیله از او، امیر کمالخانی و دیگر اعضای کمپین یاران تشکر کنیم.

هر یک از این نمونه‌ها به صورت خلاصه وار سعی دارد گوشه‌ای از واقعیت‌های آذربایجان زلزله زده را بیان کند! آذربایجانی که مردمانی نستوه، اصیل و استوار دارد.

به هر حال آنچه باید در توزیع کالا، خدمات و آموزش‌ها مورد توجه قرار گیرد،‌نظم و عدالت است! و دوستانی که خالصانه و بی دریغ به کمک هم نوعانشان در روستاهای زلزله زده آذربایجان و یا هر جای دیگر می‌شتابند!‌ باید در نظر داشته باشند تا جایی که ممکن است، نظم را و یکپارچگی را در کمک‌رسانی رعایت کنند! تا انشالله همه آسیب‌دیدگان این حادثه طبیعی به صورتی عادلانه و مناسب از کمک‌ها بهره ببرند.

خروج از نسخه موبایل